تازه های سایت

17. آبان 1395 - 10:32
اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد بر روی ریل پیشرفت
خرید کارخانه قند یاسوج دیگر ابتکار لهراسب باقری بود که پس از سالها تلاش ناموفق برای نجات این صنعت قدیمی اما بحران زده در استان، این صنتعگر جوان وارد عرصه شد و آن را در مناقصه ای از بانک خریداری کرد و واژه «به زودی» را در وعده راه اندازی آن قرار داده است.

پیمان فرامرزی- نام اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد چند مدتی است که بر سر زبان ها افتاده است، اتاق تعاون تنها انجمن صنفی تعاونی هاست که تا مدتها پیش در استان حتی نام آن نیز شنیده نمی شد و کمتر کسی می دانست که در کهگیلویه و بویراحمد اصلا اتاق تعاونی هم وجود دارد.
اهمیت احیای اتاق تعاون در استان کهگیلویه و بویراحمد –وعده رییس جدید آن هنگام معارفه بود- از رکود حاکم بر بخش تعاون استان، آشکار می شود. بخش تعاون نقش مهمی در افزایش سطح اشتغال پایدار در استانی که چند سالی است، جایگاه بیکارترین استان کشور را به خود اختصاص داده و انگار قرار نیست که این استان کمی در این زمینه ارتقا پیدا کند، دارد.
گسترش حوزه تعاون و ایجاد اشتغال با کمک جمعی در استان می تواند، چهره اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را تا حدودی بهبود بخشد اما پای تعاون و تعاونی در این استان همواره لنگ بوده  و برنامه هایی نظیر تعاونی های عمران و توسعه نیز نتوانسته حرکت بخش تعاون را سرعت بخشد. ادامه این حرکت لاک پشتی به نادیده گرفته شدن بخش مهمی از پتانسیل استان انجامید به طوریکه امروز به جرات می توان گفت، اگر حوزه تعاون در ساخت و قاموس توسعه کهگیلویه و بویراحمد نقشی نیز داشته باشد، چنان خاموش و بدون اعلان بوده، که همین موجب شده تا تعاون استان نتواند گامی جهشی در راستای ابتدا توسعه خود و سپس توسعه کهگیلویه و بویراحمد بردارد.
در واقع نبود یک تشکل صنفی منسجم – یا وجود آن و عدم کارآیی- سبب شد تا از ظرفیت های تشویق، اعلام عملکرد و بیان مشکلات در سطح کلان به مدیران و نمایندگان برای توسعه بخش تعاون در استان، استفاده نشود و این حرکت چراغ خاموش آنگاه تشدید شد که رکود در صنعت کشور، چراغ اندک تعاونی های موجود در استان را نیز خاموش کرد و صدای تعاون‌گران استان نیز به همان علت هایی که ذکر شد، هیچگاه شنیده نشد. صدایی که اگر یک تشکل صنفی آن را بیان می کرد؛ ممکن بود در اندک تلاش های دولت برای احیای بخش تولید و اشتغال در استان، سهم مجزایی نیز برای حوزه تعاون در نظر گرفته شود که براساس تجربه سایر استان ها و همچنین کشورهای آسیایی در ایجاد تعاونی، هم راه اندازی و هم در صورت رکود، راه اندازی مجدد تعاونی ها بسیار ساده تر از صنایع سهامی خاص و یا عام است.
حوزه تعاون را می توان تلاش جمعی با سرمایه های اندک برای توسعه استان دانست که در شاخص کلان کشوری نیز نقش آن دیده شده و دو تعاونی مشارکت روستائیان و عمران و توسعه شهرستانی با حمایت های ویژه  از سوی دولت در نظر گرفته شده است اما در استان کهگیلویه و بویراحمد ضعف شدیدی در شاخص تعاونی مشاهده می شود که نتیجه سیاست های عدم توجه به حوزه تعاون است.
مدیر بحران در راس اتاق تعاون

اگر ساختار تعاونی ها در استان را در مرز بحران بدانیم، گزافه نگفته ایم که امروز  و در شرایط فعلی نه نامی از حوزه تعاون در استان وجود دارد و نه اینکه حتی یک مدیر استانی «تره‌ای برای حوزه تعاون خرد می‌کند». در بررسی جلسات مدیران ارشد استانی نیز حتی یک جلسه اختصاص یافته به حوزه تعاون را ندیدیم، هرچند داد بیکاری در استان صدای همه و حتی خود مدیران را درآورده است اما در کمال تاسف مشاهده می شود که برای فلان سمن جلسه اختصاصی ترتیب داده‌اند ولی تاکنون وقتی به مهمترین ساختار در بدنه اشتغال این استان قائل نشده اند.
تغییر در آمارهای بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد و همچنین مستحکم کردن ساختار اشتغال در این استان نه از گذرگاه پیمانکاری و فروش طرح های عمرانی نیمه کاره دولت که به قول استاندار در حال تبدیل شدن به آثار باستانی هستند؛ می گذرد و نه صنایع بزرگی نظیر پتروشیمی ها می تواند، تکانی به وضعیت اشتغال استان و کاستن از آمار بیکاری ها بدهد چرا که  عدم موفقیت مدیران استانی در واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی که صدالبته اشتغال در بخش ساخت و تکمیل آنها ناپایدار نیز هست و روشن نبودن افق ساخت صنایع بزرگ در استان که البته به نسبت پولی که ساخت و تکمیل آنها می بلعد، اشتغال چندانی نیز ایجاد نمی کند؛ وضعیت ایجاد اشتغال در این بخش ها را در هاله ای از ابهام فرو می برد پس تنها ایجاد اشتغال های پایدار ارزان قیمت است که می تواند وضعیت بیکاری در استان را بهبود بخشد و قطعا این مهم از دریچه بخش تعاون قابل تحقق است.
تعاونگران بخش تعاون استان تاکنون نتوانسته اند حرف خود را بزنند و وضعیت به شدت بحرانی این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد را بازگو کنند و تنها تشکل صنفی این حوزه یعنی اتاق تعاون نیز خود وضعیتی بهتر از تعاونی ها نداشت و گرفتار بحران بود اما چند مدتی است که لهراسب باقری بر صندلی ریاست اتاق تعاون استان تکیه زده است- حتی نمی دانیم که اتاق تعاون صندلی داشت یا نه- و در روز معارفه نیز هدف خود را احیای این اتاق عنوان کرد.
باقری رامی توان مدیر بحران در صنایع بحران زده خواند. لهراسب باقری هنگامی که دنا صنعت را تحویل گرفت با شرکتی تولیدی اما بحرانی روبرو بود. شرکتی با مسائل و مشکلات مالی و مدیریتی گوناگون هر چند ادامه حیات می داد اما امیدها برای سرپا ماندن آن ناامید شده بود و امروز می بینیم که شیوه مدیریتی لهراسب باقری بر این مجموعه جواب داده و دنا صنعت یکی از موفق ترین صنایع استان است. دنا صنعتی که امیدی به آن نبود حالا به یک بنگاه صنعتی بزرگ تبدیل شده که به اذعان خود باقری از شهرتی بین المللی برخوردار است.
لهراسب باقری در کارنامه مدیریتی خود، مجتمع تفریحی، رفاهی، ورزشی و اقامتی آزادی باقری را نیز دارد. مجتمعی که کلنگ آن در سال 84 بر زمین خورد و اما در آغاز دهه 90 اسکلتی زنگ زده بیش نبود که از هرجای شهر ساختمانی نیمه کاره خودنمایی می کرد که مردم پایتخت طبیعت فکرش را هم نمی کردند که تا 20 سال آینده بتوانند، به پایان رسیدن این مجتمع را به نظاره بنشینند. این مجتمع بحران زده با آمدن لهراسب باقری رنگ و رویی گرفت و امروز بهره برداری از آن به عنوان یکی از مجلل ترین مراکز در حوزه رفاهی، ورزشی و تفریحی در یاسوج شناخته می شود.
خرید کارخانه قند یاسوج دیگر ابتکار لهراسب باقری بود که پس از سالها تلاش ناموفق برای نجات این صنعت قدیمی اما بحران زده در استان، این صنتعگر جوان وارد عرصه شد و آن را در مناقصه ای از بانک خریداری کرد و واژه «به زودی» را در وعده راه اندازی آن قرار داده است. باقری قول داده که کارخانه قند یاسوج را چنان راه اندازی کند که دیگر از تعطیلی ها و بیکار شدن کارگران آن، چیزی که سالهاست در حوزه کارخانه قند زیاد شنیده شده، خبری نباشد.
حالا چشم امید بخش تعاون نیز به لهراسب باقری است، باقری در اولین اقدام و حتی قبل از معارفه توانست نام اتاق تعاون را رسانه ای نماید و این به عنوان اولین گام برای نجات بخش تعاون استان لازم و ضروری بود، باید حساسیتی در حوزه تعاون استان ایجاد می شد و هم رسانه ها و هم مدیران متوجه بخش تعاون کهگیلویه و بویراحمد می شدند، باقری گام دوم در اتاق تعاون را نیز در روز معارفه برداشت و آن وعده احیای اتاق تعاون بود.
برای نجات تعاونی های استان و ارتقای آنها اول باید اتاق تعاون از رکود خارج شود تا بتواند تعاونی ها را در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد از رکود مرگباری که بر آنها حاکم شده و ورشکستگی های پی در پی نجات دهد. اتاق تعاون می تواند به عنوان یک نهاد بالادستی وضعیت تعاونی ها را آسیب شناسی کند و علاوه بر اینکه به رفع ضعف های داخلی تعاونی ها کمک می کند، پیگیر حقوق آنها از طریق مراکز دولتی و خصوصی باشد و این محقق نمی شود جز اینکه این اتاق به جایگاه واقعی خود و هم رده شدن با سایر تشکل های صنفی برسد که باقری سومین گام را نیز در این زمینه برداشت. لهراسب باقری در سفر هیات روسی به استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اینکه نظر تعاونی های استان در برنامه ریزی‌ها و بازدیدهای این گروه خارجی اعمال نشده بود، تنه به تنه اتاق بازرگانی زد و رسما از طرف اتاق تعاون استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام وجود نمود.
این اقدام لهراسب باقری شاید از سوی برخی رسانه ها به عنوان تقابل مطرح شد اما این کار به موقع ترین اقدام برای اعلام وجود اتاق تعاون استان به مسئولان، مردم، تجار و بازرگانان بود که نتیجه آن نام یک تشکل صنفی را بر سر زبان ها انداخت که از این پس مسئولین استان ناچار خواهند بود در تصمیم گیری های اقتصادی بخش تعاون را هم به رسمیت بشناسند.
برای شناخت بیشتر از اهداف باقری در اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد به سراغ وی رفتیم تا از راهبردهای این مدیر صنعتی برای حوزه تعاون استان و ارتقای جایگاه اتاق تعاون آگاهی یابیم.
قصد تقابل ندارم/ هدفم ارتقای جایگاه اتاق تعاون است
رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قصد تقابل ندارم و هدفم ارتقای جایگاه اتاق تعاون است، گفت: بخش عظیم تعاونی های کهگیلویه و بویراحمد باید در تصمیم گیری های اقتصادی، تجاری و بازرگانی استان سهیم باشند و ما نیز در اتاق تعاون این موضوع را دنبال می کنیم.
لهراسب باقری حوزه تعاون را پتانسیلی بزرگ برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد خواند و افزود: زمانی که اتاق تعاون را تحویل گرفتم یک ساختمان حتی بدون تجهیزات بود و اسمی از آن هم برده نمی شد و امروز به دنبال تجهیز آن در کنار ارتقای جایگاه این اتاق در استان هستیم.
مدیرعامل مجتمع تولیدی بین المللی دنا صنعت، آخرین فاکتور خرید برای اتاق تعاون را نشان می دهد و می گوید که این اتاق هیچ بودجه ای از هیچ نهادی دریافت نمی کند و برای تجهیز آن از سرمایه شخصی مایه می گذارد.
باقری تنها هدف خود را احیای اتاق تعاون و رساندن آن به جایگاه واقعی خود می داند به طوریکه بتواند ضمن توسعه بخش تعاون استان از حقوق این بخش دفاع کند و تصریح کرد: هدف ما تقابل نیست بلکه تعامل برای ارتقای بخش تعاونی است اما این بخش عظیم نباید در تصمیم سازی ها نادیده گرفته شوند.
وی با اشاره به اینکه مشکلات بخش تعاون استان توسط اتاق تعاون پیگیری می شود، اظهار کرد: احیای اتاق تعاون فعال کردن ظرفیت تعاون در استان توسعه کهگیلویه و بویراحمد را در پی دارد و در این راستا تلاش می کنیم که پتانسیل ها و مشکلات حوزه تعاون را به گوش مسئولان برسانیم.
اتاق تعاون روی ریل پیشرفت
قطار اتاق تعاون که تاکنون روی ریل نبود، با راهبردهای رییس جدید روی ریل توسعه قرار گرفته است و در سطور بالا سه گام و راهبرد باقری برای آوردن این قطار بر روی ریل ذکر شد و حالا گام آخر را نیز می توان از مصاحبه وی استخراج کرد. باقری توسعه و تجهیز خود اتاق را به عنوان راهبردی دیگر در پیش گرفته است تا علاوه بر اینکه نام این شخصیت حقوقی از طرق رسانه ای مطرح می شود، وضعیت فیزیکی و ساختمان آن نیز در دید باشد تا دیگر هیچ حرف و حدیثی برای حرکت رو به پیشرفت این اتاق وجود نداشته باشد.
چنان که قبلا هم اشاره شد، تعاون ظرفیت عظیمی برای توسعه استان به ویژه در حوزه اشتغال و تولید دارد و حال که این بخش با محوریت اتاق تعاون و رییس هر چند جوان اما دارای تجربه صنعتگری آن، قصد دارد در این راستا عرض اندام و ایفای نقش نماید؛ بهتر است که مسئولان استانی نیز بستری را مهیا کنند تا حرکت توسعه ای تعاون در استان تسریع شود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران