تازه های سایت

24. مرداد 1393 - 18:06
آیا زیاده‌روی در ورزش مفید است؟
محققان معتقدند که برای هر فرد میزان معینی ورزش لازم است و افراط و تفریط در ورزش تبعات منفی را در پی دارد.

به نقل از مشرق، شواهد علمی زیادی وجود دارد که اهمیت فعالیت فیزیکی مداوم مانند پیاده‌روی را در درمان بیماری‌های قلبی و کاهش خطراتی همچون سکته و فشار خون و دیابت نشان می‌دهد. راهنمای فعالیت فیزیکی آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده است که هر هفته افراد 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط یا 75 دقیقه ورزش با شدت زیاد انجام دهند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش پیش از حد باعث مرگ بر اثر حمله قلبی می‌شود.

محققان از دانشگاه‌های مختلف ارتباط بین ورزش و مرگ بر اثر مشکلات قلبی را در 2400 فردی که از نظر فیزیکی فعال بودند بررسی کردند.

بررسی‌ها نشان داده است، افرادی که کمتر از 30 مایل در هفته می‌دوند و یا کمتر از 46 مایل در هفته راه می‌روند، کاهش 65 درصدی در احتمال مرگ بر اثر مشکلات قلبی دارند.

یکی از محققان می‌گوید، این تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که خطرات مشکلاتی قلبی – عروقی در ورزش با شدت زیاد بیشتر است. انجام مسابقه‌ها دوندگی شدید نیز احتمال خطر مرگ بر اثر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد.

بررسی‌های دیگری بر روی ورزشکاران حرفه‌ای انجام شده‌اند که میزان مرگ و میر را در آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند. در این بررسی‌ها 42 هزار ورزشکار حرفه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند که در ورزش‌هایی همچون فوتبال، بیسبال، دوومیدانی و دوچرخه‌سواری فعالیت داشتند.

آنچه ما در این بررسی‌ها دریافتیم این است که ورزشکاران حرفه‌ای بخصوص مردان بیشتر از انسان‌های عادی زندگی می‌کنند. این نشان می‌دهد که ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد و از بیماری‌هایی همچون سرطان جلوگیری می‌کند. با این حال اطلاعات به دست آمده نشان داده است حدود یک دوازدهم کسانی که ورزش می‌کنند در این کار افراط می‌کنند. گرچه از هر 12 نفر، 10 نفر نیز حداقل میزان ورزش پیشنهاد شده را انجام نمی‌دهند. بنابراین ورزشکاران می‌توانند با تغییر الگوی فعالیت فیزیکی خود با شدت مناسب و کافی ورزش کنند.

افرادی که بیماری‌های قلبی دارند نیز نباید ورزش را کنار بگذارند. 30 تا 40 دقیقه ورزش در روز می‌تواند برای این افراد مناسب باشد. البته این افراد نباید بیش از 60 دقیقه در روز ورزش کنند.

بقراط 2 هزار سال پیش درباره ورزش، تغذیه و سلامتی گفته است: اگر بتوانیم به هر شخص میزان درست تغذیه و ورزش را نشان دهیم، نه بیشتر و نه کمتر، بهترین راه برای سلامت را خواهیم یافت.

نظرات کاربران