تازه های سایت

22. مهر 1396 - 13:41
رسانه‌های ایرانی چه تحلیلی درباره اظهارات ترامپ دارند؟ +عکس
روزنامه‌های امروز کشور واکنش‌های مختلفی به اظهارات ترامپ درباره برجام و کشورمان داشتند؛ مواضعی که نشان می‌دهد که تفکرات سیاسی درباره اقدامات آمریکا علیه ایران کمی متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی باشت نیوز؛  بعد از اظهارات و ادعاهای هتاکانه ترامپ در روز گذشته، رسانه های مکتوب جمهوری اسلامی، مواضع مختلفی نسبت به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا از خود نشان دادند که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

۱- حفظ برجام

روزنامه کیهان در تیتر یک با عنوان "ترامپ برجام را حفظ کرد/امتیازها برای آمریکا محدودیت‌ها برای ما" نوشت: «همانطور که قابل پیش‌بینی بود، ترامپ برجام را رها نکرد؛ توافقی که محدودیت‌هایش برای ایران و امتیازاتش برای آمریکاست! سخنرانی هتاکانه رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد او با قلدری و گستاخی فقط به دنبال افزایش امتیازات آمریکا و اعمال محدودیت‌ها و فشارهای بیشتر علیه ایران است.»

کیهان در قسمت دیگری نوشت: «یک ساعت قبل از سخنرانی ترامپ، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و «هربرت ریموند مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری که پشت درهای بسته برگزار شد، جزییات «استراتژی جدید» رئیس جمهوری در برابر ایران را با خبرنگاران در میان گذاشتند. این دو تاکید کردند که ترامپ برجام را تایید نمی‌کند، اما در عین حال تاکید می‌کند که آمریکا از برجام خارج نمی‌شود. او شاید همچنین بگوید ایران به روح برجام پایبند نمانده است.»

این موضع گیری کیهان در حالی است که اغلب روزنامه های اصلاح طلب همچون «روزنامه آرمان»، «روزنامه آفتاب یزد»، «روزنامه اعتماد»، «روزنامه ایران»، «روزنامه بهار» از اینکه کوه ترامپ موش زاییده و وی با همه رجزخوانی‌ها چیز تازه‌ای برای گفتن نداشت، به طور تلویحی از حفظ برجام سخن گفتند و موضع مشابهی نسبت به کیهان داشتند.

 ۲- برجام پاره

روزنامه وطن امروز نیز با تیتر « ترامپ برجام را پاره کرد»‌ به روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها آمد. این روزنامه سخنان ترامپ را نه یک رجزخوانی ساده بلکه دیدگاه کاملا منفی رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام تلقی کرد و آنرا تعبیر به پاره کردن عملی برجام کرد.

وطن امروز در این راستا نوشت: «با اظهارات شب گذشته ترامپ عملا توافق هسته‌ای با مختصات فعلی برای آمریکا موضوعیتی ندارد.»

این روزنامه درباره نتیجه‌گیری از سخن ترامپ نوشت:‌«رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تاکید بر عدم پایبندی ایران به برجام، برجام را تایید نکرد و به گونه‌ای سخن گفت که پایبندی یا عدم پایبندی ایران به این توافق اهمیتی ندارد، چرا که او اساسا این توافق را تایید نمی‌کند. ترامپ بر همین اساس اعلام کرد دولت آمریکا با کنگره همکاری خواهد کرد تا آنچه او «نواقص برجام» می‌خواند برطرف شود.»

وطن امروز می‌افزاید:‌ «استراتژی جدید دونالد ترامپ درباره برجام به معنای آغاز خروج آمریکا از برجام است. اگر چه با این اظهارات ترامپ و فرآیند طی شده در کنگره آمریکا، این کشور تلاش دارد خروج از برجام را به صورت رسمی اعلام نکند اما با نقض مکرر روح و متن برجام در استراتژی جدید ترامپ و اصرار واشنگتن بر تداوم این رویه، باید همانگونه که خبرگزاری رویترز نیز به آن اشاره کرده، حضور آمریکا در برجام را تمام شده تلقی کرد.»

۳- برجام زخمی

برخی از رسانه‌ها نیز سخنان ترامپ را به مثابه استراتژی جدید آمریکا در برجام دانستند. روزنامه خراسان حرف‌های دیشب ترامپ را زخمی کردن برجام عنوان کرد و نوشت: «ترامپ با تهدید های مکرر و فراوان  آینده مبهم را برای برجام ترسیم کرد.»

این روزنامه اشاره‌ای هم به سخنان وندی شرمن، مسئول مذاکره کننده دولت گذشته آمریکا داشت. در این رابطه وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت اوباما در واکنش به رویکرد جدید ترامپ در یک نشست خبری گفت که  کاری که ترامپ می کند انتقال مسئولیت به هم زدن برجام به کنگره است در حالی که او می توانست همه کار هایی که کنگره قرار است انجام دهد را خودش هم انجام دهد.

۴- ترامپ منزوی و نه منزوی شدن آمریکا

رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز اغلب یکصدا با پایه قرار دادن سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در مقابل حرافی‌های ترامپ،‌ بیان کردند که رئیس‌ جمهور آمریکا تنها یک شو و نمایش اجرا کرد و جز رجزخوانی بیهوده حرف‌ تازه‌ای نداشت.

همچنین این روزنامه‌ها انتقاداتی که پس از سخنان ترامپ توسط تحلیل‌گران آمریکایی ابراز شد را به مثابه اجماع علیه وی عنوان کردند و این موضوع را منزوی شدن ترامپ و نه آمریکا توصیف کردند.  

رویکرد انتقادی این روزنامه‌ها نیز بیشتر روی شخصیت دانلد ترامپ بود و با تیترهای منفی و تصاویری کاریکاتوری از وی نظرات رئیس‌جمهور آمریکا را بی‌خاصیت و نق‌زدن‌های بیهوده عنوان کردند. این درحالی است که ترامپ سرنوشت برجام را به دست کنگره آمریکا قرار داده است.

«شکست ترامپ در برابر برجام»، « انزوای آقای گاف»، «فقط نق زد»، «ترامپ حرف‌تازه‌ای نزد»، «جهان مقابل ترامپ» به خوبی این تفکیک قابل تامل در روزنامه‌های اصلاح‌طلب را نشان می‌دهد.

البته در این میان روزنامه جوان از جناح انقلابی نیز تا حدودی با تحلیل‌های روزنامه‌های جریان اصلاحات در خصوص اجماع علیه ترامپ موافق بوده، اما این روزنامه برخلاف روزنامه‌های اصلاح‌طلب معتقد است که سخنان ترامپ ماهیت اصلی آمریکا را روشن ساخت. این روزنامه نیز با عنوان جالب توجه «‌ ترامپ اعتماد به آمریکا را پاره کرد»‌ امروز روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها ظاهر شد.

در این رابطه، جوان نوشت:‌ «به این ترتیب ترامپ اگرچه به ظاهر برجام را پاره نکرد اما «سند اعتماد به امریکا» را که اساس برجام است، پاره کرد.»

اجماعی که جوان از آن سخن گفت به نظر افکارعمومی داخلی ایران در خصوص تجربه برجام و اعتماد به آمریکا و همچنین ثابت شدن موضع بر حق ایران در قابل غیر اعتماد بودن این کشور مربوط می‌شود.

 

انتهای پیام/س

نظرات کاربران