تازه های سایت

باشت از شهرهای تاریخی و باستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی می‌رسد. قلعه تاریخی بانو گشنسب از شاهزادگان یکی از پادشاهان هخامنش که وصف آن در شاهنامه آمده است روی کوهی کم ارتفاع به نام دو گوشی مشرف بر این شهر واقع است.

در سفرنامه ناصر خسرو از این شهر به اسم بست یا بشت یاد شده است. البته در مورد اینکه ساکنان اولیه باشت چه کسانی بودند تردیدهایی وجود دارد.

 در دوره اخیر باشت دارای اولین مرکز اداری در آن ناحیه بوده است. قبل از تشکیل استان کهگلویه و بویر احمد باشت دارای مرکزیت اداری و انتظامی بوده است. بخشداری باشت در سال ۱۳۰۴ یعنی قبل از انعقاد نطفه شهرستانهای استان: یاسوج مرکز استان، گچساران و دهدشت تشکیل شده است. این شهر برخلاف دیگر مناطق استان از آب و هوای معتدل و کشاورزی و باغداری و دامداری برخوردار است. به نحوی که در دشت‌های آن برنج نیز به وفور کشت می‌شود

باشت از شهرستان های جدیدالتاسیس به مرکزیت شهر باشت بوده، از شمال به یاسوج، از جنوب به گچساران، از شرق به نورآباد ممسنی و از غرب به چرام و دهدشت منهی می شود. دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب می باشد.

 آثار تاریخی به جای مانده همچون: دوگور دوپا، پل بریم (پرین)، اشکفت شاه پیچاب، سنگفرش گردنه الله الکبر که در واقع میراث ماندگاری طیف وسیعی از داشته های مادی و معنوی را در بر می گیرد. مناطق زیبای گردشگری شلال دون، رود رونه، کلگه امیرشیخی، کوه خامی، رود شاه بهرام و وجود امام زادگان جلیل القدر همچون نگین زرینی به عنوان گهواره کهن تمدن در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

منطقه گردشگری شلال دون: در مسیر جاده ترانزیتی باشت به شیراز و حدود 5 کیلومتری شهرستان باشت واقع گردیده و فاصله آن تا مرکز استان 100 کیلومتر می باشد. این منطقه با طبیعت زیبا و دل انگیزش با پوشش گیاهی جنگلی وسیع از تپه ماهورها و دره های زیبایی تشکیل شده، این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب سفر دوم ریاست جمهوری آقای دکتر محمود احمدی نژاد می باشد که توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان با ایجاد تاسیسات گردشگری بر رونق آن افزوده است.

منطقه گردشگری رود رونه: به فاصله 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان باشت و تا مرکز استان حدود 125 کیلومتر فاصله دارد و از دیدنی ترین و دائمی تریتن منطقه گردشگری می باشد که همانند فرشی زمردین پوشیده از انواع گل ها و گیاهان، آبشارها، چشمه سارها و از جمله تنوع پوشش گیاهی، درختانی همچون بلوط، چنار، انجیر، گردو و دیگر درختچه ها می باشد و چشم هر بیننده ای را می نوازد و در نوع خود بی نظیر است و در سال های اخیر توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری جاده دسترسی به آن منطقه احداث گردیده و می تواند به عنوان یک قطب گردشگری مهم در استان محسوب شود.

منطقه گردشگری – تاریخی شاه بهرام: حدود 45 کیلومتری شمال غرب شهرستان باشت و تا مرکز استان 145 کیلومتر فاصله دارد. روستای شاه بهرام با رودخانه ی زیبایش در دامنه ی ارتفاعات کوه خامی واقع شده که علاوه بر مناظر بدیع گردشگری، آثار و چشم اندازهای تاریخی ؛ خصوصا" قبرستان تاریخی در منطقه سردسیری آن واقع شده، به علاوه مناظر زیبای طبیعت گردی در کنار کوههای تاریخی شاه بهرام و لار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طبیعت باشت: منطقه باشت و باوی همانند بهشتی سر نهاده بر دامان کوه بزرگ خامی (خامین) و سایر کوههای سرسبز و سر به فلک کشیده اسطوره ای و شاهنامه ای الورز که هر صاحب ذوقی را به وجد می آورد. خاک مساعد، منابع آب کافی، قنات ها، چشمه سارها و رودها در منطقه باشت حدود مناطق گردشگری زیادی را از جمله رود رونه، شلال دون، کلگه امیرشیخی، برابر، شاه بهرام، چهار تنگ عنا و طبیعت بکر و زیبای آن از دیرباز مورد توجه بوده و هست. در کناره شهر باستانی و گردشگرپذیر باشت طبیعت وحش و بکر و زیبایی های بی نظیرش همراه با چشم اندازهای طبیعی و تاریخی، تاکنون خاطرات شیرین و به یاد ماندنی به جا گذاشته است..

دوگور دوپا: این اثر تاریخی در 7 کیلومتری شهرستان باشت در مجاورت روستاهای شوش و ده کند و حدود 95 کیلومتری مرکز استان واقع شده است. این دو ستون سنگی که از جنس سنگ آهکی شیری رنگ یکپارچه تراشیده اند، به احتمال زیاد میل استودان می باشند که پیوسته مورد تحقیق مورخان، محققان و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند.

پل تاریخی بریم (پرین): حدود 8 کیلومتری در قسمت شرق شهرستان باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد. باقیمانده های پل از دوره ساسانی بر روی رودخانه همیشه جاری بریم قرا دارد و هم اکنون به عنوان اثری دیدنی برای توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی است. این پل در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو احداث شده و تا دوره اسلامی از آن استفاده می شده و هم اکنون مقداری از آن مرمت و بازسازی شده است. پتانسیل های گردشگری این منطقه به دلیل تفرجگاه چشمه انجیری در کناره ی این پل و ماهیگیری صیادان منطقه بر رونق آن افزوده و مورد توجه می باشد.

 درخت سرو دشت لار باشت: در 50 کیلومتری شهرستان باشت و حدود 150 کیلومتری مرکز استان پس از عبور از روستای تلچگاه و روستای درگ به امام زاده ای معروف به سید محمد (ع) دشت لار می رسیم که علاوه بر جذابیت منطقه به دلیل همین امام زاده جلیل القدر که اطراف آن را باغات انجیر فراوانی فرا گرفته وجود درخت سرو کهنسالی که به قول مورخین قدمتی 2700 ساله دارد در حالی که درخت سرو معروف ابرقوی یزد دارای قدمتی 2500 ساله می باشد همچنان قد علم نموده که حیرت هر شخص بیننده ای را بر می انگیزد به علاوه آثار آتشکده کوه لار که به گنبد معروف شده، قبرستان قدیمی در بالای کوهی به نام کوه لار هنوز بقایایی از آن موجود است.