تازه های سایت

18. مرداد 1393 - 12:38
در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما باشت مطرح شد:
علاقه و پشتکار مهمترین اولویت برای یک خبرنگار است
نویسنده: 
فاضل کامران
خبرنگاران با تلاش فراوان و سختی های کاری خاصی که با آن مواجه هستند، در تکاپوی انعکاس مطالبات مردم، اطلاع رسانی و تاثیر گذاری در جامعه برای رسیدن به پیشرفت و بالندگی قدم بر میدارند.

به گزارش خامی، روز خبرنگار فرصت مغتنمی است تا آحاد جامعه ضمن توجه به جایگاه و رسالت خطیر این قشر شریف، تکریم و قدردانی شایسته ای را از همه خبرنگاران، نویسندگان و روزنامه نگاران، صاحبان اندیشه و قلم و ایثارگران عرصه اطلاع رسانی انجام دهند.

به مناسبت هفدهم خرداد روز خبرنگار با یکی از خبرنگاران تلاشکر باشتی به گفتگو نشسته ایم.

 

 

سلام خانم موسوی روز خبرنگار را به شما تبریک می گوییم. لطفا خود را به طور کامل معرفی نمایید؟

با یاد و نام خدا؛ سیده نرجس موسوی پور بیدک، متولد بهمن 1372 و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حسابداری هستم.

ورودتون به عرصه خبرنگاری از چه سالی بود و چه شد به این حرفه روی آوردید:

از بهمن 91 وارد این عرصه شدم و فعالیتم را از شهرستان گچساران آغاز نمودم، مهمترین دلیل ورودم به این کار فرهنگی علاقه بسیار زیادی بود که به این هنر ارزشمند داشتم، هدف مهم دیگرم خدمت به انقلاب و نظام از طریق فعالیت های رسانه ای بود که احساس کردم در کار مطبوعاتی می توانم به این هدف برسم.

آیا قبلا کار خبری انجام داده بودبد و آیا تحصیلاتی در این زمینه دارید:

کار خبری به صورت حرفه ای نه، ولی به عنوان مجری برنامه های فرهنگی کار کرده بودم و همچنین نماینده شورای دانش آموزی استان در کشور و مشاور دانش آموزی وزیر آموزش و پرورش در استان بودم. در مورد سؤال دومتان بله، از قبل از ورود به این عرصه کلاس های خبرنگاری را به طور کامل گذراندم.

خانم موسوی ارتباط مخاطبان با شم چگونه است:

مخاطبان ما خبرنگاران هم مسئولین و هم مردم عادی هستند مسئولین به خاطر کارها و فعالیت هایی که انجام می دهند و مردم نیز اغلب به خاطر رفع شدن مشکلاتی که در جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند از جمله مخاطبان ما هستند. در واقع خبرنگاران پلی ارتباطبی بین مردم و مسئولین و بلعکس هستند.

لطفاً شیرین ترین و غم انگیزترین خاطره دوران خبرنگاری خود را باز گو کنید:

شرین ترین خاطره ای که به یاد دارم گزارشی از یک خانواده محترم باشتی بود که مقداری طلا و جواهرات به ارزش تقریبی 10 میلیون تومانی پیدا کرده بودند و می خواستند هر طور که شده به صاحب اصلیش برگردانند. این خانواده با اینکه خودشان از نظر وضعیت مالی در سطح پایینی بودند ولی آنقدر این کار را با شوق و رغبت انجام دادند که من از اینکه چنین خانواده هایی در جامعه ما زندگی می کنند لذت می بردم و دیدین آن صحنه ها و خوشحالی خانمی که طلاهایش مفقود شده بود به عنوان خاطره ای شیرین در ذهن من ماندگار شده.

از سخت ترین خاطرات من وقتی است که برای تهیه گزارش به روستاهای محروم می روم و مشاهده می کنم که آنها با مشکلات زیادی زندگی می کنند واقعا برایم سخت و مشکل است و یادم می آید چند وقت پیش به یکی از روستاهای بخش مرکزی باشت برای تهیه گزارش رفته بودم و وقتی می دیدم که زنان آن روستا هنوز هم دارند با بشکه و به سختی آب آشامیدنی برای خانواده هایشان تإمین می کنند برایم بسیار ناراحت کنند بود.

مهمترین خبری که تا کنون کار کرده اید چه بوده است:

شاید از نظر بعضی از همکارانم وقتی یک مسئول کشوری و یا استانی به منطقه و شهرشان سفر می کنندٰ آن روز و آن خبر از مهمترین اخبارشان در طول یک سال باشد ولی من مهمترین خبر خودم را گزارش از تشییع شهید جانباز محمد باقر اکبری می دانم چون وقتی می دیدم که با وجود گذشت 35 سال از انقلاب مردم با چه شکوه و عظمتی در تشییع شهدا شرکت می کنند و مخصوصاً دیدن جوانان و نوجوانانی که در آن دوران نبودند ولی با تمام وجود برای شهدا اشک می ریزند برایم بسیار زیبا و جذاب بود.

آیا درخواستی از مسئولان دارید:

به نظر من مسئولان باید تعامل و همکاری خودشان را با رسانه زیاد کنند و این مشکل را من خودم در شهرستان باشت بسیار مشاهد می کنم و متأسفانه برخی از مسئولین از رسانه فراری هستند و اصلا تعاملی با رسانه و خبرنگار ندارند و این موضوع گاهی آوقات بسیار زیاد من و بقیه همکارانم را ناراحت می کند. ولی من به آن دسته از مسئولینی که این عقیده را دارند باید بگویم که این یک اشتباه است و رسانه ای بودن هر مسئول باعث موفقیت و پیشرفت آن مسئول در حیطه کاریش می شود.

از مشکلاتتان بگویید:

حقوق بسیار کم خبرنگاری بزرگترین مشکل این حرفه است و در عین حال، مشخص نبودن جایگاه و شأن خبرنگاران، نبود مسکن، امنیت شغلی و بیمه ای از دردهایی است که این قشرفعال جامعه درگیر با آن است.

مهمترین مشکلات شهرستان شما چیست:

بیکاری جوانان نبود فضای سبز و پارک در شهرستان کمبود امکانات ورزشی برای جوانان و نوجوانان و نبود برخی از ادارات لازم در شهرستان.

نگاه مسئولان شهرستان باشت نسبت به رسانه ها چگونه است:

خوشبختانه برخی از مسئولان رسانه ها را بازوان توانمندی برای خود می دانند که باعث ترقی هرچه بیشتر شهرستان و معرفی آن شده است.

در پایان اگر نکته یا سخن دیگری دارید بفرمایید:

در آخر یک توصیه به آن دسته از عزیزانی که از دور شاهد کار خبرنگارانی اند و علاقه مند به حضور در این عرصه هستند دارم، و آن اینکه، اگر دوستانی قرار است وارد این عرصه شوند با علاقه و پشتکار زیاد را فراموش نکنند و هدف خود را پول و مسائل مالی قرار ندهند چون اگر با این هدف وارد شوند با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد، پس علاقه و پشت کار مهمترین اولویت برای یک خبرنگار است.

در پایان لازم می دانم از خانواده و مخصوصا همسرم و استاد دوره ی خبرنگاریم آقای خواهش نیک که واقعا در طول این مدت بسیار با من همکاری داشته اند تقدیر و تشکر نماییم.

 

انتهای پیام/ک308

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه‌ها

من هم به نوبه خودم روز خبر نگار را به شما تبریک عرض می نمایم. امااداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری باشت حدود سه هفته ای است که مسئول نداردو اداره کل نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده یه سری به انجا بزنید و مشکلات ان اداره را از نزدیک با اقای خردمند جویا شوید.
با سلام ما هم جاداره از زحماتی که خانم موسوی بصورت کاملا خالصانه و دلسوزانه برای شهرستان باشت میکشند تشکر کنیم.واقعا از وقتی که تیم خبری جدید صدا وسیما وارد شهرستان شده تحول شگرفی در زمینه خبرهای باشت بوجود اومده.خسته نباشید دلاوران
از اینکه نام زیبای بیدک را در نامت نوشتی واقعا و از ته دل مردم طایفه ات را خوشحال کردی .... تو افتخار طایفه بزرگ بیدک هستی.زنده و برقرار باشی.
کاش مسولان بفکر خبرنگاران باشند تا با وجود این همه مشقت و سختی مزد کارشون را بگیرند. فرماندار باشت باید از خبرنگاران حمایت کند تا با علاقه بیشتر کارشان را ادامه دهند.
سلام کامنت ها را یک نفرنوشته. حداقل چن ساعت بین کامنت هافاصله میزاشتی خیلی تابلو بود
باعرض سلام وادب واحترام خدمت همه خوانندگان عزیز بابا کجاش تغییر کرده باشت هااااااااااااااااااا یه گزارش را میخاداماده پخش کنه سه ماه میشن درستش میکنه بعد سه ماه میره پخش والا از روزی که اومد باشت کلا در شبکه دنا هیچ جایگاهی نداره خواهشا منصفانه قضاوت کنید
این تغییی که انجام شده کجاست بین ما هم ببینیم خدایی ما که تاحالا چیزی ندیدیم امیدواریم از این به بعد ببینیم از روزی که اومد کل خبرهای باشت شده نماز جمعه یا یه وزیری استانداری یا مدیرکلی باد مردم عادی چی.روز تشیع شهید اکبری که هیچ گزارش از خانم موسوی ندیدیم که میگه رفتم سر گزارشششش ای بابا این هم سیاسی شد خدا خودات رحمی کن ب حال باشت
در پاسخ به دانشجو // گزارشات صدا و سیما در این روز به صورت ویژه ای گرفته و پخش شد، حتی مستند چند روز پیش زندگی شهید اکبری هم کار تیم صدا و سیمای باشت بود
تازه خدا رحمتش کنه شهید اکبری را ما همه مردم باشت میشناخیمش حتی مردم استان دیگه مستندش کجا بود........ تو اگه خبرنگار بودی استادت .......... گفتن نگین نبود که مارا سوژه کرده با لهجه اش.تازه اون کجاش استاده اون که اموزش وپرورشی هست خواهر من
امیدوارم همواره موفق و پیروز باشید، با امکانات ضعیف صدا و سیما در شهرستان واقعا از تلاش همه ی شما عزیزان در عرصه خبر سپاسگذاریم. همواره پیروز باشید
من خودم از نزدیک بیشتر اوقات شاهد کار این عزیزان زحمت کش بودم که با چه سختی و مشقتی کار میکنند و ساعتها منتظر میمونن تا نوارشون را ارسال کنند در صورتی که اصلا میتونند این کار را نکنن ولی با تمام تلاش دارن برای باشت زحمت میکشن و اونایی که از دور نشستن و قضاوت میکنن یکروز بیان و خودشون رو جای خبرنگاران بذارن بعد خوشون بشن قاضی...............
سلام و خداقوت. قالب جدیدتون مبارک !

نظرات کاربران