تازه های سایت

13. شهريور 1395 - 9:08
تحلیل اخبار سیاسی کهگیلویه و بویراحمد:
از ترافیک معاونان وزرا تا قهر استاندار با مخترعان
مخاطبان پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس می توانند در پایان هر هفته تحلیل اخبار سیاسی هفته ای که گذشت را در این پایگاه اطلاع رسانی بخوانند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته محل آمد و شد معاونان وزرا بود که در این مقال به تحلیل دستاوردهای آنها می‌پردازیم همچنین پایان هفته گذشته جشنواره اختراعات پهنه جنوب کشور در یاسوج برگزار شد که مدیریت ارشد استان در اقدامی عجیب با مخترعان قهر کرد و به جشنواره آنها نیامد.

 

هرچند ترافیک حضور معاونان وزرا در کهگیلویه و بویراحمد در هفته‌ای که گذشت شدت گرفت اما اگر کسی بپرسد که دستاورد این حضور مسئولان ملی در استان چه بوده است می توانیم بگوییم: «تقریبا هیچ»!

 

دست خالی دولت برای بیکارترین استان کشور!

کهگیلویه و بویراحمد در آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های مختلف در رده بیکارترین استان‌های کشور قرار گرفته است. موضوعی که بارها از سوی رسانه‌های محلی و سراسری به آن پرداخته شده و مورد نقد و واکاوی قرار گرفته است. هرچند که تیم اجرایی استان و شخص استاندار کهگیلویه و بویراحمد سعی داشت با فرار این واقعیت آن را مشکل همیشگی کهگیلویه و بویراحمد بداند اما با پاک کردن صورت مساله، بیکاری در استان حل نمی‌‌شود و امروز موضوع اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد به پاشنه آشیل دولت در بین مردم این استان تبدیل شده است.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دو هفته پیش مهمان استان بود و به فاصله اندکی پس از آن معاون وی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. آنچه که از نتایج سفر مسئولان وزارت کار دولت تدبیر و امید بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان قرار گرفت، نشان می‌دهد که دست‌های دولت برای حل مشکل بیکاری در بیکارترین استان کشور خالی است.

 

اما علت اینکه دولت نمی‌تواند بحث اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد را از رکود خارج کند و نسخه‌ای برای این استان کوچک بپیچد، احتمالا به عوامل درون استانی مرتبط می‌شود که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

 

آمارهای غلط در حوزه صنعت: روزی که موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منتقدینش در بخش خصوصی اعلام کرد که حق ندارند، آمار بیشتر از 40 درصد برای رکود صنعت استان اعلام کنند، این موضوع قابل پیش بینی بود که برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال نیز با اختلال روبرو شود. بار عظیم اشتغالزایی در کشور بر دوش شهرک‌های صنعتی و صنایع خرد است، صنایعی که در کهگیلویه و بویراحمد چرخ‌های آنها زنگ زده و دودی از شهرک‌ها بر نمی‌خیزد. مسئولان استان هم اما برای خوشآمد دولتمردان تهرانی دست به ارائه آمارهایی زدند که نتیجه آن وضعیت امروز شد.

 

دولت اگر بخواهد چرخ اشتغال در استان را به حرکت دربیاورد باید بداند که چرخ‌های صنعت این استان از حرکت بازایستاده و در گام اول آنها را روغن کاری کند. آمارسازی‌ها و ارائه آمارهای غلط نه تنها یک اتفاق خوب برای دولت محسوب نمی‌شود، بلکه ضعف دولت در حوزه اشتغالزایی را تشدید خواهد کرد. گشایش قفل بیکاری در استان طرح‌های نو و جدید نمی‌خواهد، کافی است که صنایع تعطیل و راکد و بخش‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری تکانی جدی بخورند. به گفته رییس اتاق بازرگانی استان بیش از 60 درصد واحدهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تعطیل‌اند و با بازگشت نصفی از این صنایع به چرخه تولید آمار و ارقام بیکاری در استان کاهش محسوسی خواهد داشت.

 

تعطیلی پروژه‌های عمرانی: دیگر حوزه‌ای که گرفتار آمارسازی و عدم شفافیت در استان شد، پروژه‌های عمرانی است. به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در هنگام آغاز به کار تیم فعلی مدیریت استان حدود 1800 پروژه نیمه تمام عمرانی در استان  وجود داشت و اکنون پس از گذشت سه سال از عمر دولت تدبیر و امید هنوز به گفته خود مسئولان تیم مدیریت ارشد استان به همین میزان پروژه نیمه تمام عمرانی در استان وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید موفقیت خاصی در این زمینه کسب نکرده است.

 

رکود بی سابقه در پروژه‌های عمرانی  موجب شد تا قشر عظیمی از کارگران، مهندسان و کارکنان اداری پروژه‌های عمرانی بیکار شوند. کارگران متخصصی که بعضا تحصیلکرده دانشگاهی بودند اما رکود حوزه عمران استان آنها را از دایره مشغولان به کار پایین کشید و در جمع بیکاران قرار داد. نمونه این موضوع اخراج تنی چند از مهندسان در راه و شهرسازی استان بود که علت آن  رکود در ساخت مسکن مهر اعلام شد. مهندسانی  که پیش از این از محل اجرای پروژه عظیم مسکن مهر ارتزاق می‌کردند.

 

رکود عمران در کهگیلویه و بویراحمد تنها به مسکن مهر خلاصه نمی‌شود. با توقف ساخت محور پاتاوه دهدشت خیل عظیمی از کارگران و مهندسان بیکار شدند و بسیاری از آنها لباس‌های کار را در کیسه برنج قرار دادند و صبح‌ها در جمع بیکاران مرکز استان در میدان‌های تجمع کارگران، به انتظار حداقل شغلی روز مزد ایستادند. توقف ساخت مجتمع فرهنگی یاسوج و صدها پروژه دیگر در این استان  هرکدام خانواده‌های بسیاری را از نان خوردن انداخت و بر آمار بیکاری افزود.

 

این حوزه مهم نیز گرفتار مسئله ارائه آمارهای غلط شده است و باز برای خوشآمد دولتمردان پاستور نشین آمارهایی ارائه می‌شود که در صحت آنها بین مردم استان شک و تردید است. این آمارها هرچند شاید مسکنی برای ادامه مدیریت پر التهاب خادمی و تیمش باشد اما دولت را در رفع مشکل اشتغال استان با معضلات جدی روبرو می‌کند. دولت قطعا با احتساب اینکه پروژه‌های فعال در استان با تمام ظرفیت کار می‌کنند سهمی برای آنها در ایجاد اشتغال در نظر نمی‌گیرد.

 

بانک‌ها و وام‌های خوداشتغالی: راس دیگری ازمثلث عوامل تداوم بیکاری در استان بانک‌ها هستند که نشان داده‌اند آنقدر خودمختار عمل می‌کنند تا منافع آنها بر منافع استان ترجیح داده شود. بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد هرچند در سیاستگذاری نقشی ندارند اما در اجرای بسیاری از مصوبات و راههای برون رفت از وضعیت موجود کوتاهی کرده‌اند. اولین انتقاد به بانک‌ها در سالهای گذشته عدم جذب و ارائه برخی از تسهیلات بود که موسی خامی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بارها در نشست‌های گوناگون به مدیران بانکی استان هشدار داد که اگر تسهیلاتی را پرداخت نمی‌کنند به مرکز اعلام کنند که این تسهیلات را به آنها ابلاغ نکند. سختگیری بانک‌ها در ارائه وام‌های خرد و کلان رکود شدید در اقتصاد این استان را رقم زده است.

 

سوی دیگر سکه بانکها مصوبات ستاد تسهیل و رونق تولید است که بارها بخش خصوصی اعلام کرده است که بانک از مصوبات این ستاد تمکین نمی‌کند و در نشست با خصوصی با غلامرضا تاجگردون، فعالان این بخش از رییس کمیسیون برنامه و بودجه خواستند که این موضوع را در سطح ملی پیگیری و مرتفع نماید.

 

وام‌های خوداشتغالی که در فلسفه وجودی آنها از سوی کارشناسان اقتصادی در سطح ملی اختلاف نظر وجود دارد اما در پهنه شهرهای کوچک تاکنون توانسته‌اند موفق ظاهر شوند و حداقل کارایی خود را نشان دهند. این وام‌ها اما همواره انحرافات شدید داشته‌اند و در برخی موارد در راه ایجاد اشتغال هزینه نشده‌اند اما در شرایط فعلی وجود آنها یک ضرورت است. اخبار خبرنگار ما حاکی از حذف برخی از وام‌های خوداشتغالی در استان را دارد و از سویی دیگر خبرهایی از واگذاری سفارشی برخی دیگر از این وام‌ها به گوش رسید که نشان می‌دهد باید کنترل بر واگذاری آنها افزایش یافته تا بتوانند در راه نجات اشتغال استان موثر واقع شوند.

 

حاصل سفر معاونین فقط اظهار تاسف بود

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز مهمان استانی با کمترین طول بزرگراه، فاقد آزادراه و دارای جاده‌های خون بود. جاده‌هایی که در همین چند روز گذشته سرمایه‌های انسانی بسیاری را به زیر خاک بردند و به حق لقب جاده خون گرفته‌اند. دولت اقدامی جدی در راه حل مشکلات راههای این استان در طول سه سال گذشته انجام نداده است و هرچند رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از ساخت بیش از 800 کیلومتر راه در استان در طول عمر این دولت خبر می‌دهد اما امیدواریم که این آمار صحت داشته باشد، چون تغییری اساسی در ساختار راههای استان رخ نداده و هنوز جاده‌های ناایمن جوانان این خطه را به کام مرگ می‌کشند.

 

معاون وزیر کشور نیز دیگر مهمان ملی در استان بود که وی نیز در مقابل بیان مشکلات زیاد شهرها و شهرداری‌های این استان فقط اظهار تاسف کرد. در این مقال فرصت پرداختن به سیمای شهرهای استان و وضعیت شهرداری‌ها وجود ندارد اما همین را بس که وضعیت شهر یاسوج از زبان خود مسئولان شهری نیز اسف‌بار است. یاسوج به عنوان پیشانی استان بارها از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سخنرانی‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته و نظر خادمی بر این بود که این مبلمان وسیمای این شهر باید تغییر کند اما با گذشت سه سال از مدیریت موسی خادمی هنوز پل سوم بشار معلق بین زمین و آسمان است، نه فرو می ریزد تا خیال همه را راحت کند و نه ساخته می‌شود تا به کمک ترافیک این شهر بیاید. وضعیت سایر زیرساخت‌ها نیز به همین منوال است و به گفته عضو شورای شهر یاسوج حتی یک چشمه دستشویی در طول عمر دولت تدبیر و امید در یاسوج ساخته نشده است.

 

معاون بنیاد ملی نخبگان نیز با هدف حضور در جشنواره منطقه‌ای اختراعات که با حضور 8 استان در یاسوج برگزار شد دیگر مهمان در سطح معاونین کلان کشوری کهگیلویه و بویراحمد بود که چهارشنبه و پنج شنبه به این استان سفر کرد. وی نیز از وضعیت منابع استان فقط اظهار تاسف کرد و دیگر هیچ طرحی برای استان در آستین نداشت. – شرح حواشی جشنواره در ادامه می‌آید-

 

دیگر مهمان کهگیلویه و بویراحمد، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود که هدف وی از سفر به گفته خودش نه بررسی مسائل استان که ادای دین به غلامرضا تاجگردون باشد. در حالی استان از کمبود بودجه و عدم تخصیص و همچنین عدم اختصاص بودجه برای بسیاری از پروژه‌ها رنج می‌برد و رکود طرح‌های عمرانی به دلیل همین نبود اعتبار است اما این مشکلات در جلسه با معاون سازمان بودجه کشور به حاشیه می رود و حاشیه‌ها جای متن را می‌گیرند. حال چرا؟ قضاوت را بر عهده خوانندگان صبح زاگرس می‌گذاریم.

 

خودکشی بیداد می‌کند/ طلاق رکورد زد

«پ.م» دختر 17 ساله کهگیلویه و بویراحمد نیز در این هفته آخرین خودکشی استان را به نام خود ثبت کرد. سریال خودکشی‌ها حالا دیگر خیلی جدی شده است و از تعداد انگشتان دست فراتر رفته و در عرصه ملی هم در بین کاربران شبکه‌های مجازی بازتابی جدی داشته است.

 

حجت الاسلام میرمحمدی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه اظهار نظری کرد و آمارهایی ارائه داد اما بحث خودکشی در استان دیگر جدی تر از آن شده است که دست روی دست گذاشت و تعداد آنها را شمرد و به مجموع اضافه کرد و بعد با ماشین حساب درصد گرفت. حرف های میرمحمدی نشان می دهد که کار علمی دقیقی در زمینه خودکشی‌ها انجام نشده است و علت العلل این خودکشی ها و فراوانی علت‌ها کشف نشده است، بهتر است که مسئولان به جای شمردن دست به کار شوند و علت‌ها را کشف کنند، اینکه سریال وار  عده‌ای از سرمایه‌های انسانی استان به خودخواسته به زندگی خود پایان می‌دهند، مساله مهمی است و اینجا آمار گرفتن و شمردن با انگشت و ماشین حساب کارساز نیست و باید مسئولان به همراه تیمی دانشگاهی کار تحقیق انجام دهند و با دسته بندی علت ها به راهکار دست پیدا کنند. ( مسئولان این استان دقیقا برعکس عمل می‌کنند آنجا که باید بنشینند و با چرتکه حساب کتاب کنند حوزه اقتصاد است که دقیقا در این حوزه آمارها می‌لنگند و آنجا که باید کار عملی و میدانی انجام دهند سروکارشان با چرتکه و ماشین حساب است).

 

طلاق دیگر موضوع نگران کننده در استان است، هفته گذشته آمار رشد طلاق در کهگیلویه و بویراحمد 30 درصد اعلام شد به طوریکه به گفته میرمحمدی از هر 5 ازدواج در استان یک مورد به طلاق ختم می‌شود. این آمار زنگ خطر را به صدا درآورده است و اقدامی عاجل را در حوزه های مختلف می‌طلبد. در تحلیل آمارها و اتفاقات هفته گذشته می توان گفت که بسیاری از سرمایه های انسانی این استان یا در جاده‌ها قربانی می‌شوند یا خودکشی به زندگی آنها پایان می‌دهد و یا دچار مصائب طلاق می‌شوند. طلاق امروز به موضوع جدی ای تبدیل شده است اما نسخه پیچیدن برای آن قبل از اینکه به علت‌های اصلی وقوع طلاق در استان پی ببریم، عبث است؛ علت‌های طلاق هم مانند خودکشی در استان هنوز بکر و کشف نشده باقی مانده است و هرچند شاید حدس هایی در این زمینه بزنیم اما تا کار علمی و میدانی انجام نشود و علت‌های طلاق با میزان فراوانی آنها مشخص نگردد نه رسانه‌ها و نه هیچ دستگاه دیگری نمی‌توانند کار اثرگذاری انجام دهند.

 

قهر خادمی با مخترعان!

جشنواره اختراعات خلیج فارس با حضور 8 استان کشور و اختراعاتی از 15 استان روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در یاسوج برگزار شد. میهمان ویژه این جشنواره غلامعلی منتظر معاون برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان بود. جشنواره‌ای که در بین مخترعان استان از آن به عنوان بزرگترین رویداد فناورانه کهگیلویه و بویراحمد یاد شد اما این جشنواره حاشیه‌های جدی ای داشت.

 

موسی خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نه در جشنواره حضور یافت و نه حتی یکی از معاونین و یا مدیران کل استانداری در بزرگترین رویداد فناورانه کهگیلویه و بویراحمد حاضر شدند. حتی فرماندار بویراحمد هم وقعی به این جشنواره ننهاد و پای در میان مخترعان و مسئولان استان‌های شرکت کننده و بنیاد ملی نگذاشت.

 

هنگام آغاز به کار جشنواره بنر خوشآمدگویی به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نصب شده بود و مراسم افتتاحیه نیز با یکساعت تأخیر آغاز به کار کرد که شاید موسی خادمی بیاید اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد و هیچکدام از افراد زیر مجموعه وی نیامدند.

 

رسانه‌های استان از این ماجرا به عنوان قهر استاندار با مخترعان یاد کردند، موضوعی که چندان بعید هم به نظر نمی‌رسد و علی رغم حضور یک مسئول ملی در جشنواره اما استانداری کهگیلویه و بویراحمد حتی در حد مدیرکل هم در آن حضور پیدا نکرد.

 

شهردار یاسوج، اتاق بازرگانی، مدیرکل صدا و سیما، مدیران برخی کارخانه‌های خصوصی و مدیران بسیاری از دستگاه‌های دیگر علی رغم اینکه در پوستر جشنواره نام و نشان آنها بعنوان حامی درج شده بود و حتی بعضا قرار بود مورد تقدیر هم قرار گیرند اما در بزرگترین رویداد فناورانه استان حاضر نشدند.

 

غلامعلی منتظر معاون بنیاد ملی نخبگان نیز در این آیین افتتاحیه نبود پارک علم و فناوری در استان را مورد انتقاد جدی قرار داد و خبر از قول استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست خصوصی با وی برای تسریع در روند احداث این پارک خبر داد.

 

منتظر یکی از مهره‌های تاثیرگذار بنیاد ملی نخبگان است که بعد از سورنا ستاری، تصمیم گیر اصلی بنیاد شخص منتظر است. در حالی که مخترعان و نخبگان استان از عدم حمایت‌ها می نالند اما در این جشنواره کسی نبود که این عدم حمایت‌ها را به گوش منتظر برساند، استاندار قهر  کرده و بقیه مدیران استانی نیز کلاس درس اختراع باز کرده بودند و به بیان شرایط کلی نخبگی پرداختند و در نهایت هم حداقل در مراسم افتتاحیه هیچ مخترعی فرصتی برای بیان دردهایش نیافت.

 

معاون بنیاد هم در حالی که مخترعان این استان در حوزه‌های مختلف دارای اختراعاتی هستند که حمایتی نمی‌شوند از حمایت‌های جدی بنیاد از مخترعان خبر داد و بر این موضوع که مخترع باید وارد جریان اقتصادی شود و حتی اگر نتواند، شرکت داری و کارخانه داری کند، تاکید کرد و هیچکس هم نبود که بگوید: اختراع مخترع می خواهد و کار اقتصادی و تولید، تاجر و تولید کننده.

 

معاون بنیاد ملی نخبگان همچنین از حمایت جدی بنیاد از طرح های در زمینه گیاهان دارویی و حوزه های جدید در استان خبر داد اما بازهم مدیری از استان نبود که سازوکار حمایت را از منتظر بپرسد و وی را وادار نماید که وعده میزان و تسهیل در نحوه حمایت را به استان بدهد. خلاصه براساس پیش بینی‌ها مخترعان استان باز هم بدون حامی در کهگیلویه و بویراحمد باقی ماندند.

 

 

نویسنده: پیمان فرامرزی

صبح زاگرس

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران