تازه های سایت

7. شهريور 1396 - 11:34
گزارش/
قطعی آب در روستاهای چهار راه گشین و تلخاب بیدک باشت/بالا شهر2 ساعت، پایین شهر22 ساعت آب دارند+تصاویر
وقتی مردم را با در دست داشتن دبه های آبی میبینیم انگار به چند دهه قبل بازگشته ایم که قصه ای پر غصه را برای مردم تکرار کرده است.بدون ماشین،مسکن،اینترنت .. میتوان زندگی کرد ولی بدون آب هرگز..

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی باشت نیوز با وجود اینکه نزدیک به 70 درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

 

«جنگ آینده جنگ آب است»؛ «در جهان حدود یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند»؛ «روزانه 50 هزار نفر در جهان بر اثر مصرف آب غیر بهداشتی جان خود را از دست می دهند»؛ «تا سال 2050 میلادی بیش از نیمی از کشور ها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبرو خواهند شد»؛ تمام این جمله های هشدار دهنده، بیانگر آن هستند که بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.

 

نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه یی طولانی در کشور دارد. حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای مختلف و متعدد در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه ی دستیابی به آب رو به رو بوده اند.

 

مدیریت ضعیف بر منابع آبی و استفاده از روش های سنتی آبیاری در کشور یکی دیگر از دلایل شکل گیری بحران آب است. بر اساس آمار حدود 59 درصد از زمین های قابل کشت کشور نیاز به آبیاری دارند و روش آبیاری نیز در بسیاری از مناطق همان شیوه ی سنتی است.

 

 

برای اصلاح مصرف آب در کشور تلاشهای جدی صورت گرفته ولی برای آنکه بتوانیم از قطع و جیره بندی آب در این سالها که سالهای کمبود آب و خشکسالی است، جلوگیری کنیم باید همه مردم و خانواده شیوه زندگی و دید خود را نسبت به آب تغییر دهند اما در برخی مواقع عدم مدیریت صحیح و بی توجهی و شاید بی خیالی به هدر رفت آب، این بحران را جدی تر از گذشته می کند.

 

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های پر آب کشور هم چندسالی است با کمبود آب مواجه شده و با این مشکل دست و پنجه نرم می کند.

جیره بندی آب در یاسوج مرکز استان هم قطعی بوده و بیشتر از نیمی از نواحی شهری این شهر در طول روز تنها دو ساعت و در برخی مواقع کمتر از این میزان آب دارند.

 

حکایت پرآب‌ ترین شهر کشور این روزها حکایت غمباری از عطش، بی آبی و گرماست. نام قطعی آب در پر آب ترین استان کشور را از جیره بندی آب باید به تنش آبی تغییر داد.

 

 

وقتی مردم را با در دست داشتن دبه های آبی میبینیم انگار به چند دهه قبل بازگشته ایم که قصه ای پر غصه را برای مردم تکرار کرده است.بدون ماشین،مسکن،اینترنت .. میتوان زندگی کرد ولی بدون آب هرگز..

 

باشت یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد است که به قطب کشاورزی در استان مشهور است ولی این روزها باشت هم با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم میکند.

 

در شهرستان باشت روز به روز کم آبی شدیدتر می شود و برعکس برنج کاری که یکی از پر مصرف ترین اقلام کشت است افزایش پیدا می کند.در سال جاری 30 درصد کشت برنج در باشت افزایش پیدا کرده است که با خطای چند کشاورز در کشت برنج آب آشامیدنی صدها نفر در روستاهای باشت قطع شده و هر 3 روز یک ساعت آب اشامیدنی آنها وصل می شود.

 

 

گویا هنوز مردم مشکل کمبود آب در کشور را باور نداشته اند .از یک سو مردم رعایت نمی کنند و از سوی دیگر مدیریت ضعیف آبفا در استان باعث مشکلات آبی شده است.در چندین سال گذشته کم بود آب وجود داشته ولی تاکنون جهاد کشاورزی الگوی درست کشت در هر استان را ابلاغ نکرده است.

 

خبرنگار این پایگاه خبری در گفتگو با مردم روستای تلخاب بیدک شهرستان باشت در رابطه با مشکل کم آبی گفتگوهایی داشته است که مردم روستا از کمبود آب در روستا بسیار ناراحت بودند.

 

به گفته اهالی روستا تا دو هفته پیش یعنی قبل از بارش شدید باران و تندباد ها در باشت آب آشامیدنی این روستا هر2 روز یک بار مدت3 ساعت برای آنها وصل میشد.

 

مشکلات کم آبی در روستاها باعث شده بخش زیادی از مردم به شهرهای باشت,گچساران,یاسوج و استان های هم جوار مهاجرت کنند.

 

روستاهای ده کهنه ظفری، چهار راه گشین،سرتنگ بیدک و تلخاب بیدک از جمله روستاهایی هستند که بعد از تندبادها و بارش باران آب آشامیدنی آنها قطع شده و طبق گفته اهالی روستا اکنون هر 3 روز یک بار تنها به مدت1 ساعت آب آشامیدنی آنها وصل می شود.

 

شهروند روستای تلخاب در پاسخ به این سوال که آیا مشکل را به مسئولین اطلاع داده اید یا نه گفت: بله با اداره آب شهرستان باشت و آقای محمدی تماس گرفتیم ولی جوابی به ما ندادند.این شهروند میگوید کی به کی هست!!اینجا کسی اهمیتی برای روستاییان قائل نیست.

 
خبرنگار این پایگاه خبری در ادامه از روند آبرسانی به روستاهای دیگر در حال جستجو و تکمیل گزارش بوده که مردم روستای خان احمد باشت هم از کمبود و قطعی مکرر آب در روستا شکایت داشتند!!

اهالی روستا با نگرانی از وضع موجود خواستار رفع این مشکل توسط مسئولین استانی و کشوری شدند.

طبق اطلاعت موثق آب منطقه اسلام آباد شهرستان باشت هم 5 ماه است که شب ساعت10-11قطع می شود و صبح ساعت8 دوباره وصل می شود.اسلام آباد در بالا شهر باشت قرار دارد.

مدیریت ضعیف در اداره آب و فاضلاب باشت و شهرداری هم دیده می شود.این پایگاه خبری چندین بار از تخلفات و هدر رفت آب در فضاهای عمومی و پارک ها اخباری را انتشار داده است ولی بعد از گذشت چند ماه هیچ مسئولی پیگیر نبوده و همچنان پارک های باشت به کارواش شهروندان تبدیل شده است..

گزارش/سیده نرگس سجادی نیا

انتهای پیام/س

نظرات کاربران