تازه های سایت

6. خرداد 1396 - 11:29
تجلی اقتصاد مقاومتی با تولید و کشت گیاهان دارویی/نبود تعاونی برای خرید گیاهان دارویی مهمترین مشکل این کارآفرین است+تصاویر
استان کهگیلویه وبویراحمد از لحاظ ویژگیهای آب وهوایی و اقلیمی، دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه کشت انواع مختلف گیاهان بویژه گیاهان دارویی میباشد و از لحاظ داشتن گیاهان دارویی مقام اول درکشور را دارا می باشد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،استان کهگیلویه وبویراحمد از لحاظ ویژگیهای آب  وهوایی و اقلیمی، دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه کشت انواع مختلف گیاهان بویژه گیاهان دارویی میباشد و از لحاظ داشتن گیاهان دارویی مقام اول درکشور را دارا می باشد.

 

وفور صدها گونه گیاه ارزشمند دارویی، گیاهان رنگده، گونه های گیاهی معطر، گیاهان بهداشتی و پاک کننده، گونه های صمغی و صدها گونه گیاه ناشناخته در سراسر استان ثروت عظیمی است که با سرمایه گذاری و تاسیس کارخانجات فرآوری می توان با استفاده بهینه از این فرصت اقتصادی و صادرات فرآورده های مهم گیاهی شاهد رشد چشمگیری دراین بخش باشیم.

 

گیاهان دارویی، از ارزش و اهمیت بسیاری در جوامع از بُعد درمانی و یا پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است. استفاده از گیاهان دارویی قدمتی همپای بشر دارد، به طوری که یکی از مهم‌ترین منابع تأمین نیازهای غذایی و دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌ است.

 

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افزون بر 80 درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده‌ترین نیازهای درمانی خود را از طریق گیاهان دارویی تأمین می‌کنند.

 

از گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر هر کشوری نام برده می‎شود، در این میان نیز استان کهگیلویه و بویر احمد به لحاظ پوشش غنی از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه برخوردار است که می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه و اقتصاد استان کمک شایانی شود.

 

کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن طبیعتی متنوع، یک چهارم گونه های گیاهی اروپا و یک پنجم گونه های گیاهی کشور را در خود پرورش داده است.

 

سید وحید درویش پور یکی از کارآفرینان شهرستان باشت میباشد که از طریق کاشت گیاهان دارویی در طی چند سال اخیر توانسته علاوه بر کسب درآمد برای همشهریان خود اشتغال ایجاد کند.

این کارآفرین باشتی با کاشت گیاهان دارویی بهلیمو و استویا و صادر کردن این گیاهان به استان های شیراز، اصفهان، مشهد، تهران، تبریز توانسته باری از دوش مردم بردارد و در این چندساله که بیکاری یکی از مشکلات مهم کشور به شمار میرود نقش مهمی را در بهبود بیکاری در کشور ایفا کند.

 

برداشت این محصولات گیاهی از اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

 

از جمله مشکلات کار این جوان باشتی نبود تعاونی برای خرید و فروش گیاهان است،

 

سیدوحید درویشپور با مصاحبه با این پایگاه خبری اظهار کرد:نبود تعاونی برای این شغل باعث شده قیمت فروش محصولات نسبت به پارسال بیش از حد افت کند، در سال۹۵قیمت هر کیلو بهلیمو خشک شده بین۳۵تا۷۰هزارتومان بوده اما به دلیل نبود تعاونی و قیمت ثابت در استان و کشور امسال هر کیلو برگ خشک شده این گیاه را با قیمت ۲۵هزارتومان به فروش میرسانیم.

 

این قیمت ضررهایی به همراه دارد و بنده فقط میتوانم پول کارگران و خرج و مخارج مزرعه ۵هکتاری را بدهم،جاده منتهی به این مزرعه بسیار وضع نابسامانی دارد و در طول این چندسال بارها و بارها از استاندار،فرماندار،شهردار و دیگر مسئولین درخواست کردیم این جاده را آسفالت کنند ولی تا کنون خبری از وعده های این مسئولین نیست.

 

در این میان کارگران مزرعه به طرف من آمدند و شروع به درد و دل کردند،یکی از آنها که زنی بی سرپرست بود گفت:از شما خواهش میکنم مشکلات این مزرعه را حل کنید تا ما بتوانیم در اینجا کار کنیم،با بغض و اشک هایی که در چشمهایش حلقه زده بود ادامه داد؛ اگر مشکلات این مزرعه حل نشود ما کارگران هم از نان خودن می أفتیم،تنها راه درآمدزایی من همین شغل است که اگر آن را هم از ما بگیرید دیگر معلوم نیست چه بلایی برسرمان بیاید...

جواد شمشیری در پاسخ به این سوال که آیا تعاونی در شهرستان برای خرید و فروش این گیاهان دارویی وجود دارد گفت: تا کنون تعاونی ایجاد نشده،ولی در سال جاری یک تعاونی برای این امر ایجاد خواهد. وی افزود:جاده منتهی به این مزرعه را پیگیری میکنم و از اداره راه میخواهم بررسی کرده و در چند روز آینده مشکل این جاده را حل کنند.

 

گفتنی است بعد از نشر خبری از این مزرعه داروهای گیاهی صدا و سیمای استان از این کار آفرین باشتی برای مصاحبه دعوت کرده و به این مزرعه برای تهیه گزارش آمدند.

تصاویر تکمیلی: 
 
 
 
 
 
 
سیده نرگس سجادی نیا

انتهای پیام/7044

نظرات کاربران