تازه های سایت

26. دى 1395 - 13:16
محض اطلاع مسئولان:
مسئولان در خواب زمستانی/ قطع و تاراج درختان بلوط در باشت +تصاویر
نویسنده: 
سیده نرگس سجادی نیا
سودجویان عرصه منابع طبیعی با قلع و قمع درختان بلوط منطقه "برابر" باشت تعرض خود را با منابع ملی افزایش داده اند و این درحالی است که مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی گویا در خواب زمستانی به سر می برند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،درخت بلوط مظهر زندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد است،که ۸۰درصد درخت های این استان را تشکیل میدهد،مردم این استان از زمان گذشته تا کنون احترام زیادی برای این درخت قائل هستند و میوه آن که پوست سخت دارد را به عنوان یک ماده غذایی و دارو مورد استفاده قرار میدهند.

 
هر درخت بلوط باید ۵۰سال عمر کند تا به یک درخت بالغ برسد،عمر درختان بلوط از ۵۰۰تا ۲هزار سال است،درخت بلوط با استقامت ریشه های خود درخاک مانع شسته شدن زمین توسط سیل آب ها و باران می شود.
 
بر همگان واضع است که جامعه ای بدون درخت جامعه ای الوده و دارای هوای ناپاک است ولی متاسفانه عده ای سود جو برای پرکردن جیب خود،این درختان را به صورت غیرقانونی قطع کرده و چوب آن ها را به فروش می رسانند.
 
با توجه به چوب مقاوم آن که برای زغال مرغوب است برای خود زمینه اقتصادی از دل جنگل ها پدید آمده اند و طی این سال ها به وسیله انسان این موجود مخرب روز به روز از تعداد درخت ها کاسته میشود و درختی که برای ثمر دهی نیم قرن وقت لازم دارد در کمتر از ۳ساعت به اجبار از وظیفه خود کناره گیری کرده و بی احترامی انسان ها،مخصوصا در دهه اخیر را به دوش می کشند.
 
این بی مهری انسان به طبیعت این روزها قطب درختان بلوط شهرستان باشت را نشانه رفته است.
 
به طوری که سودجویان عرصه منابع طبیعی با قطع و قمع درختان بلوط منطقه "برابر" هستیم که با درختانی که تنها در عرض چند دقیقه گاه به صورت زنده, تکه تکه می شوند و به بهای بسیار ناچیزی بفروش می رسد.
 
منطقه گردشگری برابر در ۳۵کیلومتری کوهپایه های کوه خامی شهرستان باشت واقع شده است.
 
---

نظرات کاربران