تازه های سایت

29. فروردين 1395 - 9:52
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان:
شهرستان باشت کمترین آمار دیابتی‌ در استان را دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۴ هزار و ۲۱۲ نفر در این استان مبتلا به بیماری دیابت هستند و کاهش مصرف نمک، شکر و روغن از راه‌های پیشگیری این بیماری است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، سید رشید غفاری با بیان اینکه بیماری دیابت از بیماری‌های مزمن است، اظهار کرد: دیابت بیماری پرخرجی است و عوارض حاد و مزمن بسیاری دارد که موجب ناتوانی بسیار می‌گردد.

 

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش بینایی (کوری)، اختلالات عصبی، درگیری کلیوی که منجر به دیالیز و گاهی لزوم پیوند کلیه می‌شود، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی -عروقی و اختلال در چربی‌های خون که منجر به سکته و انسداد عروق به خصوص در پاها می‌شود، از جمله عوارض مزمن بیماری دیابت می‌باشد.

 

غفاری با بیان اینکه با دو نوع بیماری دیابت نوع ۲ و نوع ۱ مواجه هستیم، ادامه داد: پر ادراری، پرخوری، سردرد، تهوع، استفراغ، دل درد و تنگی نفس و کاهش وزن از علائم بیماری دیابت است.

 

وی افزود: دیابت حاملگی از نوع دیگری از بیماری قند است که در ۵ درصد از حاملگی‌ها رخ می‌دهد و با افزایش سن مادر در هنگام بارداری احتمال وقوع آن افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان موجب بزرگی جثه، کم بودن قند خون، کلسیم خون و یرقان جنینی می‌شود.

 

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی فردی در شرایطی همچون؛ ناتوانی در فکر کردن، ضعف، تعریق، رنگ پریدگی، تند شدن ضربان قلب و تشنج قرار می‌گیرد، باید به پزشک مراجعه کند.

 

غفاری افزود: جلوگیری از چاقی، رعایت رژیم غذایی مناسب یعنی کمتر مصرف کردن مواد شیرین و پرهیز از پرخوری، انجام فعالیت‌های بدنی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش اساسی دارند.

 

وی بیان کرد: افراد بالاتر از ۴۵ سال، افراد دارای اضافه وزن و چاق، افرادی که پدر، مادر، خواهر و یا برادر آنها سابقه‌ی ابتلا به دیابت دارند و زنان باردار در هر گروه سنی در معرض مبتلا به بیماری دیابت هستند.

 

این مسئول بهداشتی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری دیابت، افزود: عدم استفاده از الکل، تحرک بدنی، استفاده از غذاهای فیبردار، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، کاهش مصرف نمک، شکر و روغن، حذف روغن‌های جامد، عدم استفاده از دخانیات و به حداقل رساندن استفاده از شیرینی‌جات از راه‌های پیشگیری از این بیماری مزمن است.

 

غفاری گفت: کل بیماران شناسایی شده در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۴ هزار و ۲۱۲ نفر می‌باشد که از این تعداد شهرستان بویراحمد با چهار هزار و ۴۵۴ بیمار دیابتی بیشترین تعداد را دارد.

 

وی افزود: در شهرستان کهگیلویه سه هزار و ۷۷۷ نفر، گچساران سه هزار و ۴۳ نفر، دنا ۹۳۷ نفر، بهمئی ۷۳۹ نفر، باشت ۵۳۱ نفر و چرام ۷۳۲ نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند.

 

این مسئول گفت: هزار و ۹۲۶ مرد روستایی و چهار هزار و ۴۶۴ زن روستایی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مبتلا به بیماری دیابت هستند.

 

غفاری تاکید کرد: انواع دیگری از دیابت‌ ممکن است بدنبال سایر بیماری‌ها یا مصرف داروها بوجود آیند که قبلاً تحت عنوان دیابت ثانویه خوانده می‌شدند، لذا باید با رعایت نکات بهداشتی و درمان مراقب سلامت خود باشیم.

 

 

کبنا

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران