تازه های سایت

17. تير 1395 - 17:20
تصاویری که اشک عاشقان طبیعت را در می آورد
قلب موردستان های باشت خشک شد/فاجعه زیست محیطی در شهرستان باشت+تصاویر
آتش سوزی بی سابقه موردهای منطقه "بایه خون" شهرستان باشت که یکی از مهمترین مناطق رویش این درختچه در این شهرستان بوده به نوعی قلب موردستان های باشت را خشک کرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، گیاه مورد از جمله گیاهان نادری است که به شکل گونه خاصی در مناطق محدودی در ایران و دنیا وجود دارد؛ درخچه های کوچکی که ارتفاع آنها در شرایط عادی بین 1تا 3 متر می رسد؛ از مشخصات آن می توا ن به برگهای همیشه سبز، پایا، برگها متقابل، ساده، نوک تیز، بدون تار و دندانه، چرمی به رنگ سبز تیره، وبویی معطر دارد.

 

جالب است بدانیم توجه بیشر به این گونه از گیاهان علاوه بر رونق اقتصادی در شهر وروستا در نتیجه موجب پایداری محیط زیست مناطق نیمه خشك كشور ایران خواهد شد.

 

شهرستان باشت یکی از مناطق کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد است که این درختچه گرماپسند در بیشتر مناطق آن مشاهده می شود.

 

 

مکان های محل رویش این درختچه در شهرستان باشت از ذخایر ارزشمند اکولوژیکی هستند که حفاظت و نگهداری آنها لازم و ضروری است.

 

موردستان نام مکانی است در جاده باشت به چرام که در منطقه "بایه خون" و نرسیده به روستای سرابیز بر روی جاده اصلی قرار دارد که با خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از مادران باشتی اجین شده است.

 

مکانی که یکی از مهمترین مناطق رویش درخچته مورد در شهرستان باشت است که به دلیل کثرت درختچه مورد و کیفیت بالای برگ و میوه آن به موردستان معروف است.

 

 

شاید کمتر فرد باشتی را مشاهده کنی که به این منطقه نرفته باشد و از برگ و میوه این درختچه های همیشه سبز که به نوعی در فرهنگ ایل لر مقدس است، استفاده نکرده باشد.

 

اگر به چند سال پیش برگردیم مادران باشتی زیادی را می بینیم که برای تهیه جای خواب نوزادان خود به دلیل معطر بودن این درختچه از آن استفاده می کردند.

 

تهیه جارو به وسیله سرشاخه ها، استفاده از میوه، استفاده از آن درون بالشت های نوعروسان و دست آخر هم استفاده از سرشاخه های معطر مورد در کنار میت از دیگر کارهایی است که خیلی از مردمان این دیار را به این منطقه کشیده بود.

 

 

و اما امروز ....

 

هم ولایتی! آیا این روزها هم سری به این منطقه که روزگاری همیشه سبز بوده، زده اید تا ببینی چه بلایی سرش آوردیم؟ آیا دیده ای که چه فاجعه ی زیست محیطی در موردستان باشت اتفاق افتاده است؟، آیا دیدی چه بلای بر سر درختچه های مورد موردستان آوردیم؟!

 

 

 

 

(عکس ماهواره ای-غفاری)

 

اگرچه دلایل آتش‌سوزی در مزارع و سرایت آن گاهاً به باغات و حتی منابع ملی و مراتع جنگلی متفاوت است اما بیشترین علل آن از بی‌توجهی و سهل‌انگاری افراد، اختلافات قبیله‌ای، طمع برای زمین خواری و غیره است که عواقب نامطلوبی برای محیط زیست به همراه دارد.

 

امید است که مسئولان با بررسی علت آتش سوزی و تشکیل کمیته حقیقت یاب به علت اصلی نابودی موردستان باشت پی ببردند و با عوامل این کار برابر با قانون برخورد نمایند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

 

گزارش و عکس/ فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه‌ها

جالب توجه است که مدیر منابع طبیعی باشت بیان داشته که امسال با کاهش94درصدی اتش سوزی منابع طبیعی مواجه بوده ایم.....جای بسی شگفت از این گفته ها.....

نظرات کاربران