تازه های سایت

10. تير 1394 - 12:42
چگونگی کنترل بیماری فشارخون بیماران کلیوی در ماه رمضان
فوق تخصص بیماری های کلیه، فشارخون، دیالیز و پیوند دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در صورتی که فرد بیمار، غذاهای شور و چرب را در وعده سحر و افطار جای دهد و همچنین ار مایعات کمتری استفاده و داروها را یکی در میان نیز حذف کند، فشارخون از کنترل خارج شده و موجب عوارض می شود.

دکتر رزیتا عباسی لرکی افزود: حتی در در خیلی از اوقات افراد مبتلا به فشارخون بالا که رژیم غدایی در وعده سحر و افطار را رعایت و داروهای خود را به موقع مصرف نمایند، نیاز به دارو هم در ماه رمضان کمتر پیدا کرده و بیماری آنها خیلی خوب نیز کنترل می شود.

 

وی هشدار داد: در صورتی که فرد بیمار، غداهای شور و چرب را در وعده سحر و افطار جای دهد و همچنین ار مایعات کمتری استفاده و داروها را یکی در میان نیز حذف کند، فشارخون از کنترل خارج شده و دچار عوارض می شود.

عوارض فشارخون بالا

فوق تخصص بیماری های کلیه ، عوارض فشارخون بالا را عوارض قلبی، کلیوی و حتی عوارض مغزی عنوان و تصریح کرد: بعضی اوقات داروهای ادرارآور که برای درمان فشارخون استفاده می شوند، ممکن است طبق نظر پزشک معالج، به خاطر اینکه بدن بیمار کم آب است مخصوصا در ماه های رمضان در فصول گرم، داروهایی که ضعیف تر از این نوع داروها هستند، را تغییر داده و یا یک جابجایی دارویی در نظر گرفته که مشکلی در ماه رمضان برای وی پیش نیاید.

برای افراد دچار نارسایی حاد کلیه، روزه داری توصیه نمی شود!

دکتر عباسی لرکی با طرح این سوال که اگر افراد دچار نارسایی کلیه، روزه بگیرند مشکلی پیش می آید؟ گفت: افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیه، در صورتی که در ماه رمضان دچار افزایش کراتین یا کاهش عملکرد کلیه شده اند، به هیچ وجه توصیه به روزه داری نمی شوند.

وی افزود: به خاطر اینکه تنظیم و بالانس آب بدن در بیماران دچار نارسایی کلیه، خیلی اهمیت دارد، ممکن است روزه داری، مخصوصا در ساعت های طولانی که فرد تشنه است و آب به بدنش نمی رسد، آسیب بیشتری به کلیه برساند.

بیماران دچار نارسایی مزمن کلیه، با رعایت رژیم غدایی مناسب می تواند روزه بگیرند

دکتر عباسی لرکی، با بیان سوال دیگری که افراد دچار نارسایی مزمن کلیه می توانند روزه بگیرند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بعضی مطالعات و تحقیقات گسترده که بیشتر در فصول سرد سال بوده نشان داده، که روزه داری برای این بیماران، خیلی اثر خطرناکی روی کلیه نداشته، به طوری که فرد با رژیم غذایی مناسب و مصرف مایعات کافی، خیلی تغییری در عملکرد کلیه ها نمی تواند نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی؛ در همین راستا هشدار داد: اما تا زمانی که مطمئن نیستیم، یا در روزهای طولانی که بدن خیلی کم آب است و این کم آبی باعث تشدید بیماری آنها می شود، ممکن است روزه سیر بیماری نارسایی مزمن کلیه را تشدید کند، بنابراین روزه داری برای این افراد نیز توصیه نمی شود.

متخصص بیماری های داخلی در این زمینه اضافه کرد: در مواردی که بیماری خفیف هست یا اینکه پزشک میداند که بیمار همکاری لازم را در رعایت رژیم غذایی و خوردن مایعات دارد، ممکن است اجازه روزه را به فرد بیمار دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که هم اجازه روزه داری به بیمار داده شد، باید در حین روزه و یک هفته بعد از شروع ماه رمضان، مجددا یک سری آزمایشات و بررسی هایی را انجام دهد، تا از آسیب نرساندن روزه به بافت کلیه مطمئن شود.

رژیم غذایی بیماران دچار نارسایی مزمن کلیه

دکتر عباسی لرکی با اشاره به رژیم غذایی بیماران دچار نارسایی کلیه، اظهار داشت: استفاده از مواد حاوی آب مانند چای کم رنگ و آب فراوان (حداقل ۱۰ تا ۱۲ لیوان) از ابتدای افطار تا سحر و همچنین امتناع از خوردن حبوبات، غذاهای چرب، سرخ کرده و گوشت قرمز و استفاده از رژیم غدایی کم نمک، از جمله رژیم های غدایی مناسب است که به این بیماران توصیه می شود.

در صورت اجازه پزشک به بیمار، رژیم های غذایی که این بیماران باید رعایت کنند شامل مصرف چای کم رنگ، آب فراوان (حداقل ۱۰ تا ۱۲ لیوان) از ابتدای افطار تا سحر و موادی حاوی آب، استفاده نکردن از حبوبات، غذای چرب و سرخ کرده و گوشت قرمز و استفاده از رژیم غدایی کم نمک، است.

وی همچنین توصیه کرد: از استفاده خودسرانه مسکن ها و داروهای خاص که ممکن است در شرایط کم آبی، کلیه را تحت تاثیر خود قرار دهند، پرهیز نمایید.

 

بیماران نارسایی مزمن کلیه، قبل و بعد از ماه رمضان بررسی های تشخیصی و بالینی را انجام دهند

 

فوق تخصص بیماری های کلیه تاکید کرد: در بیمارانی که نارسایی مزمن کلیه دارند، قبل از شروع ماه رمضان و یا حتی اگر چند روزی از این ماه را روزه گرفتند، حتما به پزشک معالج خود مراجعه و با وی مشورت نمایند و بررسی های تشخیصی و بالینی را انجام دهند که آیا می توانند روزه را ادامه دهند یا خیر!

آیا بیماران مبتلا به سنگ کلیه، مجاز به روزه گرفتن هستند یا خیر؟

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا بیماران مبتلا به سنگ کلیه مجاز به روزه گرفتن هستند یا خیر؟ گفت: افرادی که در حد یک سنگ یا سابقه هیچ دفع سنگ کلیه نداشتند، کلیه و عملکرد کلیه آنها سالم است و یا یک سنگ خیلی کوچک دارند و طوری نیست که دو کلیه سنگ یا سنگ های متعدد داشته یا یه طور مکرر در بخش های مختلف بستری شده باشه، یا دفع سنگ و سنگ شکن و سابقه جراحی و دست کاری کلیه را داشته، مسلما در این افراد «بافت کلیه بافت سالمی» نیست، حتی اگر از نظر آزمایشگاهی، آزمایشات این فرد نرمال باشد.

دکتر عباسی لرکی در همین راستا اضافه کرد: با توجه به کم آبی واضحی که در ماه رمضان در فصول گرم سال وجود دارد، بیماران مبتلا به سنگ کلیه، در معرض این هستند که ادرار آنها تغلیظ شود و رسوب سنگ نیز افزایش پیدا کند و ذر نتیجه باعث آسیب بیشتری به بافت کلیه شود.

 

افراد با یک یا ۲ بار تجربه سنگ کلیه، می توانند روزه بگیرند!

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحقیقات و بررسی ها بر روی ترکیبات ادرار افراد روزه گیر در ماه رمضان، به این نتیجه رسیدند اگر خوب رعایت شود، در آنهایی که یک یا ۲ بار تجربه سنگ را داشته اند و بافت و آزمایش کلیه در این افراد سالم بوده، روزه خیلی اثر جدی مخربی ندارد.

 

با رعایت رژیم غدایی، روزه تاثیری بر روی بافت کلیه ندارد

 

این پزشک متخصص در ادامه گفت: در صورتی که فرد همکاری کند، مایعات زیادی بنوشد و همچنین مصرف نمک، گوشت قرمز، چربی، گردو، عسل و آجیل تنقلات را کاهش دهد، روزه خیلی تاثیری رو بافت کلیه نمی تواند داشته باشد.

افرادی که در معرض خطر تشدید سنگ سازی کلیه قرا دارند

وی تاکید نمود: افرادی که بیش از دو بار سابقه سنگ کلیه دارند، کلیه آنها دستکاری و چندین بار سنگ شکن شده، مراجعات زیادی به اورژانس داشته و همچنین خود بیمار تجربه دارد که با یک تشنگی طولانی مدت، معمولا تجربه دوباره تکرار می شود و ممکن است سنگ سازی کلیه آنها تشدید شود، ورزه داری توصیه نمی شوند.

 

رژیم غدایی مناسب برای بیماران کلیوی

 

دکتر عباسی لرکی به بیماران کلیوی هشدار داد:رژیم غدایی پرنمک، پروتئین هایی مانند گوشت قرمز و حبوبات و چربی ها و سرخ کردنی ها را کاهش داده و همچنین از مصرف بعضی از مسکن ها و یا آنتی بیوتیک ها بدون مشوت پزشک امتناع کرده، زیرا ممکن است آسیب بیشتری به کلیه برسانند.

فوق تخصص بیماری های کلیه، مصرف مایعات فراوان از افطار تا سحر، کم کردن نمک رژیم غدایی و نهایتا محدود کردن پروتئین در غدا، را به به بیماران کلیوی، توصیه نمود.

 

به بیماران انسولین، روزه داری توصیه نمی شود

 

وی همچنین به بیماران دیابتی که به بیماری کلیوی مبتلا شدند اشاره داشت و تصریح کرد: به خاطر افت قندخون در بیماران دیابتی با داروی انسولین، خیلی توصیه به روزه داری نمی شود زیرا هم قند ها میافتد و هم بافت کلیه بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

 

ماه رمضان به کنترل دیابت در بیماران دیابتی کمک می کند

 

دکتر عباسی لرکی اضافه کرد: در صورتی که بیماران دیابتی داروی خوراکی مصرف کنند و بافت کلیه آنها سالم است، با مشورتی که با پزشک معالج دارند، می توانند روزه داری داشته را باشند، حتی ممکن است روزه اندکی به کنترل دیابت کمک کند.

وی در پایان یادآو شد: اگر روزه داری صحیحی داشته باشیم در رژیم غدایی سحر و افطار، سطح چربی خون و فشارخون بهتر کنترل می شود، هر چند که ممکن است قند در افرادی که افطار را با شیرینی شروع کردند، مقداری بالا برود ولی در کل به به کنترل بهتر بیماری ها کمک می کند.

دکتر عباسی لرکی در پایان یادآور شد: افرادی که بیماری کلیه و دیابت دارند، قبل از گرفتن روزه حتما با پزشک معالج مشورت کنند که در معرض بیماری های ذکر شده در بالا نشوند.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی سلام دنا

گفت و گو: زهرا همایونفر

انتهای پیام/

نظرات کاربران