تازه های سایت

7. خرداد 1395 - 14:27
باشت نیوز گزارش می دهد:
از کسادی بازار خرید و فروش مسکن تا بی سامانی نرخ اجاره بها در شهر باشت(تصاویر)
یکی از دغدغه های مردم، خصوصاً جوانانی که تازه ازدواج کرده اند پیدا کردن مسکن مناسب و پرداخت هزینه های مربوط به خرید و یا اجاره مسکن است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، این روزها صاحب خانه شدن یکی از دغدغه های اصلی مردم، خصوصاً جوانانی است که به تازگی تشکیل خانواده داده اند و با فکر تامین مسکن و پرداخت هزینه های مربوط به خرید و  یا اجاره مسکن روزگار می گذرانند.

 

به طوری که در این سالها که قدرت خرید و نقدینگی مردم بسیار پایین آمده است، سهم زیادی از درآمد خانوار در هر سال باید برای پرداخت اجاره بها و یا خرید خانه هزینه شود در حالیکه تورم هرساله قدرت خرید خانوارها را کاهش می دهد.

 

پس می توان گفت که، صاحبخانه شدن یک رویا و خانه بدوشی برای مستاجران دغدغه ای است که در دوسال اخیر خصوصاً برای اجاره مسکن در شهر باشت به اوج خود رسیده است.

 

این در حالی است که بنگاه داران مسکن از کسادی بازارشان و مستأجرین از قیمت بالای بهای اجاره ای، در این شهر کوچک می نالند.

 

به همین بهانه خبرنگار این پایگاه خبری به سراغ مستأجرین و مشاورین املاکی رفت، که هر کدام به نوعی از مشکلات خود سخن می گویند.

 

تازه ازدواج کرده ام و بیکارم، اجاره بهاء کمرم را شکسته است

 

حسین در خانواده ای 8 نفره متولد شده است؛ به تازگی تشکیل خانواده داده و با وجود مدرک کارشناسی ارشدش بیکار است. وی رو به خبرنگار ما می گوید: حدود یک سال و چهار ماه است که ازدواج کرده ام و در این 16 ماه بیشترین دغدغه ام پرداخت اجاره بهایی بود که تا چشم بهم می زدم آخر برج می آمد و باید آن را پرداخت می کردیم.

 

وی ادامه داد: اجاره بهاء مسکن در شهر کوچکی مثل باشت که اکثر جوانانش بیکار هستند و هیچ بنگاه اقتصادی در آن نیست به نوعی کمر مستأجرانی که هیچ راه درآمدی ندارند را شکسته است.

 

مشکلات مسکن برای جوانان سن ازواج را بالا می برد

 

مجید یکی دیگر از ساکنین شهر باشت که امسال پنجمین سال اجاره نشینیش را پشت سر می گذراند، می گوید: نرخ سود تسهیلات بانکی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش قیمت ساخت، بی ثباتی اقتصادی و تحریم ها از مهمترین دلایلی بود که من تا کنون صاحب خانه نشده ام.

 

وی با اشاره به اینکه در تأمین کرایه و پرداخت به موقع آن سر برج با وجود اقساط بالای وام هایی که گرفته ام برایم رنج آور است، گفت: وقتی برادران، دوستان و اقوامم وضع زندگی متاهلی من را می بینند از ازدواج کردن پشیمان می شوند و این باعث افزایش سن ازدواج خواهد شد.

 

مجید ادامه داد: اجاره بهاء مسکن نسبت به قیمت مناسب خانه ها در این شهر بسیار بالا است که امیدوارم مسئولان چاره ای بیندیشند.

 

در ادامه گفتگویمان به سراغ چند نفر از مشاورین املاک شهر باشت رفتیم و نظر آنها را در مورد بازار مسکن و قیمت های زمین، مسکن و اجاره بهاء پرسیدیم.

 

بیشترین قیمت زمین های تجاری در شهر باشت 2 میلیون و پانصد هزار تومان است/دولت تسهیلات مناسب در اختیار مردم قرار دهد

 

سید ابراهیم حسینی یکی از بنگاه داران املاک شهر باشت است که حدود 5 سال مشاوره املاک دارد، وی در ابتدای سخنانش به ویژگی های یک مشاور املاک خوب اشاره می کند و می گوید: یک مشاور املاک خوب باید  متخلق به اخلاق اسلامی، با صداقت و راستگو، امانت دار و درستکار باشد و خدا را حاضر و ناظر بر اعمالش بداند.

 

 

وی به بازار مسکن شهر باشت اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود نقدینگی و عدم پرداخت تسهیلات بانکی مناسب، خرید و فروش مسکن و زمین در این شهر راکد است.

 

حسینی در ادامه دولت را مخاطب قرار داد و از دولتمردان خواست تا تسهیلات کم بهره در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند.

 

این مشاور املاک به قیمت های زمین، مسکن و اجاره بهاء در قسمت های مختلف شهر باشت اشاره کرد و افزود: بیشترین قیمت برای خرید هر متر مربع زمین تجاری در شهر باشت حدود دو میلیون و 500 هزار تومان است که این رقم برای ارزان ترین جا به حدود متری یک میلیون تومان تقلیل پیدا می کند.

 

وی با بیان اینکه، گرانترین زمین ها و منازل مسکونی این شهر در بلوار شهید سجاد احمدی (بلوار 45 متری)، خیابان معلم و شهدا  است، گفت: انتهای خیابان شهدا و شهرک فرهنگیان نیز ارزان ترین قیمت های مسکن و زمین را در باشت دارد.

 

 

 

حسینی به اجاره منازل مسکونی در این شهر اشاره کرد و گفت: هر منزل مسکونی با توجه به امکاناتی که دارد متفاوت است ولی دیگر کرایه ها از 150 هزار تومان پایین تر نیست.

 

این مشاور املاک در ادامه از مسئولان خواست تا بر بازار مسکن و بنگاه های املاک این شهر نظارت بیشتری شود چرا که عده ای در دریافت کارمزد حق بنگاه داری خود سلیقه ای عمل می کنند که باید طبق قانون و تعرفه تعزیراتی باشد.

 

مهاجرت و عدم سرمایه گذاری مهمترین دلایل رکود مسکن در باشت است

 

سید سعید محمدیان یکی دیگر از مشاورین املاک این شهر مهاجرت و مشکلات مالی مردم را مهم ترین علت رکود بازار خرید و فروش مسکن عنوان کرد و گفت: هم اکنون بازار مسکن در شهر باشت به دلایل زیادی دچار رکود شده است.

 

 

وی می گوید: در این چند سال اخیر قیمت مسکن و زمین در شهر باشت در حد بسیار ناچیزی افزایش داشته است ولی کرایه خانه ها افزایش چشمگیری داشته است.

 

محمدیان مهاجرت اهالی و ساکنین شهر باشت به شهرستان های همجوار خصوصاً شهر های گچساران، یاسوج و شیراز را یکی از دلیل رکود بازار مسکن در این شهر دانسته و می گوید: مردم کمتر در شهر باشت سرمایه گذاری می کنند و بیشتر مراجعین ما فروشنده و مستأجر هستند.

 

این مشاور املاک با اشاره به نرخ اجاره بها افزود: هم اکنون نرخ یک خانه نوساز ارزان ترین محله 2 میلیون تومان رهن و پرداخت ماهیانه 150 هزارتومان اجاره است ولی حداکثر اجاره 10 میلون تومان رهن و پرداخت ماهیانه 400 هزارتومان اجاره خانه است که این بالا پایین نرخ اجاره بها به موقعیت خانه بستگی دارد.

 

 

 

وی قیمت ارزان ترین خانه ها را رقمی بین 28 تا 40 میلیون برای خانه های قدیمی و 120 میلیون تومان برای خانه های نوساز دانست و گفت: امیدواریم مسئولان با فراهم نمودن امکانات رفاهی برای مردم و جلوگیری از مهاجرت باعث رونق شهر باشت در همه زمینه ها خصوصاً در بحث بازار مسکن شود.

 

 

گزارش و عکس: فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

تشکر از اقای کامران از بابت مصاحبه زیبا وبیان کردن مشکلات مردم بخصوص جوانان متاهل ودرشرف تاهل.باید مسئولین چاره اندیشی کنند.ازاین قبیل گزارشات بیشتر تهیه بفرمایید.
این حرف ها فقط دروغ محض است من یه مستاجر هستم الان چند خانه را برای اجاره سر زدم یکی می گه رهن شش میلیون با ماهی دویست وپنجاه یکی می گه چهار میلسون تومان با دویست پنجاه واقعا این انصاف است به نظرم من که بیشترین تقصیرات را بنگاهها دارن که باید دستگاههای مربوطه یه نظارت ویژ ه ای داشته باشند .حرف راست را برین از مستاجرین بی گناه بپرسید نه از بنگاهها

نظرات کاربران