تازه های سایت

24. بهمن 1394 - 21:58
از انتظارات مردم برای انتخاب نماینده تا وظایف اصلی نمایندگان
وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟
کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده دقت دارد و گاهی خود کاندیداها نیز برای اینکه نظر بیشتری را به سمت خود جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی ای را به کار برند که با وظیفه های ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، با نزدیک شدن به ایام انتخابات کم کم برخی از کاندیداها و طرفدارانشان از مسائل و مشکلات موجود در جامعه بهره می‌گیرند و حل آن مشکلات را به مردم وعده داده تا بتوانند حداکثر آراء را به دست آورند.

 

حتماً عده ای از مردم به سخنان پر از زرق و برق اینگونه کاندیداها گوش فرا دهند و انتخاب نماینده شان بر اساس تیزرهای تبلیغاتی و وعده حل مشکلات از جمله مشکل بیکاری باشد، اما به راستی وظایف نمایندگان چیست؟

 

کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده دقت دارد و گاهی خود کاندیداها نیز برای اینکه نظر بیشتری را به سمت خود جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی ای را به کار برند که با وظیفه های ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد.

 

بسیاری از مردم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه های اجرایی را انجام دهند.

 

هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای اشتغال، وام، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را طلب دارند.

 

مردم تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالیکه پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است.

 

از این رو لازم است در آستانه انتخابات و در پیش بودن تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم در خصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را كسب كنند.

 

متاسفانه بسیاری از مردم و گاها خود نماینده‌ها امور اجرایی را جزء وظایف نماینده مجلس می‌دانند در حالی که این وظایف بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می‌باشد. در این مطلب سعی شده ضمن انجام تعریف‌های مختصری به بررسی وظایف نمایندگان مجلس پرداخته شود.

 

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد و دارای ویژگی‌های زیر است:

 

اول اینکه مقامی ملی است.
اینکه مقامی ملی است، نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی‌ آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص.
البته این به معنای نفی ارتباط نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود نیست.

 

دوم اینکه نمایندگی‌، امری کلی است.
اینکه نمایندگی‌، امری کلی است که و نمایندگان هم در حدود اختیاراتی که به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می‌کنند.

 

سوم اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است.
اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است، یعنی انتخاب‌کنندگان (بر خلاف وکالت در حقوق خصوصی)،‌ نمی‌توانند هر وقت لازم بدانند، نماینده خود را عزل‌کنند، و نماینده می‌تواند تا پایان دوره نمایندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موکلین به طور مستقل مشغول انجام وظیفه شود.

 

دیگر اینکه مقام نمایندگی‌ دارای دو ویژگی زیر است:

اول اینکه قائم به شخص است.
یعنی این مقام به هیچ عنوان قابل واگذاری به دیگری نیست و نماینده منتخب مردم نمی‌تواند مقام خود را به دیگری واگذار کند.
بند اول اصل ۸۵ قانون اساسی به صراحت به این موضوع اشاره کرده است.

دوم اینکه مقام نمایندگی مشارکتی است نه شخصی و مستقل.
یعنی نمایندگان به صورت مشترک در تصمیم‌گیری‌های مجلس شرکت می‌کنند و مصوبات با رأی اکثریت به تصویب می‌رسد و به نام مجلس اعتبار و شایستگی اجرا می‌یابد.

وظایف اصلی نمایندگان مجلس چیست؟

نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند:

الف) قانون‌گذاری
ب) نظارت

الف – قانون‌گذاری:
بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون‌گذاری را دارا می‌باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند».

 

ب نظارت:
مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت‌های نظارتی نیز بر عهده دارد:
۱٫ نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت:
وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی).

 

با خواندن و بررسی این وظایف است که می توان فهمید جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور ایران جایگاه رفیع و بالایی است و این نمایندگان مردم  هستند که در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های كلان جامعه از قدرت و توانایی بالایی برخوردار هستند.

 

پس همانگونه که مشخص شد كار نماینده مجلس رفع مشكلات شخصی موكلانش نیست زیرا این كار هیچ وقت عملی نخواهد شد و چنانچه هر کاندیدی چنین ادعایی كند، قطعا سخنی به گزاف گفته و چنین شخصی نه تنها به اصول اخلاقی و شرعی پایبند نیست، بلكه از وظایف و اختیارات و صلاحیت نمایندگان مجلس نیز بی اطلاع است.

 

همه گان باید بدانیم؛ سرمایه گذاری، ایجاد كارخانجات تولیدی، عزل و نصب مدیران دستگاههای دولتی، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است نه نمایندگان.

نماینده مجلس در مقام وكیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و كشور است و حق دخالت در اجرای آنان را ندارد.

 

متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد مخصوصاً در مناطق محروم عده کثیری از مردم اطلاع دقیقی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس نداشته و به نماینده ی مجلس، به دید یک مسئول اجرایی نظیر فرماندار نگاه می کنند.

 

بر همین اساس شیوه انتخاب و انتظار از نمایندگان مجلس در همین حد است؛ شهرستان باشت هم به مانند سایر شهرستان های استان مستثنی از این جریا نیست و در اکثر مناطق اینگونه بینش را می توان مشاهده کرد.

 

در این استان مردم و خانواده هایی که فرزندانشان با وجود تحصیلات عالیه هنور بیکارند، حداکثر انتظاری که از یک نماینده انتظار دارند، پیدا کردن شغلی مناسب برای فرزندانشان است و یا کسانی که به هر طریقی دنبال کاری بوده ولی نتوانسته اند از فیلتر سلایق و باندبازی های معمول عبور کنند انتظار دارند که نماینده ی مجلس به آنها کمک کند که از این فیلتر عبور نمایند.

 

در ادارات دولتی وضع هم به همین منوال است عده ای هر روز به دنبال نماینده خویش در حرکت اند تا پستی بهتر در اداره خود بدست آورد و یا کماکان پست قبلی اش را از دست ندهد.

 

متاسفانه پیگیری اموری که در حیطه کاری نمایندگان نیست و کار اصلی قوه مجریه است توسط برخی نمایندگان مجلس به یك عادت معمول تبدیل شده و در انظار عمومی مردم نماینده ای را موفق تر می دانند كه بتواند در ادارات کل استانی بیشتر نیرو را بگمارد و با سركشی مدام و دیدارهای مختلف با آحاد مردم و نگارش مكاتبات و گرفتن وقت ملاقات با مسئولین به مشكلات یكایك موكلینش رسیدگی كند.

 

با نگاهی به نمایندگان و بررسی دقیق گذشته و حال افراد می‌توان کاری کرد که فرد اصلح وارد خانه ملت شود و باید در انتخاب‌هایمان به شعارهای تبلیغاتی افراد واقعا با دقت نگاه کنیم و فریب برخی دروغ ها را نخوریم و همیشه مدنظر داشته باشیم که کار یک نماینده کار اجرایی نیست و وضع قوانین ونظارت بر مسائل از وظایف اصلی نمایندگان خانه ملت است.

 

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران