تازه های سایت

9. مرداد 1396 - 12:38
تراژدی بی پایان مرگ تدریجی جنگل ها در استان کهگیلویه وبویراحمد +تصاویر
جنگلبانی از زیرمجموعه‌های سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور است، که در خصوص امنیت جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از آسیب‌رسانی و قطع درختان و بوته ها فعال می‌باشد و از تصرف اراضی ملی جلوگیری میکند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، جنگلبانی از زیرمجموعه‌های سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور است، که در خصوص امنیت جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از آسیب‌رسانی و قطع درختان و بوته ها فعال می‌باشد و از تصرف اراضی ملی جلوگیری میکند.

 

نهم مردادماه مصادف با 31 جولای از سوی اتحادیه بین‌المللی جنگلبان به عنوان روز جهانی جنگلبان گرامی نامگذاری شده است که در ایران نیز با معرفی جنکلبانان نمونه گرامی داشته میشود.

 

جنگلبانی

 

یکی از مهمترین عوامل سنجش روند توسعه در کشورهای مختلف نتایج عملکرد آنها در ارتباط با حفظ احیا و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی است.توسعه و رونق بخش منابع طبیعی تجدید شونده به عنوان اصلی ترین ارکان زیربنایی توسعه قلمداد می شود.

 

 

جنگل های زاگرس حدود ۴۰ درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20درصد جنگل های زاگرس و 8 درصد جنگل های کشور و مراتع پرپشت، هر ساله در فصل گرما با معضل آتش سوزی جنگل ها و مراتع خود مواجه می شود. با این حال این استان برای اطفای حریق در جنگل هایش فاقد امکانات اولیه است.

 

باشت اتش سوزی

 

بیش از 80درصد علل وقوع این آتش سوزی ها ناشی از سهل انگاری انسانها بوده است که خسارت های ناشی ازاین آتش سوزی ها در استان طی سال های اخیر سنگین بوده است.

 

یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه های بسیار هنگفتی لازم است تا یک بلوط را به سن 500 سال رساند.

 

باشت اتش سوزی

 

این قصه پر غصه تکراری چنان طبیعت دوستان را متاثر کرده  که با کمترین ابزارها برای خاموش کردن مشارکت کردند.

اما روی دیگر سکه این رخدادهای تلخ شکارچیان، کشاورزان و گردشگرانی هستند که حتی حاضر نیستند آتشی که خود روشن کرده اند را خاموش کنند و بدتر از آن چوپانانی که ته سیگار روشن خود را در مراتع رها می کنند.

 

شهرستان باشت 105 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و به دلیل وجود علفزارهای خشک، وزش باد شدید و ارتفاعات سخت گذر مهار آتش سوزی ها بسیار کند بوده است.

 

باشت اتش سوزی

 

حدود یک هزار گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۴۶۰ گونه در کهگیلویه و بویراحمد است.

 

شهرستان باشت درجنوب  استان کهگیلویه و بویر احمد با بیش از 26 هزار هکتار وسعت  طی سالیان گذشته بارها شاهد سوختن درختان سبز خود بوده و در سال گذشته نیز 60هکتار از آن طعمه حریق شد.

 

در سال جاری بیش از 80 هکتار از باغ ها، جنگل ها و مراتع حوزه پیچاب باشت  در آتش سوخته است.

 

از اویل سال جاری تاکنون بیش از  44  مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه وبویراحمد گزارش شده است که بخش زیادی از این جنگل ها و مراتع به دلیل سخت گذر بودن مناطق ، نبود بالگرد و نیرو و امکانات کافی خاکستر شدند.

 

باشت اتش سوزی

 

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: 229 هکتار از مراتع و جنگل ها در این استان طعمه حریق شده اند.

 

بهشتی  با بیان اینکه این مقدار جنگل و مرتع در ۴۴ فقره آتش سوزی عرصه منابع طبیعی ومناطق حفاظت شده استان در مناطق گرمسیری وسردسیری از بین رفت گفت:در 37 فقره آتش سوزی ۱۸۵ هکتار جنگل و منابع طبیعی استان در مناطق مختلف طعمه حریق شد.

 

آتش زدن مزارع پس از برداشت، تهیه ذغال و بی توجهی در خاموش کردن آتش از سوی گردشگران از مهمترین دلایل آتش سوزیها در مراتع و جنگلهای این استان است. 

 

قصه پر غصه آتش سوزی ها در این استان هر ساله با آغاز فصل بهار آغاز می شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

 

حاصل این تراژدی بی پایان مرگ تدریجی جنگل های کم نظیر زاگرس مرکزی و جنوبی است که اگر فکری به حال آن نشود تا سالیان آینده بخش زیادی ازآن از بین خواهد رفت.

 

انتهای پیام/سجادی

نظرات کاربران