تازه های سایت

18. مرداد 1393 - 19:24
ایزدی های عراق را بشناسیم + عکس
پس از آنکه هفته گذشته نیروهای داعش 200 هزار تن از اقلیت شمال عراق از جمله ˈایزدیانˈ را مورد تهاجم قرار داد و بیش از دهها تن از مردان را اعدام و دختران و زنان آنها را به اسارت برد نام این اقلیت مذهبی در رسانه ها مطرح شد.

به گزارش خامی، نیروهای داعش پس از آنکه هفته گذشته شنگال، را به تصرف خود درآوردند به پیروان آیین ایزدی که آنان را شیطان پرست می دانند هشدار دادند که اگر مسلمان نشوند مجازات مرگ در انتظار آنان خواهد بود.

پس از آن هزاران نفر از ایزدیان از ترس جان خود به کردستان، سوریه و مناطق کوهستانی فرار کرده و اکنون در شرایط وخیمی به سر می برند.

یزیدیان، ایزدی ها یا ایزدیان اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق ،سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند و آیین شان آمیزه ای از عقاید و ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلام، یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف است.

بیشترین تعداد یزیدیان حدود صد هزار تا دویست و پنجاه هزار نفر در منطقة شمال عراق زندگی می کنند؛ منطقه ای که مکان مقدس اصلی یزیدیان را در خود جای داده است.

این مکان مقدس، که مقبرة ˈشیخ عدیˈ است، در درة لالش قرار دارد و همچون اورشلیم در نزد یهودیان، برای یزیدیان دارای اهمیت است. از این رو، اگر شرایط اجازه دهد، یزیدیان باید دست کم سالی یک بار در ماه اکتبر در آنجا برای گرد همایی بزرگ پاییزی حاضر شوند.

آلفرد کالیز و حسین فاطمی عکاسان آژانس عکس پانوس و صفین حامد عکاس خبرگزاری فرانسه در سال های گذشته تصایری از ایزدیان عراق ثبت کرده اند که معرفی کننده این اقلیت مذهبی است.

نظرات کاربران