تازه های سایت

28. دى 1394 - 16:56
حال و هوای انتخابات این روزهای باشت
سید قدرت فردای روز پیروزی در روستای چاه تلخ خود را محق صندلی سبز بهارستان خواند و حتی بیشتر اعلام نمود که در انتخابات میان دوره گذشته نیز پیروز انتخابات بودند و به نوعی هیأت جرایی دور گذشته را مقصر قلمداد نمودند.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین این پایگاه خبری است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

 

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، سعید محمدی در یادداشتی نوشت: امروزه رسانه‌ها بدلیل ماهیت اطلاعاتی و خبررسانی نقش بی‌بدیلی در روشنگری و هدایت انسان‌ها به سمت توسعه همه جانبه، تبیین هویت انسانی و تعیین خط مشی زندگی انسان‌ها دارند. به شکلی که زندگی بدون دسترسی به ارتباطات جمعی در دنیای مدرن امروزی ناممکن و دشوار است. در این میان نقش رسانه‌ها به خصوص سایت‌های خبری در گرم کردن تنور انتخابات بسیار پررنگ است. در این یاداشت سعی شده است که فضای انتخاباتی شکل گرفته این روزهای حوزه انتخاباتی گچساران و باشت مطالبی را به سمع و نظر شما برساند.

 

برای رسیدن به فضای شکل گرفته فعلی در ابتدا گذری به چند سال پیش می‌نماییم. پس از انتخابات اسفند ۸۶ نامی که از صندوق‌های رأی گیری بیرون آمد کسی نبود جز سید قدرت الله حسینی که پیروزی ایشان معلول چند علت بود که ازجمله مهم‌ترین این دلایل: آرای نزدیک ایشان به شخص پیروز انتخابات میان دوره‌ای گذشته، تلاش بی‌وقفه ایشان از فردای روز شکست در دور گذشته تا پیروزی در اسفند۸۶، دیر به صحنه آمدن غلام رضا تاجگردون و همراهی هیأت‌های اجرایی با سید قدرت که به ایشان نزدیک‌تر بودند از جمله مهم‌ترین دلایل پیروزی ایشان بود.

 

سید قدرت فردای روز پیروزی در روستای چاه تلخ خود را محق صندلی سبز بهارستان خواند و حتی بیشتر اعلام نمود که در انتخابات میان دوره گذشته نیز پیروز انتخابات بودند و به نوعی هیأت جرایی دور گذشته را مقصر قلمداد نمودند. سید قدرت از‌‌ همان روز پیروزی می‌دانست برای آینده کار نشدنی و دشوار پیش رو دارد. به لحاظ سیاسی تاجگردون مهم‌ترین رقیب برای وی در آینده به حساب می‌آمد. تاجگردون که در روزهای آخر موفق به حضور در کارزار انتخابات اسفند ۸۶ شده بود موفق به کسب آرای بالایی شد.

 

او نیز مانند سید قدرت خود را پیروز انتخابات می‌دانست ولی با این حال به سید قدرت تبریک گفت و کسانی که به دنبال اعتراض‌های غیر قانونی و تکرار تجربه‌های تلخ گذشته بودند به آرامش دعوت نمود و نشان داد که برای رسیدن به حق باید از مسیر قانون عبور کرد و از این طریق فرصت را از سودجویان گرفت تا نشان دهد از هوش بالایی در دنیای سیاست برخوردار هستند. سید قدرت با اینکه موفق شد باشت را با وجود کمی جمعیت تبدیل به شهرستان کند اما در مقابل توقعات شخصی و موجی از بیکاری و همچنین بعضی از نیروهای ناکارآمد که نه تنها نتوانستند مردم داری کنند بلکه موجب نفرت و دل شکستگی خیلی از مردم شدند که باعث شد ریزش آرای وی کاملاً محسوس و ملموس باشد. سید قدرت خود به خوبی از این شرایط با خبر بود اما جمع کردن آن به آسانی انجام نمی‌گرفت. کار رسید به انتخابات سال ۹۰ جایی که چهار نامزد اصلی آن یعنی: تاجگردون، حسینی، جعفری و فولادی تلاش خود را برای رسیدن به کرسی مجلس آغاز کردند. تاجگردون خود را پیروز انتخابات می‌دانستند و بقیه نماینده‌ها تقریباً دوست داشتند اگر خود روانه مجلس نشوند تاجگردون پیروز انتخابات شود. سرانجام در اسفند ۹۰ تاجگردون طبق پیش بینی‌ها با اختلاف آرای بالا به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد.

 

در فضای پس از انتخابات ۹۰ که تاجگردون روانه مجلس شد تغییرات سیاسی در استان و حوزه انتخابیه برای وی براحتی انجام نمی‌گرفت. با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت همسو و تکیه بر صندلی ریاست کمسیون برنامه و بودجه تاجگردون نه تنها در حوزه انتخابیه‌اش بلکه در استان چه به لحاظ سیاسی و چه بودجه‌ای و اقتصادی یکه تاز شد و تقریباً تمام مسائل با نظر ایشان رفع و رجوع می‌شد. تاجگردون ضمن اینکه برای جذب بودجه به اذعان نمایندگان فعلی استان جناب آقای زارعی و بزرگواری کوتاهی ننمودند و کمترین دخل و تصرفی در تقسیم بودجه استان به نفع حوزه انتخابیه‌اش با استناد به مصاحبه‌های متعدد نمایندگان استان نکردند. با این وجود تاجگردون توانست با استفاده از سهمیه دو درصد نفت و اینکه خیلی از ذیحساب‌ها وی را می‌شناختند و بواسطه تکیه بر صندلی ریاست کمسیون برنامه و بودجه مجلس و با درایت بخشی از بودجه‌های ملی که تاکنون محقق نمی‌شد را روانه حوزه انتخابیه‌اش کند و در زمینه عمرانی شهر‌ها و آبادانی روستا‌ها سطحی از توسعه و پیشرفت را بوجود بیاورد که همگان حتی رقبای گذشته وی یعنی حسینی، جعفری و سردار خورشیدی در مصاحبه‌های خودشان عملکرد وی را تحسین کنند.

 

آوردن مقدمه بالا رسیدن به این مطلب بود که با چنین زمینه‌ای انتخابات پیش رو چه مراحلی را طی کرده و چه فضایی دارد. تلاش برای حضور قدرتمند در اسفند ۹۴ از جانب برخی از چهره‌های که خود را اصولگرا می‌نامیدند در ۲۵ آذر ۹۳ یعنی چیزی بیش از یک سال مانده به انتخابات شروع شد. در این دیدار جمعی از اصولگرایان گچساران و باشت با هدایت عزیزالله رحمانی دبیر حزب مؤتلفه گچساران و یدالله مرادی رئیس سابق آموزش و پرورش گچساران در حسینیه ۱۴ معصوم باشت گرد هم آمدند تا آغازگر یک ائتلاف باشند. در این جلسه به وحدت منهای گزینه تأکید شد و هدف آن اجماع اصولگرایان بر یک گزینه بود. در ابتدا شرکت کننده گان در جلسات متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا، برخی از کسانی که دنبال شغلی هر چن در حد رئیس مدرسه و کارمند آموزش و پرورش بودند که در دوره فعلی زمینه را برای کار خود مهیا نمی‌دیدند. شکاف در میان اصولگرایان از‌‌ همان ابتدا مشخص بود. یکی از گزینه‌هایی که در ابتدا روی آن فکر می‌شد سید محمد موحد نماینده اسبق کهگیلویه بود. با توجه به رد صلاحیت موحد در دور گذشته شورا حاضر نشد این ریسک را انجام دهد و بر نام شخصی سرمایه گذاری کند که احتمال رد صلاحیتش بیشتر از تأییدیه وی باشد. به همین خاطر سراع گزینه‌های دیگر رفتند، هیچ کدام از طرفداران سید قدرت و جعفری حاضر نبودند که گزینه نهایی اصولگرایان رقیب دیروزشان باشد. از گزینه‌های دیگر همانند سید محمود موسوی و قوام فروزان نیز بدلیل نداشتن کف رأی از جانب اصولگرایان با استقبال مواجه نشدند.

 

بنابراین شرایط، فولادی کاندیدای دور گذشته خود را محق کاندیدای این جریان می‌دانست و اگر شاید شخص دیگری خروجی رأی گیری شورای اصولگرایان بود بر خلاف قرار قبلی گردن نمی‌نهاد و به صحنه می‌آمد. همین عامل باعث شکست زودهنگام وحدت منهای گزینه شد که برخی از اعضاء در آن شرکت ولی خروجی آن را نمی‌پذیرفتند. در ‌‌نهایت به هر طریقی که که شد فولادی خود را به عنوان گزینه نهایی این شورا معرفی کرد و از طرف برخی از حامیان این چنین به وی القاء شد که آرای سید قدرت و جعفری و آرای ریزشی تاجگردون به سبد رأی فولادی خواهد رفت و ایشان برنده قاطع انتخابات اسفند ۹۴ است. تبلیغات به حدی بود که حتی در مصاحبه‌های افرادی که از تاجگردون سهم خواهی می‌کردند ولی به نتیجه نرسیده بودند حالا با هیجان از آرای ۷۰ درصدی فولادی صحبت می‌کردند (رجوع به مصاحبه زراعت کیش در ۱۵ مهر ۹۴ و برخی دیگر از یاداشت‌های حامیان وی). تبلیغات برخی از حامیان فولادی تا جایی پیش رفت که وی طی سفری که با تنی چند از حامیان خود در آبان ماه سال جاری به دیل داشتند گفتند با حمایت‌هایی که از اینجانب صورت گرفته تا پیروزی راهی نمانده و خود را پیروز قطعی انتخابات دانستند. شاید فولادی حرف افرادی را قبول کرد که می‌گفتند آرای حسینی و جعفری برای شماست و آرای ریزشی تاجگردون نیز به شما خواهد پیوست. در این میان کسانی نیز بودند که با چرب زبانی چند نوجوان نزدیک به لیدرهای تاجگردون را نزد وی می‌بردند و ضمن عکس انداختن و معرفی او بیان می‌کردند که از فامیل‌های لیدرهای اصلی تاجگردون است و این دوره با شماست و ضمن مشاوره‌های غلط وی را به این قضاوت می‌رساندند که پیروز انتخابات است.

 

در نقطه مقابل حامیان تاجگردون قرار دارند، گروهی که عملکرد تاجگردون را مفید و مثبت ارزیابی کرده و با توجه به موقعیت وی در مجلس و نفوذ او در دولت عبور از وی را از لحاظ عقلی و شرعی به دلیل اصلح بودن به صلاح ندانسته و حاضر نشدند منافع جمع را فدای منفعت‌های شخصی، قومی و طایفه‌ای و جناحی نمایند و دست همدلی با تاجگردون دادند. تاجگردون می‌دانست که اگر تبلیغات را به روزهای آخر بکشاند ممکن است حامیان وی دلسرد شده و به سمت دیگر کاندید‌های انتخابات کشانده شوند. به همین خاطر تاجگردون برای بیان عملکرد خود در مجلس، اهداف و انگیزه‌هایش برای آینده اولین همایش تبلیغاتی خود را در روستای گوهرگان کلید زد و عملاً خود را مصمم به حضور دوباره در انتخابات معرفی کرد. وی در این جلسه مهم‌ترین هدف خود را توسعه همه جانبه حوزه انتخابیه دانست و همدلی اقوام، جناح‌ها و طوایف و اقشار مختلف مردم را مهم‌ترین شاخص پیشرفت دانستند و از نخبگان به عنوان سنگ بنا و ابزار حرکت به سمت جلو دانستند. در فاصله بین فروردین تا پاییز ۹۴ چندان گردهمایی‌هایی از جانب هوادارا تاجگردون شکل نگرفت. در طرف مقابل هواداران رقیب وی از پیروزی قاطع کاندیدای خود صحبت می‌کردند. همین شرایط باعث شد تا هواداران تاجگردون در مقابل تبلیغات منفی رقیب وارد گود شده تا وزن سیاسی خود را نشان دهند. برپایی چندین همایش از جمله همایش چند طایفه باوی در گچساران، همایش طوایف قشقایی، همایش سادات سراببیز، همایش سادات تکیه، همایش سادات بحرینی، همایش لیش‌تر و خیرآباد و دیل، همایش سادات علائی، همایش ملک آباد گوهرگان، همایش اهالی پشتکوه، همایش روستای بابا کلان، همایش سادات شازینعلی و چندین همایش‌پور شور دیگر تیر خلاصی بود بر تبلیغات منفی رقبایش و موجب تضعیف روحیه آنان گردید.

 

سخنرانی‌های پرشور دو تن از یاران قشقایی تاجگردون یعنی مهندس پرویزی و دکتر کریمی گرمای خاصی به این همایش‌ها می‌بخشید. پیوستن اقشار مختلف مردم به تاجگردون و دعوت از وی و صحه گذاشتن بر توانایی‌های ایشان از جانب رقبای گذشته از جمله جعفری، حسینی، سردار خورشیدی و اصولگرایانی چون یونس رضاپور و… باعث عصبی شدن هواداران رقبایش گردید. موج این حمایت‌ها باعث واکنش تند یکی از لیدرهای فولادی یعنی فرماندار اسبق گچساران شد که جعفری نماینده اسبق مجلس را که عملکرد تاجگرون را تحسین کرده بود گفتند «سخنان جعفری بوی تعفن می‌دهد». دیگر لیدر فولادی نیز مخالفان را تهدید کرد و گفتند «اگر کسی دهانش باز شود، دهانشان را بتن آرمه می‌کنیم». چنین حرفهایی از طرف کسانی که خود را شیعه علی (ع) می‌دانند و روزی منصبی در این نظام مقدس داشته‌اند دور از انتظار می‌بود. نقش این همایش‌ها و اقبال عمومی مردم به تاجگردون به گونه‌ای بود که حتی در روزهای ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، دلسرد از کاندیدایی شدند که مورد اجماع نسبی قرار داشت و ایشان که نیز حمایت اصولگرایان را پشت خود احساس نمی‌کرد اعلام نمودند بصورت فراجناحی وارد عرصه خواهند شد. اشتباه بزرگ حامیان فولادی با دادن میکروفن و عنان کار بدست کسانی که از چند بعد پیشینه و عملکرد خوبی از خود بجای نگذاشته بودند و عموم بخوبی از آن آگاهی داشتند باعث عدم استقبال مردمی نسبت به ایشان گردید. هیچ گونه شکی در این نیست ادبیاتی که این دو بکار بردند نه در شأن نظام اسلامی و آرمان‌های امام (ره) جایگاهی دارد و نه شایسته مردمی است خونهای زیادی را برای سربلندی کشور و نظام خود داده‌اند و نه هم با فرهنگ ایرانی مطابق است. با وجود جامع این شرایط چنین به نظر می‌رسد که با فضای شکل گرفته تاجگردون با حمایت اقشار مختلف مردم و جناح‌ها پیروز مطلق انتخابات و دیگر نامزدهای انتخابات با توجه به عدم استقبال‌هایی که از آنان می‌شود به دید و بازدیدهای محلی و مراسمات فاتحه خوانی اکتفا نموده و منتظر روزهای آینده باشند.

 

«وطن یعنی سرود پاک بودن نگهبان تمام خاک بودن»

 

انتهای پیام/ک308

دیدگاه‌ها

تحلیل خوبی بود اگه کسی در جریان انتخابات این چند ساله بود به همین نتیجه می رسید. با وضع موجود احتمال اینکه موحد بیاد زیاده
تحلیل واقعی از وضعیت فعلی بود فارغ از نظر نویسنده اگر سید قدرت حسینی هم بخونه به این نظر صحه می گذارد.
برادر عزیز شما ها که در مساجد و حسینه ها را بر حامیان فولادی میبندین با همایش پنچ هزار نفری در تلخاب شرین مخالفت میکند فرماندار میشه بگین چطور همایش بگذارد شما از همه دستگاهای دولتی و هر شخص خواص استفاده میکنید همایش به اسم حافط و فردوسی که تاریخ همایش هیچ سنخیتی ندارد با بررگداشت این عزیزان افتاح پروزه گاز رسانی به بابا کلان را یک همایش جلوه دادین در اخر 7 اسفند شما را خواهم دید و بهتان خواهم گفت که اینکونه کار شکنی هم نمیتواند جلو وحدت اصولگرایان را بگیرد و بعد اقای تاجگردون که خود را در تهران اصولگرا و در کچساران و بلشت اصلاح طلب جلوه میدهد نشان از چیست.
دوست داریم ما می توانیم
تحلیل خوبی بود.
تاجگردون اصولگرا خودش معرفی کرده وگرنه رد صلاحیت می شد

نظرات کاربران