24. مرداد 1393 - 12:19
پرونده کنترل جمعیت، آثار و پیامدها درپایگاه598
تداوم سیاست کنترل جمعیت و شعار معروف نهادینه شده در سال های دولت کارگزاران که "دو بچه کافی است" چندی است که مورد انتقاد بسیاری از بزرگان و کارشناسان نظام می باشد، نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با مسئولین نظام نسبت به آن هشدار دادند.

به نقل از 598،تداوم سیاست کنترل جمعیت و شعار معروف نهادینه شده در سال های دولت کارگزاران که "دو بچه کافی است" چندی است که مورد انتقاد بسیاری از بزرگان و کارشناسان نظام می باشد، نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با مسئولین نظام نسبت به آن هشدار دادند.

هرچند که بیان این هشدارها پیش تر نیز از سوی برخی از مراجع تقلید و همچنین ریاست جمهوری ایران با بی توجهی و حتی انتقاد بسیاری از رسانه های و برخی از مسئولین روبرو شد اما بیان این نکات از سوی رهبر معظم انقلاب و دغدغه ایشان نسبت به روند جمعیتی ایران اسلامی نشان داد که بی توجهی به این مهم می تواند تبدیل به مشکلی جدی برای نظام شود.

لذا پایگاه 598 به منظور هر چه بیشتر آثار و پیامدهای کنترل جمعیت در پرونده ای به بررسی اابعاد گوناگون این هم خواهد پرداخت.
 

این پرونده همچنان در حال تکمیل شدن است

 

***********************************
 
تأکیدات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران و مسئولان نظام؛
آرمانگرائی توأم با واقع بینی شرط عبور موفق / ادامه سیاست "کنترل جمعیت" خطا بود

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: بررسي هاي علمي و كارشناسي نشان مي دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيري و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد، بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ سازي اين موضوع اقدام كنند.

نتیجه تداوم سیاست های اشتباه مسئولین:
فاجعه جمعیتی ایران در راه است / ایران 31 میلیونی!

بر اساس سناریو رشد پایین جمعیتی که سازمان ملل متحد در سال 2010 منتشر کرده است اگر ایران به همین صورت به ادامه جایگزینی جمعیتی بپردازد و برنامه ای برای تعادل آن نداشته باشد در 80 سال آینده جمعیت 31 میلیونی را تجربه خواهد کرد که 47 درصد آن را افراد سالمند بالای 60 سال را در برمی گیرند و این درحالی است که در خاورمیانه کشورهای عربستان و قطر دارای بیشترین رشد جمعیتی در میان سایر کشورهای منطقه هستند.

فاجعه جمعیتی در ایران با تداوم سیاست کنترل جمعیت:
چه کسانی در کشور سیاست کنترل جمعیت را دنبال می کنند؟

تداوم سیاست کنترل جمعیت و شعار معروف نهادینه شده در سال های دولت کارگزاران که " دوبچه کافی است" چندی است که مورد انتقاد بسیاری از بزرگان و کارشناسان نظام می باشد، نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با مسئولین نظام نسبت به آن هشدار دادند. رهبر انقلاب روز گذشته با بیان انتقاد از تداوم سیاست کنترل جمعین بیان داشتند: "در اوائل دهه هفتاد اجراي اين سياست بنابر مصالحي، صحيح بود اما ادامه آن در سالهاي بعد خطا بود."

تحلیلی پیرامون سیاست غلط کنترل جمعیت:
کابوس وحشتناک رشد منفي جمعيت در ایران

ايران در حال حاضر نيز جزو 10 کشوري است که به سرعت به سمت کهن سالي در حال حرکت هستند و در جايگاه ششمين کشور جهان قرار دارد که افراد آن به سن پيري مي‌رسند و در بيست سال آينده وارد فاز اول سالمندي جمعيتي خواهد شد و در ده سال آتي نيز فاز دوم سالمندي را تجربه خواهد کرد. جالب است بدانيد که سال در آغاز دولت آقاي هاشمي رفسنجاني ايران در ميان کشور در حال توسعه، در زمينه کنترل جمعيت در بالاترين رده قرار گرفت.

 

واکنش رسانه انگلیسی نسبت به طرح ازدیاد نسل در ایران:
بی بی سی زودتر از صدا و سیما مطالبه رهبری را پاسخ گفت!

زمین بازی ای که توسط بی بی سی تهیه شده است، بسیار زیرکانه می باشد. بدینصورت که او مستقیماً نمی  گوید «بچه دار نشوید»، اما بطور غیر مستقیم این پیام را اینگونه القاء می کند که بچه دار شدن «خوب است، زمانی که وضعیت مالی خوبی داشته باشید، امکانات فراهم باشد و شرایط فرهنگی جامعه خوب باشد» و نتیجتاً در شرائط فعلی «بد است، زیرا وضعیت اقتصادی مردم بد است و بستر های آن فراهم نیست»و یا این موضوع که طرح ازدیاد جمعیت و نسل، کاملا طرحی ابزاری برای بقاء نظام است.

پرونده کنترل جمعیت،آثار و پیامدها/ سيدمحمدباقرخرازي‌؛
چرائی دلسوزی غرب‌، براي‌ جلوگيري‌ از رشد جمعيّت‌ در جوامع اسلامی؟

آيا وقتي‌ خانم‌ دكتر نفيس‌ صديق‌ آمريكائي‌ ـ پاكستاني‌ در ايران‌ مي‌گويد: «... همه‌ معتقدند كه‌ براي‌ جلوگيري‌ از رشد نامعقول‌ جمعيّت‌ ايران‌ بايد كاري‌ كرد... ما به‌ ايران‌ آمده‌ايم‌ تا در تنظيم‌ يك‌ برنامه‌ جمعيّتي‌ به‌ ايران‌ كمك‌ كنيم‌. ضمن‌ آنكه‌ اين‌ برنامه‌ كوتاه‌ مدّتِ 2 ساله‌اي‌، 4 ميليون‌ دلار هزينه‌ خواهد داشت‌.» در حاليكه‌ رئيس‌ جمهور فعلي‌ آمريكا «بوش‌» طرح‌ برنامه‌ كنترل‌ جمعيّت‌ آمريكا را ردّ مي‌كند، چرا جاي‌ اين‌ سؤال‌ و اين‌ فكر پديد نيايد كه‌ سفير سازمان‌ بين‌ الملل‌ براي‌ چه‌ اهدافي‌ راهي‌ كشور ما شده‌است‌؟!

پرونده کنترل جمعیت، آثار و پیامدها/ عظیمه ریحانی:
آیا رشد جمعيّت‌، مخالف‌ آزادي‌ و استقلال‌ زن‌ مي‌باشد؟

واضح‌ است‌ كه‌ طرح‌ مسأله‌ رشد فكري‌ زن‌ و بالا بردن‌ سطح‌ آگاهي‌ وي‌ در كشورهاي‌ اسلامي‌ بخاطر توجّه‌ كافي‌ به‌ آنها نمي‌باشد، بلكه‌ تنها از آن‌ به‌عنوان‌ وسيله‌اي‌ براي‌ كاهش‌ سطح‌ رشد جمعيّت‌ استفاده‌ مي‌شود. در اين‌ طرح‌، مقصود از «رشد زن‌» تغيير موقعيّت‌ زن‌ و نقش‌ وي‌ در جامعه‌ مي‌باشد كه‌ به‌ عقيده‌ پايه‌گذاران‌ سياستهاي‌ جمعيّتي‌ به‌ معني‌ جداشدن‌ زن‌ از هرگونه‌ ارزشهاي‌ اخلاقي‌ و اجتماعي‌ است‌؛ ارزشهائي‌ كه‌ ريشۀ مذهبي‌ دارند.

شناختی از مجري‌ برنامه های امپرياليسم‌ در ایران؛
چرا مجامع بین المللی به طرح كاهش جمعيت در ایران کمک می کنند؟/ چرا در اسرائیل طرح کنترل جمعیت اجرا نمی شود؟

بنا به‌ عقائد مذهبي‌، ازدواج‌ باعث‌ تسلسل‌ نسل‌ بني‌ اسرائيل‌ و مانع‌ محو آنها مي‌شود. ازدواج‌ نكردن‌، و نيز با وجود استطاعت‌ مالي‌ و جسمي‌، بچّه‌دار نشدن‌، در مرام‌ يهود گناه‌ شمرده‌ ميشود. تنها جائي‌ از جهان‌ كه‌ كنترل‌ زاد و ولد، و شعارهاي‌ «فرزند كمتر، زندگي‌ بهتر» تحقّق‌ نمي‌يابد و نخواهد يافت‌، "اسرائيل"‌ است‌. اساساً پذيرفته‌ شده‌ كه‌ هر خانواده بايستي‌ حدّاقل‌ چهار بچّه‌ داشته‌ باشد. ميزان‌ حقّ اولاد پرداختي‌ به‌ كارمندان‌ زياد است‌ و بچّۀ زياد موجب‌ كاهش‌ انواع‌ و اقسام‌ مالياتها مي‌شود.

مخالفت های رسمی با افزایش جمعیت ایرانیان:
انتشارمکتوباتِ مخالفت باافزایش جمعیت ایرانیان توسط وزارتخانه دولتی + سند

بر اساس تصویرِ اصلِ اسناد و مکتوباتی که در متن خبر منتشر گردیده است، از سوی برخی وزارتخانه های دولتی، متونی در مخالفت با سیاست های افزایش جمعیت کشور تهیه و در سرتاسر کشور توزیع می گردد. این در حالی است که شرایطِ وخیمِ مرگِ آرامِ جمعیتِ ایران، به مرزی رسیده است است که این روزها رهبری نظام و ریاستِ جمهور، لزومِ بازگشت به رشدِ جمعیتی و نیاز به معکوس نمودنِ این روندِ فاجعه آمیز را ابلاغ نموده اند.

پرونده ویژه کنترل جمعیت، آثار و پیامدها/ محمد حسین کرمانشاهی:
آیا با "کار فرهنگی" می توان معضل زاد و ولد را حل کرد؟

پس از طرح مسأله بحران زاد و ولد توسط رهبری معظم و همزمانی آن با علاقه دکتر احمدی نژاد و تدبیرات او برای حل این معضل، شاهد اتفاق خاصی نبوده ایم. برای درک اینکه "هیچ اتفاقی نیفتاده" نیازی نیست تا از اطلاعات خصوصی مردم آگاهی داشته باشیم، تنها نگاهی به آمار زاد و ولد در کشور پس از گذشت حدود دو سال از طرح این موضوع، بیانگر این حقیقت است که تغییری در رشد جمعیت نداشته ایم. حتی نیاز به این کار هم نیست، همینکه چنین آماری اعلام نمی شود، خود ناشی از این است که آنچنان امیدوارکننده نبوده است.

پرونده کنترل جمعیت، آثار و پیامدها:
آیا زندگی بهتر با فرزند کمتر محقق می شود؟

در دهه هفتاد و با ورود کارشناسی تکنوکرات در بدنه و ساختار دولت و اعتماد لجام گسیخته به مبانی نظری غربی و رشد و توسعه علوم انسانی در کشور، موضوع کنترل موالید (کاهش جمعیت) قوت و شدت گرفت. واحد های دانشگاهی تنظیم خانواده، آموزش های عمومی و اجباری ازدواج، تبلیغات گسترده شهری و هجوم رسانه های جمعی با عناوینی چون "فرزند کمتر، زندگی بهتر"، "دو بچه کافی است"، "بحران جمعیت بر کره زمین" و ... از عومل کاهش رشد جمعیت در کشور گردید. پاسخ به شبهات فوق از پایگاه دینی (آیات و روایات) نیز نکته ای مغفول در منبرهای دینی، رسانه ها و آموزش های اعتقادی بود.

 

پژوهش استاد"عباس‌معلمی"پيرامون کاهش‌ و جهش‌ جمعيت(1)؛                                                                  

هدف الگوهاي رفتاري و آرايشي اعم از آرايش سر و صورت، آرايش لباس و کفش و کيف اين است که فرد زيباتر از آنچه هست بنمايد و يا فرد زيبائي هايش را به منظر عموم بکشاند. بنابراين محيط اجتماعي کاملا يک محيط جنسي مي شود و افراد در محيط اجتماعي، بهره هاي جنسي مي برند. اين پديده آثار منفي بسيار زيادي بر ثبات خانواده دارد و باعث افزايش سن ازدواج مي شود. حضور يک خانم باردار در جامعه و در محيط تحصيل يا اشتغال با گرايش اجتماعي به خود آرايي و خوش اندامي مغاير است. خود آرايي و بروز جذابيت جنسي تقريباً به عنوان يک امر پسنديده در جامعه جلوه کرده است.

 

پژوهش استاد"عباس‌معلمی"پيرامون کاهش‌ و جهش‌ جمعيت(2)؛                                                                    

وضعيت کنوني جامعه عدالت جنسيتي را بر هم زده است. نمونه بارز اين عدم عدالت اين است که مردان بعد از اخذ ديپلم يک سال فرصت دارند که وارد دانشگاه شوند. اگر در اين دو سال نتوانند وارد دانشگاه شوند بايد به سربازي بروند. سربازي حدود دو سال طول مي کشد. پسرها در همين يک يا دو سال يا از ادامه تحصيل منصرف مي شوند. به همين دليل در رقابت کنکور با خانم ها، تعداد پذيرفته شدگان مرد کمتر مي شود. اگر رقابت آزاد باشد و عدالت جنسيتي رعايت شود خوب است اما بايد متناسب با شرايط کشور، براي خانم ها هم طي کردن دوره هايي را تعريف کرد. خانم ها هم مي توانند به شکل محدودتري آموزش نظامي ببينند.

 

یادداشت دکتر نورالله صالحی؛

ارتباط رشد جمعیت و رشد اقتصاد

كشورهای توسعه‌یافته و برخی كشورهای در حال توسعه این زنگ خطر را برای خود به صدا درآورده‌اند كه با پایین‌آمدن بیش از حد نرخ رشد جمعیت و پیرشدن آن، نرخ زاد و ولد آن‌چنان پایین آمده كه در آینده قادر به جبران آن نخواهند بود و باعث انحطاط اجتماعی و روند كاهشی جمعیت آن‌ها خواهد شد. لذا این كشورها به‌تازگی مشوق‌های بسیاری را برای افزایش جمعیت و تولد نوزادان در نظر گرفته‌اند. بنابراین ضرورت ارزیابی در سیاست‌های كنترل جمعیت مورد تأكید قرار گرفته است.
 

 

گفتگو با دكتر محسن ایمانی؛


از عوامل فرزندآوری كم، تفكرات فمینیستی در برخی جوانان است.دیر كردن در ازدواج عاملی است كه فرزندآوری كم را تحمیل می‌كند. الگو گرفتن از دیگران و توصیه‌های دیگران كه «اطراف خودت را زیاد شلوغ نكن» اثرگذار است. جوانان تصور می‌كنند كه بچه‌داری گاهی مانع پیشرفت می‌شود. یكی دیگر از موانع مهم، نبود سیاست‌های تشویقی از سوی دولت است. پول‌هایی كه صرف می‌شد برای كنترل جمعیت، حالا باید صرف تشویق این خانواده‌ها و دادن تسهیلات به خانواده‌ها شود. مسئولین نباید به درخواست شفاهی بسنده كنند.

 

نظرات کاربران