15. مهر 1403 - 19:34
دام‌پزشک، حافظ خط مقدم تأمین امنیت غذایی
رئیس اداره دام‌پزشکی باشت: دامپزشکان به عنوان حافظان خط مقدم تامین امنیت غذایی جامعه هستند.

جهان بخش رنجبر در گفتگو با پایگاه خبری «باشت‌نیوز» گفت : بنده دارای ۷سال سابقه کار اداری و ۵سال کار در بخش خصوصی هستم، دامپزشکی یکی از رشته‌هایی است که در مقاطع کاردانی، کارشناسی علوم آزمایشگاهی، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان باشت بیان کرد: دامپزشکی یکی از رشته‌هایی هست که علاقه‌مندی به این رشته خیلی مهم است و ما همکارانی داشتیم که به این رشته علاقه‌مند نبودند و متأسفانه نتوانستند در این رشته به فعالیت بپردازند.
وی ادامه داد: رشته دامپزشکی مثل هر رشته ای دارای مزایا و معایب است که در خصوص معایب و سختی های این رشته این است که با بیش از ۸۰۰‌بیماری مشترک بین انسان و دام مواجه هستند که برخی از این بیماری‌ها مثل هاری، شاربن، سل، تب مالت و ....می تواند سلامت کادر دامپزشکی را به خطر بیندازد.
وی گفت: در خصوص تماسی که دامپزشک با دام دارد و فعالیتی که باید انجام دهد، در بعضی از حیطه‌های کاری توان فیزیکی بالایی لازم دارد که نیروی زیادی را از فرد دامپزشک می‌گیرد و افرادی که در زمینه دام سنگین، جراحی دام پزشکی و مامایی دامپزشکی کار می‌کنند با سختی‌های فیزیکی در این رشته روبرو هستند.
وی ادامه داد: این رشته یک رشته جهانی هست و در ایران رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران که دارای یکی از قدیمی ترین دانشکده‌ها است تدریس می‌شود، جامعه جهانی در زمینه‌های مختلف کاری حرفه دامپزشکی همواره نیازمند همکاری دامپزشکان است.
رنجبر مطرح کرد: روزی نیست که شما از خواب بلند شوید و مستقیم یا غیر مستقیم دامپزشک در زندگی شما تاثیر نداشته باشد، به طور مثال؛ همین تخم مرغ، کره، پنیر و شیری است که در وعده غذایی صبحانه میل می‌کنید یکی دیگر از مزایا این است که چه بهتر که انسان برای ارتقا سلامت جامعه خودش تلاش بکند.
رئیس اداره دامپزشکی بیان کرد: افرادی که در اداره دامپزشکی یا در بخش خصوصی دامپزشکی فعالیت دارند به عنوان سربازان گمنام جامعه سلامت هستند شاید در بعضی از جاها از این‌ها نامی برده نشود و گمنام باشند ولی خیلی از بیماری‌های مهم نو‌پدید یا نو‌ظهوری که وجود دارند، در ارتباط مستقیم با دام و یا یک حیوان مشخص شده است و دامپزشکی به نوعی در آن نقش ایفا می‌کند.
رنجبر در ادامه گفت: هر صنفی هر رشته شغلی که باشد خاطرات تلخ و شیرین دارد، همکارانی داریم که در بحث واکسیناسیون جمعیت دامی در قالب نیروهای عملیات صحرایی فعالیت می‌کنند‌ که گاها با اتفاقات ناگوار مثل عقرب زدگی، گرمازدگی، گاز گرفتن توسط سگ و ....مواجه می‌می‌شوند و متاسفانه همکار دامپزشک داشتیم که در اثر معاینه گاو هار(بدون اطلاع از هاری دام) به بیماری هاری مبتلا شده و دار فانی را وداع گفته است.
رنجبر گفت: همین که در نیمه‌های شب همکاران دامپزشک طی تماس دامدار بر بالین دام بیمار حاضر شده و مثلا منجر به تولد یک راس گوساله سالم می‌شود و موجبات شادی دامدار را فراهم می‌کند که این لحظه برای ما بسیار شیرین و خوشایند است.
وی ادامه داد: یادط بخیر، یکی از استادان ما می‌گفت وقتی که یک گاو گوساله به دنیا می‌آورد مثل اینکه یک کارخانه شیر‌دوشی کوچک راه می‌افتد و این کمک به اقتصاد خانواده است.
رنجبر در ادامه افزود: انتظاراتی که ما از مردم عزیز داریم این است که نهایت همکاری را با پرسنل دامپزشکی چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی انجام دهند و وقتی که برای بحث واکسیناسیون مراجعه می‌کنیم نهایت همکاری را داشته باشند تا بحث ریشه کنی و کنترل بیماری‌های دامی خیلی بهتر صورت بگیرد.

وی در ادامه بیان کرد: خواهشی که از مسئولین دارم با توجه به کمبود نیروی انسانی و خدمات این اداره در صعب العبورترین مناطق شهرستان،توجه بیشتری به این اداره داشته باشند، ولی علی الرغم این مسئله،مثلا مسئولین عزیز بودجه تعمیر و تجهیز این اداره را صفر در نظر گرفته و این موضوع بسیار دور از انصاف است.

نظرات کاربران