تازه های سایت

30. بهمن 1395 - 22:38
شکوفه های بادام کوهی در روستای ده بزرگ باشت+تصاویر
بادام کوهی،نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می‌روید.بادام کوهی از خانواده گل سرخیان می باشد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،بادام کوهی،نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می‌روید.بادام کوهی از خانواده گل سرخیان می‌باشد.

ارتفاع متوسط گیاه بین ۲٫۵ تا ۳ متر و قطر تاج پوشش آن نیز به ۲ تا ۲٫۵ متر بالغ می‌گردد. گل‌های سفیدرنگ بادام معمولاً قبل از ظهور برگ‌ها در اوایل فروردین‌ماه ظاهر می‌شوند.

دانه این گیاه که پس از فراوری(شیرین کردن)مصرف خوراکی دارد معمولاً از اوایل خرداد تا اواخر این ماه برداشت میشود. بادام کوهی در خاک‌های عمیق تا نیمه‌عمیق، سنگ‌ریزه‌دار و بر روی تشکیلات آهکی ،سیلیسی در شیب‌های ملایم کوهستان‌ها می‌روید.

بومی ایران و منطقهٔ خاورمیانه، گستردگی در مناطق جنوبی،مرکزی و شمال شرق ایران، در کوه‌های آهکی- سنگلاخی است. دامنه‌های ارتفاعی رویش‌گاه بادام کوهی بین ۸۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا،در خطوط هم باران ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر قرار گرفته‌اند.

این گیاه در مناطق کوهستانی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد،فارس،کرمان خوزستان، سیستان و بلوچستان،یزد،اراک،کردستان، بختیاری،تهران و لرستان و در انواع مختلف خاک رشد می‌کند.

این درختچه این روزها در روستای ده بزرگ که در ۳۰کیلومتری شهرستان باشت قرار دارد بیشتر به چشم میخورد،و هرساله مقداربسیار زیادی در این روستا بادام کوهی جمع آوری میکنند.

گزارش و عکس/ن سجادی

نظرات کاربران