17. مرداد 1393 - 11:19
سرقت یکی از جرائم اولویت دار کهگیلویه وبویراحمد/ راه کارهای پیش گیری از سرقت در استان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت :سرقت یکی از جرایم اولویت دار علیه مالکیت در استان است.

به گزارش خامی به نقل از چهارفصل ، گشتاسبی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد سرقت را یکی از جرایم دارای اولویت و پر تعداد علیه مالکیت دانست و بیان داشتند که، اگرچه دولت و قوه قضائیه به عنوان متولی حفظ نظم و امنیت جامعه مؤظـف بـه کاربـست تـدابیری بـرای جلوگیری از سرقت است؛ اما اقدامات مالکان در حفاظت از اموال خود در پـیشگیـری از سـرقت مـؤثرتر و کارآمدتر خواهد بود.

سرقت:

سرقت در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مطابق ماده ۲۶۷ ربودن مال متعلق غیر می باشد که در این قانون انواع سرقتها تعیین و برای هرکدام مجازات تعیین گردیده است ، که می توان به سرقت مشمول حد و تعزیری تقسیم بندی کلی نمود .

سرقت مشمول حد :

 چنانچه سرقت دارای شرایط خاصی که در قانون پیش بینی گردیده  باشد در صورت درخواست شاکی یا مالباخته مشمول حد قرار می گیرد و حد مجازاتی که میزان و کمیت اجرای آن در شرع توسط شارع مقدس تعیین گردیده است . شاید اکثر سرقتهای انجام شده مشمول حد باشد و لیکن با عنایت به عدم درخواست اجرای حد سرقت توسط مالباختگان در مراجع قضایی دیگر شرایط سرقت مشمول حد نیز مورد بررسی قرار نمی­گیرد . چنانچه این درخواست اعلام شود مراجع قضایی مکلف به بررسی سایر شرایط و انطباق آن با قوانین موضوع و نهایتاً صدور و اجرای حد توسط مراجع ذیصلاح قضایی هستند .

حد سرقت مطابق ماده ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در مرتبه اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند . در مرتبه دوم قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است ، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند . و در مرتبه سوم حبس ابد و در مرتبه چهارم اعدام است هر چند سرقت در زندان باشد .

سرقتهای مستوجب تعزیر :

سایر سرقتهایی که مشمول حد نباشند بعنوان سرقتهای تعزیری قابل مجازات هستند که در همان قانون مجازاتهای حبسی و شلاق جهت آن تعیین گردیده و در کلیه موارد سارق مکلف به رد عین یا مثل یا قیمت مال مسروقه به مالباخته می باشد .

در آموزه های دین مبین اسلام سرقت از اقدامات نکوهیده قلمداد و اهمیت خاصی به مال مسلمین داده شده و حتی حفظ و دفاع از آن واجب گردیده و حرمت آن مثل به خون و آبروی مسلمان می باشد . و توجه به کسب روزی حلال و عدم ارتزاق مال حرام همواره در آموزه های دینی تأکید شده است . تأثیر مال حرام بر افراد جامعه و خانواده ها و فرزندان غیر از بی نظمی در اجتماع و خدشه دار شدن امنیت اجتماعی بر هیچ کسی پوشیده نیست . بنابر همین امام حسین (ع) در کربلا مقابل دشمان خدا بیان نمود شکم هایتان از حرام پر شده که چشم به حقیقت بسته شده است .

فلذا راهکارهایی در جهت پیشگیری از سرقت وجود دارد که بشرح زیر است .

۱-       پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی

۲-       پیشگیری های امنیتی و انتظامی

۳-       پیشگیری های قضایی

نهایتاً با توجه به گسترده بودن موضوع در این جا به چند توصیه پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت های خرد از خودروها اکتفا شده است.  

توصیه های پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت های خرد از خودروها

۱)        هنگام ترک اتومبیل دقت کنید که درها و شیشه ها کاملاً بسته باشند

۲)        از گذاردن کیف دستی و دیگر وسایل در داخل اطاق اتومبیل و در معرض دید به نحوی که جلـب توجـه کند خودداری نمایید

۳)        تا حد امکان از رادیو پخش کشویی استفاده نمایید و به هنگام ترک اتومبیل آن را بردارید

۴)        از گذاشتن اشیاء گرانقیمت، اسناد و مدارک به ویژه مدارک خودرو و اوراق شناسائی شخصی در داخل خودرو خودداری کنید؛ چرا که در صورتی که اسناد و مدارک خودرو را در داخل آن‌‌ رها کرده و خودرو به سرقت رفت، سارق به راحتی می‌تواند خودرو را حتی در محل‌های مجاز به فروش برساند.

۵)        از پارک کردن خودرو در اماکن و خیابان هائی که تردد در آن‌ها بسیار کم است خودداری کنید.

۶)        از پارک کردن خودرو – به خصوص در شب – در مکان‌هایی که فاقد نور و دید کافی است، خودداری کنید.

۷)        حتی الامکان و به ویژه در شب‌ها از پارک خودرو در خیابان خوددرای کرده و خودروی خود را در پارکینگ‌های عمومی پارک کنید.

۸)        از توقف، پارک و ترک خودرو در معابر و مکان‌هائی که شلوغ است یا تابلو پارک ممنوع در کنار آن نصب شده است خودداری کنید؛ چرا که علاوه بر ایجاد ترافیک؛ با انتقال خودرو توسط جرثقیل پلیس شوک سرقت خودرو به شما وارد می‌شود و بعد از آن نیز ‌باید هزینه حمل جرثقیل و جریمه نقدی را نیز به حساب اعلام شده واریز کنید.

۹)        در مواقعی که ناچار به پارک خودرو در خیابان (محل‌های مجاز) هستید، حتما اتومبیل خود را به تجهیزات ایمنی تأخیری و باز دارنده مجهز کنید.

۱۰)   در توقف‌های کوتاه مدت و لحظه‌ای از‌‌ رها کردن خودرو با در‌های قفل نشده و سوئیچ روشن، جدا خودداری کنید.

۱۱)   در توقف‌های طولانی مدت رفتن به اماکن تفریحی، فروشگاههای زنجیره‌ای، مطب پزشکان هر از گاهی به محل پارک خودرو سرکشی کنید.

۱۲)   هنگام رفتن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و دارو خانه‌ها یا برای رساندن مصدومان به درمانگاه‌ها از قفل بودن در‌ها و بکارگیری تجهیزات ایمنی اطمینان حاصل کنید. در غیراین صورت در اولین لحظه به محل پارک خودرو برگشته و مطمئن شوید.

۱۳)   از پاک کردن خودرو درسطح شیب‌دار خودداری کنید چرا که برای سارقان تا مسافتی که سطح شیب دار ادامه دارد بدون نیاز به استارت و به راحتی امکان جابجائی وجود دارد.

۱۴)   هنگام بارندگی‌های شدید یا بارش برف بیش از حد معمول حتمأ به محل پارک خودرو سرکشی کنید.

اقدامات لازم در صورت وقوع سرقت اتومبیل:

۱)        چون احتمال استفاده نامشروع و حتی ضد امنیتی از وسیله نقلیه می رود؛ بنابراین سـریعاً بـه نزدیـک ترین حوزه یا کلانتری محل مراجعه و مشخصات کامل خودرو را اعـم از شـماره انتظـامی، شـماره موتور، شماره شاسی، شماره بدنه، رنگ مدل و سیستم آن را برابر اسناد مالکیت اعلام دارید.

۲)        پس از این که به کلانتری اطلاع دادید سریعاً اسناد و مدارک مالکیت خودرو را بـه همـان کلانتـری ارائه دهید

انتهای پیام/

نظرات کاربران