تازه های سایت

11. مرداد 1396 - 12:16
بی آبی مشکل بزرگ برای ایران/افزایش20 درصدی کشت برنج در باشت +تصاویر
ایران با ميزان بارش كم درحدود 250 ميليمتر در سال، جز کشورهای خشک و گرمسیری می باشد باتوجه به کاهش بارش در این چند سال اخیر رو به سوی کشوری با شرایط آب و هوایی خشک می رود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، ایران با ميزان بارش كم درحدود 250 ميليمتر در سال، جز کشورهای خشک و گرمسیری می باشد باتوجه به کاهش بارش در این چند سال اخیر رو به سوی کشوری با شرایط آب و هوایی خشک می رود. بحران کم آبی خیلی زود تر از آنچه که فکرش را می کنیم ما را در گیر خود کرده است.

 

كارشناسان محيط‌ زيست از آغاز خشكسالي در ايران و وقوع خشكسالي شديد در آينده نزديك اظهار نگرانی مي‌كنند و همچنین گزارش‌هاي سازمان‌هاي جهاني نشان مي‌دهد كه حدود 40سال ديگر، منطقه خاورميانه و از جمله ايران با 30سال خشكسالي شديد مواجه خواهد شد كه اين خشكسالي در سال‌هاي اخير آغاز شده است.

 

کم آبی

 

بر اساس داده‌هاي به دست آمده از مطالعات دماي هواي كشور، تا 90 سال آينده ميزان بارش كاهش و ميزان دما افزايش مي‌يابد ضمن آنكه سفره‌هاي آب زيرزميني نيز از بين مي‌روند.

 

 

یکی از استان های ایران که با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند  کهگیلویه و بویراحمد میباشد. این استان  به علت برخورداری از دو اقلیم متفاوت سرد و گرم در سالهای اخیر همواره با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است، اما شرایط آبی این استان امسال وضعیت مناسبی ندارد.

 

بیشترین میزان مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی انجام می شود که برداشتهای بی رویه از سفره های آب زیر زمینی منابع آبی این استان را به شدت تهدید می کند.

 

 

کم آبی

 

میزان مصرف آب برای هر نفر در شبانه روز در سطح دنیا ۱۰۰بین تا ۱۱۰ لیتر، در صورتی که این میزان در کشور ما بین ۱۶۰ تا۱۸۰ لیتر و در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از ۲۲۰ لیتر است.

 

شمشیری سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان باشت در مصاحبه با خبرنگار این پایگاه خبری ضمن نگرانی از بحران آب در کشور و شهرستان باشت گفت:درسال جاری  نسب به پارسال زمین های زیر کشت برنج 70 هکتار افزایش یافته است که این مقدار یعنی 20 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.

 

کم آبی

شمشیری علت افزایش کشت برنج در شهرستان باشت را از جمله درصد افت رطوبت  برای خشک کردن ذرت و حق الزحمه بالا برای خشک کردن ذرت که از کشاورزان گرفته میشد.

 

وی افزود: تنوع زراعی در کشت یکی دیگر از دلایل کشت برنج در سال جاری است،کشاورزان ۱۵سال  تنها دو نوع محصول ذرت و گندم را کشت میکردند که از کشت این دونوع خسته شده اند.

و اما علی رغم کم آبی در این سالها ولی کشاورزان باشتی عظم خود را برای کشت برنج جذب کرده اند وه کشت برنج  را آغاز کرده اند.

 

کم آبی

سرپرست جهادکشاورزی باشت عنوان کرد: از هر تن ذرت 330 کیلوگرم آن را  با رطوبت ۲۴درصد افت زده می شود که با این اوضاع توجیح اقتصادی برای یک کشاورز ندارد. کشاورزان در کشت ذرت هزینه کود و بذر بقیه وسایل را پرداخت می کنند ولی در نهایت از کشت ذرت  سودی عاید آنها نمی شود.

 

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا نمی شود بجای کشت برنج اقلام دیگر را جایگزین کرد؟!

اصلاح الگوی کشت را باید وزارت کشور تعیین کند و اکنون تنها دو محصول کنوا و سرخو داده شده برای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شده ولی اکنون در حد یک پیشنهاد است.

 

شمشیری تصریح کرد: کشاورزان در فصل قبل با کشت هندوانه هم ضرر کردند،آنها زمین های خود را اجاره می دهند و باید این الگوی کشت در سراسر کشور عملی شود تا توجیح اقتصادی برای کشاورزان زحمت کش داشته باشد.

 

برنج

 

گفتنی است دو ماه از برداشت گندم در این شهرستان گذشته ولی تا کنون پول گندم برخی از کشاورزان را دولت پرداخت نکرده است.

 

همچنین هدر رفت آب در پارکها وبلوارهای این شهرستان بارها دیده شده ولی تا کنون هیچ یک از مسئولین برای این امر عسل العمل مثبتی نشان نداده اند.

 

شهرستان باشت با داشتن خاک حاصلخیز، هوای مساعد و آب فراوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.
سالانه بیش از 100 تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می شود.

 

22 هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی در باشت وجود دارد که از این میزان 12 هزار و 700 هکتار قابل کشت است.

شهرستان 24 هزار نفری باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

انتهای پیام/سجادی

نظرات کاربران