تازه های سایت

3. مرداد 1394 - 0:07
پرنده ای که در تمام عمر خود به همسرش وفادار است/مرغ کیوی را بهتر بشناسیم + تصاویر
کیوی، پرنده کوچک و تپل دارای منقار دراز و خجالتی که فقط یه بار عروسی می کند و در تمام عمر خود به همسرش وفادار می ماند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، وقتی اسم کیوی می آید همه ما به یاد میوه ایی می افتیم تخم مرغی شکل که دارای مزه ای ترش و شرین است ولی شاید کمتر کسی از ما بداند که پرنده ای هم به این اسم و شبیه به آن وجود دارد.

 

 

کشور نیوزلند پرنده ای کم نظیری دارد که تقریبا فقط در این کشور پیدا می شوند. اما کیوی (kivi) از همه معروف تر است و به عنوان نماد کشور نیوزلند شناخته می شود. کیوی قادر به پرواز نیست و بالهای ضعیفی دارد اما با وجود ظاهر بی دست و پایش، در هنگام دویدن از انسان پیشی می گیرد. او به اندازه یک مرغ رشد می کند و جثه ماده آن بزرگتر از نر است. کیوی در بوته زارها و علفزارهای نیوزلند زندگی می کند. این پرنده بجای پر موهای درشت و زبری دارد و بدنش برای حفاظت از این موها ماده ایی چرب تولید می کند که بویی شبیه به قارچ دارد و باعث می شود طعمه ی شکارچیان شود. این پرنده نوک درازی دارد که از آن برای خوردن حشرات و مواد غذایی استفاده می کند سوراخ بینی کیوی در انتهای نوک بلند و باریک پایینی آن قرار دارد.

 

 

كیوی از نظر جثه به اندازه‌ی یك مرغ رشد می‌كند.جثه‌ی نوع ماده‌ی این پرنده بزرگتر از نر است. این پرنده دم ندارد و بال‌های ضعیفی دارد که به هیچ وجه مناسب پرواز نیست.با وجود ظاهر بی دست و پایش  می تواند به هنگام دویدن از انسان پیشی بگیرد.هوشیاری و پاهای سه انگشتی و سریع كیوی از عوامل بقاء این پرنده هستند.

 

 

کیوی‌ها معمولا خجالتی هستند و شب‌ها از لانه خود بیرون می‌آیند.آنها در اطراف منقار خود،موهایی همچون موی اطراف گونه و چانه گربه دارند.احتمالاً این موهای فوق العاده حساس، به پرنده کمک می کند تا مسیر خود را در شب پیدا کنند. الگوی پرهای کیوی ، پوششی موثر است و به پرنده اجازه می دهد تا در تاریکی یا علفها و سرخسها ناپدید شود.

 

گونه‌های مختلف پرنده کیوی با توجه به محیط های مختلف زندگیشان، انواع پرهای متفاوتی دارند که عبارتند از: کیویخال‌دار بزرگ، کیوی خال‌دار کوچک، کیوی قهوه‌ای اوکاریتو (رووی)، توکوئِکا، کیوی قهوه‌ای نورث آیلند (در نیوزلند).

 

بهترین زمان تخم‌گذاری از اواخر زمستان تا تابستان است. پرنده‌ی نر لانه را در کنده‌های توخالی، زیر ریشه‌ی درختان، سوراخ‌های طبیعی و تونل‌های زیرزمینی می‌سازد. در بیشتر لانه‌ها یک یا دو عدد تخم وجود دارد. تخم‌ها صاف و به رنگ کرم یا سبز مایل به سفید هستند. در مقایسه با جثه‌ی پرنده‌ی ماده، تخم‌ کیوی تا حدودی بزرگتر از تخم سایر پرندگان است. یک تخم کیوی ممکن است وزنی در حدود یک چهارم وزن مادرش داشته باشد.

 

 

پس از اینکه اولین تخم گذاشته شد، پرنده نر مسئولیت خوابیدن روی تخم‌ها و نگهداری از لانه را بر عهده می‌گیرد. خوابیدن روی تخم در حدود یازده هفته طول می‌کشد اما اگر پرنده‌ی ماده تخم‌ دیگری بگذارد. پرنده‌ی نر باید زمان بیشتری را برای این کار صرف کند. به دلیل ترک نکردن لانه مگر در مواقع ضروری، ممکن است وزن پرنده‌ی نر به میزان یک سوم وزن اولیه‌اش افزایش پیدا کند.

 

کیوی جوان هنگام بیرون آمدن از تخم پرهایی زبر و بلند مانند پرنده‌های بالغ دارد. والدین کیوی، جوجه‌ی جوان را تغذیه نمی‌کنند اما او به واسطه ذخیره‌ی فراوان محتویات نطفه در شکمش زنده می‌ماند. جوجه‌ی کیوی برای قوی شدن، شش تا ده روز در لانه می‌ماند و پس از آن همراه پرنده‌ی نر به جستجوی غذا می‌رود. این پرنده در حدود بیست سال عمر می‌کند.

 

 

باز هم جالب اینکه اندازه تخمهایی که کیوی می گذارد نسبت به هیکلش از همه پرنده های دنیا بزرگتر است. بطوریکه اندازه تخمشان حدودا شش برابر تخم مرغهای معمولی است.

 

 

نکته جالب دیگر در باره این پرنده این است که انها خجالتی اند و شب ها از لانه خود بیرون می آیند و  اما خبر بد اینکه نسل کیوی ها به دلیل نابودی زیستگاه و تغییر عادات غذایی شان در حال انقراض است.

 

پرهــای کیــوی با پر پرندگان دیگــر فرق زیادی دارد و از فاصله دور، بیشتر شبیــه مو هستند تا پــر. پرهـــای کیـــوی سست و بیشتر کرکــی هستند. چون آن‌ها پــرواز نمی‌کننــد، پرهایشان طوری رشد کــرده که برای زنــدگی روی زمیـــن مناسب است؛ ولی این پرنده با وجود ظاهر بی‌دست و پایش، می‌تواند به هنگام دویدن از انسان پیشی بگیرد. هوشیاری و پاهای سه‌انگشتی و سریع کیوی، از عوامل بقای این پرنده هستند. کیوی، پوزه درازی مانند زایده دارد که برای مکیدن حشــرات و مواد غذایی دیگر مانند میوه‌ها استفاده می‌شود. سوراخ‌های بینی کیوی در انتهای نوک بلند و باریک او قرار دارند. این پرنده با کمک حس بویایی عالی و نوک قابل انعطاف خود، از کرم‌ها و حشرات تغذیه می‌کند.

 

بر اساس گزارشها هرچند هیچ نمونه ایی از این پرنده در مناطق مختلف ایران و حتی خاورمیانه دیده نشده است اما کشت و پرورش نوع میوه ایی آن که بی شباهت به خود مرغ کیوی نیست، در یکی از بخشهای استان گیلان باعث اشتغالزایی شده است.

 

 

منابع: 1. ویکی پدیا   2.  وبلاگ آمار 206   3. تبیان

 

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

جالب بود.
به نظر میرسه عکسی که گردنش سبز رنگه و دونه های کیوی روشه فوتوشاپ باشه. یه جور بزرگنمایی. با تشکر
آقا عکس اول فتوشاپه بردارید تو رو خدا مثلا مطلبتون علمیه آخه....این جیه؟

نظرات کاربران