تازه های سایت

24. مرداد 1393 - 21:17
دادخواهی کارخانه‌داران یاسوجی شن و ماسه کوهی در تهران
کارخانه‌داران شن و ماسه کوهی عاقبت پرونده شکایت خود را به تهران و نزد دستگاه‌های نظارتی کشاندند.

به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، رود بشار یاسوج سرمایه ملی استان کهگیلویه و بویراحمد است، سید حسین صابری مرد کرمانی که مدتی مسئولیت مدیریت اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده داشت به خاطر نگرانی‌اش از وضعیت رود بشار که عده‌ای به سمت آن دست‌درازی کرده بود دستور تعطیلی تمام کارخانه‌های شن و ماسه‌های حاشیه رود بشار یاسوج را صادر کرد.

صابری همه فشارهای افراد سیاسی و غیر سیاسی و کارخانه‌داران را تحمل کرد و یک قدم برای نجات رود بشار عقب‌نشینی نکرد.

البته برخی از صاحب‌نظران نیز این تصمیم حسین صابری استاندار قبلی استان کهگیلویه و بویراحمد را شتاب‌زده و غیر کارشناسی توصیف می‌کردند، ولی صابری بر تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه اصرار کرد چرا که او معتقد بود این رود متعلق به همه مردم کهگیلویه و بویراحمد و بر اثر برداشت بی‌رویه به لحاظ فیزیکی و بیولوژیکی دچار وضعیتی ناگوار شده است.

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، برخی از کارخانه‌داران به مصوبه نماینده عالی دولت احترام گذاشتند و از گرده رود بشار پایین آمدند و بر اساس آنچه مصوب شد، بساط خود را در جاهای مشخص شده دیگری پهن کردند.

اما به قول همین افراد برخی کارخانه‌داران که نورچشمی آقایان بودند با لابی و رایزنی با سیاسیون و متنفذین همچنان گردن رود بشار یاسوج را با بیل‌های آهنین خود فشار می‌دهند.

حضور برخی از کارخانه‌های شن و ماسه در حاشیه رود بشار موجبات نگرانی واحدهای شن و ماسه‌ کوهی را فراهم کردند. برخی از کارخانه‌داران شن و ماسه کوهی با ابزار نگرانی از وضعیت تولید کارخانه‌های شن و ماسه کوهی اظهار کردند: چه تفاوتی بین کارخانه‌داران شن و ماسه وجود دارد، ما قربانی بی‌عدالتی برخی سیاسیون و صاحبان نفوذ شدیم.

سیف‌الله آزاد یکی از کارخانه‌داران شن و ماسه کوهی است که بر اساس آنچه که خود بی‌عدالتی می‌نامند، کارخانه‌اش را آتش زد و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بر اساس مصوبه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین صابری استاندار وقت کارخانه‌های شن و ماسه ملزم به خروج از رود بشار شدند که متأسفانه بعضی از نورچشمی‌ها با حمایت سیاسیون و برخی مسئولان در حاشیه رود بشار یاسوج ماند‌ه‌اند و همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند.

این کارخانه‌دار اضافه کرد: با مشارکت بانک صنعت و معدن و هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد کارخانه شن و ماسه کوهی راه‌اندازی کردم ولی اکنون به دلیل مسافت زیاد کارخانه‌های کوهی و دسترسی کارخانه‌های شن و ماسه رودخانه‌ای دچار ضرر و زیان شدیم.

وی افزود: صاحبان کارخانه‌های حاشیه رود بشار یاسوج از نزدیکان افراد سیاسی هستند که از مزایای رودخانه بشار با تخلف آشکار استفاده می‌کنند.

مدیرکل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست با خبرنگاران در هفته قوه قضاییه اظهار کرد: فعالیت مجدد تعدادی از صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه در حاشیه رود بشار یاسوج محصول سهل‌انگاری برخی مدیران دستگاه‌های متولی است.

علی جمادی در ادامه گفت: فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه در حاشیه رود بشار آلودگی‌های زیست محیطی را بوجود می‌آورد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز طی اظهاراتی گفت: طرح جامع ساماندهی کارخانه‌های شن و ماسه استان در دست اجرا است و هیچ کسی نباید مجوز فعالیت تا تهیه طرح بگیرد.

سید موسی خادمی با بیان اینکه احداث کارخانه شن و ماسه رودخانه‌ای در حاشیه رود بشار یاسوج غیرقانونی است، اظهار کرد: مکان‌یابی برای احداث کارخانه‌های شن و ماسه کوهی باید با حساسیت بالای انجام بگیرد و در این زمینه نیاز به کار کارشناسی دقیق و درست داریم.

خادمی افزود: فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه کوهی هم به شیوه کنونی مناسب نیست و به مروز زمان باعث تخریب جنگل و مراتع منابع طبیعی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه در حدفاصل بین پل اول بشار و مختار غیرقانونی است، اظهار داشت: بدون هیچ ملاحظه‌ای کارخانه‌های حاشیه رودخانه بشار یاسوج باید تعطیل شوند.

سعید نظری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یاسوج، اظهار کرد: کارخانه‌های شن و ماسه کوهی منابع طبیعی بویراحمد را به تاراج بردند.

نظری با بیان اینکه احداث کارخانه شن و ماسه در دل منابع طبیعی کاری غیراصولی و غیرکارشناسی شده است، گفت: مجوز احداث کارخانه‌های شن و ماسه در عرصه‌های منابع طبیعی دل هر انسان آگاهی را به درد می‌آورد و این مسئله واقعاً تأسف آور است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد با هشدار به ادامه این کار که با روند کنونی و تخریب منابع طبیعی توسط کارخانه‌های شن و ماسه کوهی جنگل‌های این شهرستان روزی به بیابان تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: تخریب منابع طبیعی نگران کننده است و درختان بلوط جنگل‌های بویراحمد به دلیل وجود کارخانه‌های شن و ماسه در عرصه‌های منابع طبیعی در حال از بین رفتن هستند.

نظری از مسئولان استانی خواست تا با ارائه راهکار مناسب به نجات منابع طبیعی شهرستان بویراحمد که سرمایه خدادادی همه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است، بیایند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، با اجرای طرح ساماندهی واحدهای شن و ماسه یاسوج در دلی‌بجک بویراحمد، علی‌رغم مصوبات قانونی برای خروج کارخانه‌های شن و ماسه از حریم رودخانه بشار یاسوج متأسفانه برخی از این کارخانه‌ها به دلایلی نامعلوم و گویا با پشتیبانی صاحب‌ نفوذان همچنان در حاشیه این رود فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های رسیده صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه کوهی شهرستان بویراحمد از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در جلوی مجلس، وزارت کشور و سازمان بازرسی تجمع کردند و با نوشتن پلاکاردهایی از مسئولان کشوری دادخواهی کردند.

 

 

 بازرسان وزارت کشور نیز به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند  و با حضور در استانداری این استان این موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه اینکه، رودخانه بشار یاسوج از منابع و سرمایه‌های ارزشمند استان کهگیلویه و بویراحمد است که سال‌های متمادی مورد استفاده خاصی برای کسب منافع خویش بودند و اکنون که مصوبه قانونی برای خروج کارخانه‌های شن و ماسه از حاشیه وجود دارد چرا هنوز برخی از این کارخانه‌داران در حاشیه این رود یکه‌تازی می‌کنند، این سئوالی است که از سوی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ روشنی پیدا نکردند.

البته سیاسی برخورد کردن با هر مقوله‌ای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه همواره وجود داشته است، اینکه در پیشبرد امورات ساده  و حتی در برخورد با سرمایه‌گذار بومی حمایت سیاسیون و نگاه سیاسی باید باشد، دردآور و تلخ است. اینکه چرا برخلاف سایر جاهای دنیا تمام کارهای ما باید از مجاری سیاسی بگذرد، همیشه جای سئوال است.

 حمایت از کارخانه‌های حاشیه رود بشار یاسوج توسط برخی مسئولان و سیاسیون چیزی است که سایر کارخانه‌داران به آن اذعان کرده‌اند و ضرورت دارد که مسئولان ارشد اجرائی کهگیلویه و بویراحمد برای سامان دادن به این مسئله هر چه سریعتر به یک تصمیم واحد برسند.

امروز سرنوشت رود بشار یاسوج در دستان مردی از استان کهگیلویه و بویراحمد است، موسی خادمی استاندار این استان تصمیم خواهد گرفت که در این زمینه چه باید کرد، آن روز دیر نیست، ما هم منتظریم...

نظرات کاربران