تازه های سایت

31. مرداد 1396 - 0:23
گزارشی از رشد قارچ وار فست فودی ها /
مردم پول گوشت را می دهند آشغال گوشت میخورند/ چنگ لذت گرایی فرهنگ غربی بر صورت جامعه ایرانی
رشد قارچ وار فست فوی ها در همدان ما را بر آن داشت تا پیرامون این مشکل در همدان به تهیه گزارشی بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز ، به نقل از نافع ، این روزها از هر خیابانی که در پایتخت تاریخ و تمدن ایران گذر کنیم بعید است فست فودی هایی را که صدای سرخ شدن سیب زمینی هایشان هر عابری را به وسوسه برای خوردن می اندازد نبینیم فت فودی هایی که به نوعی با رخنه فرهنگ غربی در بین مردم جای خوبی برای خود باز کرده اند هرچند که همه میدانیم روزی نیست که از طریق رسانه ها یا در محافل عمومی در مورد این نوع غذاهای آماده مطلبی نوشته یا کلامی گفته نشود.

 

 

رشد قارچ وار فست فوی ها در همدان ما را بر آن داشت تا با رئیس اصناف استان همدان، مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی، مردم مصرف کننده، فست فودی داران همدانی و کارشناس و محقق طب سنتی به گفت و گو بپردازیم.
 

*فرسایی: به خاطر اشتغال سقفی برای تعداد فست فودی ها تعیین نشده است

 

 در گفت و گو با رئیس اصناف استان همدان میخواهیم ببینیم که آیا در این صنف سقفی برای تعداد فست فودی ها در هر شهر خیابان و یا محله تعریف شده است یا خیر و چرا در برخی مناطق در هر قدم یک فست فودی مشاهده می شود.

 

 

حمیدرضا فرسایی‌وحید میگوید: سوال شما در دو بخش پاسخ دارد اول اینکه در بحث سقف صنفی و حدود صنفی دو سال پیش توسط دستورالعملی که از وزارتخانه  به ما ابلاغ شده است، سقف صنفی نداریم.

 

وی ادامه می دهد: به خاطر بحث اشتغال، فضای کسب و کار را باز گذاشتند که با توجه به خدمات و سرویس خوب در فضای رقابتی شما بتوانید فعالیت کنید و هر کسی تواند هر جایی با توجه به ضوابطی که به او اعلام میشود ، فعالیت بکند.

 

حمیدرضا فرسایی‌وحید در بخش دوم سخنانش، تصریح میدارد: برخی مناطق که فست فودی ها زیاد است به دلیل این است که نوع فعالیت آنها مرتبط با گردشگری است و اینکه بتوان به آنها خدمات دهی خوبی کرد.

 

وی با اشاره به فست فودی های زیادی که در خیابان شریعتی است اظهار میدارد: چون بیشتر مسافران از این خیابان برای مکان های توریستی تردد می کنند.

 

فرسایی وحید در رابطه با نوع غذا ها میگوید: ما تعیین کننده نوع مواد غذایی که می دهند نیستیم واینکه آیا اینها رعایت استاندارهای بهداشتی را انجام می دهند در حیطه وظایف علوم  پزشکی و بهداشت است.

 

وی در پایان گفت و گو تصریح میدارد: این نوع غذاها چون متقاضی دارد سرمایه گذار هم روی این نوع غذا ها سرمایه گذاری میکند.

 

*نوروزی: نظارت بر فست فودی ها ماهانه یک بار است

 

علاوه بر بالا بودن تعداد فست فودی ها در همدان یکی از مشکلات دیگری که وجود دارد و در برخی از این فست فودی ها قابل مشاهده است خدمات دهی ضعیف این مراکز و عدم رعایت نظافت در این مغازه ها است خصوصا برخی از آنها به علت بالا بودن تعداد مشتری ها از کیفیت غذایی بسیار پایینی برخوردار هستند.

 

در ادامه به سراغ مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی می رویم تا در رابطه با وضعیت نظارت بر بهداشت فست فودی های همدان جویا شویم.

 

حسین علی نوروزی در رابطه با ضرورت نظارت بر فست فود ها اظهار میکند: فست فود ها و کلا مراکز عرضه مواد غذایی که در پروسه تهیه آنها از مواد خام  استفاده میشود و عرضه آنها به شکل غیر بسته بندی است حساسیت بیشتری در بحث نظارتهای بهداشتی روی آنها است و به عنوان مراکز حساس از جانب ما شناخته می شوند.

 

وی ادامه می دهد:  در بحث های بهداشت محیطی اماکنی که مورد نظارت قرار میگیرند صنوف مختلف طیف گسترده ای هستند که به دو دسته تقسیم می شوند یک سری ها حساس هستند و یک سری ها از نظر اعمال نظارت های بهداشتی غیر حساس هستند.

 

نوروزی تاکید میدارد: فست فود ها به علت ویژگی هایی که دارند و احتمال آلودگی بالایی که برای آنها است جزء اماکن حساس هستند که حداقل ماهی یک بار توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشت مورد بازرسی قرار میگیرند.

 

 

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی میگوید: مراکز غیر حساس ما فصلی یک بار مورد بازرسی قرار میگیرند و در این بازرسی ها از نظر بهداشت ساختمانی، بهداشت ابزار و تجهیزاتی که برای آماده سازی و پخت و پز و عرضه مواد غذایی آماده می کنند، بهداشت فردی کارکنان و مدیریت و بهداشت مواد غذایی است یعنی  آن چیزی که به عنوان مواد اولیه استفاده میکنند و تبدیل به محصول میشود نیز مورد بررسی قرار میگیرند  .

 

وی در رابطه با بهداشت فردی کارکنان و مدیریت توضیح می دهد: این افراد از نظر سلامت و داشتن کارت سلامت و نداشتن بیماری خاص مورد ارزیابی قرار می گیرند این افراد باید وضع  روپوش و لباسهای کارشان مورد تایید باشد.

 

نوروزی با اشاره به زمان بازرسی ها و نظارت ها عنوان میکند: برای جلوگیری از تخلفات و اینکه در ساعات غیر اداری و شبها تخلف نکنند نظارت ها هم در ساعت اداری و هم در ساعات غیر اداری اتفاق می افتد و حتی بازدید های شبانه هم در غالب تیم ها و گشت های نظارتی بهداشت داریم.

 

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از آیتم های ما نمونه برداری از مواد غذایی است که انجام میدهیم هم مواد اولیه هم محصول را ازنظر کنترل کیفی به آزمایشگاه ارجاع می دهیم.

 

 

* موارد متعددی در بازرسی ها بوده که سرانجام آن مرکز پلمپ شده است

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اذعان میدارد: اقدام جدیدی هم که امسال اتفاق افتاده است ما بازرسان را به دستگاه های سنجش سیار که قبلا ما اینها را نداشتیم و بازرسی ها به شکل سنتی بود مجهز کردیم.

 

وی میگوید: با این دستگاه ها بسیاری از آیتم های سلامت مواد غذایی و محیط را همان جا سنجش میکننددر حالی که قبلا به صورت مشاهده و چشمی این اتفاق اتفاق می افتاد.

 

نوروزی تصریح میکند: الان دستگاه کنترل کیفیت روغن داریم همانجا روغنی که برای سرخ کردن داریم سلامتش را اندازه گیری میکند و دیجیتالی است روغن اگر غیر استاندارد باشد دور ریخته میشود.

 

وی اضافه می کند: موارد دیگری که با این دستگاه ها قابل سنجش است کنترل نمک، مصرف جوش شیرین و کنترل پی اچ، ظروف و سطوح میزکار است که همانجا صورت میگیرد و باعث شده است که نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه کمتر شود.

 

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه مراکز چک لیست نظارتی دارند که بازرسان بر مبنای این چک لیست های نظارتی اینها را پایش میکنند ، تصریح میدارد: چیزی حدود 200 آیتم توی چک لیست مورد بازرسی قرار میگیرد از سلامت آب و مواد غذایی دیوار فاضلاب و ...که همه چک می شود.

 

 

 وی ادامه می دهد: بازرس در مواردی که آن مرکز نقص داشته باشد روی چک لیست مشخص می کند یعنی آن مرکز ممکن است 40 تا نقص داشته باشد که اخطار اولیه میگیرند و اگر توجه نکنند در یک بازه زمانی  پرونده تشکیل می شود و به مراجع غذایی ارجاع می شود.

 

نوروزی تاکید می کند: دستور پلمپ هم داریم که بازرسان میتوانند نسبت به تعطیلی آن مرکز اقدام کند و موارد متعددی بوده که سرانجام به تعطیلی رسیده است.

 

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی می گوید: آن جایی که ماده غذایی عرضه می کند چه در سطح روستا و چه در سطح شهر و چه در سطح اماکن بین راهی همه طبق زمان مشخص مورد بازرسی قرار میگیرند قطعا اماکنی که مشتری بیشتری دارند و سطح فعالیت بیشتر است و اگر آلودگی باشد افراد بیشتری را ممکن است بیمار کند از حساسیت بیشتری برخوردار است و نظارت بر آن بیشتر از جایی است که مشتری کمتری دارد.

 

 

وی ادامه می دهد: در سطح شهر همدان چیزی حدود 40 بازرس در مراکز جامع سلامت مستقر هستند و هر بازرسی منطقه تحت پوشش کاملا تعریف شده ای دارد و در آن منطقه بازرسی انجام می هد.

 

نوروزی تاکید می کند: جایی که بازرسی نشود نداریم و اکیپ های بعد از ظهر ما هم که بازرسی اماکن فوق العاده را انجام میدهند.

 

*اکثر فست فودی ها با مراکز مشاوره بهداشتی خصوصی قراداد دارند

 

حسینعلی نوروزی مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اظهار میدارد: به لحاظ  اینکه به بحث سلامت مراکز عرضه مواد غذایی کمک شود  طبق قانون اینها را اجبار کردیم با شرکت های مشاوره بهداشت بخش خصوصی که در سطح شهر مجوز دادیم به آنها و تاسیس شدند و همه کارشناسانی خبره هستند قرارداد مشاوره داشته باشند و ماهیانه ساعاتی را از آنها مشاوره بگیرند و گزارش هایشان را به ما بدهند.

 

وی در پایان خاطر نشان می کند: اکثر فست فودهای شهر ما و استان با این شرکت ها قرارداد داشته و مشاوره بهداشت دارند و همدان جز 7 استان سطح کشوری است که این برنامه پیاده شده  و نقطه قوتی در سطح استان است.

 

*مردم: هوس بچه ها مصرف این نوع غذاها را در زندگی ما آورده است

 

هشدارهای کارشناسان و صفحات روزنامه و گزارشات صدا و سیما حکایت از آن دارد که این سبک غذا خوردن سبب بیماری های فراوانی می شود و از همه ی این ها بدتر،بحث چاقی مفرط است که ریشه در غذاهای فست فود دارد.

 

اما تعجب آور این است که هیچکس به این اطلاع رسانی ها توجه نمی کند و به عبارت بهتر هر کس آنچه را مصلحت می داند انجام می دهد بدون آنکه به عواقب آن توجهی داشته باشد.

 

به چند فست فودی میرویم تا با مردم و فست فود داران همدانی  گفت و گویی داشته باشیم .

 

به سراغ مادری که با دو فرزندش به فست فودی آمده میرویم از وی در رابطه میزان مصرف این نوع غذا ها سوال میپرسیم  او پاسخ میدهد: ما در ماه امکان دارد یک بار از این نوع غذا استفاده نماییم.

 

 

وی با بیان اینکه از مضرات این غذاها نیز مطلع هستند بیان میکند: هرچند که میدانیم موجب افزایش کلسترول و چربی میشوند اما گاهی بچه ها هوس میکنند و ما برای همین برایشان تهیه میکنیم .

 

این مادر که دو فرزند پسر دارد با ابراز تاسف میگوید  در شهر ما چیزی غیر از اینها نیست و تنوع غذایی وجود ندارد که گاهی بیرون می آوریم برای تنوع هم که شده دستشان بدهیم.

 

وی قائل به این است که بسیار خوب است به جای فست فودها غذاهای محلی جایگزین گردد .

 

به سمت میز مادر و دختر دیگری که برای میل کردن فست فود نشسته بودند میرویم خوشبختانه در پاسخ به پرسش ما میگویند: ما خوشبختانه از فست فود کم استفاده میکنیم هرچند مضراتش را میدانیم اما بچه ها زمانی که میبینند مردم مصرف میکنند هوس میکنند.

 

 

خانم دیگری نیز از میزان مصرف غذاهای فست فود در زندگی خود برایمان میگوید: متاسفانه من چند سالی هست که غذاهای فست فود به طور قابل توجهی جایگزین برخی وعده های غذایی ام شده که این بسیار بد است.

 

 

وی ادامه میدهد: 4 سال که دانشجوی شهر دیگری بودم و رفت آمد داشتم وعده نهار من یک ساندویچ بود صبحانه هم تنقلات صنعتی مصرف میکردم، حالا هم که شاغل هستم کارم به صورتی است که دیر نهار میخورم و اکثرا در هفته 4 یا 5 وعده نهار را ساندویچ و پیتزا و ... مصرف میکنم.

 

*یکی از فست فود داران: با فوق لیسانس بهداشت محیط جایی استخدام نشدیم

 

یکی از فست فود داران دور آرامگاه بوعلی در گفت و گو با  ما در رابطه با شغلی که انتخاب کرده است بیان میدارد: با تحصیلاتی که من داشتم جایی استخداممان نکردند ، بنده فوق لیسانس بهداشت محیط دارم.

 

 

وی ادامه می دهد: من دو برادر دیگر هم دارم که آنها نیز فوق لیسانس هستند و هر سه در همین کار هستیم و سه شعبه داریم.

 

این مغازه دار میگوید: نه تنها ما تمام کارگرانمان هم لیسانس و فوق لیسانس دارند.

 

وی با بیان اینکه به مضرات این نوع غذاها واقف است میگوید: سودی و درآمدی که این کار دارد موجب ترغیب ما به این کار شد و بالاخره این هم یک شغل است.

 

این مغازه دار معتقد است که استقبال از غذاهای فست فود در یکی دو سال اخیر به علت تقاضای بچه ها رشد داشته است.

 

وی این تغییر ذائقه را به علت ورود این نوع غذاها در زندگی ها میداند.

 

*آشپز فست فود: مردم پول گوشت را میدهند آشغال گوشت میخورند

 

یکی از  آشپزهای یک فست فودی در گفت و گو با ما اذعان میدارد: موادی که در این غذا ها مصرف می شود خیلی درصد پایین است خصوصا در همدان چراکه هزینه بالایی دارد.

 

 

وی معتقد است که مردم پول گوشت را می دهند آشغال گوشت را میگیرند، تصریح میدارد: من خودم از شغلم لذت میبرم ولی شغلی که مواد اولیه خالص داشته باشد الان مردم پول دو پرس چلو کباب را برای پیتزا می دهند ولی پیتزایی میگیرند که توی آن کلا آشغال گوشت است.

 

این جوان آشپز میگوید: من زمانی در مرغ فروشی کار میکردم که اسکلت آن را میبرند و برای درست کردن خمیر کالباس استفاده میکردند.

 

وی در پایان ابراز میدارد: کاش کیفیت مواد فست فودها بالاتر میرفت هر چند اگر هم بخواهند این کار را هم بکنند متاسفانه برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

 

*کارشناس طب سنتی: لذت گرایی فرهنگ غربی در حال رخنه به جامعه ماست

 

در پایان این گزارش تصمیم گرفتیم که با یک کارشناس پیرامون مصرف بیش از حد افراد از غذاهای آماده در جامعه امروز به صحبت نشسته تا اگر مسئولین فکری برای این خطر که همه گیر شده است نمیکنند تا به خودمان تلنگری زده و با کم کردن مصرف این نوع غذا ها و کاهش تقاضا بازار عرضه را کم کنیم، چرا که به خوبی میبینیم که مشکل بیکاری با وجود این قبیل مراکز حل نمیشود و این اقدام شاید مسکنی باشد و درد این مشکل چند سال دیگر در جامعه بروز پیدا کرده و مشکل ساز شود.

 

سعید نظری در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با علت رشد بی رویه ی رستوران های فست فود بیان می دارد : وقتی تغییر سبک زندگی و فرهنگ اتفاق می افتد پیوست های فرهنگی زیادی را با خودش می آورد.

 

 

 

وی اظهار می دارد : در فرهنگ غربی شاهد لذت طلبی،رفاه گرایی،دوری از معنویت و خدا گریزی هستیم؛در نتیجه در فرهنگ غرب مبنا لذت است هنگامی که این اتفاق بیافتد فرد برای لذت در غذایش از هر مواد و طعم دهنده ایی استفاده می کند بدون اینکه به مضرات و عوارض آن توجه کند.

 

نظری با بیان اینکه در این گونه غذاها رعایت مزاج انجام نمی شود می گوید : در خوراکی هایی مانند ساندویچ مگ دونالد،نوتلا،ذرت مکزیکی،چیپس و پفک و... انرژی و کالری متناقض وجود دارد.

 

محقق طب سنتی تصریح می دارد: گاهی اوقات به دلیل روغن ها،مواد شیمیایی،مواد طعم دهنده و موادی که ظاهر جذاب و اعتیاد آور دارند،حجم بسیار زیادی از انرژی در یک ماده غذایی وجود دارد.

 

وی تاکید می‌کند : کشور ایران دومین رتبه را در آسیا از نظر« مصرف دارو » دارد و این روز ها آمار بیماری های ناشی از رفاه ( غیر واگیر دار) مانند سرطان، دیابت، چربی و فشار خون و ام اس و... به طرز عجیبی افزایش یافته است.

 

این کارشناس اذعان میدارد:  ٢٠ % از بچه دبستانی های ما به دلیل مصرف بیش از حد چیپس( سیب زمینی دارای مزاج سرد که همراه با روغن های مضر سرخ شده ) دچار«  فشار خون  » هستندو همچنین ۴٠ % از ایرانی به دلیل پرخوری دارای کبد چرب هستند.

 

نظری ادامه می دهد : جامعه مخاطب این غذا ها جوانان و نوجوانان هستند که توجه به عوارض دراز مدت این غذا ها ندارند و به لذت آنی فکر می کنند.اما این استقبال مسری است و آرام آرام بین بزرگتر ها و خانواده ها نیز رواج پیدا می کند.

 

وی میگوید: گاهی اوقات خانواده ایی به دلیل تنبلی،نداشتن فرصت،همراهی با بچه ها و هزینه های نسبتا کمتر مجبور می شود از این غذا ها استفاده کند در نتیجه این سبک غذا خوردن کم کم تبدیل به فرهنگ می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد : باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی عوارض و مضرات این مواد را به گوش خانواده ها و جوانان برسانیم.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران