تازه های سایت

6. خرداد 1396 - 17:05
افشاگری قصابان کهگیلویه و بویراحمدی از صادرات دام زنده/ نارضایتی مردم از قیمت سرسام آور گوشت قرمز و گوشت مرغ+ تصاویر
قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ گرم این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد از یک سو بازار قصابان را با کسادی مواجه کرده و از سوی دیگر نارضایتی شدید مردم را بوجود اورده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز به نقل از صبح زاگرس ، گوشت قرمز و گوشت مرغ از جملهع کالاهای پرمصرف در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود که در اغلب مواقع به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم از سوی مسئولان و دست اندازی دلالان بر بازار با نابسامانی هایی مواجه می شود که از یک سو بازار قصابان را با کسادی مواجه کرده  و از سوی دیگر نارضایتی شدید مردم را بوجود اورده است.

افزایش قیمت علوفه و هزینه های نگهداری دام برای دامپروران و افزایش قیمت دام زنده باعث شده است تا دامداران کهگیلویه و بویراحمدی دام های خود را با قیمت بالاتری به دلالانی که از استان های همجوار و سایر استان های کشور به این استان سفر می کنند بفروشند و این دلالان نیز دام های زنده را از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج کرده و برای فروش و صادرات به اصفهان، شیراز، یزد و تهران می برند.

افزایش قیمت دام  و خارج کردن دام زنده کهگیلویه و بویراحمد از سوی دلالان باعث شده است تا قصابان این استان نتوانند دام مورد نیاز خود را در خود استان خریداری کنند و مجبور می شوند تا با سفر به استان های همجوار اصفهان، شیراز، یزد علاوه بر خریداری دوباره و چند برابر قیمت و صرف هزینه های و کرایه بالا دوباره دام زنده را برای ذبح به استان وارد کنند.

این چرخه معیوب و دست و پاگیر در حوزه خرید و فروش دام زنده در کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج موجب شده است تا قصابان از یک سو نتوانند گوشت مورد نیاز مغازه های خود برای عرضه به مشتری را تامین کنند و یا به دلیل افزایش قیمت تمام شده از کشتار دام زنده نظیر بزغاله و بره خودداری کنند.

فروش گوشت بز به جای بزغاله و گوشت گوسفند به جای بره توسط برخی قصابی ها در یاسوج

این موضوع معضل دیگری را در کار قصابان وارد کرده است تاجایی که برخی از انها برای از رونق نیفتادن بازار خود، گوشت بز را به جای بزغاله و گوشت گوسفند را به جای بره به مشتریان خود قالب می کنند و بسیاری از قصابان با انصاف شهر یاسوج که خوردن نان حلال برای انها اهمیت زیادی داشت به این موضوع اقرار کردند.

نبود میدان فروش دام در کهگیلویه و بویراحمد از دیگر موضوعاتی که خریداران و فروشندگان دام زنده با آن دست و پنجه نرم می کنند و این در حالی است که در استان های همجوار بازار خرید و فروش دام راه اندازی شده و دست دلالان نیز که سود کلانی نصیب آنها می شود قطع شده است.

یکی از قصابان یاسوجی در خیابان سبزی فروشان یاسوج با بیان اینکه هم اینک گوشت بزغاله و بره هرکدام کیلویی 31 هزارتومان و گوشت بز و گوسفند نیز هر کیلو 25 هزار تومان است افزود: به دلیل افزایش قیمت دام زنده قصابان نمی توانند بزغاله و بره خریداری  و کشتار کنند.

باباکوهی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو گوشت بز و گوسفند بین 28 تا 29 هزار تومان برای قصابی ها تمام می شود، می گوید: ضرر و زیان در صنف قصابان به دلیل افزایش قیمت دام بالا رفته و نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: مشکلی اصلی قصابان شهر یاسوج نبود دام زنده است  و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از دام سبک و سنگین زیادی برخوردار نیست که بتواند گوشت مورد نیاز تمامی بازار را تامین کند و قصابان نیز مجبورند دام مورد نیاز خود را از استان های همجوار  و شهرهای اصفهان، شیراز، سمیرم، لردگان با قیمت گزافی تامین کنند.

این قصاب یاسوجی گفت: شهروندان از کمبود گوشت بزغاله و بره در قصابی ها اظهار نارضایتی می کنند که این امر به دلیل گرانی دام زنده است.

قیمت مصوب به هیچ وجه به سود قصابان نیست

باباکوهی ابراز داشت: روزانه دام خریداری شده توسط قصابان برای ذبح به کشتارگاه تحویل داده می شود و کشتارگاه نیز به ازای هر راس دام سبک مبلغ 15 هزار و 500 تومان و هر راس گوساله نیز 60 هزار تومان از قصابان دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه از پاییز سال گذشته تاکنون با ضرر و زیان به کار خود ادامه می دهیم افزود: فقر اقتصادی مردم  و گرانی قیمت گوشت بازار رات با کسادی مواجه کرده است .

یکی دیگر از قصابان شهر یاسوج نیز از افزایش قیمت دام زنده اظهار نگرانی کرد و گفت: مدتی است به دلیل افزایش قیمت دام نمی توانیم کشتار داشته باشیم و دام سبک نیز در استان یافت نمی شود . 

علی فیلوندی با بیان اینکه هر کیلو گوشت بزغاله و بره برای قصابی بین 35 تا 40 هزار تومان آب می خورد، افزود: گوشت بز و گوسفند نیز تا 28 هزار تومان برای قصاب محاسبه می شود و عملا برای قصاب به صرفه نیست.

صادرات دام زنده کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای حوزه خلیج فارس

وی از صادرات دام استان کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای حوزه خلیج فارس توسط برخی دلالان گردن کلفت اشاره کرد و گفت: قیمت گوشت بره و بزغاله در تهران 40 تا 50 هزار تومان به فروش میرسد و دامداران استان نیز حاضر نیستند دام های خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند.

فیلوندی ابراز داشت: بخش زیادی  از دام های زنده کهگیلویه و بویراحمد به استان های همجوار مانند اصفهان، تهران، شیراز  و یزد صادر می شود و پس از ان نیز قصابان استان برای تامین دام مورد نیاز خود باید با سفر به این استان ها دام های استان کهگیلویه و بویراحمد را که تازه از استان خارج شده بودند را با قیمت و کرایه بیشتری خریداری و مجدد برای کشتار برگردانند.

وی گفت: برای خرید چند راس دام زنده باید به شهررضای اصفهان سفر کرد و 350 هزار تومان کرایه پرداخت کرد که به دلیل تکان خوردن دام ها در کامیون از وزن کلی انها بین 200 تا 300 کیلوگرم کاسته می شود و با سایر هزینه دیگر چیزی برای سوددهی به قصاب نمی ماند.

وی قیمت هرکیلو بره زنده را 15 هزار تومان و بزغاله را 16 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با این وضعیت فشار زیادی به مردم و قصابان وارد می شود و مسئولان باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

فیلوندی از هزینه های بالای کشتار دام در کشتارگاه سرآبتاوه یاسوج خبر داد و گفت: از شب گذشته هر رای دام سبک در کشتارگاه صنعتی سرآبتاوه 18 هزار تومان کشتار می شود که با احتساب عوارض هر کیلو با قصاب 1500 تومان آب می خورد.

قیمت گوشت مرغ در یاسوج به پرواز درآمد

قیمت گوشت مرغ گرم نیز در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج در نخستین روز ماه رمضان دچار نابسامانی شده است و نسبت به قبل از انتخابات 300 تومان به قیمت آن افزوده شده است تا جایی که هم اینک هر کیلو هفت هزار و 870 تومان در بازار به فروش می رسد.

اعتراض مردم به نابسامانی در بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ گرم

بسیاری از شهروندان یاسوجی نسبت به نبود گوشت بره و بزغاله در قصابی ها اعتراض داشتند و افزایش قیمت فعلی این محصولات پروتئینی در بازار را برای خانواده ها و اقشار ضعیف جامعه کمرشکن عنوان کردند و خواستار تعدیل قیمت ها شدند.

یکی از شهروندان یاسوجی با اشاره به اینکه هیچ گونه نظارتی بر کار قصابی های شهر یاسوج نیست افزود: قیمت گوشت قرمز در قصابی های این شهر با قیمت های مختلف به فروش می رسد و هیچ کس نیز برای پیگیری وضعیت بازار اقدامی نمی کند.

 افزایش قیمت گوشت قرمز توسط قصاب ها خودسرانه است

مدیرعامل پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز توسط قصاب ها خودسرانه است، گفت:مردم برای شکستن قیمت مرغ گرم، مرغ منجمد بخرند.

سید علی لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار  این پایگاه اطلاع رسانی با بیان اینکه  افزایش قیمت گوشت قرمز در استان توسط قصاب ها خودسرانه است، افزود: قیمتی که ستاد تنظیم بازار  برای گوشت قرمز مصوب کرده است باید انجام شود و اگر غیر از این باشد صددرصد خودسرانه است.

وی اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت بره و بزغاله 31 هزار تومان و بز و میش 27 هزار تومان  است و افزایشی به غیر از این از هیچ ارگان دولتی یا تنظیم بازار مجوز ندارد.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد به افزایش قیمت گوشت گرم مرغ اشاره داشت و تصریح کرد : مرغ گرم با سازمان جهاد کشاورزی است اما با توجه به اینکه قیمت جوجه یک روزه از 1700 به 2400 تومان افزایش یافته قیمت مرغ نیز بالا رفته و حال دولت به دنبال آن است که با تدابیری قیمت جوجه یک روزه را کاهش دهد.

کمبود دام سبک بهانه یا واقعیت؟

لاهوتی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تعدادی عنوان می کنند که افزایش گوشت قرمز به علت نبود دام سبک و سنگین برای کشتار است، تصریح کرد: اینها همه بهانه است چرا که صنف قصابان مدت زیادی است  و مردم می توانند در صورت مشاهده این گرانی به سازمان بازرسی صنعت و معدن مراجعه و یا با سامانه 124 تمایس بگیرند چرا که هر وقت مردم از حق خودشان دفاع کردند مشکل رفع شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز برای همه یکسان است، تاکید کرد: دام زنده در استان برای کشتار زیاد است و اگر روزانه 1000 رای دام سنگین و سبک نیاز باشد کشتار می شود و از این لحظ مشکلی نداریم.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد به افزایش قیمت گوشت گرم مرغ اشاره داشت و گفت: برای شکستن این افزایش قیمت، مرغ منجمد کیلویی 5300 تومان درب شرکت تحویل عاملین  توزیع می شود و عاملان نیز در شهر کیلویی 5700 تومان به فروش می رسانند و بارهای بار اعلام کرده ایم که کیفیت و قیمت مرغ منجمد از گوشت گرم بهتر است و سلامتی آن تضمین شده است.

وی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره داشت و گفت: هم گوشت قرمز منجمد و هم گوشت مرغ منجمد با کیفیت بالا برای این ایام تدارک دیده شده و مشکلی نداریم.

 

گزارش : ابراهیم عزیزی

انتهای پیام/200

نظرات کاربران