به گزارش خامی، مغازه های فروش نوشت افزار در شهرستان باشت این روزها محل رفت و آمد دانش آموزان و خانواده هایشان برای خرید لوازم تحصیلی و آماده شدن برای شروع سال تحصیلی جدید هستند.
خرید نوشت افزار برای دانش آموزان در پایه ها و مقاطع مختلف متفاوت است؛ ولی بدون شک دانش آموزان مقطع ابتدایی، بیشترین مشتریان این محصولات را تشکیل می دهند.
والدین دانش آموزان سعی می کنند مطابق سلیقه فرزندانشان، نوشت افزار مورد نیار آنان را تهیه کنند و دانش آموزان هم بویژه دبستانی ها اغلب تلاش می کنند تا محصولاتی که دارای ظاهری زیباتر، شیک تر هست انتخاب کنند.
در سالی که به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است باید توجه به فرهنگ، تولیدات ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در اولویت قرار گیرد.
انتظار میرفت که امسال از طرحهایی در روی نوشت افزارها که برگرفته از شخصیتهای غربی هستند جلوگیری شود که متاسفانه نه تنها جلوگیری به عمل نیامد بلکه ظواهر امر حاکی از آن است که کالاهایی با این مضمون از جایگاه بهتر و فروش بیشتری برخوردار هستند.
متاسفانه اجناس و کالاهای برگرفته از انیمیشنهای خارجی و قهرمانان غربی و نامتناجنس با فرهنگ ایرانی که تحت عناوینی چون «تجهیزات کمک آموزشی، لوازمالتحریر، کیف و ... » در مغازه های نوشت افزاری باشت به فروش می رسند موضوعی قابل تامل است.
جالب اینجاست که برخی تولیدکنندگان داخلی نیز تنها برای فروش بیشتر و جلب مشتری اقدام به تولید کالاهایی با تصاویر شخصیتهای کارتونی و انیمیشنی غربی میکنند؛ که این امر بسیار تأسف بار است و باعث شده مغازه ها صرفاً به محلی برای جولان شخصیتها و نمادهای غربی تبدیل شود.
باربی، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، کیتی، میلی، بنتن و انگری بردز نمونه ای از کاراکترهای غربی هستند که روی لوازمالتحریر مغازه های نوشت افزاری شهر باشت به چشم میخورند.
بیاید با هم مسئله را بازتر کنیم و عوامل و تأثیر الگوها را در زندگی فرزندانمان بررسی کنیم.
عوامل مختلف در الگو پذیری ما چه در کودکی و چه در جوانی و بزرگسالی نقش دارد؛ در کودکی بیشتر الگوی کودک را خانواده، اطرافیان، و در کل اجتماعی که کودک در آن زندگی میکند معرفی مینماید. هرچند در سنین بعدی و با تغییر مکانهای زندگی کودک (کودکستان، مکتب و مدرسه) ممکن است الگو تغییر کند؛
با این وضع، ممکن است در دروان نوجوانی و جوانی، و بزرگسالی الگو پذیری جدیدی بوجود بیاید که عوامل مختلفی در آن دخیل بوده؛ بنابراین، کسی را ما الگوی خود قرار میدهیم که بهنحوی از طرف جامعه و یا گروهی مورد ستایش قرار گیرد.
در این بین تأثیر رسانههای همگانی، تبلیغات و نوشت افزارها بهطور گسترده در قالب بندی الگوی افراد جامعه به ویژه کودکان چشم گیر است.
یکی از فروشندگان باشتی میگوید: نوشتافزارهایی که با تصاویر ستارگان فوتبال ایران و جهان ارائه شدهاند فروش بیشتری داشتهاند، که در این بین کودکان و نوجوانان پسر بیشترین خرید خود را از بین شخصیت های موجود به تصاویر فوتبالی اختصاص داده اند.
کسی نیست که منکر الگو بودن تصاویر روی جلد نوشت افزارها برای جمعیتی از جوانان شود، اما انگار وآردکنندگان و تولیدکنندگان نوشت افزارهای منقش به تصاویر و کاراکترهای غربی و و گاهاً تصاویر ایرانی نامناسب که بعضی از آنها خطرشان بیشتر از تصاویر غربی است برایشان اصلا مهم نیست که جوانان و دانش آموزان ایران اسلامی از این کاراکترها الگو می گیرند.
بنابراین با توجه به الگوپذیری نوجوانان و جوانان از بازیکنان، توجه به تصاویر روی جلد نوشت افزارها بسیار لازم و ضروری است، تا خدای ناکرده تصاویر بازیکنان ایرانی که بدنشنان زیر تاتو و خالکوبی معلوم نیست و یا بازکنان خارجی که گوشواره در گوش دارند برای این قشر عظیم از جامعه الگو نشود.
یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار در باشت می گوید: تولیدکنندگان نوشت افزارها باید به کاراکترهای انتخابی ایرانی نیز توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند شخصیت های جذابی را انتخاب نماییند.
وی افزود: کمطرفدارترین کاراکتر مربوط به شخصیت های داستان شکرستان است.
این فروشنده و بازاری میگوید: از دو بسته 50 تایی دفتر منقش به شخصیت های کارتن شکرستان فقط یک دفتر فروخته است که این کاراکتر ایرانی هیچ وقت محبوب بچهها نشد و از همان ابتدای ورود به بازار رکورد کمفروشترینها را یدک میکشید.
امیدواریم که مسئولان امر برای شناخت قهرمانان، پهلوانان و بزرگان دین و میهنمان بتوانند همزمان با ارائه تصاویر ایرانی اسلامی بر روی نوشت افزارها، آثار فاخری در قالب برنامه ها و انیمیشن های کارتنی تهیه نمایند تا کودکانمان فقط جذب «تام و جری» یا «باربی و انگری برد» نشوند!!
گزارش / فاضل کامران
انتهای پیام/ک308
نظرات کاربران