تازه های سایت

12. اسفند 1396 - 8:48
امامزاده زاداحمد و فخراحمد مقصد زیارتی و سیاحتی مسافران نوروزی در باشت+تصاویر
امامزاده زاداحمد (ع) یکی از زائرپذیرترین امامزاده های شهرستان باشت است که با طبیعت فوق العاده خود هر ساله مقصد زیارتی، تفریحی بسیاری از مردم استان و کشور در ایام تعطیلات نوروز است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز؛  بقعه متبرکه امامزاده زین‌الدین علی(ع) مشهور به زاداحمد واقع در یک کیلومتری جنوب روستای عنا از توابع شهرستان باشت، در میان طبیعتی سرسبز آمیخته با درختان بلوط قرار دارد.

 

بنای اولیه امامزاده «زاد احمد» عمارت متروکه‌ای که تنها در وسط آن صورت قبری با گچ قدیم و در مجاور آن درخت سالخورده بلوطی قرار گرفته بوده که بقول محلیان(درخت) نظر کرده امامزاده بوده است.

 

در پیرامون این بقعه به شعاع ۳ متر سنگ چینی قدیم شده که در ظاهر ترکیب منظره زیبایی را به خود گرفته بود، این زیارتگاه از سال ۱۳۵۲ (ه.ق) که توسط اولاد و احفاد آن مورد مطالعه و به منظور تجدید بنای جدید پس از تسطیح مکان و قطع درخت بلوط با همیاری اولاد و احفاد آن تا سال ۱۳۵۷(ه.ش) در ابعاد ۲۰×۲۰ متر با مصالح آجر و سیمان احداث شد.

 

شبستان این بنا به ابعاد ۱۰×۱۰ متر و در وسط ساختمان اصلی به وسیله چهار ستون بتونی پایه کوبی شده که در وسط آن قبر مطهر قرار گرفت که به ابعاد ۱۲۰×۸۰×۸۰ با سنگ مرمر سبز علفی تزئین شده است و در بالای شبستان گنبدی به ارتفاع ۶ متر اجرا شده که در دو طرف آن دو گلدسته بلندتر از ارتفاع گنبد احداث شده است.

 

شجره‌نامه امامزاده
امامزاده زین‌الدین علی(ع) مشهور به «زاد احمد» فرزند امامزاده سید فخرالدین احمد ابن امامزاده سید حسین ...، از نوادگان حضرت امام سجاد(ع) است که در قبله تنگ «داشو» در صحرایی به نام «بهره عنا» از توابع شهرستان باشت مدفون شده است.

 

توضیحاتی در مورد شهادت امامزاده
در مورد شهادت امامزاده چنین نقل شده است که:« امامزاده زاد احمد به اتفاق پدر و برادران و جمعی از بنی اعمام در دامنه کوه خامی به کاروان سید محمد زرین کمر (ع) در منطقه سرآبیز شهرستان باشت ملحق می‌شوند و در این بین شاهزاده زاد احمد به اتفاق پدر و برادران به طرف قلعه دهک(کوه پهن) در دامنه تنگ بادک(بیدک) خود و دو پسرش در همان تنگ به دستور موسی ابن بغاد و اخرٍ ابن سیما که در زمان خلافت ابو العباس احمد مشهور به ناصرالدین الله سی و چهارمین خلیفه عباسی که فرمانروایی خطه فارس و کوه کهگیلویه را بر عهده داشته،شهید کردند.»

 

همه ساله زائران زیادی در فصل بهار از سراسر کهگیلویه و بویراحمد،اصفهان،اهواز،شیراز واستان های همجوار به این امامزاده سفر می‌کنند تا در کنار استفاده از فضای معنوی و نورانی این امامزاده از طبیعت زیبا و باصفای آن لذت ببرند.

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران