تازه های سایت

19. خرداد 1396 - 0:47
آبدهگاه باشت مکانی مناسب برای اشتغال روستایی/طبیعت شگفت در روستای آبدهگاه+تصاویر
گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخشهای مهم فعالیتهای اقتصادی محسوب می گردد. گردشگری روستایی به عنوان یک فعالیت تفریحی اجتماعی، در نیمه دوم قرن هجدهم در انگلستان و اروپا شکل گرفت؛روستای آبدهگاه از توابع شهرستان باشت با هوایی دل انگیز و طبیعتی بکر میزبان مسافران و گردشگران در تابستان است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخشهای مهم فعالیتهای اقتصادی محسوب می گردد. گردشگری روستایی به عنوان یک فعالیت تفریحی اجتماعی، در نیمه دوم قرن هجدهم در انگلستان و اروپا شکل گرفت.

 

در قرن نوزدهم و بیستم به دلیل توسعه حمل و نقل و سهولت جابه‌جایی، راه‌یابی به روستاها آسان شد. رشد سریع تقاضا برای گردشگری روستایی از سال ۱۹۴۵ آغاز شد. در این زمان گردشگری روستایی شاهد رشدی چشمگیر و گردشگری بین‌المللی نیز شاهد رشد جمعیت بود و افزایش تقاضا برای گردشگری روستایی تا اندازه‌ای منجر به توسعه گردشگری شد. بعضی آن رابه عنوان بخشی از بازار گردشگری می شناسند و عده ای نیز آن راسیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می کنند.

http://bashtnews.ir

براساس آمارهای موجود حدود ۴۰۰ روستا به عنوان روستای هدف گردشگری در کشور ایران  انتخاب شده‌اند که سرمایه‌گذاری روی هر یک از این روستاها می‌تواند در نهایت به توسعه حوزه روستایی منجر شود.

 

 استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن آب و هوای دل انگیز و طبیعت بکر و زیبا یکی از مناطق گردشگرپذیر در فصول مختلف سال است.آبدهگاه یکی از قدیمی ترین روستاهای استان و مرکز دهستان (آبدهگاه) کوه مره خامی از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

این روستا با حدود ۲۰۰ خانوار یکی از روستاهای تقریباً پرجمعیت باشت بوده که در ۱۵ کیلومتری شهر باشت و ۱۲۰ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان، در مسیر جاده اصلی باشت - دهدشت قرار دارد.

 

واقع شدن روستای آبدهگاه بین دو منطقه سردسیری و گرمسیری استان باعث پدید آمدن طبیعتی بکر و دل انگیز در تمام فصول سال شده است.

 

آب این روستا سابق از چشمه انارستان به وسیله لوله کشی و همچنین چاه‌های دست‌ساز و چشمه‌های اطراف تامین می‌شد. اکنون با کم شدن آب چشمه‌های اطراف با حفر چاههای عمیق و لوله کشی آب روستای آبده‌گاه و روستاهای اطراف مانند کلگان، سرآبیز، گروس، نارگ‌ موسی، مله‌تم، موری‌کش، چاه‌پنبه و بوسنگان را تامین کرده‌است.

 

جمعیت آبده‌گاه(آبده‌گاه علیا و سفلی) مجموعاًَ ۱۰۰۰ نفر (۱۰۰ خانوار) تخمین زده می‌شود.

http://bashtnews.ir
 

آبده گاه به دو بخش اولیا و سفلی تقسیم شده است . در اصطلاح محلی به اهالی بخش اولیا پیچ آبی و به اهالی بخش سفلی دو لیاری گفته میشود .

 

مردم روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. بسیاری از روستائیان به علت کمبود درآمد یا خشکسالی و یا شاغل بودن به شهر باشت یا شهرستان گچساران مهاجرت کرده‌اند.

 

بر اساس این گزارش این جمعیت ساکن به دلایل خاص موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، در دامنه رشته‌کوه‌ها، کوهپایه‌ها و همچنین چشمه‌ها و قنات‌های طبیعی استقرار یافته‌اند.

http://bashtnews.ir

 مکان های تولید ثروت برای روستاییان در بیشتر روستاها مناظرطبیعی،سرچشمه و منابع آبی، آثار و بناهای بسیار قدیمی و تاریخی به یادگار مانده است که درختان کهنسال چنار،بقعه‌ها و امامزاده‌ها از این جمله‌اند.

 

گسترش تعاونی‌های زنان روستایی به منظور ایجاد شغل و درآمد در روستاها ضروری است و باید این مهم در دستور کار مدیران به‌ویژه مدیران مرتبط با بخش تعاون قرار گیرد.

 

همچنین سازمان آموزش فني و حرفه‌اي میتواند با برنامه ریزی و آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در مناطق كمتر توسعه يافته و محروم با همکاری سازمان بسيج سازندگي درجهت رشد و پیشرفت روستاهاتلاش کند.

http://bashtnews.ir

امید است این ویژگی های روستاییان مورد توجه قرار گیرد تا رونق و پیشرفت ساکنان روستاییان را مشاهده کنیم.

به کانال باشت نیوز بپیوندید:

https://telegram.me/bashtkhabar

انتهای پیام/س

نظرات کاربران