تازه های سایت

24. مرداد 1393 - 21:54
تغذیه در ۹ ماه انتظار
زنان بارداری که رژیم غذایی با چربی بالا را در پیش گرفته اند باعث تغییر ژن های کبد جنین می شوند بطوریکه کبد این نوزادان بعد از تولد قند زیادی تولید کرده و به انسولین مقاوم است و دیابت زود هنگام را درکودکان به دنبال خواهد داشت.

به نقل از شبکه ایران، در طول ۹ ماه بارداری رشد نوزاد مهم ترین مسئله ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.آموزش خطرات زندگی در جهان مدرن شانس تولد نوزادان سالم را افزایش می دهد.برای محافظت از مسافر کوچولوی دوست داشتنی به موارد زیر توجه کنید.

Woman with Basket of Food

برای بارداری سالم رژیم غذایی مادر باید متعادل باشد این تعادل شامل مصرف پروتیئن ها ،کربوهیدرات و چربی و طیف گسترده ای از سبزیجات و میوه جات است.هر چند مصرف کالری زن باردار در دوران بارداری افرایش می یابد اما بدان معنی نیست که او باید دو برابر گذشته غذا بخورد و مصرف کالری خود را تا دو برابر افزایش دهد .موسسه پزشکی آمریکا شاخص توده بدنی زن باردار را بین ۵/۱۸ تا ۹/۲۴ و افزایش وزن را در این زمان ۴/۱۱ تا ۹/۱۵ کیلوگرم توصیه کرده است.البته توصیه های افزایش وزن بسته به سن مادر ،رشد جنین و … متفاوت است.افزایش بیش از حد وزن مادر سلامتی جنین و او را به خطر می اندازد.

کسانی که در طول بارداری از منابع پروتئینی مانند گوشت کمتر استفاده می کنند برای تامین اسید آمینه های ضروری باید از مواد غذایی مانند لوبیا، غلات سبوس دار ، حبوبات غنی از آهن و اسید فولیک مانند سویا ،عدس ، لوبیا سفید و نخود و از دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان ،بادام ،فندق و بادام زمینی باید بیشتر استفاده کنند.

مادران باردار باید پنج وعده در روز میوه مصرف کنند میوه هایی مانند خربزه ،انبه ،آلوسیاه ،زردآلو ،پرتقال و گریپ فروت پتاسیم و ویتامین آ مورد نیاز بدن را در دوران بارداری تامین می کنند.
محققان در بریتانیا و برزیل به مادران باردار هشدار می دهند که در این دوره مصرف غذاهای دریایی را به حداقل برسانند زیرا این غذاها سطح اضطراب مادر را افزایش می دهند .زنانی که از غذاهای دریایی مصرف می کنند ۵۳درصد بیشتر از سایر زنان سطح بالایی از اضطراب را نشان می دهند. آنها توصیه می کنند در طول بارداری و شیردهی از خوردن شاه ماهی ، کوسه ماهی و ماهی های کنسرو شده اجتناب کنیند .این غذاهای دریایی حاوی مقدار بالایی جیوه هستند در عوض مصرف ماهی قزل آلا و ساردین را که حاوی مقدار بالایی امگا ۳ است ،پیشنهاد می کنند.

محققان دانشگاه ایلینویز در مجله فیزیولوژی اعلام کردند رژیم غذایی با چربی بالا ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در کودکان افزایش دهد. آنها می گویند: زنان بارداری که رژیم غذایی با چربی بالا را در پیش گرفته اند باعث تغییر ژن های کبد جنین می شوند بطوریکه کبد این نوزادان بعد از تولد قند زیادی تولید کرده و به انسولین مقاوم است و دیابت زود هنگام را درکودکان به دنبال خواهد داشت .رژیم غذایی حاوی بیش از ۴۵درصد چربی این تغییرات ژنتیکی را به همراه خواهد داشت .پروفسور پان در این خصوص به افزایش مصرف غذاهای فست فود با مقدار چربی بالا هشدار داده و مصرف روغن زیتون ،روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان ،روغن کنجد ،روغن کانولا را در برنامه رژیم غذایی زنان باردار توصیه می کند.
مطالعات نشان داده مصرف مقدار زیادی فیبر خطر هموروئید را کاهش داده و از چاقی در دوران بارداری جلوگیری می کند.

از مصرف روزانه کلسیم در دوران بارداری نباید غافل شد مواد غذایی مانند دانه های سویا ،کلم بروکلی ،کلم چینی ،بامیه ،خردل و کلم پیچ حاوی کلسیم هستند.

زنان باردار باید از مصرف بیش از حد ویتامین آ پرهیز کنند .موسسه پزشکی آمریکا توصیه می کند تنها ۵۵۰ میکروگرم ویتامین آ در روز برای زنان باردار در نظر گرفته شود و مصرف بیش از ۳۰۰۰ میکروگرم از آن در روز خطر نقایص مادرزادی را افزایش می دهد .سبزیجاتی مانند سیب زمینی ،هویج ،کدو تنبل ،اسفناج ،سبزی های پخته مانند کلم پیچ ، شلغم تازه ، برگ چغندر ،کدو حلوایی ،گوجه فرنگی و فلفل قرمز شیرین حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ و پتاسیم است.

زینک عنصر حیاتی مهم دیگری است که نقش عمده ای در رشد و توسعه و تمامیت سلولی و عملکردهای بیولوژیک از جمله متابولیسم اسید نوکلئیک و سنتز پروتئین ایفا می کند در نتیجه برای رشد و توسعه جنین بواسطه تقسیم سلولی مهم است.بهترین منابع زینک مرغ ،بوقلمون ،میگو ،کره بادام زمینی ،آجیل ،دانه افتابگردان ،زنجبیل ،پیاز ،عدس و ماکارونی است.

نظرات کاربران