تازه های سایت

18. دى 1395 - 12:38
گفتگوی باشت نیوز با صاحب کسب و کاری خوشبو
کسب روزی حلال زن و مرد نمی شناسد/عطاری شغلی سنتی و پر از رمز و راز+تصاویر
شهرستان باشت از جمله شهرهای سنتی کشور است که بسیاری از آداب و رسوم قدیمی مردم هنوز در زندگی روزمره شان جاری است؛ یکی از این سنت های قدیمی درمان های خانگی به واسطه گیاهان دارویی است که مادران باشتی از نیاکان خود به ارث برده اند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، استفاده از، گیاهان دارویی در طول تاریخ همیشه با انسان قرابت خاصی داشته و آثار دارویی و موارد استفاده آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

در حقیقت دانش استفاده از گیاهان به قدمت تمدن و فرهنگ بشری بوده و همگام با آن متحول شده، پیشرفت نموده و به تکامل رسیده است.

 

 باتوجه به تنوع آب و هوايي موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد، اين استان به لحاظ تنوع گونه‌ هاي گياهي در بين چند استان اول کشور قرار دارد.

 

یادم می آید سالها قبل هنگامی که کودکی بیش نبودم، هرگاه سرماخوردگی یا دل درد و دل پیچه و امثال آن را داشتیم، مادرمان با جوشانده ها و داروهای گیاهی که خودشان تجویز می کردند در کمترین زمان، درمانمان می کردند.

 

آن زمان تنها عطاری شهرمان متعلق به مشهدی اردشیر احمدی یکی از قدیمی های این صنف بود که الان حدود 10 سال است که دکان معطرش را جمع کرده و بازنشسته شده است.

 

داروهایی که شفا می کردند و ما هم خوشحال می شدیم و بعد از سلامتی به دنبال بازی های کودکیمان می رفتیم.

 

امروزه گرایش عمومی مردم به استفاده از داروهای گیاهی و احیای طب سنتی رو به افزایش است که مهمترین علل این گرایش را می توان اثرات داروهای شیمیایی دانست.

 

به همین منظور خبرنگار باشت نیوز به جهت آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان با این گیاهان دارویی، گفتگویی را با یکی از عطاری های شهر باشت که با حمایت کمیته امداد (ره) امروزه کسب و کاری راه اندازی کرده است، انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

وقتی وارد عطاری می شوی بوی انواع گیاهان دارویی حالت را خوب می کند، پشت ویترین خانم مریم بلادی صاحب مغازه را می بینم که در حال فروش ادویه جات به مشتری است، چند لحظه بعد آقای از درب مغازه وارد می شود و او نیز گیاه جوشانده برای سرماخوردگی سفارش می دهد، از خلوتی نسبی اول صبح استفاده کردم و هنوز که پای مشتری دیگری به مغازه باز نشده بود، بعد از سلام و احوالپرسی گفتگویمان را آغاز کردم.

 

 

لطفا کمی از خودتان بگوید:

سیده مریم بلادی از سادات بحرینی باشت هستم که با حمایت های کمیته امداد امام خمینی (ره) و دریافت مبلغ 5 میلیون تومان وام هم اکنون مدت 4 سال است که به شغل عطاری مشغول هستم.

 

 

چه شد که شغل عطاری را انتخاب کردید:

پدر و مادرم از زمانی که به یاد دارم در خانه یمان از گیاهان مختلف دارویی جهت درمان استفاده می کردند و من هم همیشه با کمک مادرم داروها رو درست می کردیم که کم کم علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم این شغل و کسب و کار را راه اندازی کنم.

 

آیا اگر به گذشته برگردید باز هم شغل عطاری را انتخاب می کنید:

بله، چون عاشق این شغل هستم. عطاری شغلی است که باید عطار، گیاهان دارویی و خواص آن را بدانند زیرا هر گیاه پر است از رمز و راز.

 

 

 

معمولا از چه شهرهایی گیاهان دارویی را تهیه می کنید:

گیاهانی که در منطقه و استان باشد را همینجا تهیه می کنیم ولی ادویه جات و برخی دیگر از اقلام دارویی را از شهرهای کازرون و شیراز می گیریم.

 

درآمدت چطور است؟ آیا راضی هستی؟

راضی هستم و کسب روزی حلال زن و مرد نمی شناسد. همینکه در این روزگار که بیشتر جوانان با تحصیلات عالیه بیکار هستند من شغلی دارم و به واسطه آن امرار معاش می کنیم جای شکر دارد.

 

به نظر می رسد در سالهای اخیر مردم بیشتر به سمت و سوی گیاهان دارویی روی آورده اند، نظر شما چیست؟

داروهای گیاهی برعکس داروهای شیمیایی با سرشت و طبیعت وجود انسان سازگاری دارند هرچند داروهای شیمیایی تاثیر قوی و سریعتری دارند ولی در عوض بزرگترین عیب آنها عوارض جانبی آنهاست که در بعضی موارد می توانند خطرات جدی و غیر قابل برگشتی ایجاد نمایند.

 

بیشترین داروهایی که می فروشید چیست و در چه فصلی از سال مشتریان بیشتری دارید؟

معمولا در فصل زمستان به دلیل سرماخوردگی، مردم جوشانده های بیشتری خرید می کنند ولی در بقیه فصل ها ادویه جات و روغن های مالشی بیشترین فروش را دارند.

 

 

چه گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد پیدا می شود:

بومادران(نام محلی: برنجاس یا قیصوم)، آویشن(اوریشوم یا حاشا)، مریم گلی(مرورشک)، گل گاو زبان(گل گازون)، بابونه(باوینه)، زنجیل(زنجفیل)، شیرین بیان(ریشه بله یا ریشه مک)، رازیانه(راجونه)، پنیرک(توله)، مرزنجوش(مرزنجوش) تنها چند مورد از صدها نوع گیاه دارویی است که در این استان چهارفصل به وفور پیدا می شود.

 

اگر می شود خواص برخی از گیاهان دارویی را بگویید:

گل گاوزبان برای آرامش اعصاب و قلب خوب است و تصفیه کننده خون می باشد؛ ترنجبین ویژه کودکان است و برای گرفتگی شکم، نفخ شکم، دل درد و یبوست بکار می رود و دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از سرماخوردگی بیشتر در فصل زمستان استفاده می شود.

 

 

در مورد طریقه دم کردن و بخور دادن گیاهان دارویی توضیح دهید:

برای دم کردن ابتدا آب را جوش آورده و پس از به جوش آمدن آب، گیاه دارویی را در آن می ریزیم و از روی آتش برمیداریم و سپس روی آن را می پوشانیم و می گذاریم 10 دقیقه دم بکشد. برای جوشاندن هم گیاه مورد نظر را به مدت 15 تا 25 دقیقه می جوشانیم و سپس آن را از صافی عبور داده و میل می کنیم. بخور دادن نیز به دو صورت انجام می گیرد، گاهی گیاه را روی زغال یا شعله کم می گذاریم تا هوا ضدعفونی شود و یا حشرات از بین برود و گاهی هم گیاه را می جوشانند و پارچه ای روی خود می اندازیم و بخار را استنشاق می کنیم.

 

در پایان اگر حرفی دارید، خوشحال می شویم بشنویم:

حرف خاصی نیست، فقط از شما به خاطر تهیه این گزارش تشکر می کنم.

 

به گزارش باشت نیوز، این تفکر اشتباه است که داروهای شیمیایی پر از عارضه هستند و داروهای گیاهی هیچ عارضه ای ندارند. بنابراین بهتر است که طب سنتی با اطلاعات جدید به روز رسانی شود تا درکنار طب جدید بتواند تاثیر بهتری در درمان بیماری ها داشته باشد.

 

هرچند که نباید طب سنتی را  به بهانه اینکه شیوه ای قدیمی است کنار گذاشت و تنها از داروهای شیمیای استفاده کرد. طب های مختلف باید در کنار هم و در یک راستا، جهت درمان (خارج از افراط و تفریط ها) مورد مصرف قرار گیرند.

 

 

گزارش و عکس/فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

 

-------------------------

جهت عضویت در کانال خبری باشت نیوز

https://telegram.me/bashtnews12

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران