تازه های سایت

18. ارديبهشت 1403 - 12:47
حیدرپور رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز؛
مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ تولیدکننده بذر پایه مورد نیاز ۱۷ استان کشور / سایت ملی گچساران علاوه بر تولید نفت، در تولید «ارقام» برند است
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان و سایت ملی گچساران علاوه بر تولیدات نفت، از نظر تولید ارقام برند است.

به گزارش باشت نیوز،نصرت‌الله حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز اظهار کرد: در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستیم، سازمانی که در امورات کشاورزی دانش‌بنیان، بهره‌ور و پاسخگو است.
حیدرپور در خصوص اهمیت امنیت غذایی در سطح کشور گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند مسئله امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است، به همین دلیل کاری که به‌صورت روزمره در مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود در همین راستا است.
وی گفت: فرهنگ و رسوم استان کهگیلویه و بویراحمد به کشاورزی وابسته است، بعد از جنگ تحمیلی برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه‌های سیاسی اقتصادی توسعه نوشته شد که در آن مشخصاً به برنامه‌های راهبردی در خصوص تحقیقات گندم و غلات اشاره شد.
وی افزود: باتوجه‌به گفته بنیان‌گذار انقلاب که فرمود «کشاورزی محور استقلال است»، در برنامه ۵ساله اول تولید گندم در مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار بوده است، درحالی‌که هم اکنون با وجود تحقیق و توسعه و آموزش‌های علمی در برخی از دشت‌های دیم مناطق گرمسیری ۶ تن در یک هکتار برداشت می‌شود.
گچساران؛ سایت اصلی دیم گرمسیری کشور
وی با اشاره به تاریخچه‌ای از مرکز تحقیقات کشاورزی استان گفت: سابقه شروع به کار مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت مصوب از دهه ۶۰ بود و در سال ۱۳۷۴ به‌صورت رسمی شروع به کارکرد. سایت اصلی دیم گرمسیری کشور در گچساران است که در بحث غلات، گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات، علوفه و... در جنوب کشور حرف اول را می‌زند.
حیدرپور بیان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی به‌عنوان سیاست‌گذار در استان، یک سایت در گچساران دارد، یک ایستگاه در امامزاده جعفر، یک ایستگاه سردسیری در چم‌خانی بویراحمد، یک پایگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی در مارگون دارد.
چرا سد ناصرآباد احداث شد؟
وی اظهار کرد: در منطقه گرمسیری دو معضل داشتیم، در دهه ۱۳۷۰ و ۸۰ سیل‌های مخربی وجود داشت که باعث می‌شد دشت امامزاده جعفر(ع) تخریب شود، هم‌زمان چاه احداث شد و سطح آب‌های زیرزمینی به‌شدت افت کرد، دولت تصمیم گرفت برنامه‌ای تحت عنوان ذخایر آب منطقه در نظر بگیرند، وزارت نیرو سد ناصرآباد را احداث کرد. سازمان جهاد کشاورزی با محوریت مرکز تحقیقات کشاورزی ایستگاه آبخوان امامزاده جعفر(ع) را تأسیس کرد. در مجموع هم سیلاب‌ها کنترل شد و هم سطح آب‌های زیرزمینی در دشت امامزاده جعفر(ع) کنترل شد.
حیدرپور خاطرنشان کرد: یکی از عمده‌ترین کارهایی که مرکز گچساران انجام داد مدیریت آبخوان امامزاده جعفر(ع) بوده است.کهگیلویه و بویراحمد؛ تولیدکننده اصلی بذر کشور
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های عمده مرکز تحقیقات کشاورزی استان در راستای تولید بذر است، به‌طوری‌که یکی از تولیدکنندگان اصلی تولید بذر کشور هستیم.
وی بیان کرد: در طول خدمت مرکز تحقیقات کشاورزی ۶۰۰ فقره مقاله علمی‌پژوهشی و ترویجی تدوین شد، ۳۵۰ طرح تحقیقاتی اجرا شد، حدود ۵۳ طرح تحقیقاتی نیز در دست اجرا وجود دارد.
وی با اشاره به پیشرفت کشاورزی علمی در مناطق گرمسیری افزود: یارانه دولتی در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۸۰ در راستای بهبود تولیدات کشاورزی قرار گرفت. حوزه باشت، لیشتر، گچساران، دشت کلاچو کهگیلویه از نظر آشنایی با مراحل تولیدی بخش کشاورزی بخصوص در محصولات استراتژیک در رده‌های اول کشور است.
حیدرپور با اشاره به تولیدات گندم در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲ ارقام خیلی خوبی داشتیم و در برخی مناطق حدود ۷ تن تولید در هر هکتار داشتیم، سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ هزار تن گندم وارد سیلو شده است.
با کسری گندم مواجهیم
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اهمیت تولیدات استراتژیک استان اظهار کرد: سرانه مصرف گندم در استان حدود ۱۲۰ هزار تن است و هنوز کسری تولید داریم. پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری بتوانیم تولید گندم را به بیشتر از ۷۵ هزار تن برسانیم، این نشان می‌دهد که تحقیقات و دستاوردهای آن اثر مهمی روی افزایش و توسعه تولیدات داشته است.
حیدرپور با اشاره به دلایل کسری گندم در استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط آب‌وهوایی و توپوگرافی تولید گندم کمتری دارد. مثلاً شما می‌بینید که در مناطق گرمسیری بعد از عید، گندم‌ها زرد و آماده برداشت می‌شوند، درحالی‌که در استان فارس تیرماه زمان برداشت است، تفاوت زمان برداشت بر میزان تولید اثرگذار است.
درخواست از مردم برای مشارکت در اسم‌گذاری بذرها و ارقام
حیدرپور گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی هم راستا با شعار سال بذر تولید می‌کند، ما هر ساله رقم و بذرهای جدید تولید می‌کنیم و آن را معرفی می‌کنیم، این بذر اسم‌گذاری می‌شود و در بازار عرضه می‌شود.
وی بیان کرد: اسامی که تاکنون روی بذرها گذاشته‌ایم دهدشت، کوهدشت، آفتاب، آسمان، پایا، ساورز، آبان و... بوده است، اگر رسانه‌ها و مردم اسامی به ما پیشنهاد بدهند که معنا و مفهومی از فرهنگ و نام استان نیز در آن وجود داشته باشد، استقبال و تشکر می‌کنیم.
حیدرپور تصریح کرد: برای ارقام جو نیز بذر تولید می‌کنیم، ارقام متفاوتی برای مناطق دیم جنوب استان معرفی شده است. همچنین برای پایداری تولید، رقم عدس، نخود، علوفه، دانه‌های روغنی تولید و معرفی می‌کنیم.
وی گفت: در آخرین یافته‌های تحقیقاتی، ما ۱۳ رقم گندم در دست تهیه بذر داریم که این ارقام به شرکت‌های تولیدکننده بذر عرضه شده است، ۱۱ رقم جو، ۷ رقم محصولاتی مثل علوفه، عدس، نخود و دانه‌های روغنی را داریم که قابل‌تکثیر هستند.

7 شرکت تولید بذر در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استقبال کشاورزان خیلی خوب بوده است. ۶ شرکت تولیدکننده بذر در مناطق گرمسیری و یک شرکت تولیدکننده در مناطق سردسیری داریم.
وی گفت: ارزش ریالی تولید بذر در این ۶ شرکت بسیار بالا است، حدود ۱۱ هزار تن بذر تولید می‌شود، در سطح کشور ۴۰۰ هزار تن بذر تولید می‌شود که از نظر کمی تولیدات ما پایین است، اما از نظر کیفی ارزشمند است؛ بذرهای تولیدی ما از نظر ارزش، توده‌های ژنتیکی و ذخیره گیاهی حرف اول را در مناطق گرمسیری می‌زند.
تولیدکننده بذر پایه موردنیاز ۱۷ استان کشور
حیدرپور اظهار کرد: حدود یک میلیارد دلار هزینه بذر می‌شود، متناسب با این، بذر پایه موردنیاز ۱۷ استان را تولید می‌کنیم. خوزستان با وسعتی که دارد، بذر شمال و شرق خوزستان را از استان کهگیلویه و بویراحمد تهیه می‌کند. آذربایجان شرقی و غربی، فارس، مغان، ایلام، لرستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بیرجند، بنا به تقاضا هسته‌های اولیه بذر را تأمین می‌کنیم.
سایت ملی گچساران علاوه بر تولید نفت، در تولید ارقام برند است
وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد و سایت ملی گچساران علاوه بر تولیدات نفت، از نظر تولید ارقام برند است؛ بنابراین می‌بینیم که تحقیق و پژوهش و فعالیت مراکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اهمیت زیادی دارد.
حیدرپور افزود: در سال جاری حدود ۱۵ لاین جدید داریم. هر رقمی که ۱۰ درصد نسبت به رقم قبلی افزایش عملکرد داشته باشد، به‌عنوان رقم جدید به کشاورزان معرفی می‌شود. روند مثبتی را پیشرو داریم، ولی نیاز به سیاست‌گذاری حمایتی در بخش کشاورزی هست، باید یارانه‌های تولید را به سمت کشاورزانی سوق دهیم که با بخش اجرا و یافته‌های تحقیقاتی همکاری می‌کنند و در جهت اجرای سیاست‌های دولت هستند.
چشم‌انداز ۵ساله؛ خودکفایی 90 درصدی در محصولات استراتژیک
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بر اساس سند توسعه ۵ساله کهگیلویه و بویراحمد باید در تولید محصولات استراتژیک به ۹۰ درصد خودکفایی برسد و بر اساس اسناد سیاست‌گذاری باید تا سال ۱۴۱۰، بتوانیم ۳۰ درصد آب کشاورزی را کاهش دهیم و در این زمینه صرفه‌جویی شود، ازاین‌رو، اصلاح الگوی کشت اهمیت زیادی دارد و یارانه‌ها باید در راستای منافع عموم مردم باشد.
وی گفت: در هنرستان آیت‌الله ملک‌حسینی در زمینه گیاهان دارویی کارهایی شروع شده که نتایج آن ارائه و منتشر می‌شود. اگر در چارچوب برنامه عمل کنیم، روند بسیار خوبی در کارها وجود دارد. مسئولان محترم استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث یارانه‌ها باید کمک‌کار مردم باشند و یارانه‌ها به سمتی بروند که در راستای اهداف اسناد بالادستی باشد.
حیدرپور گفت: تاکنون کلاس‌های آموزشی زیادی در زمینه تولید، نوآوری، تا برداشت با کشاورزان برگزار شده است و کارشناسان ما به‌صورت حضوری همه مراحل کشت را به کشاورزان آموزش می‌دهند. کشاورزان الان متوجه شده‌اند که باید همکاری کنند و روند درستی را ادامه دهند، کشاورز باید هم‌زمان با کشت گندم، علوفه و کلزا بکارد، این‌ها نتیجه تحقیق، آموزش، و ترویج در میان کشاورزان بوده است.
تحقیقاتی در خصوص آفت برگ‌خوار بلوط
وی در خصوص آفت برگ‌خوار بلوط نیز اظهار کرد: سازمان تحقیقات کشاورزی با پشتیبانی سازمان جنگل‌های کشور تحقیقاتی را روی پروانه برگ‌خوار بلوط شروع کردند، ولی تحقیقات باید مدت‌دار باشد و اثر آن بررسی شود، نمی‌توانیم هر سمی را در طبیعت بکار ببریم.حیدرپور افزود: سال گذشته طرحی با همکاری دانشگاه یاسوج در شورای پژوهش استان برای اجراسازی در مناطق گرمسیری تصویب شد که این طرح در حال اجرا است؛ ولی هنوز نتایج نهایی آن مشخص نشده که ببینم با چه شیوه‌ای باید با این آفت برخورد کنیم، اما با اقداماتی که منابع طبیعی انجام داده آفت به‌شدت در مناطق گرمسیری کنترل شده است. ان‌شاءالله به یک نتیجه قطعی برسیم. فقط استان کهگیلویه و بویراحمد درگیر این آفت نیست، بلکه استان‌های زاگرس‌نشین همگی درگیر این آفت شده‌اند. بخشی از این موضوع به اقلیم برمی‌گردد. در مناطق سردسیری این آفت تک نسلی است، و اثرگذاری آن به‌اندازه مناطق گرمسیری نیست.
وی با اشاره به اینکه ۱۳ عضو هیئت‌علمی در سازمان تحقیقات کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، گفت:
از رسانه‌ها انتظار داریم که در آگاه‌سازی مردم نقش داشته باشند، مردم و جوامع محلی در راستای سیاست‌های ابلاغی از جمله الگوی کشت حرکت کنند، اگر سیاست کشور مبنی بر این هست که از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری مزارع استفاده نشود، واقعاً رعایت کنند، اگر گفته می‌شود مصرف سموم کاهش پیدا کند، رعایت کنند. اینکه گفته می‌شود در جهت شیب زمین را شخم نزند، رعایت شود.

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران