تازه های سایت

23. خرداد 1396 - 18:46
اظهارات قاریان قرآن در باشت:
قرآن داروخانه معنوی انسانهاست/مفاهیم قرآنی باعث نجات بشر از شهوات حرام ونفس اماره است
قاریان باشتی با اشاره به اینکه قرآن داروخانه معنوی انسانهاست، عنوان کردند: انس با قرآن و یاد گیری آن باعث میشود که متوجه شویم هر بخش قرآن کدام بیماری مارا شفا می بخشد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان مراسمات جز خوانی قران کریم در کشورمان در مساجد و حسینیه ها برپاست و در شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد این مراسمات حال و هوای دیگری دارند.

در شهرستان باشت قاریان این شهر در مراسمات ماه مبارک رمضان در مساجد و حسنیه ها با حضور مردم قرائت قران برگزار می شود که در این رابطه با چند نفر از این قاریان مصاحبه ای انجام دادیم .

باشت نیوز- لطفا رزومه ای از خودتان عنوان کنید؟

محمد باقر نیکدار نژاد هستم، 34ساله از قاریان شهرستان باشت است، نزدیک به یک دهه به  قرائت قرآن مشغول هستم، فارغ تحصیل رشته مهندسی معماری و همچنین کارمند آموزش وپرورش باشت .

باشت نیوز-چه عاملی باعث شد به سمت قران روی بیاورید؟

عشق به قرآن و مفاهیم نورانی آن و علاقه فراوان به صوت قرآن مجید وتشویق خانواده ومردم عزیز باشت باعث شد که به سمت قرائت قرآن بیایم.

باشت نیوز-از چه سالی شروع به قرآن خواندن کردید؟

قرائت قرآن را در سال1384 با رفتن به یک دوره تربیت مربی قرآن کریم در شهر قم آغاز کردم و از آن سال تاکنون با گوش کردن به قاریان قرآن مصری همچون استاد منشاوی در قسمت ترتیل قرآن و استاد شحاط انور در قسمت صوت قرآن مجید تمرین داشته ام وهرساله کلاس صوت در ایام تابستان در مسجدالنبی (ص) دارم و یادم نمی آید بدون تمرین با استاد شحاط انور قرائتی انجام داده باشم.

 

نیکدارنژاد

الحمدلله تاکنون در تمامی محافل قرآنی که در شهرستان دعوت شدم از استقبال خوب مردم عزیزم باشت روبر شده ام که این باعث دلگرمی بنده شده مخصوصا در آخرین محفل که در همین ماه مبارک رمضان مقابل قاری مصری استاد علی محمودالشمیس که قرائت داشتم عزیزان همشهریم کمال محبت را به بنده مبذول داشتند.

باشت نیوز-آیا تاکنون در مسابقات قرائت قرآن شرکت کرده اید؟

نفر اول مسابقه قرائت قرآن اوقاف وامور خیریه در گچساران در سال92 ونفر اول مسابقات قرائت قرآن اوقاف وامور خیریه شهرستان باشت در سال  96که در دهدشت برگزار شد را در کارنامه مسابقاتی خود دارم که این را مدیون تشویق خانواده، دوستان ، اساتید قرآنی و محبت همشهریان عزیزم می دانم، قطعا حضور مستمر در مسجدالنبی(ص) و تشویقات طلاب شهرستان از جمله؛ سیدحبیب بلادی امام جمعه موقت و عبدالرحیم عبودی امام جمعه محترم و اکبر ظهرابی راهنمای معرفتی این بنده حقیر طی این سالهای گذشته بوده است.

باشت نیوز-چقدر قرآن در زندگی شما تاثیر گذاشته است؟

قرآن مجید در زندگی شخصی ام بسیار تاثیر معنوی و مادی فراوانی داشته بطوری که به برکت قرآن در کارم ودر برخورد با خانواده ودوستانم سعی ام همیشه این بوده که تربیت قرآنی را لحاظ کنم که این نوع تربیت باعث شده که خانواده و همکارانم و در کل مردم شهرم از این اخلاق پسندیده بسیار راضی و خشنود باشند که قطعا خوشحالی خداوند مهربان را هم در بر داشته است.

قرائت قرآن در زندگی بشر باعث می شود که عقلانیت و انسان کامل بودن را انسان بیشتر درک کند و تعاملاتش با خانواده و مردم ودر یک کلام کل دنیا بهتر وبیشتر می شود زیرا تعلیمات روح بخش قرآن  باعث رشد عقلانی و معرفتی بشر امروزی می شود و باعث می شود که قتل و کشتار در جوامع بشری از بین رفته و جای آن را صلح و آرامش بگیرد، از مشکلاتی که بشر امروزی دارد این است که از تعالیم قرآن و پیامبر و اهل بیت نبی دور افتاده و لذا قرائت قرآن و توجه به مفاهیم قرآنی برای بشر امروزی باعث نجاتش از شر جنگ وخون ریزی  و شهوات حرام و ظلم و مخصوصا شیطان و نفس اماره می شود.

باشت نیوز-چه صحبتی با همشهریان خودتان دارید؟

از همین سنین کودکی فرزندانتان را تربیت قرآنی کنید و سعی نمایید آنها را به کلاسهای صحیح خوانی و تجوید و صوت بفرستید که بهترین سن برای یادگیری قرآن  سن کودکی و نوجوانی است .

خانواده های عزیز خودشان سعی کنند در کنار فرزندانشان به قرائت قرآن بپدازند و مفاهیم و به معانی قرآن  توجه کافی کنند،و بلاخص همشهریان بزرگوارم سعی کنند در تمام محافل قرآنی حضور پیدا کنند و در هر سنی هم که هستند نگویند که برای من سخت است قرآن خوانی...اتفاقا هر کسی در هر سنی هم که به سمت قرآن بیایید و تمرین داشته باشد می تواند قاری خوبی در آینده نزدیک شود..و این مهم با همت شما عزیزان به راحتی میسر می شود.

نیکدار نژاد در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای به مردم و مسئولان در رابطه با قرائت و تبلیغ قرآن در شهرستان و کشور دارید گفت:سفارشم این است که هر فردی که می خواهد خودش یا فرزندانش قاری قرآن شود با توجه به علاقه فقط یک قاری را دائما قرائت هایش را گوش دهد و تکرار و تمرین کند که من قول می دهم بعد از یک مدت کوتاه می توانید راحت در محافل قرائت قرآن داشته باشید و پیشنهاد بنده قرائت استاد منشاوی است . از مسئولان عزیز شهرستان هم درخواست دارم که در امر مهم ترویج قرائت قرآن تمام همت و کوشش خود را از لحاظ معنوی ومادی پای قران بریزند و بعد ببینند که چه خروجی خوبی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی خواهیم داشت..زیرا اگر در جامعه ای روح قرانی حاکم باشند همه مردم با آرامش روحی به فعالیت فرهنگی واقتصادی و غیره خواهند پرداخت.

همچنین دیگر قاری شهرستان باشت در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: هادی بهرامپور هستم، 30ساله، دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی تکنولوژی نرم افزار و کارمند دادگستری هستم.

باشت نیوز-لطفا بفرمایید چند سال است که قرائت قرآن را انجام می دهید؟

حدود 8 سال است که در حوزه تلاوت قرآن کار میکنم و حدود 4 سال است که به صورت مستمر و حرفه ای در این زمینه فعالیت دارم،از وقتی در دبستان بودم علاقه شدیدی به یادگیری قرآن داشتم و از طرفی از سوی خانواده در این مسیر تشویق میشدم و چند بار هم در مسابقات دبستانی و راهنمایی شرکت کردم.

 

بهرامپور

 

باشت نیوز-چه چیزی باعث شد که به سمت و سوی قران پیش بروید؟ از تلاوت قاریانی همچون مصطفی اسماعیل و شحات انور لذت میبردم و علاقه بیشتری به یادگیری در من پیدا میشد. با توجه به این که بهترین نوع رابطه با قرآن درک مفاهیم و آموزه های آن و به کارگیری آنها در زندگی و داشتن سبک زندگی قرآنی و الهی است و بنده به جد علاقه داشتم که در این مسیر حرکت کنم، تلاوت قرآن را به نوعی برای اتصال بیشتر به قرآن انتخاب کردم که ازطریق آن در زمینه یادگیری مفاهیم و آموزه های قرآن نیز تلاش و آنها را در زندگی شخصی به کار گیرم.

باشت نیوز-از چه سالی قرائت قران را شروع کردید؟

از کودکی علاقه زیادی به یادگیری قرآن داشتم تا در دوره های مختلف تحصیلی  در مسابقات  آموزش و پرورش شرکت میکردم. ولی جرقه شروع حرفه ای قرآن از زمانی که استاد حاج حامد شاکرنژاد قاری بین المللی قرآن کشور در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد  تلاوت داشتند شروع شد که با شنیدن آن تلاوت حرفه ای بنده تصمیم خودرابرای کار حرفه ای و یادگیری تجوید ، الحان و اصول تلاوت  در گرفتم.

 تلاوت ایشان بشدت در من اثرگذاشت، تلاوت قرآن شامل بخش های زیادی از جمله روانخوانی ، فصیح خوانی ،تجوید دستگاه های قرآنی و صوت زیبا و صدایی پخته میباشد.مجموعه این عوامل میباشد که یک تلاوت ماندگار را به جا خواهد گذاشت. در حال حاضربنده از تلاوت های حاج حامد شاکرنژاد و استاد مصطفی اسماعیل  الگو برداری و سبک آنهارا جهت قرائت انتخاب کرده ام.

باشت نیوز-قرائت قرآن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

 قرآن کتاب زندگی و برنامه هدایت بشر می باشد ، متاسفانه امروز قرآن به کنج خانه ها رفته است با توجه به اینکه خانواده بنده مذهبی  است و هرچند قرآن و خواندن آن درخانواده ما رواج داشت ولی زمانی که بنده به صورت تخصصی وارد حوزه قرآن شدم و مفاهیم و تفاسیر آن را مطالعه کردم به شدت سعی کردم که در زندگی شخصی آنها را به کار گیرم و اثرات آن را با چشم روشن دیدم،آرامش قلبی و موفقیت هایی که در سایه قرآن در زندگی داشته ام بخشی از اثرات آن در زندگی اینجانب بوده است.

باشت نیوز-قرائت قرآن چه تاثیری در زندگی بشر دارد و لزوم قرائت آن چیست؟

 قرآن داروخانه معنوی انسانهاست که برای همه ما داروی مناسبی دارد و انس با قرآن و یاد گیری آن باعث میشود که متوجه شویم هر بخش قرآن کدام بیماری مارا شفا می بخشد . بیماری صرفا جسمی نیست بیماری های روحی که انسانها امروز درگیر آن هستند میتوانند با اتکای به قرآن و باور عمیق و تمسک به آن شفا یابند.
 
خداوند در آیه 82 سوره اسرا میفرماید  :  

«وَ نُنَزِّل‌ُ مِن‌َ الْقُرْءَان‌ِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَة‌ٌ لِّلْمُؤْمِنِین‌؛     و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى‏ کنیم.»
  این اشاره به این مطلب است که قرآن داروخانه ی معنوی بشر است.

باشت نیوز-چه توصیه ای به دوست داران قرآن دارید؟

من به عنوان برادر کوچکتر از دوستان، همشهریان و تمام انسانهای روشندل و آگاه خواهش دارم که تا میتوانند به قرآن اهمیت بدهند و آن را سر لوحه زندگی خود قرار دهند .قرائت قرآن خوب است و ثواب دارد ولی قرائت بدون معنویت و معنامحوری و به کار گیری آموزه های آن به عنوان برنامه هدایت بشر چندان موثر نخواهد بود.از پدر و مادران  خواهشمندم که از کودکی فرزندان خود را به یادگیری قرآن تشویق و آنها را افرادی قرآنی تربیت کنند . قرائت روزانه چند صفحه از قرآن و درک معنای آن روشنی را در دل و برکت را درخانه جاری خواهد کرد و باعث دور شدن انفاس و وسوسه های شیطانی در آن خانه خواهد شد.

 

غفار قیصری زاده ۳۰ ساله یکی دیگر از قاریان ممتاز شهرستان باشت در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری عنوان کرد: اینجانب کارمند آموزش و پرورش و دارای مدرک تحصیلی لیسانس زبان و ادبیات فارسی  هستم و  حدود4  سال است که به صورت رسمی مشغول قرائت قرآن هستم.

باشت نیوز-چرا تصمیم گرفتید یک قاری قرآن باشید؟

با توجه به علاقه ای که به قرائت قرآن داشتم و همچنین تأثیری که شنیدن قرائت قاریان بزرگ برای من داشت و زمینه صوتی و لحنی که خودم داشتم ترجیح دادم به سمت قرائت قرآن روی بیاورم.

 

قیصرزاده
 

باشت نیوز-چگونه قرائت قرآن را شروع کردید؟

شروع قرائت قرآن را از طریق گوش دادن به قرائت قاریان مطرح و برجسته و همچنین تقلیدی که از این قاریان داشتم و کلاس های قرآنی که در سطح شهر با دعوت از اساتید مطرح استانی برگزار می شد(توسط اداره تبلیغات اسلامی) زمینه شروع قرائت اینجانب را فراهم نمود.

باشت نیوز-قرآن چه تاثیری در روند زندگی شما تا کنون داشته است؟

با توجه به اینکه قرآن کریم کامل ترین و جامع ترین نسخه ای است که از طرف خداوند متعال برای هدایت ما انسان ها فرستاده شده است قطعا انس با این کتاب و عمل به دستورات این کتاب آسمانی موجب سعادت دنیوی و اخروی ما انسان ها خواهد شد.

باشت نیوز- بنظر شما لزوم قرائت قرآن در زندگی بشر چیست؟

در حدیث معروف ثقلین پیامبر عزیز ما حضرت محمد (ص) می فرمایند:ما دو امانت گرانبهای ،قرآن و اهل بیت (ع)را برای شما انسان ها برجای گذاشته ایم، تا زمانی که به این دو تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد.دقت در این حدیث به ما یاد میدهد که به سمت قرآن بیاییم،انس پیدا کنیم قرائت قرآن داشته باشیم،چرا که قرائت قرآن منجر به تفکر در آیات قرآن و نهایتا عمل به دستورات قرآن میشود.

 

این قاری محبوب شهرستان باشت در پایان توصیه هایی به شهروندان و دوستداران قرآن داشته و اظهار کرد: خطاب به شهروندان و همشهریان عزیز عرض میکنم که سعادت دنیا و آخرت ما در تمسک به قرآن و انس با این کتاب آسمانی می باشد.از آنها تقاضامندم فرزندان خود را در محافل قرآنی شرکت دهند. ازکلاس هایی که در مساجد سطح شهر برگزار میشود استقبال کنند،خود و فرزندان خود را هرچه بیشتر به این کتاب آسمانی نزدیک کنند.ان شاالله که خداوند بزرگ همه ما را عامل به دستورات این کتاب آسمانی بگرداند.

 

دیگر قاری باشتی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: عالم تاج لعبت پور هستم، به لطف خداوند خانواده بنده همه قرآنی هستند من جمله برادرم که جزء قاریان برجسته استانی و کشوری هستند و با توجه به تلاوت های احسنت و نیکویی که داشتند مخصوصا در منزل، آرامش عجیبی به من دست می داد که از آن زمان جذب قرآن شدم و آن را ادامه دادم.

 

لعبت پور

 

در دوره ابتدایی کلاس سوم و چهارم ،پایان کتب درسی قرآنی احادیثی بود که مربیان قرآن مارا ملزم به حفظ آن می کردند.تاثیر عمیق عرفانی قرآن از آنجا بر قلبم نفوذ کرد.از جمله این احادیث حدیث شریف امام صادق(ع)بود که می فرمایند:هر کس قرآن را در کودکی بیاموزد قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود.

باشت نیوز-چه چیزی باعث شد به سمت و وسی قرآن پیش بروید؟

با توجه به زمینه  قبلی قرآنی که در خانواده و با تشویق مربیانم در مدارس نیز گرایشم به این سمت بیشتر شد و ضمن اینکه کلاس های حضوری  فوق العاده ای در دوران راهنمایی و دبیرستان داشتم باعث پیشرفت من شد.مادرم مشوق اصلی و برادرم نیز آموزگارم در زمینه تخصصی قرآنی بود.همین اندازه می دانم که وقتی با قرآن ذره ای فاصله می گیرم  یا از آن غفلت می ورزم،دچار بحران روحی شدیدی می شوم.

پیامبر رحمت ما (ص) تاکید فرموده اند بر حدیث ثقلین،به یقین کلید سعادت همه جوامع بشری،دامن زدن به این دو ثقل گرانبهای قرآن و عترت است،که یکی بدون دیگری به نظر من امکان راه یابی به سعادت را ندارد.این کتاب که هم اکنون در دست ما است کتاب صامت و اهل بیت(ص)زبان گویای آن،یعنی قرآن ناطق است. و به عنوان یک قاری،همه ی عزیزانم را به چنگ زدن و عمل به این دو ثقل عظیم با الگو گرفتن از پیامبر (ص) سفارش می کنم.

 

شهین اکبرپور بانوی قاری قرآن در شهرستان باشت با اشاره به تاثیرات مثبتی که قرآن در زندگی او گذاشته عنوان کرد:وقتی کمی ذهنم نا آرام می شود با قرائت چند آیه قرآن آرامش روحی پیدا میکنم.قرائت قرآن و عمل به آن در زندگی باعث دوری انسان از گناه،فساد،مسائل اخلاقی و نا ملایمات دنیا می شود.

 

 

باشت نیوز-از چه سالی قرآن را شروع کردید ؟

از دوره راهنمایی به قرائت قرآن علاقه داشتم و همیشه قرآن می خواندم و مدیون معلم قرآن دوران راهنمایی ام خانم عوض پور هستم.پدر بزرگم هم از قاریان قرآن بود و در تشویق و روحیه دادن به من خیلی تلاش کرد.در دوره دبیرستان به مسجد و هیئت می رفتم و قرائت قرآن داشتم.از بچگی علاقه شدیدی به قرآن داشتم و خانواده ام هم با برنامه های قرآنی موافق بودند.

این بانوی قاری قرآن عنوان کرد:در دین ما و در کشور ما از بدو تولد در گوش نوزادان اذان و اقامه گفته می شود این امر نشان از مهم بودن این کتاب آسمانی دارد و باید با آن انس گرفته و به واسطه قرآن خود را به خداوند نزدیکتر کنیم.

شهین اکبری در بحث فرهنگی هم کارهای بسیاری انجام داده است و برگزاری مراسمات معنوی و انس با قرآن، ویژه بانوان را در شهرستان بر عهده دارد.

آرزوی این قاری قرآن را اینگونه بیان کرد:آرزو دارم روزی برسد که همه کشورهای مسلمان جهان با اتحاد شدن در زیر سایه قرآن پرچم ایران را به دست یگانه منجی عالم بشریت امام زمان (عج) برسانند.

 

به کانال تلگرام باشت نیوز بپبوندید:

https://telegram.me/kohgiluye_v_boyerahmad

انتهای پیام/س

دیدگاه‌ها

سلام ودرود خدا بر همه قاریان زحمت کش وفهیم که با نیت خالصانه در راه ترویج قرآن قدم برمی دارند وبدون هیچ چشمداشتی شمع سوزان هرمجلسی به خصوص مجالس فرهنگی ومذهبی وملی شهرمان هستند.ازهمه دوستداران قرآن میخواهم برای گسترش وتفهیم وترویج برنامه های قرآنی موسسه های قرآنی وقاریان عزیزشهرمان را فراموش نکنند.انشاء الله
بسم الله الرحمن الرحیم،سپاس از همه قاریان عزیز که باعث افتخارش هرباشت هستند،تشکر ویژه ازاستادارجمندسرکارخانم لعبت پور که طی دو دهه ی اخیرفعالیتهای کثیری درزمینه های مذهبی و قرآنی و...داشتندامیداست مسئولین قدر اینچنین انسانهای شرافتمند ی را بدانندوبه فکرانهاباشند..
تشکر ویژه از خانم لعبت پور،ان شاءالله درپرتو عنایت حق تعالی همواره مروج کتاب رسول اکرم صلی الله باشند.
سلام و درود و رضوان خداوند بر همه قاریان قرآن کریم...همه ما به قرآن و قاریان قرآن افتخار می کنیم.

نظرات کاربران