تازه های سایت

5. تير 1395 - 0:12
چندصد میلیون تومان درآمد برای باشتی ها
گَنجی که زمین به کشاورزان باشتی داد+تصاویر
درآمد مطلوب و توجیه اقتصادی گیاهان دارویی موجب شده است تا کشت این گیاهان به صورت واقعی شعار سال یعنی تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را عملیاتی نماید.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، تجارت بین المللی گیاهان دارویی در سال، چیزی معادل 62 میلیارد دلار تخمین زده می شود اما ایران برغم داشتن قدمت هفت هزار ساله در طب سنتی و داشتن هزاران نوع گیاه دارویی امروز آنچنان که باید مانند دیگر کشورهای جهان نتوانسته از گنجینه غنی و ارزشمند خود بهره های اقتصادی ببرد.

 

به گفته کارشناسان مربوطه حدود هفت هزار نوع گیاه دارویی در جهان شناخته شده که تقریبا تمام آن در ایران وجود دارد اما تاکنون فقط حدود دو هزار و 500 نوع آن شناسایی شده است.

 

این درحالی است که سودآوری پرداختن به گیاهان دارویی در طب سنتی تا آنجا است که خود تولیدکنندگان و شاغلان در این حرفه اذعان می کنند که سودهای تولید گیاهان دارویی، نجومی است.

 

گیاهان دارویی در نگاه نخست شاید فقط کاربری دارویی داشته باشند اما جالب است بدانید گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند.

 

این کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده است تا بسیاری از کشورها تلاش کنند با روآوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

 

به همین منظور و با توجه به توجیه اقتصادی گیاهان دارویی، خبرنگار ما با دو نفر از محققان و کشاورزان کشت این گیاهان در شهرستان باشت، گفتگویی انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

شهرستان باشت با توجه به آب و هوای مناسب و شرایط اقلیمی خاص یکی از بهترین نقاط  کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی از استان های همجوار برای کشت انواع گیاهان دارویی است.

 

این سخنی است که یکی از محققان کشت گیاهان دارویی با تحقیقات چندین ساله ی خود که در استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد انجام داده، به صراحت اعلام نموده است.

 

آقای محمد رحیم زارعی محقق و کشاورز شیرازی که حدود 4 سالی است در شهرستان باشت به کشت گیاهان دارویی مشغول است، شرایط اقلیمی خاص شهرستان باشت را، گنجی می داند که زمین به مردمان این شهرستان داده است و می گوید: اقلیم باشت با زادگاه اصلی برخی از گیاهان دارویی خاص بسیار شبیه است و از لحاظ طول و عرض جغرافیایی نزدیک به هم هستند.

 

این کشاورزی خوش ذوق در مزرعه 6 هکتاری خود انواع گیاهان به لیمو، استویا، نعنا فلفلی، آرتیشو و بادرنجه بویه پرورش داده است که در سال سودی چند صدمیلیونی را نسب خود کرده و با عملیاتی نمودن این ایده خود در واقع به شعال اقتصاد مقاومتی لبیک گفته و آن را عملیاتی نموده است.

 

به لیمو

 

 

این کارشناس گیاهان دارویی می گوید: به‌لیمو درختچه‌ای به ارتفاع  ۱،۵ الی ۲ متر می‌باشد؛ این گیاه دارای ساقه‌های بلند، زاویه دار و منشعب است، امروزه این گیاه به خاطر زیبایی و عطر دلپذیری که دارد، در بسیاری نواحی، پرورش داده می‌شود.

 

وی ادامه داد: از به لیمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.

 

زارعی افزود: در هر هکتار به لیمو حدود 4 تن برگ خشک این گیاه در سال جمع آوری می شود که با توجه به بازار فروش و قیمت مناسب 400 هزار ریالی آن می توان درآمد این گیاه دارویی را تا چندین برابر کشت یک ساله ی دیگر محصولات کشاورزی نظیر گندم و ذرت در هر هکتار دانست.

 

 

 

 

این کشاورز، بهترین زمان کاشت گیاه به لیمو را آواخر بهمن، اسفند و اوایل فروردین دانست و گفت: برداشت این گیاه به صورت دستی در این مزرعه انجام می گیرد که در زمان برداشت برای هر هکتار 15 نفر به صورت فصلی مشغول به کار می شوند.

 

 

سید وحید درویش پور یکی دیگر از کشاورزان گیاهان دارویی در این شهرستان است، و در گفتگو با این پایگاه خبری گفت:همزمان با 14 رمضان اولین برداشت از چای سبز به لیمو در مزرعه ایران به لیمو باشت آغاز گردید.

 

وی افزود: برداشت از چای سبز به لیمو در 4 هیکتار از مزارع امروز شروع شده و تا پایان مرداد ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

 

درویش پور گفت: دمنوش به لیمو یا همان چای سبز با توجه به فواید خوب آن ازجمله ضد نفخ، جلوگیری از تپش قلب، آرامش بخش بودن آن به زودی جایگزین  چای سیاه را خواهد شد.

 

درویش پور تصریح کرد: برداشت گیاه را در سال میتوان ۲ تا ۳ بار انجام داد که در ماههای خرداد، مرداد و مهر که تعداد دفعات برداشت با توجه به شرایط تغییر میکند.

 

این کشاورز باشتی ادامه داد: بیشترین مواد معطر گیاه در زمان گلدهی است و برداشت از برگهای بالایی بهتر است صورت گیرد؛ برگها را باید در هوای آفتابی که بیشترین اسانس و عدم وجود شبنم است، برداشت نمود.

 

وی با انتقاد از اینکه تا کنون هیچ مسئولی به ما سر نزده است، گفت: از مسئولان شهرستان و استانی می خواهیم تا ضمن سرکشی به این مزرعه موجب دلگرمی عوامل ایجاد این مزرعه شوند.

 

درویش پور با اشاره به اینکه این مزرعه برای 4 نفر به طور دائم اشتغال زایی نموده است، افزود: در فصل برداشت روزانه برای 30 نفر نیز به صورت فصلی اشتغال زایی نموده ایم.

 

استویا یکی دیگر از گیاهان دارویی است که به خوبی در این شهرستان از نظر کیفیت و میزان برداشت جواب داده است.

 

 

زارعی از کشت 2 و نیم هکتار از کشت این گیاه دارویی در مزرعه اش خبرداد و گفت: این گیاه به عنوان ماده شیرین کننده طبیعی وبهترین جایگزین شیرین کننده مصنوعی است افزود: شکر حاصل از گیاه استویا حدود 250 برابر شیرین تر از قند ساکاروز است.

 

وی افزود: ماده استحصالی از این گیاه بهترین قند برای افراد مبتلا به بیماری دیابت می باشد و در شرایط مناسب از هر هکتار زمین زیر کشت آن حدود سه تا شش تن محصول سبز (برگ) به دست می آید که می توان از آن طی مراحلی ماده شیرین استخراج کرد.

 

 

کارآفرین شیرازی اضافه کرد: استویا بر خلاف شکر باعث افزایش قند خون نمی شود و به همین دلیل پس از مصرف، قند خون را افزایش نمی دهد.

 

زارعی با بیان اینکه، زاد گاه اولیه این گیاه کشور پاراگوئه است، گفت: اقلیم باشت با زادگاه اصلی این گیاه بسیار شبیه است و از لحاظ طول و عرض جغرافیایی نزدیک به هم هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار حدود 4 تن برگ خشک استویا در سال جمع آوری می شود، گفت: قیمت هرکیلو برگ خشک این گیاه حدود 200 هزار ریال می باشد.

 

 

این محقق گیاهان دارویی بیان داشت: استویا مناسب ترین شکر برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم است، همانگونه که قبلا گفته شد برگهای این گیاه 250 تا 300 برابر شیرین تر از شکر طبیعی هستند؛ کالری استویا بسیار پایین (در حد صفر) است و هیچ تاثیری بر قند خون، فشار خون و همچنین اثر پوسیدگی بر روی دندان ندارد.

 

زارعی یکی دیگر از گیاهان کاشته شده در مزرعه خود را گیاه دارویی آرتیشو عنوان کرد که برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد کاشته شده است.

 

 

آرتیشو گیاهی است چند ساله درای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن به حدود یک متر می‌رسد. برگ‌های آن پهن و دراز مانند برگ‌های کاهو است که به رنگ سبز تیره است. در انتهای ساقه میوه آن که به شکل میوه کاج یا سیب فلس‌دار است مشاهده می‌شود‌. گلبرگ‌های آن ضخیم‌ و گوشتی بوده و انتهای گلبرگ‌ها ضخیم‌تر است که مصرف خوراکی دارد‌.

 

بادرنجبویه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که آقای زارعی در مزرعه اش کاشته است. این گیاه از خانواده نعناعيان است كه مردم بعضي سرزمينها از مدتها پيش خواص داروئي آن را مي دانستند و براي درمان برخي بيماريها از آن استفاده مي كردند.

 

 

 

این محقق گیاهان دارویی در باره این گیاه گفت: بادرنجبويه گياهي علفي، چند ساله، داراي ساقه زير زميني كوتاه، شاخه هاي منشعب به ارتفاع 60-30 سانتي متر، برگها بصورت متقابل تخم مرغي و يا قلبي شكل با حاشيه دندانه دار مي باشند.

 

وی افزود: بادرنجبویه، آرام بخش اعصاب، ضد  بیماری های قلب، معده و  روده و مفرح و نشاط آور می‌باشد؛ این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم‌کرده استفاده می‌شود.

 

این کارشناس گیاهان دارویی در مورد گیاه نعناع فلفلی نیز گفت: بیشترین مصرف نعناع فلفلی به منظور تهیه اسانس است. این گیاه دارای خواص دارویی و مواد مصرف فراوانی از جمله داروهای ضد نفخ، ضد باکتری، محلولهای دهان شویه، و نیز در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی و نوشابه سازی می باشد.

 

وی افزود: از این گیاه در ترکیب داروهای گیاهی تولید شده در کشور از جمله آلتادین، ماسومنت، قطره نعناع، منتاوآلیکوم استفاده شده است.

 

زارعی در مورد کشت این گیاه در منطقه باشت اظهار داشت: این گیاه در مناطقی که دارای زمستانهای ملایم (حداقل دما 8 – درجه سانتیگراد) و خاک با PH بین 5-8 باشد قابل کشت است. به طور کلی خاکهای اسیدی و زهکشی شده برای کشت نعناع فلفلی مناسب هستند، این گیاه زمستان را بصورت رکود به سرمی برد و در فصل بهـــار مجدداً رشد کرده و سرشاخه می دهد.

 

زارعی در ادامه از برداشت 5 تن برگ تعنا فلفلی با قیمت هر کیلو 80 هزار ریال برای یک هکتار در سال خبر داد و گفت: زمین های مساعد و آب و هوای شهرستان باشت به گونه ای است که یکی از بهترین مناطق برای کشت گیاهان دارویی است که این نعمت و گنجی است که خداوند به مردم این منطقه ارزانی داشته است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم مردم شهرستان باشت با عوض کردن الگوی کشت خود از کشت برنج، ذرت، گندم و جو به کاشت این گیاهان دارویی ضمن کسب درآمد خوب حاصل از آن در چند سال آینده شاهد رونق کشاورزی و اقتصاد مردم این منطقه باشیم.

 

 

در ادامه مظفر علیزاده رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان باشت در خصوص گیاهان دارویی گفت: توسعه تولیدات داروهای گیاهی با توجه به قیمت خوب فروش و اشتغال زایی مناسب می تواند گامی در جهت شکوفایی اقتصادی باشد تا در واقع با کشت این گیاهان بتوانیم شعار سال را به معنی واقعی خود عملیاتی نماییم.

 

وی افزود: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل است و شهرستان باشت نیز با وجود آب و خاک مناسب و با توجه به سابقه دیرینه استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی، سرمایه گذاری در این بخش قطعاً بازدهی خوبی برای کشاورزان عزیز باشتی خواهد داشت.

 

گزارش و عکس/فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

ماشالا به آقای زارعی
سلام. وقت بخیر. اگر ممکنه تلفن تماسی ازآقای زارعی بذارین.
سلام ،ما در زمینه صادرات. گیاهان دارویی هستیم،لطفا شماره تماس

نظرات کاربران