تازه های سایت

29. بهمن 1395 - 9:04
چتر حمایت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بر سر خانوارهای باشتی
کارگزار بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شهرستان باشت گفت: یک هزار خانواده باشتی تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر این شهرستان هستند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، اشرف برماس کارگزار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بخش مرکزی باشت در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: در راستاي اصل 29 قانون اساسي كه برخورداري از تأمين اجتماعي حقي است همگاني، دولت مكلف است طبق قوانين از محل درآمدهاي عمومي و درآمد حاصل از مشاركت مردم، خدمات و حمايت هاي مالي را براي يكايك افراد كشور تأمين كند.

 

وی ادامه داد: به همين منظور صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير كشور با هدف كاهش اختلاف طبقاتي و بالايردن سطح زندگي روستائيان و عشاير، جلوگيري از مهاجرت بي رويه روستائيان به شهرها، تامين امنيت اجتماعي و بازتوزيع عادلانه درآمد در سال 1384 عملا فعاليت خود را در سراسر كشور آغاز كرد.

 

برماس بیان کرد: از آنجايي كه بيمه به خودي خود نوعي تامين آتيه است ولي متاسفانه در برخي از مناطق ما به دليل نبود فرهنگ بيمه پردازي و عدم آگاه سازي قشر ضعيف و كم درآمد جامعه روستايي و عشايري اين موضوع مغفول مانده است كه از مسئولين محترم شهرستان، ائمه جماعات شهر  و روستا، دهياران و از همه كساني كه ارتباط تنگاتنگي با عموم مردم دارند و به نوعي داعيه خدمت به اين قشر ضعيف و كم درآمد را دارند انتظار مي رود بيش از پيش اطلاع رساني كنند و زيرساخت هاي اين فرهنگ حسنه(خدمات صندوق بيمه روستايي) را با آگاه سازي فراهم نمايند تا در آينده اي نه چندان دور اين قشر ضعيف بتنواند از خدمات ارائه شده صندوق استفاده نمايند و از بار مشكلات مالي اين عزيزان كاسته شود ضمن اينكه با اين كار مي توان از افزايش آسيب هاي اجتماعي كه منتج از از وضعيت بد معيشتي و اقتصادي است  و گريبانگير جامعه روستايي و عشايري و حتي شهروندان ما مي شود جلوگيري كرد.

 

کارگزار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بخش مرکزی باشت گفت: كارگزاري بخش باشت به لحاظ تعداد بيمه شده ها جزء يكي از كارگزاريهاي برتر استان مي باشد اما تا رسيدن به آستانه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد و مشمولين زيادي در شهرستان باشت علي الخصوص بخش مركزي وجود داد كه جهت جذب در صندوق نياز به اطلاع رساني دقيق و آگاه سازي در اين زمينه وجود دارد.

 

وی در ادامه به شرایط عضويت در این صندوق اشاره کرد و گفت: هر زن و مردي اعم از مجرد يا متاهل كه داراي حداقل 18 سال سن باشد مي تواند با انتخاب يكي از سطوح درآمدي هشت گانه اي كه توسط صندوق بيمه به متقاضي ارائه مي شود به عضويت صندوق درآيد. انتخاب هركدام از سطوح درآمدي اختياري است و انتخاب سطح درآمدي بالاتر به معني دريافت حقوق بيشتر است.

 

برماس افزود: به فرض مثال؛ فردي باتوجه به وضعيت مالي و اقتصادي خود سطح درآمدي شش را جهت بيمه پردازي انتخاب ميكند(سطح 6 جدول) حق بيمه اي كه بيمه شده بايد ساليانه و بصورت يكجا پرداخت كند مبلغ 330،000 تومان مي باشد كه دولت محترم دوبرابر اين مبلغ را -معادل 660،000 تومان-  جهت كمك به بيمه شده به صندوق مي پردازد حال اگر بيمه شده اي شرايط اوليه دريافت مستمري را در چنين سالي داشته باشد تقريبا معادل دوسوم سطح درآمدي انتخاب شده (يعني 550،000 تومان) را بصورت ماهيانه دريافت مي نمايد پس مي توان گفت با پرداخت ساليانه مبلغي ناچيز، درآينده از مستمري ماهيانه برخوردار شد.

 

سطح

سطح درآمدي ماهيانه بيمه شده

5درصد حق بيمه ساليانه كه بيمه شده بايد بپردازد

10 درصد سهم دولت كه به بيمه شده كمك ميكند

1

300،000 تومان

180 هزار تومان

360 هزارتومان

2

350،000 تومان

210 هزارتومان

420 هزارتوان

3

400،000 تومان

240 هزارتومان

480 هزارتومان

4

450،000 تومان

270 هزارتومان

540 هزارتومان

5

500،000 تومان

300 هزارتومان

600 هزار تومان

6

550،000 تومان

330 هزارتومان

660 هزارتومان

7

650،000 تومان

390 هزارتومان

780 هزارتومان

8

700،000 تومان

420 هزارتومان

840 هزارتومان

 

کارگزار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بخش مرکزی باشت مشمولين صندوق را، تمامی روستائيان، عشاير، ساكنين شهرهاي زير 20 هزارنفر جمعيت، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهري، كاركنان مراكز و شركت هاي وابسته به سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و همچنين نظام دامپزشكي دانست.

 

وی با بیان اینکه، صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان روستائيان و عشاير زير مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي باشد كه براي قشرهاي كم درآمد و مستضعف جامعه طراحي شده است، مهمترین ویژگی های این صندوق را دو مورد زیر دانست:

  1. پرداخت دو برابر سهم بيمه شده توسط دولت. به فرض مثال بيمه شده اي كه در سال 420 هزارتومان بابت حق بيمه پرداخت مي كند دولت محترم دو برابر اين مبلغ را يعني 840 هزارتومان بصورت كمكي پرداخت مي كند.
  2. نقل و انتقال سوابق بيمه: هر فردي كه سابقه بيمه پردازي داشته باشد فرقي نمي كند در كدام صندوق يا سازمان باشد مي تواند سوابق بيمه خود را از اين صندوق به صندوق هاي بيمه اي ديگر و بالعكس مطابق قوانين و مقرارت همان صندوق يا سازمان انتقال دهد.

 

برماس گفت: هر فردي كه به عضويت صندوق بيمه درآيد بطور همزمان مي تواند از مزاياي 3 گانه  صندوق بهره ببرد:

  • مستمري پيري: با پرداخت 15 سال حق بيمه به شرط داشتن 65 سال سن فرد مي تواند بصورت ماهيانه مستمري بگيرد ضمن اينكه طبق بخشنامه جديد هر فردي كه 10 سال سابقه بيمه نزد صندوق داشته باشد به شرط داشتن 70 سال سن نيز ميتواند مستمري بگير شود.
  • مستمري بازماندگان يا فوتي: اگر در جريان يك حادثه ناشي از كار فوت نمايد با داشتن حداقل يك روز سابقه بيمه پردازي افراد واجد شرايط تحت تكفل ميتواند از مستمري بازماندگان يا فوتي استفاده نمايد اما اگر در جريان يك حادثه غيرناشي از كار فرد بيمه شده به هر دليلي فوت نمايد به شرط اينكه يك سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد و 90 روز از حق بيمه سال آخر را هم پرداخت كرده باشد بازماندگان ايشان مستمري مي گيرند. مثالي كه در اين زمينه ميتوان گفت بازمانده خانواده مرحوم نصير اميري از روستاي كله گان باشت كه بصورت ماهيانه مستمري دريافت ميكنند همچنين خانواده هاي مرحوم سيد خليفه حسيني از كته، مرحوم رضاعلي مرادي، مرحوم ميرمحمد موسوي بيدك و مرحوم خانم نوري گرجي از شهر باشت.
  • مستمري از كارافتادگي كلي: اگر بر اثر حادثه اي در جريان كار از كارافتاده شويد با داشتن يك روز سابقه بيمه پردازي تا پايان عمر مستمري از كارافتادگي مي گيرد حتي پس از فوت بازماندگانتان هم از اين مستمري بهره مند مي شود. مثال در اين مورد آقاي سيد علي ضامني از روستاي بهره عنا مي باشد كه پاي ايشان در جريان حادثه ناشي از كار(كشاورزي) مورد صدمه قرار گرفت و هم اكنون مستمري بگير صندوق مي باشد.

 

کارگزار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بخش مرکزی باشت بیان کرد: كارگزاري بخش مركزي باشت بالغ بر 1000 نفر بيمه شده دارد كه از اين تعداد حدود 15 نفر از كل بيمه شده ها ازمزاياي صندوق (از نوع مستمري بازماندگان و مستمري از كارافتادگي كلي) بصورت ماهيانه استفاده مي كنند:

 

وی بیان کرد: باتوجه به اينكه يكي از مشمولين صندوق بيمه ساكنين شهرهاي زير 20 هزارنفر جمعيت مي باشد از اين نظر شهر باشت در مقام مقايسه با شهرهاي ياسوج، دوگنبدان،چرام و تعداد زيادي از شهرهاي ديگراستان و كشور كه بالاي 20 هزارنفر جمعيت دارند از فرصتي استثنايي براي عضويت در صندوق بيمه برخوردار مي باشند كه لازم است شهروندان محترم شهر باشت سهل انگاري نكنند و از اين فرصت طلايي استفاده كنند.

 

 

برماس در پایان گفت: توصيه ديگر ما به عموم مردم شهرستان باشت اين است همانطور كه مستحضريد نظام هاي بيمه اي زيادي بصورت خصوصي در سطح كشور و حتي در سطح شهرستان راه اندازي شده است كه بصورت خصوصي و با حمايت سرمايه گذارهايي خاص به فعاليت مي پردازند ضمن اينكه همه نظام هاي بيمه اي از معايب و مزاياي خاصي در خدمات ارائه شده دارند اما مهمترين چالش پيش روي نظام هاي بيمه اي خصوصي، ورشكستگي در زمان ركود و تحريم است حتي نوع پوشش ها و ميزان خدماتي كه ارائه مي دهند محدود و مشروط به سابقه بيمه پردازي است كه عمدتا براي قشر كم درآمد مقرون به صرفه نيست در صورتي كه صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير يك مجموعه دولتي و زير مجموعه وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي است كه عمدتا براي قشرهاي كم درآمد جامعه طراحي شده است وبا داشتن حداق 15 سال سابقه بيمه پردازي ميتوان تا اواخر عمر مستمري دريافت كرد و حتي بعداز فوت، بازماندگان واجد الشرايط بيمه شده متوفي ميتوانند از مزاياي مستمري ماهيانه بهره ببرند بنابراين پيشنهاد ما به عزيزان اين است كه جهت بيمه پردازي به نظام هاي بيمه اي مراجعه كنيد كه مطمئن تر است و آرامش خاطر بيشتري را براي بيمه شده به همراه دارد.

 

شهروندان عزیز می توانند، جهت كسب اطلاع بيشتر و ثبت نام به دفتر بيمه واقع در بخشداري مركزي باشت مراجعه فرمائيد.

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران