29. مهر 1403 - 5:14
قابل توجه متولیان؛
وقتی حقوق شهروندی در پیاده‌روهای باشت نقض می‌شود
بخشی از پیاده‌روهای باشت در تصرف مغازه‌‌دارانی است كه كالاهای خود را نمی خواهند در مغازه خود بگذارند و برخی از این مغازه‌داران، پیاده‌روها را تصرف کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «باشت‌نیوز » درشهر باشت، هنوز کاربری درست پیاده‌رو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شریان‌های رفت‌وآمد شهری که تأمین‌کننده نیاز شهروندان در طیف سنی متفاوت و حتی کم‌توان است، شناخته نشده است. شاید به این دلیل است که بعضی از خودرو سواران به‌راحتی، ماشین خود را در پیاده‌رو پارک می‌کنند یا فروشندگان، انواع کالاها را برای جلب مشتری در پیاده‌رو قرار می‌دهند و یا آن که صاحبان املاک به‌عناوین‌مختلف از جمل ساخت‌وساز به حریم پیاده‌روها تجاوز می‌کند.

تا وقتی که حریم پیاده‌رو به‌عنوان حق مسلم حقوق شهروندی باز تعریف نشود و برای نقض‌کنندگان این حریم، مجازات‌های قانونی اعمال نگردد، وضع به همین منوال خواهد بود.

 عابر پیاده وقتی در پیاده‌رو بامانع فیزیکی روبه‌رو می‌شود به‌ناچار به حریم خیابان پناه می‌برد و جانش را به خطر می‌اندازد و معلوم نیست، اگر حادثه ناگواری برای یک عابر  رخ بدهد کدام دستگاه اعم از حقیقی یا حقوقی باید پاسخگو باشد و خسارات وارده را تأمین کند.

وقتی ما از پیاده‌رو به‌عنوان یکی از شریان‌های مهم رفت‌وآمد در شهرها، تعریف قانونی داشته باشیم،  مالکان ساختمان‌ها نمی‌توانند به این حریم تجاوز کنند و یا به‌دلخواه خود از عرض پیاده‌رو بکاهند.

از طرفی صنوف از هر دسته، در صورت اشغال پیاده‌رو به‌عنوان زیر پا واگذاشتن قانون تحت پیگرد واقع می‌شوند و در نتیجه این خلاف مشهود در شهرها تکرار نمی‌شود.

 همچنین رانندگان خودروها نیز در صورت پارک‌کردن در حریم پیاده‌رو با مجازات‌های قانونی روبه‌رو خواهند شد.

سعیدی یكی از شهروندان باشتی است كه از اشغال بخشی از معابر و خیابان‌ها توسط کاسبان گلایه دارد و معتقد است كه خیابان و كوچه ملک شخصی افراد نیست كه به خود اجازه بهره‌برداری شخصی از آن را می دهند.

او ادامه داد: در حالت عادی در خیابان  پرتردد مشكل جای پارک و كمبود پاركینگ وجود دارد در صورتی كه بسیاری از مغازه‌داران نیز مقابل مغازه‌های خود را محصور و به ملک شخصی تبدیل كرده‌اند و به هیچ شخصی اجازه پارک كردن نمی‌دهند كه در بسیاری موارد به درگیری لفظی، فیزیكی و حتی ضرب و جرح  نیز ختم می‌شود.

انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری و راهنمایی‌ و رانندگی در این مورد به طور قاطع اقدام کنند

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران