تازه های سایت

11. اسفند 1395 - 8:27
طبیعت سحرانگیز باشت آماده پذیرایی از گردشگران+تصاویر
کوه با صلابت خامی در شرایطی درشمال شهر باشت پوشیده از برف زمستانی است اما طراوت و تازگی بهار در منطقه گردشگری شلال دان، سواحل سرسبز رود رونه، پل تاریخی پریم، بنای تاریخی دوگور دوپا و آبشار زیبای شادگان دراین شهرستان آغوش خود را به روی گردشگران گشوده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، هم اینک اوج سرسبزی طبیعت، لطافت هوای بهاری، همراه با شکوفه‌های تازه به بار نشسته درختان بادام در سایه سار درختان بلوط در این شهرستان جان هر انسانی را صفایی دوباره می‌بخشد.

 

بهار مخمل گونه طبیعت، صدای شر شر چشمه سارها و نوای دل انگیز نی عشایر با لباس‌های محلی رنگارنگ همراه با صدای روح بخش لالایی بانوان عشایر، رنگین کمانی از جاذبه‌های گردشگری است.

 

رود رونه بهشت طبیعت گردی جنوب ایران

سواحل زیبای رود رونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی چشم نواز و آب و هوایی دلپذیر بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.

 

پل بریم شاهکار هنرمندی ایران باستان

از دوران پادشاهی ساسانی یادگاری کم نظیر بر رودخانه ای باقی مونده که پلی است به نام بریم یا پرین.

 

پل بریم که به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته شکل گرفته محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده. این مکان دیدنی حدود ۸ کیلومتری قسمت شرق شهرستان باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله داره. باقیمانده های پل از دوره ساسانی بر روی رودخانه همیشه جاری بریم قرا داره و هم الان به عنوان اثری دیدنی برای توریست ها و گردشگران داخلی و خارجیه. این پل با عظمت با شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو احداث شده. پتانسیل های گردشگری این منطقه به دلیل تفرجگاه های دل انگیز و زیبا در کناره این پل مورد توجهه، به طوری که مسافران جاده ترانزیتی فارس به خوزستان بلافاصله پس از تماشای این منظره بکر و تاریخی و زیبایی های طبیعت دلانگیز آن در این محل مدتی رو به فراغت می پردازن.

 

اثر تاریخی دوگور دوپا

 

در هفت کیلومتری شهر باشت و در مجاورت روستاهای ده‌کند و شوش دو ستون سنگی معروف به "دو گور دو پا" وجود دارد.

اثر تاریخی دوگور دوپا با جلوه‌ای زیبا در ورودی شهر باشت بر فراز تپه‌ای به عنوان نماد قدمت تاریخی این منطقه همواره با استقبال گردشگران مواجه است.

 

 

این اثر تاریخی در سال 1379 به شماره 2985 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ستون‌های سنگی تقریبا سالم و همچنان پا برجاهستند و بر بالای تپه‌ای مشرف به دو روستای شوش سفلی و ده کند قرار دارد و ستون‌هایی که در فاصله 50 سانتی‌متری از هم قرار دارند و ستون شرقی دو متر و ستون غربی 190سانتی‌متر است.

 

**درخت کهنسال باشت تجلی اعجاز طبیعت

 

وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه‌ای از شاهکارها و هنرمندی‌های انسان و طبیعت است که در آستانه فصل بهار و رستاخیز طبیعت، این زیبایی دوچندان شده است.

 

در کنار این درخت کهنسال آثار تاریخی و باستانی شامل آتشکده کوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان تابلویی بی نظیر از جاذبه‌های گردشگری است.

این در خت کنار بقعه امامزاده سید محمد قرار دارد و در نزد اهالی منطقه از احترام خاصی برخور دار است. در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها ودست نوشته هایی از دوران مختلف و همچنین آتشکده زرتشت وجود دارد. پس از تحقیقات دو ساله کارشناسان و نمونه برداریهای DNA از درخت سن آن 2774 سال تخمین زده شده است.

ارتفاع این درخت 7 متر 45 سانتیمتر و دور تنه آن 7 متر است که یکی از سه درخت کهنسال ایران می باشد. منبع تأمین آب این سرو به صورت طبیعی و اطراف آن با سنگ حصارکشی شده و هم‌چنین آثار تاریخی و باستانی هم‌چون آتشکده زرتشتیان، گنبدها و آب انبارهای قدیمی و قبرستان قدیمی مخصوص زرتشتیان در اطراف آن قرار دار

 

امامزاده ها

امامزاده‌های جلیل القدر چون امامزاده شاه زینعلی، امامزاده سید محمد سرابیز و امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) در شهرستان باشت آرامش روح و جسم انسان است.

 

 

گردنه شلالدون

طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دان در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز جلوه‌ای دیگر از این زیبایی‌هاست.

منطقه گردشگری شلالدون در هفت کیلومتری شهر باشت و مسیر ارتباطی جاده ترانزیت گچساران به شیراز قرار دارد.
وجود تپه‌های پوشیده از جنگل، دره‌ها، طبیعت بکر، درختان سر به آسمان کشیده بلوط، بادام، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل‌های زرد و قرمز سفره‌ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه است که هر چشم مشتاقی را حیران می‌کند.

 

آبشار شادگان (گله جنی)

 

 

این آبشار زیبا در دره ای نزدیک روستای شادگان واقع شده. برای دسترسی به آبشار گله جنی می توان از جاده ی ارتباطی چرام به باشت استفاده کرد. روستای «شادگان» از جمله روستاهای شهرستان باشت است که در ۴۵ کیلومتری این شهرستان و ۸۳ کیلومتری گچساران در حد فاصل جاده کهگیلویه- شیراز قرار گرفته.

این روستا در منطقه کوهپایه‌ای، میان کوه‌های خامین و لار قرار گرفته و در فصل بهار از آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر برخوردار است. «شادگان» یکی از کهن‌ترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که با توجه به آثار باقی مانده از خانه‌های قدیمی، قدمت زندگی در این روستا افزون بر پنج قرن پیش تخمین زده شده است.

 

کلگه امیرشیخی

 

 

روستای کلگه امیر شیخی از توابع شهرستان باشت در ۵۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گچساران و 10 کیلومتری جنوب غربی باشت وهمجوار روستای سراب بیز وامامزاده سید محمد (ع) واقع شده است.

این روستا با پوشش درختان جنگلی بلوط، بنه وزالزالک و پوشش گیاهی فراوان در پای کوه خامی از چشم اندازهای بسیار زیبایی برخوردار بوده ودر فصل بهار یکی از سرسبز ترین روستا های منطقه می باشد.

مناظر طبیعی کم نظیر وچشم نواز وچشمه های جوشان طبیعی فراوان چشم هر بیننده ای را مسحور خود میکنند. و در ایام نوروز و بهار یکی از مناطق بسیار زیبای گردشگری استان و شهرستان با آب و هوای معتدل و سرسبزی بی نظیر می باشد.

 

انتهای پیام/ک308

برچسب‌ها: 

دیدگاه‌ها

واقعا جه زیباشت باشت کهن

نظرات کاربران