تازه های سایت

27. خرداد 1395 - 18:14
تصاویری از شمشیر امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) در شهرستان باشت
از روزگاران پیش بر اساس باور و اعتقاد مردم به کرامات این امامزاده عظیم‌الشأن مورد توجه مردم باشت و باوی قرار گرفته و هرساله حجم زیاد زائران از اقصی نقاط کشور به خصوص استان‌ها و شهرستان‌های همجوار جهت زیارت به این منطقه سفر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، آستان امامزاده سيدفخرالدين احمد (علیه السلام) در 25 كيلومتري شهرستان باشت در محوطه وسيعي از روستاي عنا (انا) از توابع بخش بوستان باشت واقع شده است.

 

بنای اولیه ساختمان بقعه به اعتباری از آثار قرن دهم قمری با معماری چهل گوش مدور که بارها تعمیر و مرمت شده است. اين بنا در سال 1377 (هـ.ش) با همت اداره اوقاف و امور خيريه و مشاركت سادات عنايي تخريب و با زير بنايي بالغ بر350 متر مربع با نقشه مهندسي در دست بازسازي و احداث است.

 

 

اين بنا از سه قسمت تشكيل يافته قسمت نخست ايوان است كه درب ورودي آن از دو ضلع شمال و جنوب باز مي شود، قسمت دوم شبستان است كه بر  فراز آن ستونهاي ساقي گنبد پهن هلالي قرارگرفته و قسمت سوم اطاقهاي جانبي در دو طرف ايوان است که به شكل موازي هم قرار گرفته شده است و ضريح داخل حرم به صورت مشبك و فلزي است. اين زيارتگاه داراي محوطه اي وسيع و باز است كه بوسيله ديواري با سنگ و سيمان محاط شده است.

 

 

سادات عنايي از اولاد و احفاد همين بزرگوار مي باشند كه در منطقه باشت و ساير قراء و قصبات وشهرهاي استان و ساير مناطق ديگر اسكان دائم دارند.

 

تبار انتسابی حضرت امامزاده سید فخرالدین احمد علیه السلام و فرزندانش چنین است: امامزاده سید فخرالدین احمد علیه السلام به هشت واسطه به حضرت امام علی زین العابدین می رسد.

 

حضرت امامزاده سید فخرالدین احمد علیه السلام ابن امامزاده شاه حسین ‘ابن شاهزاده علی ‘ابن شاهزاده حسن ‘ابن شاهزاده حسین ‘ابن شاهزاده محمد ‘ابن شاهزاده اسماعیل ‘ابن شاهزاده محمد ‘ابن شاهزاده عبدالله ‘مقلب به الباهر ابن امام زین العا بدین (ع)می رسد .زوجه ان حضرت بنام (زهرا خاتون) دختر امامزاده حمزه از عقاب بنی اعمام بود .او دارای شش فرزند بنامهای : سید ابراهیم سید محمد‘ سید طاهر علی‘سید علی اضغر‘سید ناصر اشرف ‘و سید زین الدین حسین معروف به زاد احمد و یک دختر بنام زینب بوده است.

 

ان حضرت وپنچ تن از پسرانش در دامنه ی تنگ عنا در زمان خلافت ابوالعباس احمد از خلفای عهد عباسی به دستور حارث بن کوفی به فیض شهادت نائل شدند .در تبار نامه ای که در دست شیخ عبد الکریم اسلامی است ‘چنین نمایان شده است که شاهزاده ابراهیم وسید طاهر علی ‘در پایین روستای عنا‘ وسید محمد وسید ناصر اشرف در دامنه کوه عنا در محل قدیمی به ان (دشت قاتل) می گفتند به شهادت رسیدند ودر همان جا مد فون شدند ولی قبر انها مشخص نیست.

 

فرزند دیگر امامزاده سید فخرالدین احمد به نام شاهزاده زین الدین مقلب (به زاد احمد) به همراه همسرش زیبنده خاتون دختر شاهزاده سید محمد زرین کمر توسط زریر ابن قیدار کوفی شهید شدند. اولاد شاهزاده زین الدین حسین (زاد احمد) به سادات زاد احمدی معروفند این حضرت دارای سه فرزند بنامهای: سید محمد ‘سید علی ‘وسید حسن است.اولاد سید فخرالدین احمد به سادات عنای معروفند.

 

 

امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) دارای اولاد و اعقاب زیادی می‌باشد که به سادات انا و یا عنا معروف هستند و دارای پنج اولاد بزرگ میر درویشی، میر گدایی، لشکری، علی‌خانی و ناصری است.

 

در ادامه تصاویری از شمشیر منسوب به این امامزاده را مشاهده می کنید.

 

 

 

 

گزارش و عکس/فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

 

دیدگاه‌ها

خدایا به حق این امامزاده بزگ و به حق بارگاه و شمشیرشون مشکلاتم را حل و دلم را شاد گردان؛ چون غیر از شما پناهی ندارم./

نظرات کاربران