تازه های سایت

25. بهمن 1395 - 12:44
خشک شدن قلب باغات مرکبات استان
خسارت سنگین سرمازدگی به مرکبات ماهور باشت+تصاویر
سرمای کم ‌سابقه هوا در شهرستان باشت موجب شده که بسیاری از باغداران مرکبات در این شهرستان خصوصاً در منطقه ماهور باشت دچار خسارت فراوانی شوند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، مرکبات یکی از محصولاتی است که هر چند وقت یکبار به وسیله یخبندان آسیب جدی می بیند؛ یکی از مرکبات مهم جنوب کشور لیموترش است که به یخبندان و سرما خیلی حساس می باشد.

 

سرما و یخبندان از جمله آفت‌هایی است که بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خصوصاً مرکبات شهرستان باشت را این روزها تحت تاثیر قرار داده است و کشاورزان از قبال آن خسارات فراوانی را متحمل شده اند.

 

 

خسارت سرما بر روی درختان گاهی به حدی زیاد است که صدمه ی ناشی از آفات و امراض را تحت شعاع خود قرار می دهد.

 

شهرستان باشت با بیش از 23 هزار هکتار اراضی کشاورزی و بیش از یک هزار و 800 هکتار باغ، قطب کشاورزی و باغبانی استان کهکیلویه و بویراحمد است.

 

از این مقدار، حدود 800 هکتار زیر کشت باغ های لیموترش قرار دارد که در مجموع ۸ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در این شهرستان، سالانه ۸۰ هزارتن محصول تولید می کنند.

 

 

در هفته گذشته توده هوایی بسیار سرد وارد کشور شد و دمای هوا را بسیار سرد کرد به طوری که شب‌ها این هوا غیر قابل تحمل بود و به گفته کارشناسان دما تا منفی پنج درجه زیر صفر نیز رسید اما این سرمای بی‌سابقه بیش از هر چیز بخش کشاورزی و باغبانی شهرستان باشت را تحت تاثیر قرار داد و خسارت زیادی به باغات این شهرستان وارد کرد.

 

به طوری که بیشتر درختان لیموترش باغات منطقه ماهورباشت بر اثر این سرمای کم سابقه خشک شده اند.

 

 

خسارات سرما را می توان به روش های زیر کاهش داد :

 

1 ) غرس نهال در زمین های مرتفع که در این حالت هوای سرد از محیط خارج می شود
2) استفاده از پایه و پیوندک های مقاوم به سرما
3) ایجاد باغ نزدیک به دریاچه ها یا منابع اب گرم
4) از بین بردن علف های هرز در زمستان تا هوای سرد خارج و خاک با تابش خورشید گرم شود
5) تامین رطوبت به حد کفایت
6) نگهداری تاج پوشش به طور فشرده با عمیات مناسب باغداری
7) پوشش تنه درختان به خصوص درختان جوان
8) ریختن خاک سبک در اطراف تنه درخت

در این روش های ذکر شده روش 1و2و4و6 جزو اصلی ترین و روش 6 اصلی ترین راه برای کاهش خسارت سرمازدگی است .

 

همچنین در بعضی از مناطق مرکبات خیز از بخاری های باغی استفاده می شود که با سوخت فسیلی کار می کنند . استفاده از این نوع بخاری ها به دلیل افزایش روز افزون قیمت سوخت و قوانین زیست محیطی روز به روز کمتر می شود. در بعضی از مناطق که یخ زدگی بر تابش غلبه دارد و وارونگی دمایی معمول است از روش ریز بارانی زیر درختی استفاده می کنند که درختان جوان را از یخ زدگی همرفتی به خوبی و درختان مسن را تا حدودی محافظت می کند .

 

 

.سرمازدگی در باغات شهرستان باشت که قطب مرکبات بالخصوص لیموترش استان می باشد خسارات بسیاری وارد نموده که قابل جبران نمی باشد.

 

گزارش: کامران/سجادی

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران