تازه های سایت

9. خرداد 1396 - 0:46
شعله های آتش در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد زبانه کشید
آتش سوزیهای متوالی در اولین روزهای خرداد ماه 96 در جنگل های زاگرس باعث نگرانی مردم و دوست داران طبیعت شده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز به نقل ازبویرخبرطبیعت بکر و خدادادی زاگرس از شمال خاوری سرزمین کهن ایران تا جنوبی ترین آن در دامنه های سترگ زاگرس همه پوشیده از درختان کهنسال و داغ دیده ای است که طی سالیان دراز رنج های بسیار به خود دیده و امروز در آتش گداخته سودجویان و طبیعت همچنان زانوی غم بغل گرفته است.آری درختان بلوط، کهنسالان ایل و یادگاران طبیعت چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد، امروز چه دردها و رنج ها را بر پیکر نحیف خود ندیده اند.

بلوط های زجرکشیده زاگرس روزی نیست که در امان نباشند، یا در سرمای زمستان به دست سودجویان ذغال قطع می شوند و یا در بهار اسیر سوک های بلوط خوار شده ویا در گرمای سوزان تابستان در این سالهای خشکسالی اسیر آتش گداخته طبیعت شده اند.

امروز در آخرین روزهای بهارکه طبیعت چتر سبز خود را بر پهنه این سرزمین سبز پروانده است، شنیدن آتش سوزی های متوالی در جنگل های بلوط به دلیل گرمای هوا و خشکسالی های پی در پی و حتی عمدی بودن این آتش سوزیها به دست بشر سود جو داغی تازه را بر سینه پر راز این درختان پیر نهاده است.

استان کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن بیش از 70درصد پوشش مرتعی بلوط یکی از استانهای مستعد بر اساس موقعیت توپوگرافی در کشور بوده که این میزان پوشش مرتعی بلوط را به خود اختصاص داده است.

چند روزی است که زاگرس در غم آتش گرفتن درختان بلوط از کوه حاتم گرفته تا پهنه های مختار به سوگ نشسته است. فراغی که به جزء نابودی طبیعت استان چهارفصل و طبیعت، زنگ خطری برای مردمان این دیار خواهد بود.

چاره ای کار کجاست؟

هنوز یادمان نرفته است که هر مدیری در این استان بر مستند منابع طبیعی استان نشسته است از درد نبود یک بالگرد مهار حریق آتش و نبود قرق بانان و بودجه گلایه کرده است.

نبود وسایل اولیه برای مهار آتش سوزی، نبود بالگرد اطفای حریق، دسترسی نداشتن در ساعت های اولیه به مناطق آتش گرفته و طمع برخی سود جویان در ذغال شدن درختان بلوط همه دردهای است که امروز محیط بانان از آن دم می زنند.

دردهای که یکی پس از دیگری از قطع بی رویه درختان بلوط در کوه حاتم گرفته تا قلع و قم این کهنسالان ایل در اقصی نقاط جغرافیای کهگیلوبه وبویرتحمد هر روز یکی پس از دیگری به گوش می رسد.

مدیر کل بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به نبود برخی از امکانات از جمله بالگرد برای اطفای آتش های جنگلهای استان گفت: آنچه باید در مدیریت برون صحنه و جامعه برای جلوگیری از این آتش سوزیها مطالبه کنیم، فرهنگ سازی برای عموم جامعه برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی است.

فرهنگ سازی حلقه گمشده همه مشکلات

سید علی وفایی مقدم بیان کرد:اگر به عنوان مثال همه امکانات را برای جلوگیری از این گونه حوادث هم داشته باشیم  بدون فرهنگسازی اثر آنچنانی نخواهیم داشت.

وی به پوشش جنگلی و مرتعی سطح استان اشاره کرد و گفت: با توجه به این که سطح بیشتر استان را جنگل و مرتع تشکیل داده از این حیث باید در زمینه فرهنگ سازی و توجه به این منابع بیشترین کار را انجام دهیم.

وفایی مقدم به آتش سوزیهای متوالی در نقاط مختلف استان اشاره کرد و گفت: بیشتر آتش سوزی های جنگل های استان در مناطقی به وقوع می پیوند که به دلیل موقعیت توپوگرافی و سوج الجیشی استان و کوهستانی بودن این مناطق مسیر دسترسی به این مکانها آسان نیست.

وی ادامه داد: امکانات، خرید ماشین آلات ، تجهیزات و نیروی انسانی جوان در دولت های متمادی بوده و مجموعه این مدیریت ها در چند سال اخیر با توجه به فرایند رو به رشد آتش سوزیها آن هم در تابستان بیشتر به کار گرفته شده است.

بالگرد هم دوای درد نیست

مدیر کل بحران استاندار کهگیلویه وبویراحمد به مسئله نبود بالگر اطفای حریق نیز در استان اشاره کرد و گفت:بالگردی که سال گذشته مدیریت استان از آن برای مهار آتش سوزی استفاده می کرد پاسخگوی مناطق ناهمگون و کوهستانی استان نبود و این بالگرد بیشتر قدرت مانور دهی در مناطق هموار را داشت.

وفایی مقدم به استفاده از بالگرد برای مهار آتش سوزیهای دیگر در مناطق جنگلی استان اشاره داشت و گفت:استفاده از بالگرد با توجه به وخیم بودن این حوادث بر اساس تصمیم مدیرکل منابع طبیعی استان و مدیریت جنگلبانی کشور بوده که می توانند با مکاتبه این موضوع را حل و فصل کنند.

وفایی یکی از دلایل آتش سوزیهای متعدد را نبود فرهنگ سازی در این زمینه دانست و گفت:آنچه که ما امروز گریبان آن هستیم کمک های مردمی برای اطفای اینگونه مشکلات است و اگر مردم همپای مسئولان و محیط بانان اقدام به مهار آتش بکنند می توان نوید این را داد که بتوانیم از این مشکلات رهایی یابیم.

وی یکی از دلایل آتش سوزیها در این برهه فصلی را بارش های کم در اردیبهشت ماه و خشکسالی های متعدد دانست و گفت: با توجه به پر پشت بودن بوته ها و خشک شدن این بوته در این بازه زمانی و هم چنین نبود دام و کم شدن قشر عشایر کوچ رو در استان ، این آتش سوزیها در این موعد از سال به وقوع پیوسته است.

بیشتر آتش سوزیها عمدی است

وفایی یکی  دیگر از دلایل این آتش سوزها در مراتع و چجنگل های استان را عمدی دانست و گفت: آنچه مسلم است این بوده که بیشتر آتش سوزیهای جنگل های استان عمدی بوده که برخی از مردم  به صورت ناآگاهانه و آتش روشن کردن در مراتع و برخی نیز به صورت عمدی برای قاچاق ذغالی دست به این آتش سوزیهای گسترده می زنند.

وی با بیان اینکه در سالجاری بیش از شش فقره آتش سوزی در مررتع استان به وقوع پیوسته است ، گفت:خوشبختانه با اقدام سریع مسئولان و کمک رسانیهای خود مردم این شش فقره آتش سوزی در سالجاری مهار شد اما می طلبد با فرهنگسازی بیشتر این موضوع را مرتفع کنیم.

 

انتهای پیام/ر

به کانال باشت نیوز بپیوندید:

https://telegram.me/bashtkhabar

نظرات کاربران