تازه های سایت

3. فروردين 1395 - 11:11
معرفی جاذبه های گردشگری و تفریحی شهرستان باشت + تصاویر
شهرستان باشت به عنوان یکی از شهرستان های زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای گرمسیری، همه ساله شاهد حضور مسافران زیادی در ایام نوروز است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، شهرستان باشت از شهرستان های جدیدالتاسیس به مرکزیت شهر باشت بوده که از شمال به شهر یاسوج، از جنوب به شهر گچساران، از شرق به شهر نورآباد ممسنی و از غرب به شهرستان چرام و دهدشت منتهی می شود.

 

این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. آثار تاریخی به جای مانده همچون: دوگور دوپا، پل بریم (پرین)، اشکفت شاه پیچاب، سنگفرش گردنه الله اکبر که در واقع میراث ماندگاری طیف وسیعی از داشته های مادی و معنوی را در بر می گیرد، در باشت وجود دارد.

 

فلکه ورودی شهرستان باشت یکی از فلکه های اصلی این شهر است که در وسط آن تندیس آریوبرزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران، که در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت، بنا شده است.

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/ariobarzan-statue-basht2.gif

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/ariobarzan-statue-basht-s.jpg

 

جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری شهرستان باشت:

 

مناطق زیبای گردشگری شلال دون، رود رونه، کلگه امیرشیخی، کوه خامی، رود شاه بهرام و وجود امام زادگان جلیل القدر همچون نگین زرینی به عنوان گهواره کهن تمدن در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد است.

 

منطقه زیبای شلالدون

 

این منطقه که شلالدون نام دارد، طبیعتی خدادادی چشم نواز و زیبا را دارا بوده و ایام نوروز میزبان مسافران و میهمانان نوروزی از نقاط مختلف کشور است.

 

منطقه شلالدون با طبیعت سرسبز، دل‌انگیز و پوشش گیاهی جنگلی وسیع از تپه ماهورها و دره‌های زیبایی تشکیل شده که در سال‌های اخیر میراث فرهنگی با ایجاد کمپینگ، اقدامات اولیه تفریحی را فراهم کرده است.

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/208144.jpg

 

شلال دون همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است که به دلیل طبیعت بکر، آب‌وهوای مناسب و ایجاد تأسیسات گردشگری استان از جمله حفرچاه آهکی، انتقال خط لوله آب به طول سه کیلومتر، احداث منبع بتونی آب با ظرفیت 200 مترمکعب در ارتفاعات بالادست منطقه، احداث چندین سرویس بهداشتی، احداث سکوی نمازخانه، احداث آب‌خوری در چندین نقطه، تسطیح منطقه، ایجاد پارکینگ، سکوسازی در چندین نقطه از آن و تأمین شبکه برق منطقه «شلال دون» بر رونق گردشگری آن افزوده است.

 

گفتنی است، منطقه «شلال‌دون» یکی از مناطق نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

دوگور دوپا

این اثر تاریخی در 7 کیلومتری شهرستان باشت در مجاورت روستاهای شوش و ده کند و حدود 95 کیلومتری مرکز استان واقع شده است. دو ستون سنگی معروف به دوگور دوپا در سال 1379 به شماره 2985 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این دو ستون سنگی که از جنس سنگ آهکی شیری رنگ یکپارچه تراشیده اند، به احتمال زیاد میل استودان است که پیوسته مورد تحقیق مورخان، محققان و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند.

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/112665_946.jpg

 

این ستون‌های سنگی تقریبا سالم و همچنان پا برجاهستند و بر بالای تپه‌ای مشرف به دو روستای شوش سفلی و ده کند قرار دارد و ستون‌هایی که در فاصله 50 سانتی‌متری از هم قرار دارند و ستون شرقی دو متر و ستون غربی 190سانتی‌متر است.

 

حریم این اثر همه تاریخی از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تعیین شده و مورخان، محققان و گردشگران زیادی هرساله از آن دیده می‌کنند و مطالعات علمی و تحقیقی از آن دارند.

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/ppsize1.jpg

 

بنا به روایتی این دو ستون باقی ماندهٔ آتشکده‌ای است که به قبل از اسلام تعلق دارد.

 

بررسی‌های مقدماتی و اولیه نشان می‌دهد که فضا و شکل عمومی این ستون‌های سنگی به ستون‌های سنگی معابد مهری و میترائیسم (مانند ستون‌های خورهه) شباهت نسبی دارند.

 

پل تاریخی بریم (پرین)

 

 

از دوران پادشاهی ساسانی یادگاری کم نظیر بر رودخانه ای باقی مانده که پلی است به نام بریم یا پرین  پل بریم که به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته شکل گرفته است محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده است

 

این پل در حدود 8 کیلومتری در قسمت شرق شهرستان باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/pl-brym-51702-hmgrdy.jpg

 

باقیمانده های پل از دوره ساسانی بر روی رودخانه همیشه جاری بریم قرا دارد و هم اکنون به عنوان اثری دیدنی برای توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی است. این پل با عظمت با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو احداث شده و تا دوره اسلامی از آن استفاده می شده و هم اکنون مقداری از آن مرمت و بازسازی شده است.

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/pl-brym-51704-hmgrdy.jpg

 

پتانسیل های گردشگری این منطقه به دلیل تفرجگاه چشمه انجیری در کناره ی این پل و ماهیگیری صیادان منطقه بر رونق آن افزوده و مورد توجه می باشد.

 

مجموعه چهارصفه خان احمد

حدود 20 کیلومتری شهرستان باشت در مسیر جاده اصلی، جنب روستای زیردو خان احمد و تا مرکز استان 120 کیلومتر فاصله دارد.

 

این مجموعه برجسته که در وسعتی بالغ بر 4 هکتار پراکنده شده است، در سال 1377 و با شماره 2208 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در داخل محوطه؛ بنایی قرار دارد که به چهارصفه معروف می باشد. سبک ساخت و نوع سفال و معماری های باقیمانده در محل، از وجود شهری در سده های میانی اسلامی در این مکان خبر می دهد.

 

اشکفت شاه پیچاب

اشکفت شاه نام غاری است در منطقه پیچاب باشت، حدود 50 کیلومتری و در شمالی ترین نقطه شهرستان باشت واقع گردیده و فاصله آن تا مرکز استان 150 کیلومتر می باشد.

 

 

در حوزه سردسیری پیچاب در امتداد رشته کوه الورز ، راه دسترسی به آن مکان تاریخی از دو مسیر صعب العبور امکان پذیر است که می توان گفت از منحصر به فردترین آثار تاریخی منطقه باشت و باوی است .

 

درون غار (اشکفت) دارای کتیبه ها، سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی زیاد دیگری مربوط به یکی از دوره های تاریخی است که تحقیق در مورد این اشکفت، نیاز به مطالعات تاریخی و باستان شناسی وجود دارد .

 

 

 

در کناره ی این اثر تاریخی رود بسیار زیبا و همیشه جاری سور (شور) از کوههای سرآستانه سرچشمه می گیرد که بر جذابیت گردشگری آن افزوده است .

 

ساخت دیوار ۵ الی ۶ متری جلوی دهنه غار با سنگ و ساروج در زمانهای بسیار قدیم و در ارتفاعی دست نیافتنی به طوریکه بجز با امکانات پیشرفته کوهنوردی امروزی هیچ را نفوذی به درون آن وجود ندارد داستانهای مختلفی را ساخته است.

 

 

چگونگی و چرایی ساخت این دیواره و سازه در آن ارتفاع و در آن زمان برای جملگی مردم و کسانیکه از نزدیک آنجا را دیده اند جای بسی سئوال و ابهام می باشد.

 

به باور و اذهان عمومی مردم محلی اینجا غاری بوده که کی قباد یکی از شاهان به نام و حماسی ایران باستان در آن سکنی گزیده بود همچنین آنان اعتقاد دارند که راهرویی از درون غار به سمت رودخانه ای که در پایین دست همین غار می باشد کنده شده بود تا به وقت ضرورت مشکل آب ساکنین غار را برطرف نماید.

 

 

آثار تاریخی ارتفاعات رونه و کوه خامی:

منطقه‌ای با وسعت ۲۵،۶۷۱  هکتار پوشیده از درختان بلوط، زالزالک، ارژن، انجیر وحشی و... وجود دارد که زیستگاه بسیار مناسبی برای گونه‌های مختلف جانوری مانند پلنگ، خوک وحشی، سمور وحشی، خرس قهوه‌ای، گراز، سنجاب ایرانی، سمور، گرگ، خرگوش، کبک، شاهین، جغد، سارگپه پا بلند، کبوتر جنگلی، جغد، گرگ، خرگوش و شاهین است. متاسفانه خطر شکارچیان محلی و سنتی و چرای بیش از حد دام‌ها، این منطقه زیبا و بکر را تهدید می‌کند.

 

آبشار  خامی باشت (رود رونه)- چرام

این منطقه در مسیر جاده اصلی باشت به چرام که تا شهر باشت حدود 30 کیلومتر و تا مرکز استان حدود 130 کیلومتر فاصله دارد. آثار موجود در این ارتفاعات عبارتند از:

1- گر قلعه: که بر روی کوهی مرتفع بنا گردیده که بنایی بسیار عظیم و اعجاب برانگیز است.

2- اشکفت برج: معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیوارهای این اشکفت در دهانه ی یک غار و یک اشکفت دیگر با سنگ ساروج بنا گردیده به گونه ای که این دو اثر باشکوه در اطراف رودخانه زیبای رونه در دامنه کوه خامی واقع شده است.

 

درخت سرو دشت لار باشت

 

http://bashtnews.ir/sites/default/files/fullimages/1395/01/03/srw-bsht.gif

 

در 50 کیلومتری شهرستان باشت و حدود 150 کیلومتری مرکز استان پس از عبور از روستای تلچگاه و روستای درگ به امام زاده ای معروف به سید محمد (ع) دشت لار می رسیم که علاوه بر جذابیت منطقه به دلیل همین امام زاده جلیل القدر که اطراف آن را باغات انجیر فراوانی فرا گرفته وجود درخت سرو کهنسالی که به قول مورخین قدمتی 2700 ساله دارد در حالی که درخت سرو معروف ابرقوی یزد دارای قدمتی 2500 ساله می باشد همچنان قد علم نموده که حیرت هر شخص بیننده ای را بر می انگیزد به علاوه آثار آتشکده کوه لار که به گنبد معروف شده، قبرستان قدیمی در بالای کوهی به نام کوه لار هنوز بقایایی از آن موجود است.

 

 

گزارش/ فاضل کامران

انتهای پیام/

نظرات کاربران