تازه های سایت

2. بهمن 1395 - 13:14
موزه ای رو باز در شهر باشت
آثار تاریخی هخامنشیان و ساسانیان در سایه بی مهری مسئولان+تصاویر
وقتی میبینم آثار کهن شهرم از هخامنشی گرفته تا ساسانی که نماد قدمت و فرهنگ دیارم میباشد در سایه بی مهری مسئولان اینگونه رها شده و هیچ دلسوزی ندارد ناراحت می شویم و می گویم ای کاش ... .

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، پيشينه تاريخي شهرستان باشت طبق مستندات تاريخي و نقشه هاي موجود به دوره هاي قبل از اسلام يعني هخامنشيان مي رسد. در دوره پادشاهي هخامنشيان منطقه باشت با نام « باش » Bash  بر روي نقشه هاي متعلق به آن دوره ذكر شده و كشفيات باستان شناسي مستشرقين معروف اروپايي و غيراروپايي نیز مؤيد این موضوع است.

 

آثار ناب تاريخي، معابد زرتشتيان، آتشگاه ها و پل هاي تاريخي بریم (پيرين)، شواهدي عيني برای چنین ادعایی هستند.

 

كوه برافراشته «بانوگشه» كه بر گرفته از نام بانوگشسب دختر رستم زابلي است با طبيعت سحرآساي شلالدون در غرب اين ديار باستاني به خود مي بالد كه بر بلندای خود معبدي را به دوش مي كشد كه در روزگار دور نيايشگاه ايرانيان باستان بوده است.

 

آتشدان دوگور دوپا در روستاي شوش، چشم به راه رهگذري است كه خود را به او برساند تا چون سياووش شاهنامه طهارت خويش را شعله ور سازد.

 

شهرك باستاني لار (لارندان) در قله كوه خامي و سرو دو هزار ساله آن در كنار يك معبد اهورايي شاهد جفاي تاريخ نگاراني است كه يا چيزي ننوشتند و يا مغلطه گويي كردند.

 

 

جاده هاي سنگ فرش شاه بهرام (وايكان باستاني) باشت هنوز آواي جرس كاروان داريوش هخامنشي را بر سينه بي راه خود نقش مي زند و پژواك آن را براي دودمان خود به ميراث گذاشته است.

 

«اشكفت شاه» بر صحيفة باستاني خود، نگار كي قبادها و كي خسروان را حك كرده و تاريخ و حماسه مردماني كهن و ديرين را در دل قرنهاي متمادي اسطوره كرده است.

 

آثار باستانی موجود در سطح شهرستان باشت از آثار خاص و بسیار زیبای استان محسوب می‌شود، مجموع اشکفت‌ها و بناهای صخره‌ای خان احمد که قدیمی‌ترین اثر باستانی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود نیز در این شهرستان واقع شده است.

 

همگان می دانیم، وجود آثار باستانی و نشان گذشتگان در هر دیاری بیان هویت و شناسنامه مردم آن منطقه است؛ باشت از جمله مناطقی است که به لحاظ آثار تاریخی و هویت‌بخشی دارای منابع غنی و سرشار است که خود بیانگر تمدن هزاران ساله این دیار است.

 

آری شهرستان باشت دارای قدمتی بسیار است که این را می تواند از پیدا شدن ظروف مربوط به هزاره قبل از میلاد مسیح در آرامستان این شهر به خوبی دریافت کرد.

 

 

از بناهای تاریخی سطح شهرستان باشت تاکنون ۲۳ بنا ثبت ملی شده است که آثار شاخص آن مجموع اشکفت‌ها و بناهای صخره‌ای خان احمد به عنوان قدیمی‌ترین اثر تاریخی استان، پل پرین، دو گور و دوپا، چهار صفه‌خان احمد، آسیاب‌های شوش و محوطه امام‌زاده سیدمحمود بیدک می‌باشد.

 

در 7 کیلومتری شهرستان باشت در مجاورت روستاهای شوش ده کند و حدود 95 کیلومتری مرکز استان اثر تاریخی و زیبایی وجود دارد؛ دو ستون سنگی معروف به دوگور دوپا که در سال 1379 به شماره 2985 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

این دو ستون سنگی که از جنس سنگ آهکی شیری رنگ یکپارچه تراشیده اند به احتمال زیاد میل استودان می باشند و درگذشته آتشدان بودند که در شب کاروانان و مسافران سرگردان را در مسیر راهنمایی می‌کردند و هم اکنون پیوسته مورد تحقیق مورخان، محققان و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند.

 

در چند صد متری این اثر تاریخی، اثری دیگر در جوار امامزاده سید شمس الدین (ع) وجود دارد که از نظر تاریخی به دوران ساسانی متعلق هست و از جنس سنگ ها دوگور و دوپا است.

 

 

اثری که به زیبایی تمام تراش خورده است و به شکل حوضچه ای زیبا که در انتهایش لوله خروجی نیز قرار داد، نشان از اثری مهم دارد که هنوز موارد استفاده آن مشخص نشده است.

 

 

این اثر باستانی و تاریخی در محوطه این امامزاده بدون حفاظ بر روی سکویی در فضای آزاد رها شده است که در برخی از نقاط، پیکره اش بی مهری افراد را به تن خود دیده است.

 

این تنها اثر بدون حفاظ در این شهرستان تاریخی نیست، پایه ستونها، کتیبه ها و نقش برجسته های سنگی با ارزشی نیز در گوشه ای از اداره فنی و حرفه ای باشت در فضای باز قرار دارد که این آثار نیز از دست خطاطان و حکاکانی که هیچ ارزشی برای این میراث گرانبها قائل نیستند در امان نبوده است.

 

 

آثاری که چشم و زبان همه دوستداران میراث فرهنگی را به تحسین وا می دارد، اینک اینگونه و بدون هیچ حفاظی رها شده اند تا بعد از چند سال شاهد نابودی این آثار چند هزار ساله باشیم.

 

آری، وقتی میبینم آثار کهن شهرم که نماد قدمت و فرهنگ دیارم میباشد اینگونه رها شده و هیچ دلسوزی ندارد ناراحت می شویم، هرچند انتظاراتمان از نمایندگی میراث فرهنگی شهر باشت که تنها با دو نفر پرسنل به صورت وساطتی در اتاقی از ساختمان فنی و حرفه ای روزگار می گذراند، زیاد نیست ولی ای کاش ... .

 

ای کاش که شهرستان تاریخی ای مثل باشت، اداره میراث فرهنگی اش، دیگر نمایندگی نبود و مستقل می شد تا هم ساختمانی داشت و هم می توانست از میراث گرانبهای تاریخی شهرمان به خوبی محافظت می کرد.

 

 

نمایندگی میراث فرهنگی باشت تا 4 سال دیگر به اداره تبدیل نخواهد شد

 

در همین رابطه محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با باشت نیوز گفت: اگر هر شهرستان بتواند شاخص های خود را در حوزه های مختلف نظیر صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری، یگان حفاظت، نیرو ، فضا، جمعیت، وسعت و امکانات شهرستان عملیاتی کند، نمایندگی آن شهرستان به اداره تبدیل خواهد شد.

 

وی افزود: شهرستانی هایی مثل باشت، بهمئی، دنا و چرام ظرفیت تبدیل شدن به ادراه را تا سه چهار سال آینده دارند.

 

امیدواریم، متولیان فرهنگی تاریخی شهرستان و استان به برخی آثار تاریخی شهرستان باشت که در خطر نابودی هستند توجه ویژه ای داشته باشند و از بیان کردن جملات تکراری نظیر نبود اعتبارات، دل دوستداران میراث فرهنگی را به درد نیاورند.

 

 

گزارش و عکس/فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران