تازه های سایت

31. خرداد 1396 - 21:23
رئیس سازمان بسیج اساتید کهگیلویه و بویراحمد:
استادان و دانشجویان باید شهید چمران را الگوی خود قرار دهند/حمایت مادی کافی برای تشویق استادان به امر پژوهش وجود ندارد
رئیس سازمان بسیج اساتید کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از نامگذاری روز بسیج اساتید در روز شهادت شهید چمران این است که اساتید حواسشان باشد شهید چمران یک نیروی انقلابی و جهادی بود و باید این روحیه انقلابی را فراموش نکنند و خود و دانشجویان را در جهت روحیات انقلابی و جهادی تربیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، نورمحمد علی پور در گفت و گو با این پایگاه خبری ضمن گرامیداشت 31 خرداد سالروز شهادت مصطفی چمران و روز بسیج استادان اظهار کرد: این روز را به استادان بسیجی تبریک می گویم و به آنها توصیه دارم به زندگی سراسر مبارزه و جهاد شهید چمران توجه داشته باشند و روحیه جهادی را در زندگی شخصی و در کلاس درس به دانشجویان توضیح کنند تا این شخصیت ها را در آینده از وجودشان در جهت ساخت کشور و تربیت دیگر دانشجویان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: هدف از نامگذاری روز بسیج اساتید در روز شهادت شهید چمران این است که اساتید حواسشان باشد شهید چمران یک نیروی انقلابی و جهادی بود و اساتید باید این روحیه انقلابی را فراموش نکنند و خود و دانشجویان را در جهت روحیات انقلابی و جهادی تربیت کنند.
 
داشتن روحیه علمی یکی از ویژگی های بارزشهید چمران بود
علی پور گفت: شهید چمران یک سری ویژگی های برجسته ای داشت که مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند؛دانشگاه های ما باید اساتیدی در تراز شهید چمران پرورش بدهند و داشته باشند و ما هم با بیان ویژگی های شخصیتی شهید چمران ولایت پذیری، مدیریت انقلابی متعهدانه و متخصصانه و همچنین روحیه جهادی، دنیا گریزی ، زندگی زاهدانه و پشت پا زدن به دنیا و روحیه علمی را باید مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: داشتن روحیه علمی یکی از ویژگی های بارزشهید چمران بود به طوری که در یکی از سخنان خود به این موضوع اشاره می کردند که من باید از طریق علم برتری خودمان و کشورمان را به دشمن و کسانی که فخر می فروشند نشان دهم و همیشه دنبال این هدف بود.

 رئیس سازمان بسیج اساتید کهگیلویه و بویراحمد: در دانشگاه ها یک نیروهایی این چنینی می خواهیم و استادان باید الگو بگیرند و زندگی و ارمان ها و نگاه همراه با علم و عملی که شهید چمران داشت در کلاس درس برنامه ها و زندگی خود داشته باشند تا اساتیدی در تراز با انقلاب اسلامی و این شخصیت بزرگ باشند.

وی افزود: روحیه ای که بسیج اساتید دارد تقویت این ویژگی ها در دانشگاه ها است و نشست ها و همایش ها یی که برگزار می کنیم مسئولین کانون های بسیج دانشگاهی که عضو می شوند هیچکدام توقعات مادی ندارند.

خدمات بسیج اساتید به استادان

علی پور اظهار کرد: بسیج اساتید از سال 80 تشکیل شد تاکنون خدمات زیادی را به دانشگاه ها و دانشجویان کشور و کمک به مدیرت دانشگاه ها و برنامه های انقلابی ارزشی و ثبت نام خانواده اساتید و اردوهای سیاحتی و زیارتی و برنامه های متنوع جهت بازدید از تاسیسات و تکنولوژی هایی که در نظام جمهوری اسلامی بوجود آمده است بخش های کوچکی از خدمات اساتید بود.

وی ادامه داد: حلقه های صالحین، حلقه های علمی در برخی دانشگاه ها در حال انجام است و به طور کلی بسیج اساتید به دنبال این است که ارزشهای اسلامی و معنوی را در دانشگاه ها نهادینه و ترویج کند و برای اسلامی کردن دانشگاه ها به نهادهای ذی ربط کمک کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کهگیلویه و بویراحمد افزود: بسیج اساتید آموزش هایی به استادان برای بصیرت افزایی و افزایش توان فکری و سیاسی و تدوین هیات های نرم افزاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور ارایه می کند.

برنامه های بسیج اساتید برای استادان در دانشگاه ها

علی پور عنوان کرد: بسیج اساتید در جهت اجرای منویات امام و  رهبری برنامه هایی را اجرا و اساتید را به این سمت سوق می دهد و سعی می کندآن روحیه انقلابی و جهادی را در دانشگاه ها حفظ کند و اساتید را جذب کند تا در نشست های فرهنگی، خانوادگی و سیاسی محقق شود.

وی اضافه کرد: در جهت مبارزه با جنگ نرم دشمن کارگاهایی داریم که تعدادی از اساتید در این زمینه آموزش دیده اند و در سایر نهاد و دستگاه های که علاقه مند باشد این برنامه ها را اجرایی کنند آمادگی برگزاری این کارگاه ها هستیم .

علی پور عنوان کرد: بسیج اساتید به دنبال این است که این کارگاه های فرهنگی را در کشور راه اندازی می کند یک سری پیوست های فرهنگی هم ضمیمه آنها باشد که کار پیوست نگاری فرهنگی نام دارد و جای آن در کشور خالی است.

این مسئول به دیگر برنامه های بسیج اساتیداشاره کرد و گفت: اردوهای سالیانه که تعداد زیادی از اساتید در برنامه های علمی و فرهنگی که معمولا در مشهد تشکیل می شود حاضر می شوند و در همایش هایی که تشکیل می شود شرکت می کنند.

رئیس بسیج اساتید کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اردوی راهیان نور که در خدمت استادان دانشگاه ها و خانواده آنها هستیم و برنامه های خانوادگی که در دانشگاه ها به تناسب وقت استادان و خانواده آنها در دانشگاه ها برگزار می شود از دیگر اقدامات بسیج استادان است .

وی گفت: جلسات هم اندیشی و تفاسیر قرآن و نهج البلاغه نیز دوهفته ای یکبار یا ماهی یکبار در دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد انجام می شود.

مهمترین رویکردهای بسیج اساتید 

علی پور ابراز داشت: رویکردهای بسیج استادان احیای ارزشهای علمی و فرهنگی و اجرای دستورات حضرت امام خمینی و فرامین مقام رهبری است و از دیگر رویکرد ها کمک به اسلامی کردن دانشگاه ها و کمک به نهاد رهبری در دانشگاه ها با برگزاری برنامه های مشترک، اجرای برنامه ها جهت وحدت حوزه و دانشگاه، آموزش و جذب استادان و ارایه آموزش ها به آنها و در جریان مسائل سیاسی روز و تحلیل ها و مسائل مختلف قرارگرفتن آنهاست. 

تشکیل کارگروه های مختلف تخصصی در بسیج اساتید استان 

وی تصریح کرد: بسیج استادان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری نهادهای ذی ربط از جمله بنیاد نخبگان و نهادهای فرهنگی در سپاه کارگروه هایی را تشکیل داده که اعضای آن بسیجی هستند در کارگروه های تخصصی فرهنگی، عمران، شیمی، اجتماعی، اقتصادی داریم و در این برنامه ها شرکت می کنند و نظرات خود را ارایه می دهند.

علی پور افزود: بسیج استادان در حوزه فرهنگی بحث حل مشکل و آسیب های اجتماعی مادوان تحقیقاتی را نوشتند.

وی گفت: در سایر حوزه ها و مشکلاتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در کارگروه های مختلف از جمله کشاورزی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و وضعیت پیشبرد آنها بحث و تبادل نظر می شود و در خود بسیج اساتید جلساتی که سالیانه داریم در حوزه اقتصاد مقاومتی، آسیب های اجتماعی ، امر به معروف و نهی از منکر که برگزار می شود استادان تحقیقات و مطالب مناسبی را ارایه می دهند. 

بسیاری از تحقیقات و مباحث کاربردی که توسط اساتید ارایه می شود استفاده ای از آنها نمی شود

رئیس سازمان بسیج اساتید کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: متاسفانه یکی از خلاء ها اساسی که نه تنها در استان ما و سایر استان ها وجود دارد این است که خیلی از تحقیقات و مباحثی که توسط استادان و دانشگاه ها ارایه می شود کاربردی نیستند و آنهایی که کاربردی هستند در معاونت های پژوهشی بایگانی می شوند و استفاده های از آنها نمی شوند و برخی پایان نامه های دانشجویی هستند که مسئولان و دولت می توانند از انها استفاده کنند و هزینه ای هم برای انها ندارد ولی متاسفانه استفاده عملی از انها نمی شود .

حمایت مادی کافی برای تشویق استادان به امر پژوهش وجود ندارد

وی عنوان کرد: برخی پایان نامه ها متناسب با توان مالی حمایت نمی شوند و تنها بنیاد نخبگان یا نهادهای پژوهشی سپاه این طرح ها را حمایت می کنند ولی اعتبارات آنها در حدی نیست که اساتید تشویق بشوند و کارهای بزرگی انجام دهند و در حد دو سه میلیون تومان است که مشوق خوبی نیست . 

علی پور گفت: اعتباری که در برای پژوهش به ادارات کل می آید بدون استفاده به مرکز ارجاع داده می شود و اینها را باید به اولویت های پژوهشی اختصاص داد و از استادان حمایت کنند ولی هماهنگی بین دانشگاه ها و نهادهای قانونی کشور وجود ندارد و پایان نامه هایی که مجانی برای آنها تهیه می شود عملیاتی نمی شوند.

در حوزه اقتصاد مقاومتی یک سند راهبردی در بسیج اساتید در حال تدارک است

این استاد دانشگاه افزود: بحث اقتصاد مقاومتی یک سند راهبردی در بسیج اساتید در حال تدارک است که بخشی از آن انجام شده و در آینده نیز مابقی تکمیل می شود.

وی در خصوص استقبال استادان از برنامه های بسیج اساتید نیز گفت: شب گذشته مراسم افطاری استادان دانشگاه مرکز کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که 350 نفر در آن شرکت کردند و استقبال خوبی از آن شد و مابقی برنامه هایی که در طول سال برگزار می شود به دلیل گرفتاری استادان استقبال متوسط خواهد بود ولی برنامه های عمومی و کشوری و همایش های مناسبتی با استقبال چشمگیر مواجه است. 

 

منبع:پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس

نظرات کاربران