تازه های سایت

18. اسفند 1395 - 8:48
زیبایی‌های روستای میرجابر شهرستان باشت به روایت تصاویر
روستای میرجابر یکی از روستاهای بکر با طبیعتی خارق العاده از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت می باشد که در شمال این شهر واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، روستای میرجابر یکی از روستاهای کوه مره خامی از توابع شهرستان باشت می باشد که در شمال این شهر واقع شده است.

 

بافت این روستای به صورت معماری سنتی و بدون در نظر گرفتن معیار های ایمنی تنها برای ایجاد مآمنی جهت آسایش اهل خانواده ایجاد شده است.

 

 

اطراف روستای میرجابر را کوههایی بلند و انواع درختان جنگلی و دارای چشمه های سرد رودخانه، وجود تپه ها و دشت های وسیع و سرسبز پوشیده است.

 

 

از لحاظ آب و هوایی می توان  این روستا را جزء آب هوای کوهستانی معتدل به شمار آورد که در اواخر شهریور ماه رو به سردی می گذارند تا فروردین ماه ادامه دارد اما در فروردین ماه از کاهش دمایی آن کاسته می شود و نزولات آسمانی به صورت  باران و برف و گاهی هم تگرگ از اواسط آبان ماه در روستا شروع به بارش می کند و این بارش ها تا اول اردیبهشت ادامه دارد؛ برف بیشتر در فصل بهمن شروع به ریزش می کند در همین فصل پایان می یابد.

 

 

این روستا نیز همانند سایر مناطق استان پوشیده از انواع درختان جنگلی از جمله بلوط، بن، بادام، کلخنگ، زالزالک، تاک، کنار، تنگس، کیکم، بنیو، درختان پیچ، ول، خشت،زیتون،(زیتی) بید،ارزون، چنار، انجیر، توت کوهی، سماغ می باشد و دارای گیاهان خوراکی از جمله گنگر، بابونه، مورد، جاشیر، بیدال،بن سرخ، قارچ، کارده، ابریشم(اوریشم-اویشن) برنجاس، حلپه، درمه، پونه کوهی، ریواس، چویل، گل نرگس، لاله واژگون از این گیاهان خوراکی و درختان جنگلی برای درمان بعضی بیماری ها استفاده می شود.

 

ارتفاعات این روستا دارای جانوران وحشی از جمله پلنگ، خرس، گرگ،کفتار، گراز، جوجه تیغی، روباه، خرگوش، در مواردی شکال و پرندگان وحشی حلال گوشت از جمله کبک، کبوتر، تیهو(تهی) هدهد، پرندگانی مثل کلاغ، شاهین دال و غیره وجود دارند.خزندگانی مثل مار، سوسمار و غیره در این روستا وجود دارد.

 

يكي از مهمترين فعاليت هاي مردم روستای میرجابر در كنار دامداري كشاورزي مي باشد؛ زراعت در اين روستا سابقه اي بسيار طولاني دارد و مردم از زمان هاي گذشته تا به امروز زراعت خود را با استفاده از گاوخيش  شخم ميزنند.

 

دامپروري عمده ترين فعاليت اقتصادي مردم روستا را تشكيل مي دهد به طوريكه تمامی خانوارهای اين روستا داراي دام مي باشد و استفاده از دامداري امرارو معاش مي كنند روزگار ميگذرانند.

 

در اين روستا زراعت باغداري در كنار كشاورزي رواج دارد انواع درختان باغ ها با ميوه كه توليد مي كنند، انگور، انار، سيب درختي، گردو، زردآلو، بادام شيرين و.. مي باشد.

 

باغداران اين روستا محصولات خود را به بازار خاص ارسال نمی کنند و توليد بیشتر براي معيشت خانواده هاست ابزار توليد بصورت سنتي مي باشد سهم زراعت  باغداري در درآمد خانوار ها از اين جهت تاثير دارد كه ديگر خانوارها از درآمدهاي ديگر خود مانند دامداري براي خريد ميوه استفاده نمي كند و آن درآمدي را كه بخواهند براي خريد ميوه خرج كنند پس انداز مي كنند.

 

گزارش و عکس: خانم اسدی

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

با سلام و خسته نباشید. خیلی خوب و عالی. مطالب هم جذاب بودن و هم مفید. تنها انتقاد بنده نحوه نگارش و انشاء مطلب فوق هست. در کل جالب بود.ممنون
با سلام و خسته نباشید. خیلی خوب و عالی. مطالب هم جذاب بودن و هم مفید. تنها انتقاد بنده نحوه نگارش و انشاء مطلب فوق هست. در کل جالب بود.ممنون

نظرات کاربران