تازه های سایت

15. ارديبهشت 1396 - 12:17
15 اردیبهشت روز ماما:
دانشجوی مامایی که از شغل مامایی متنفر بود!!
گفتگویی جالب و خواندنی با یکی از دانشجویان رشته مامایی در شهرستان باشت. از تنها شغلی که متنفر بودم مامایی بود...

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،15 اردیبهشت ماه از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، روز جهانی ماما اعلام شده است و مامایی هنری که علم را به خدمت می‌گیرد‌‌ تا عشق را در معرکۀ راز و تجلیگاه آفرینش به نمایش گذارد.

امروز بیش از هر زمانی جهان به « ماما » نیاز دارد.وقتی صدای نوزاد در اتاق پرهیاهوی زایمان می پیچد تمام هوش و حواس یک ماما به این است که سلامت کودک را حفظ کند.ماما،یعنی همان که در تمام لحظات درد و رنج همدم مادر است در لحظات درد آرامش می دهد و در لحظات بی درد آموزش . ماما یاد گرفته است که به مادر بگوید چطور راه برود،چطور نفس بکشد،چطور « تن آرامی » داشته باشد تا این منحصر به فردترین تجربه را به تجربه ای شیرین تبدیل کند.
 
به مناسبت روز جهانی ماما,گفتگویی جالب و خواندنی را با یکی از دانشجویان این رشته در شهرستان باشت ترتیب داده ایم که می خوانیم:

خودتان را معرفی کنید ؟

 بنده فاطمه بابویی متولد 1373 دانشجوی رشته مامایی در دانشگاه آزاد گچساران که اکنون ترم ششم هستم.

آیا از اول به رشته مامایی علامند بودید؟

من دانش آموز رشته تجربی بودم و از تنها شغلی که متنفر بودم  مامایی بود هرکسی ازمن می پرسید در آینده تصمیم دارید چکاره شوید میگفتم ,فرقی ندارد فقط مامایی نباشد،و در آخر بدون اطلاع من برادرم این رشته را برایم انتخاب کرد و به خواست خدا اکنون من یک ماما هستم.

انگیزه و هدفتان از ادامه دادن شغل مامایی چیست؟

مامایی بنظر من شغل نیست یک عشق است ، خوشحالم از اینکه اولین نظاره گر خلقت بشریت هستم ،خداوند را شاکرم بخاطر این لطفی که به من داشت و وارد عرصه ی مامایی کرد تا بتوانم بیشتر از پیش قدرتش را درک کنم .

آیا مامایی شغل سختی است؟

شغل پر استرسی است ، یک صدم ثانیه خطا ،بازی با جان دو انسان است و تنها جایی  که از گریه یک انسان خوشحال می شوی چون این گریه یعنی شروع نفس کشیدن یعنی حیات اینجاست، در این لحظه همه ی استرس ها  فروکش میکند که نوزاد را توی آغوش مادرش قرار می دهی و انگار که نه انگار کوله باری از درد را را آن  مادر تحمل کرده!!! همه دردهای آن  مادر به یکباره فروکش میکندو اینجاست که ناخودآگاه لبخند روی لبمانم مینشیند ، شیرین ترین لحظه زندگیم و معنی واقعی عشق را درک میکنم .

شما به عنوان یک دانشجوی ماما چه مشکلاتی در این راه دارید؟

روز ماما یک روز جهانی است  ولی سه نقطه هایی هم هستند که دلمان را به درد می آورد ...دوست ندارم در این روز باشکوه غر بزنم و از مشکلات بگویم پس با یه لبخند تلخ سکوت میکنم...

چه برنامه هایی در آینده دارید؟

از روز اولی که عشق به مامایی در وجود من شکوفه زد به خودم قول دادم به عنوان یه خادم کوچک از این ملت بتوانم دلسوزانه به مردمم خدمت کنم،  برنامه ای که در آینده دارم این است که هر ماه به روستاهای دورافتاده بروم  و به افراد نیازمند کمک کنمو امیدوارم که بتوانم به هدفم برسم .

چه توصیه ای به کسانی دارید که میخواهند وارد این شغل بشوند؟

توصیه من این است که هرکاری باشدسختی و مشکلات خودش را دارد ،کسانی که میخواهند وارد این عرصه بشوند نباید زود ناامید شوند، عشق به این شغل انگیزه برای ادامه دادن در این مسیر را به انسان میدهد.

چه صحبتی باهمکاران ماما خود دارید؟

این روز پر از عشق و محبت را به همه ماماهای کشورم تبریک می گویم و امیدوارم همکارانم دلسوزانه و باعشق و علاقه کار خودشان را ادامه دهند.

ماما

وظایف یک ماما در هنگام زایمان چیست؟

 بررسی چگونگی پیشرفت کار،کنترل کودک در طول مراحل زایمان،تسکین درد و توصیه هایی در مورد روشهای مدیریت درد،انجام عمل زایمان (طبیعی) ،تماس با دکتر متخصص در هنگام روبرو شدن با هر مشکل است.
 
ماما به غیر از مسایل مربوط به زنان باردار چه  وظایف دیگری دارد؟

انجام معاینات لازم از زنان و تشخیص موارد غیر طبیعی و بیماری های زنانه و در صورت لزوم ارجاع آنها به پزشک متخصص،راهنمایی و مشاوره بهداشتی زنان و دختران،راهنمایی زنان در امر تنظیم خانواده است.

مهارت و دانش مورد نیاز ماما چه چیزهایی است؟

عشق و علاقه زیاد به کار خود،روابط عمومی خوب،داشتن اعتماد به نفس،صبر و حوصله،تصمیم گیری سریع و درست در شرایط بحرانی،مهارتهای کار تیمی قوی و ابتکارعمل در کار کردن به تنهایی،آرامش در شرایط پراسترس،استقامت فیزیکی و ذهنی،توان استفاده از دستگاه های پزشکی مربوط به کار خود است.

 

انتهای پیام/س

نظرات کاربران