تازه های سایت

10. آبان 1396 - 7:30
برسد به گوش مسئولان کشوری/
وضعیت اسفناک ورزش در باشت/آقای تاجگردون ورزش بانوان در باشت را دریابید/زیرساخت های بسیارخوب ولی بی نتیجه!!
ورزش شهرستان 22 هزار نفری باشت نیازمند توجه ویژه مسئولان است.ورزش در این شهر به خواب رفته و ورزشکاران از شهرستان ناامید شده و به شهرها و استان های دیگر مهاجرت میکنند!!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  باشت نیوز؛ سازمان تربیت بدنی به عنوان یک نهاد دولتی و با گستره وسیع و فراگیر در سراسر کشور با هدف نهادینه کردن فعالیت های بدنی و ورزش، ایجاد روحیه نشاط و شادابی و ثمر بخش کردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه ایجاد شده است.

 

بدیهی است که پوشش قشر عظیم مردم در بخش فعالیت های ورزشی به منظور تحقق اهداف مذکور مستلزم برنامه ریزی اصولی، بودجه، فضای ورزشی مناسب و نیروی انسانی متخصص در کنار استفاده بهینه فضای ورزشی درکشور است.

 
 
رشد فزاینده ورزش در دو دهه اخیر، آن را به یک صنعت فعال در قرن حاضر تبدیل کرده است چنانکه در میان علوم مختلف، تربیت بدنی و علوم ورزشی طی سالی علم و دانش دستخوش تحولات چشم گیری گشته است.
 
 
ورزش
 
 
در این خصوص هر یک از قلمروهای علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی، روان شناسی و مدیریت به موازات علوم فیزیولوژیکی ورزش در رقابت با یکدیگر، سعی در کشف نایافته ها، ارائه راه حل ها و خدمت رسانی بهتر به مخاطبان خود دارند.
 

ورزش همگانی در بین کشور ها از سال 1900 میلادی تاکنون با انگیزه های متفاوتی از جمله: تامین سلامت جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارآیی، زمینه سازی برای رشد ورزش قهرمانی و توصیه پزشکان مورد توجه قرار گرفته است.

 

در کشور ما ورزش همگانی از سال 1358 تحت عنوان ورزش محلات، آغاز و در سال 1362 به صورت تشکل قانونی تحت عنوان جهاد تربیت بدنی رسمیت یافت و رشد و گسترش آن به عنوان اولین وظیفه قانونی کلیه ارگان های ورزشی جمهوری اسلامی ایران تعیین گردید؛ لیکن به علت گرایش مدیران تربیت بدنی و رسانه های ورزشی به ورزش قهرمانی، تاکنون پژوهش جامعی در مورد وضعیت ورزش همگانی ایران انجام نگرفته است.

 

ورزش

 

42 درصد مربيان و 49 درصد داوران تحت پوشش هيات هاي ورزش همگاني، ديپلم و زير ديپلم بوده اند.

درصد افرادي كه در ايران تحت پوشش هيات هاي ورزش همگاني آقايان و بانوان ورزش مي كنند 5.92 درصد جمعيت است كه در مقايسه با 23 كشور جهان از همه كمتر بود، در مورد زمان تشكيل سازمان رسمي براي ورزش هاي همگاني، ايران در مقايسه با 20 كشور جهان در رديف آخر قرار گرفته است.

 

درصد شركت كنندگان در ورزش همگاني ايران از قاره افريقا بيشتر و از ساير قاره ها كمتر بود. ميانگين سرانه پرداختي از طرف فدراسيون ورزش هاي همگاني در سال 1382 براي آقايان 48462 ريال و براي بانوان 12690 ريال در سال است .

 

99 درصد هيات هاي ورزش همگاني (آقايان و بانوان) هيچ گونه پژوهشي در زمينه ورزش هاي همگاني انجام نداده، 88 درصد هيات هاي ورزش همگاني نيز جهت افزايش آگاهي مردم هيچ گونه سخنراني نداشته اند و سطح تحصيلات 65 درصد از روساي هيات هاي ورزش هاي همگاني كشور، كمتر از كارشناسي است.

 

ورزش

 

"آیا نباید در شرایطی که جامعه‌ با این معضل که سلامتی مردم را تهدید می‌کند و رو به رو می‌باشد،به ورزش برای سلامتی و یا ورزش‌های همگانی‌ توجه بیشتری بشود؟

 

آیا هنوز به این اعتقاد نرسیده‌ایم که ورزش می‌تواند بخش مهمی از این معضلات اجتماعی را پیش‌گیری و برطرف نماید؟

 

آیا قبول داریم که این گونه نتایج واقعا تکان دهنده هستند؟

 

با توجه به تعداد مربیان فعال در هیات‌های ورزش همگانی کشور بیشترین شرکت کننده در آقایان‌ جذب فوتبال شده‌اند،در حالی که بیشترین ورزش‌های رایج مورد علاقه مرددم کشورهای منتخب جهان رشته والیبال‌ بوده است.

 

تا زمانی که مربی‌گری به عنوان یک شغل در کشور تثبیت نشود و به عنوان شغل دوم مطرح باشد،نمی‌توان امیدوار بود که ورزش‌های همگانی در ایران بتواند به‌ توسعه مورد انتظار برسد؛زیرا این مربی است که به مردم آگاهی می‌دهد و باعث جذب آنان به شرکت در فعالیت‌ حرکتی و ورزشی می‌شود.

ورزش

 

بیشتر سالن های ورزشی و یا سالن های استخرو  مکان های ورزشی کشور ما از حداقل امکانات مانند رخت کن ,سرویسهای بهداشتی ,سرویسهای رفاهی و خدماتی مثل پارکینگ, اتاق کمکهای اولیه ,تلفن عمومی محروم هستند.

 

شهرستان 22 هزار نفری باشت به عنوان یکی از شهرهای کم جمعیت اما تاثیر گذار در ورزش کشور همواره در سنوات دور مهد ورزشکاران بسیاری در سطح ملی بوده است چنان که چندی از شهدای این شهرستان ورزشکاران ملی و چهره های شاخص هستند.

 

نمانیده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص ورزش و زیرساخت های ورزشی گفت: وزارت نفت در سال ۹۳ با اختصاص ۱۴۵میلیارد ریال اعتبار به احداث ۲۸ چمن مصنوعی فوتبال در مناطق روستایی و شهری گچساران وباشت گام بلندی به سوی تقویت زیرساخت های ورزشی این دو شهرستان برداشته است.

 

تپه نورالشهدا باشت

غلامرضا تاجگردون افزود: وجود فضاهای ورزشی در مناطق محروم برای ترویج تفریحات سالم و کاهش آسیب های اجتماعی پراهمیت بوده و در همین راستا، سرانه فضای ورزشی شهرستان های گچساران و باشت در دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

 

 

مطمئنا هدف وزارت نفت و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تنها احداث این زمین ها نبوده و این مکان های ورزشی محله ای برای ایجاد شورونشاط در میان ساکنان محلات احداث شده است.

 

هرچند ورزش همگانی بسیارکم هزینه تر و دردسترس تر از ورزش قهرمانی در میان عامه مردم است، اما همچنان شاهد هستیم در شهرستان باشت همچون ورزش قهرمانی روند نزولی پرشتاب خود را پیش گرفته ورزش همگانی نیز روند کندی را طی می کند.

 

در شهرهای بزرگ علاوه بربودجه سرانه ورزشی سالیانه اداره ورزش و جوانان، شهرداری نیز کمک های مالی خوبی به فعالیت های ورزشی می کند، که متاسفانه در شهرستان باشت اینگونه همکاری ها تاکنون صورت نگرفته است.

 

جلال ارشادیان

سرپرست اداره ورزش وجوانان شهرستان باشت  که این مسئولیت را به طور موقت تا مشخص شدن رئیس جدید این اداره برعهده گرفته است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری باشت نیوزصحبت هایی داشته اند که در زیر میخوانید:

وظایف اداره ورزش و جوانان چیست؟؟
از وظایف این اداره میتوان به متولی ورزش منطقه ،برگزار کننده مسابقات ورزشی اشاره کرد.

جایگاه ورزش در شهرستان باشت ،استان و کشور چگونه است؟

به علت کمبود بودجه در استان جایگاه مطلوبی نبوده و علارغم داشتن زیر ساخت های مناسب و سرانه ورزشی کافی،حضور موفقی نداشته ایم .
با وجود مشکلات اما در استان در رشته های رزمی،والیبال کشتی شرکت فعال داشته و کسب مقام داشته ایم.

وی افزود: نفرات برتری در زمینه کیوکوشین کاراته باشت جهت شرکت در مسابقات و تمرینات ملی هستند که

 

در مسابقات استانی موفق به کسب ۱۸مدال شده و ۶نفر دعوت به مسابقات کشوری شدند.

این پایگاه خبری چند ماه پیش از این کیوکوشین کاران و بی مهری مسئولان به آنها گزارشی منتشر کرده است(اینجا بخوانید)

کیوکوشین

چه کارهایی در زمینه ورزشی برای شهروندان و جوانان باشتی انجام گرفته است؟

جهت ساماندهی ورزش، نوجوانان با داشتن رشته های کشتی،کاراته،والیبال در  ورزش پایه شرکت داشته اند و اداره ورزش و جوانان معطوف به رشته های پایه می باشد.

ارشادیان تصریح کرد: در سال ۹۶ برای اولین بار تیم نوجوانان دست ورزش کیان باشت در مسابقات قهرمانی استان شرکت داشته است.

 

چه برنامه هایی برای آینده باشت دارید؟ جایگاه ورزش در دوسال آینده باشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

جایگاه ورزش باشت حمایت مسئولین استانی و شهرستانی را می طلبد که به این اداره کمک مالی کنند تا بتوانیم از نظر زیرساختی محیط را فراهم کرده و هم از نظر شاخص های ورزشی در سطح رشته های مختلف به سطح مطلوبی برسیم .

سرپرست اداره ورزش و جوانان باشت عنوان کرد: هدف این اداره ورزش قهرمانی و معرفی نظرات علمی به مسابقات کشوری می باشد

آیا رشته ورزشی جدیدی به به ورزش شهرستان باشت اضافه شده است؟چه رشته های ورزشی در باشت وجوددارد؟

رشته ورزشی جدیدی اضاف نشده است.
رشته های ورزشی که در باشت وجود دارد والیبال،فوتبال،تکواندو و شنا که مخصوص خواهران و رشته های ورزشی کشتی ،والیبال،شنا،فوتبال،کاراته مخصوص اقایان وجود دارد.همچنین رشته های تنیس ،شطرنج در آینده نزدیک راه اندازی و هیئت های آن فعال می شود.

 

وی در رابطه با پیگیری زمین برای ساخت استخر بانوان در شهرستان باشت گفت: زمین ساخت استخر بانوان در حال واگذاری آن ازطرف امور آب گچساران است و اعتبار مربوطه تخصیص داده شده که در آینده نزدیک شروع به کار میکند.

 

بزرگترین رویداد ورزشی شهرستان باشت طی این چند سال چه بوده است؟

ورود تیم ابوذر باشت به لیگ دسته سوم باشگاه های کشور بوده است.

 

شهرستان باشت طی این سال ها میزبان چه مسابقاتی بوده است؟

 در مسابقات کشتی رده بزرگسالان شهرستان باشت در سال ۹۳میزبان مسابقات استان و کشور بوده است.

 

چه انتظاری اداره ورزش و جوانان باشت از نماینده و مسئولین دارد؟

با کمبود بودجه های عمرانی که وجود دارد شهرستان باشت نمیتواند میزبان شود و این امر یاری و کمک مسئولان و خیرین منطقه و استان را می طلبد.که امیدواریم با کمک های نماینده شهرستان غلام رضا تاجگردون مشکلات ورزشی شهرستان باست حل شود.

ارشادیان در پایان به سرانه ورزشی در سال های ۹۳تا۹۵اشاره و عنوان کرد: در بحث تاسیسات اماکن  پیشرفت شهرستان داشته است.

وی افزود: باتوجه به احداث ۳ چمن مصنوعی در باشت و سالن های ورزشی در ،پشت کوه،برمامیون،شوش و سر آبیز  و یک مجموعه ورزشی شامل تپه نورالشهدا باعث افزایش سرانه ورزشی در باشت شده است.

 

سرپرست اداره ورزش باشت تصریح کرد:  تپه نور الشهدا بعد از سرقت وسایل آن دوباره ترمیم و بازسازی شده و یک نگهبان از این مجموعه ورزشی نگهداری میکند.
و جا دارد از نماینده شهرستان های باشت و گچساران در مجلس شورای اسلامی جهت تامین اعتبار ساخت فضاهای ورزشی تقدیر و تشکر کرد.(اینجا بخوانید)

 

ورزش

وی همچنین از کرمی معاون مالی و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانانتقدیر و تشکر کرده و گفت:  در زمان حضور وی جهت برخی از امورات ورزشی، منابع مالی و تخصیصات خوبی در نظر گرفته و حمایت خود را از شهرستان باشت دریغ نکردند که از وی تشکر می کنیم.

 

حال ورزش بانوان در باشت خوب نیست! 

در راستای اختصاص سالن ورزشی ویژه بانوان خیر بنام شهرستان باشت محمدنبی گوهرگانی هزینه های ساخت این سالن ورزشی و همچنین هزینه آب و برق و گاز و هزینه مربیانی که در این سالن کار می کنند را به آموزش و پرورش  پرداخت کرده است.

 

در سال 94 و در آیین افتتاح این سالن ورزشی غلام رضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان های باشت و گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: خیرین نیکوکار باشتی از دو ساله گذشته تاکنون ۳۰ میلیارد ریال به ساخت و تجهیز زیرساخت های آموزشی این شهرستان کمک کردند.

 

غلامرضا تاجگردون افزود: این اعتبار برای ساخت یک آموزشگاه، یک سالن ورزشی دانش آموزشی و تجهیز مدارس به وسایلی مانند، رایانه، چاپگر و فکس اهدا شده است.

 

در این سالن رشته های مختلف دانش آموزی هندبال،والیبال و فوتسال در حال فعالیت است.همچنین  یک تیم والیبال بزرگسالان هم وجود دارد که نه اداره ورزش باشت آنها را حمایت میکند و نه آموزش و پرورش شهرستان.

 

در تابستان 96 بیش از 45 نفر در رشته والیبال بزرگسالان در این سالن مشغول به ورزش بوده اند.گاهی کولر را برای انها روشن نمی کردند گاهی آبسرد و گاهی هم یک توپ برای بازی کردن نداشته اند.

 

با صحبت هایی که با رئیس آموزش و پرورش شهرستان شد بخشی از مشکلات آنها برطرف شد ولیکن دوسال از شروع بازی این تیم می گذرد که هنوز یک مربی ندارند.در صحبت هایی که با مسئولین و خیر باشتی محمدنبی گوهرگانی شد مجوز بازی این تیم داده شد و قرار بر آوردن یک مربی برای تیم والیبال بزرگسالان شد که تا کنون هیچ خبری از مربی نشده است.

 

و اما این داستان پر غصه این تیم به همینجا ختم نمی شود.در هفته تربیت بدنی در شهرستان باشت تور و میله های فرسوده والیبال  را آموزش و پرورش جمع کرده تا یک تور جدید برای آنها بیاورد ولی تا کنون بیش از 12 روز از بردن تور فرسوده می گذرد ولی تور جدید برای آنها وصل نشده است و عملا تیم والیبال بزرگسالان بانوان تعطیل شده است.

 

در شرایطی که فشارهای اقتصادی ،بیکاری،ازدواج،فقر در کشور زیاد شده است شاید تخلیه انرژی در این سالن باعث ایجاد شادابی و افزایش امید به آینده منجر میشد ولی در شهرستان باشت به هر دلایلی از جمله نبود اعتبارات هیچ توجهی به این بانوان در شهرستان 22 هزار نفری نمی شود.

 

درخواست این بانوان والیبالی در شهرستان باشت از مسئولان شهرستانی،استانی و کشوری و همچنین نماینده محترم شهرستان ،غلامرضا تاجگردون این است که مشکلات ورزش بانوان در این شهر را دریابند و وقتی میلیاردها تومان هزینه اماکن ورزشی و زیرساخت ها در این شهرستان کرده اند حداقل چند مربی و امکانات بازی این بانوان را حل کنند.

 

 

بانوان ورزشکار شهرستان باشت از توان بالایی در رشته های مختلف ورزشی برخوردار هستند و باید از ظرفیت بالای آنها در رشته های مختلف ورزشی  به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

 

 

تصاویری از وضعیت بد ساختمان اداره ورزش باشت را در زیر مشاهده کنید:

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران