تازه های سایت

1. آذر 1396 - 8:18
گزارش/
ماجرای قطع 200درخت در باشت/قصه پر غصه بلوطهای زاگرس و درختانی که ایستاده جان می دهند!
جنگل های زاگرس حدود 40 درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20درصد جنگل های زاگرس ،هشت درصد جنگل های کشور را تشکیل می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  باشت نیوز، یکی از مهمترین عوامل سنجش روند توسعه در کشورهای مختلف نتایج عملکرد آنها در ارتباط با حفظ احیا و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی است.توسعه و رونق بخش منابع طبیعی تجدید شونده به عنوان اصلی ترین ارکان زیربنایی توسعه قلمداد می شود.

 

جنگل های زاگرس حدود 40 درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20درصد جنگل های زاگرس ,هشت درصد جنگل های کشور و مراتع پرپشت را تشکیل می دهد، هر ساله در فصل گرما با معضل آتش سوزی جنگل ها و مراتع خود مواجه می شود. با این حال این استان برای اطفای حریق در جنگل هایش فاقد امکانات اولیه است.

 

شهرستان باشت که یکی از شهرستانهای این استان است با  105 هزار هکتار جنگل و مرتع  و به دلیل وجود علفزارهای خشک، وزش باد شدید و ارتفاعات سخت گذر مهار آتش سوزی ها بسیار کند بوده است.

 

قصه پر غصه از بین رفتن جنگل ها و آتش سوزی در این استان هر ساله با آغاز فصل بهار استارت میخورود و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

 


حاصل این تراژدی بی پایان مرگ تدریجی جنگل های کم نظیر شهرستانهای استان است که اگر فکری به حال آن نشود، تا سالیان آینده بخش زیادی ازآن از بین خواهد رفت.

 

در اواخر مرداد ماه سال جاری طوفان و باران شدیدی در شهرستان باشت شروع به وزش و باریدن کرد و خسارات زیادی به این شهرستان و روستاهای آن وارد و هلال احمر و دیگر نهاد های کمکی به روستاها می رفتند تا به اهالی آنجا کمک کنند.

 در این میان بسیاری از درختان کهنسال بلوط شهرستان باشت نیز بر اثر وزش باد و طوفان شدید شکسته شدند که پرسنل منابع طبیعی شهرستان در همان لحظه های اولیه خود را به محل رساندند.

 

همچنین اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز برای تهیه گزارش این طوفان به روستاها رفته و از نزدیک از درختان افتاده بر زمین تصاویری را تهیه کردند.

 

تعداد دقیق درختانی که طوفان بر زمین انداخته مشخص نیست ولی بیش از ۸۰اصله درخت بوده است که بعد از طوفان، منابع طبیعی این شهرستان بخشی از این درختان را به مزایده گذاشته است.

 


اگه منطقی فکر کنیم این درختان بر زمین افتاده نباید به فروش میرسید زیرا که مردم فقیر با نداشتن هزینه زندگی باز هم به سراغ درختان بلوط رفته و برای امرار و معاش خود از درختان سبز قطع و استفاده می کنند.

 

چنانکه فصل پاییز از راه رسیده و روشن است که روستاییان برای گرم نگه داشتن منازل خود درست کردن زغال و گذران زندگی باز هم درختان را قطع خواهند کرد .

 

 

و اما در هفته های گذشته در جلسات استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد درختانی که طوفان،باد و باران شدید بر زمین انداخته است از قطع ۲۰۰ درخت در شهرستان باشت نام بردند.

 


فرماندار باشت در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری باشت نبوز به افتادن درختان توسط طوفان اشاره کرد و گفت: مقدار ۲۰۰ درخت نبوده و بسیار کمتر است و بخشی از این درختان برزمین افتاده نیز تعیین و تکلیف شده و به مزایده گذاشته شده است.

 

 در هفته ی گذشته نیز کارشناسان استانداری به باشت سفر کرده و خود شخصا موضوع درختان بلوط بر زمین افتاده را پیگیری کردند که تا کنون به جمع بندی نهایی نرسیدند.

این درحالی است که استاندار کهگیلویه وبویراحمد واکنش هایی در این باره نشان داده است که پیگیری های استاندار در مسائل و امور استان بسیار قابل تحسین است ولی بهتر است به بحث آتش سوزی ها در استان توجه بیشتری شود و مجازاتی را به متهمانی که منابع ملی را به آتش کشیدند گرفته شود.

باید بدانیم که طوفان یک بلایای طبیعی بوده و کمتره از 100درخت بر زمین افتاده است.ولی با هر هکتار از منابع طبیعی که آتش سوزی رخ میدهد بیش از هزاران اصل نهال و گونه های گیاهی درباشت و استان از بین می رود که این امر مستلزم توجه هرچه بیشتر استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

گفتنی است که بیش از ۳۰۰ هکتار از منابع طبیعی استان در سال جاری در آتش سوزی های افراد سودجو سوخته و از بین رفته است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

همش از بی عرضگی منابع طبیعی است

نظرات کاربران