تازه های سایت

20. دى 1395 - 23:48
وقتی با احداث جاده روستایی بارقه های امید در دل مردم زنده شد
کوه دهک باشت یکبار دیگر رونق گرفت و مردم به روستا برگشتند+تصاویر
با احداث جاده روستایی، امید به ماندن در دل روستائیان کوه دهک از توابع شهرستان باشت زنده شد و مردم بار دیگر به روستا برگشتند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، کاهش آمار جمعیت روستایی و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها علت و معلولی هستند که برای حل هر یک از این مشکلات باید ریشه آن را در توسعه روستاها و زرق‌وبرق شهرها جستجو کرد.

 

روستاهایی که به دلیل عدم امکانات و خشکسالی های اخیر، هر روز از تعداد ساکنانشان کاسته می شود و به سمت شهرها کوچ می کنند.

 

در این بین، هنوز و پس از سالهای از انقلاب روستاهایی در کشور پیدا می شود که به کلی فراموش شده هستند و از کوچکترین امکانات اولیه برای زندگی هنوز که هنوز است محروم اند.

 

 

 

کوه دهک علیا، امیرگپی و کوه دهک سفلی سه روستای فراموش شده ای در شهرستان باشت هستند که با توجه به فاصله 15 کیلومتریشان تا مرکز شهر از ابتدایی ترین امکانات محروم بودند.

 

این روستاها در بلندای کوهی به نام دهک قرار دارند که تا چندی پیش از نعمت جاده دسترسی محروم بود و روستائیان برای بردن مایحتاج زندگیشان به وسیله چهارپایانی نظیر الاغ و گاهی هم با دست مسیر سخت کوهستانی تا روستا را طی می کردند.

 

 

ولی هم اکنون به واسطه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاش های غلامرضا تاجگردون نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی این سه روستا دارای جاده دستری مناسب هستند.

 

 

جاده ای که به قول مردم این روستاها، با آمدنش برکت و رونق را به روستا آورد.

 

 

شروع عملیات اجرایی طرح احداث جاده بین مزارع کوه دهک به طول چهار کیلومتر به هدف دسترسی آسان مردم سه روستای کوه دهک علیا، امیرگپی و کوه دهک سفلی در دهه فجر سال 93 کلنگ زنی شد و مهر 94 به طور موقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

 این روستاها که روزگاری به دلیل عدم وجود کوچکترین امکانات، کم کم خالی از سکنه شده بودند امروزه با احداث این جاده دسترسی بار دیگر مردم به روستاهایشان بازگشتند و رونق یکبار دیگر به روستا آمد.

 

 

 

خدمت رسانی به روستانشینان کوه دهک تنها به جاده دسترسی ختم نشد و با حمایتهای دولت و اداره جهاد کشاورزی شهرستان باشت در طرح وسیعی درخت کاری به صورت دیم در گوشه و کنار روستای کوه دهک آغاز شده است.

 

بهمن زارع پور مدیر عامل شرکت تعاونی باغ کوهستان شهرستان باشت در این رابطه گفت: در سال‌جاری 30 هکتار از اراضی دیم روستای کوه دهک به کشت انگور و انجیز دیم تخصیص یافته است.

 

وی با بیان اینکه در این سطح مقدار 8 هزار نهال دیم کاشته شده است، افزود: از این مقدار 6 هزار نهال انگور دیم و 2 هزار نهال انجیر دیم بوده است.
 

 

با احداث جاده دسترسی و کاشت درختان دیم یکبار دیگر رفت و آمدها روستا رونق گرفت و شور و نشاط و امید به زندگی در بین روستائیان زنده شد.

 

 

لازم به ذکر است که هم اکنون این سه روستا از نمعت آب، برق، گاز، تلفن، سیرویس های بهداشتی و حمام محروم بوده است که می طلبد مسئولان جهت رفاه حال این عزیزان روستایی تمهیدات لازم را جهت رفع این کمبودات به کار ببرند.

 

گزارش/ فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

درود بر تاج گردون ان شالله اب وبرق هم می اید
جناب نجاتی دستت درد نکنه که این همه برای ما زحمت کشیدی انشالا با همکاری خودواقای تاجگردون شاهد ابادانی بیشتری خواهیم بود
جناب نجاتی دستت درد نکنه که این همه برای ما زحمت کشیدی انشالا با همکاری خودواقای تاجگردون شاهد ابادانی بیشتری خواهیم بود

نظرات کاربران