تازه های سایت

24. مرداد 1393 - 18:43

در قرون گذشته بخصوص در دو قرن اخیر  استعمارگران  جهت رسیدن به اهداف  نا مشروع خود توانستند نقشه ها وتوطئه های مختلفی در سراسر دنیا به صحنه نمایش بگذارند .از تسریع در وقوع جنگ های قومی وقبیله ای ونژادی تا جنگ های مذهبی  .

با نگاهی به تحولات دو قرن اخیر خاورمیانه این منطقه استراتژیک  با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود همیشه صحنه تاج وتاخت استعمارگران بوده است . امپراطوی عثمانی سد محکمی جهت نفوذ  استعارگران غربی بوده است ،به همین جهت برای به زانو در آوردن امپراطوری عثمانی  استعمارگران غربی اقدام به  اختلاف افکنی در ممالک اسلامی نمودند و رشد ناسیونالیسم عربی  در ممالک تحت سیطره امپراطوری عثمانی  و فرستادن سفیران  فرهنگی خوددر آن ممالک  اختلافات قومی و مذهبی را دامن می زدند که نمونه بارز آن پوشیدن لباس عربی  توماس ادوارد لورنس در عربستان  است .

 

طی جنگ جهانی اول به عنوان رایزن نظامی انگلستان برای رهبران عرب حجاز کار می‌کرد، حجاز در آن زمان تحت تسلط ترک‌های عثمانی بود.

 

عثمانی در جنگ جهانی اول متحد آلمان بود و به همین دلیل دشمن انگلستان محسوب می‌شد .

 

در این دوران پادشاهی و امارت حجاز در دست  شریف حسین بود و سرهنگ «لورنس» نماینده دولت انگلیس در دربار وی بود،در عربستان ، لورنس فرهنگ اعراب را مطالعه می‌کرد و نه تنها زبان عربی را به خوبی فرا گرفته بود بلکه لهجه‌های قبایل مختلف را هم آموخت، او از پوشیدن لباس عربی و زندگی مثل مردان قبایل بیابانی احساس غرور می‌کرد و به همین دلیل هم لقب لورنس عربستان به او داده شد .  

 

همنطوری که اشاره شد استعمارگران جهت گسترش مناطق نفوذ امپراطوری عثمانی را سد را ه خود می دیدند بنابراین  با توجه به احتمال فروپاشی امپراطوری عثمانی در اولین اقدام اساسی   موافقت‌نامه سایکس-پیکو  را امضاء نمودند .

 

موافقت‌نامه سایکس-پیکو  اولین جرقه جنگ های مذهبی و قومی وقبیله ای در خاورمیانه

 

موافقت‌نامه سایکس-پیکو  توافق  سری بود که در سال  ۱۹۱۶ میان بریتانیای کبیر و فرانسه بوجود آمد  در این میان روسیه  راضی  وهم عقیده آنها بود . 

این توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس نماینده  بریتانیاو فرانسوا ژرژ پیکوی  نماینده  فرانسه گرفته است. 

 

این توافق‌نامه کشورهای کنونی سوریه، عراق، لبنان و فلسطین  را میان فرانسه و بریتانیا تقسیم نمود ، این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند. 

براین اساس هنوز هم اثرات زیانبار این توافقنامه بر خاورمیانه مشهود ونمایان است که براساس این توافقنامه ( سایکس و پیکو) سرزمین‌هایی که از اوایل قرن شانزدهم تحت حکومت امپراتوری عثمانی بود میان انگلیس و فرانسه تقسیم شد : سوریه و لبنان تحت نفوذ فرانسه، و عراق، اردن شرقی و فلسطین تحت نفوذ بریتانیا قرار گرفت .

 

 از سوی دیگر نقش مهم وتاثیر گذار لورنس  عربستان عامل محوری استعمار پیر انگلستان در فروپاشی امپراطوری عثمانی، تبدیل کننده کشورهای عربی به مستعمره انگلیس و زمینه ساز شکل گیری دولت غاصب صهیونیستی در آغاز قرن بیستم بود که بسیار حائز اهمیت است ،این فرد که در کودتای افغانستان هم نقشی محوری داشته است از چهره های مرموز تاریخ است.

 

بیانیه بالفور

بیانیه بالفور تاریخی بود. این بیانیه، مدیون تلاش و لابی‌گری حییم وایزمن، رئیس وقت سازمان جهانی صهیونیسم، که در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در فلسطین» خبر داده‌شد.

بیانیه بالفور، سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای تاسیس کشور اسرائیل بشمار می‌رود.

اما بیانیه بالفور فقط مختص به ایجاد خانه ملی برای یهودیان در فلسطین نبود بلکه  زمینه سازی  وگسترش نفوذ صهیونیسم در دنیای اسلام و اشغال سرزمینهای اسلامی بود و همین اعلامیه سرآغاز جنگ قومی –مذهبی در خاورمیانه شد .

بر اساس این معاهده منفور یهودیان كشورهای مختلف جهان را به سرزمینهای اعراب فلسطین كوچاندند، تجهیز و تسلیح كردند و بدین سان دومین فاجعه بزرگ بشری بعد از اشغال سرزمینهای آمریكای شمالی، قتل عام مردم آن و تشكیل دولت مهاجرین امریكا را مرتكب شدند.

 

 بعد از این اعلامیه مهاجرت صهیونیست ها به سرزمینهای اشغالی آغاز شد .  از سوی دیگر   در سال 1928 ،  صهیونیستها که از پشتیبانی استعارگران برخوردار بودند .با اولین اقدام  مسلحانه خود، ٣٨۵ فـلسطینی را به شهادت رساندند. با تشکیل تشكیل دولت صهیونیست در سال ١٩٤٨، موج كشتار و بیرون راندن اعراب به اوج خود رسید. صدها هزار نفر فلسطینی یا كشته شدند و یا از خاك خویش رانده شدند.

 

به اعتراف كمیسون امور پناهندگان سازمان ملل متحد، این بزرگترین فاجعه تاریخ بشری بود.البته این ادعای كمیسون امور پناهندگان سازمان ملل متحد دروغی بیش نیست چرا که بزرگترین فاجعه تاریخ بشری تا نسل كشی فلسطینیان بدست صهیونیستها و بعد از آن، تشكیل تجمعگاه جنایتكاران سازمان یافته بین المللی  كشور جعلی آمریكا بود و هست .

 

در جنگ ژوئن سال ١٩٦٧ دولت صهیونیستی اسرائیل با حمایت پدرانش با اشغال شبه جزیره سینا، بلندیهای جولان و ساحل غربی رود اردن وسعت اراضی تحت اشغال خود را تا سه برابر افزایش داد. كشور اسرائیل به عنوان بخش مشترك خاك آمریكا و انگلیس، تاكنون فاقد مرزهای مشخص بین المللی است .

 

اما این قشون کشی ها هر رزو ابعاد تازه به خود می گرفت بطوریکه اکثر فلسطینیان را از سرزمین مادری خود بیرون راندند وبه کشورهای همجوار کوچ اجباری  دادند .

در این میان ضعف دولتهای عربی و وابسته دلیل دیگر بود . همین عوامل باعث شد تا رهبران صهیونیسم قصه نیل تا فرات را به عنوان سرزمین موعود در سر بپرورانند .

باور کنید این گروه اگر قدرت لازم داشته باشند حاضر نیستند حتی هیچ انسانی  برروی زمین هم زندگی کند به جز خودشان ؟!

 

با نگاهی به سیاست های خاورمیانه ،استعمارگران  و همچنین دکترین سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه حفظ صهیونیسم جهت اجرای نقشه های خاورمیانه ای  آمریکا وانگلیس جهت رسیدن به اهداف خود نقطه حیاتی است و در نهایت بازی در خاورمیانه برای آنها بازی مرگ وزندگی است ،از سوی دیگر ایده رویای نیل تا فرات سرابی بیش نیست ؟!

 

هدیه انقلاب اسلامی و وقوع انقلاب در ایران به رهبری امام خمینی (ره) طرح های خاورمیانه ای استکبار جهانی به رهبری آمریکا را در چالش اساسی قرار داد و صدور انقلاب اسلامی به تمام ملتهای آزاده ومسلمان جهان طرح های استکبار جهانی را یکی پس از دیگری عقیم گذاشت .در هر حال عوامل دیگری هم باعث شکست توطئه های استکبار جهانی در خاورمیانه گردید که نمونه بارز آن در چند سال اخیر  به شرح زیر می باشد :

 

۱- شکست دنیای غرب در جنگ هشت ساله عراق  به مزدوری صدام   علیه ایران

 

۲- موج دموکراسی خواهی در جهان بیشتر به نفع ملتهای اسلامی است تا دنیای غرب ؟! آگاهی ملتهای منطقه  از توطئه های مختلف رژیم صهونیستی و وقوع انقلاب های عربی در خاورمیانه اسرائیل را در این فکر فرو برده است که بتواند از زندانی که خود برای خود درست کرده است نجات پیدا نماید.

 

۳-   شکست از حزب الله لبنان در جنگ 33روزه

 

۴-  شکست از حماس در جنگ 22روزه و8روزه  

 

۵-   به چالش کشیدن وشکست  مزدوران بعثی  وگروههای تکفیری در جنگ داخلی سوریه  که جنگ نیابتی از سوی دنیای  غرب در سوریه بوده است .

 

۶- شکست در جنگ کنونی علیه مردم غزه و قدرت حماس در موشک باران کل سرزمین اشغالی به وسیله موشک های نه چندان پیشرفته و عبور آنها از گنبد آهنین   این نوید را می دهد  که تحولات در خاورمیانه درابعاد مختلف  در سالهای اخیر خیلی سریع بوده است   .

 

 به نظر می رسد این ایده متفکر پیر کاخ سفید هنری  کیسنجر که می گوید :((در 10سال آینده اسرائیل از هم می پاشد ))  سخن پر معنا یی می باشد  . زیرا با توجه به تحلیل اقتصاد دانان دنیا در خصوص  کسری بودجه آمریکا طی سالیان اخیر ،در چند سال آینده فروپاشی اقتصاد آمریکا جدی است  که با ضعیف شدن اقتصاد  آمریکا دیگر این کشور  نای حمایت از هیچ هم پیمانی را ندارد . 

علاوه براین  وقوع حوادث قرب الوقوع در خاورمیانه محتمل است زیرا موج اسلام خواهی و دموکراسی خواهی وحکومت مردم بر مردم روز به روز وارد مرحله جدید می شود و رهبرانی در این کشورها  زمام امور را دست می گیرند که با اسرائیل میانه خوبی ندارند.

بوجود آوردن  گروههای تروریستی و  فرقه های خلق الساعه نمی تواند این بیماری را که دنیای غرب و رژیم صهیونیستی گرفتار آن شده است  مداوا نماید و این بیماری سرطانی است که درنهایت همه اعضای بدن رژیم صهیونیستی را در بر می گیرد زیرا هر جایی را درمان نمایند از جایی دیگر عود می نماید .

۶۶ سال است  جنگ سالاران صهیونیسم  خواب های شیرین برای خاورمیانه می بینند اما در حال حاضر خواب های تلخ و فرار از زندانی که خود برای خود درست کرده اند  ؟!

 

مقاله از : کریم افتخاری - کارشناس ارشد علوم سیاسی(منابع موجود است و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد)

نظرات کاربران