تازه های سایت

7. آبان 1396 - 13:34
گزارش لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس؛
مخالفان:غلامی نمی‌تواند وضعیت فعلی دانشگاه‌ها را مدیریت کند/ موافقان:نباید دعواهای سیاسی را وارد محیط دانشگاه کنیم
رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در صحن علنی تاکید کرد: آنچه وعده من با ملت ایران بوده، به حول و قوه الهی و به شرط حیات ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  باشت نیوز؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  جلسه علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست دکتر علی لاریجانی و راس ساعت 8 و 8 دقیقه برای بررسی برنامه پیشنهادی رضا اردکانیان و منصور غلامی وزرای پیشنهادی نیرو و علوم،تحقیقات و فناوری آغاز شد.

رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شد

حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم دقایقی پیش به منظور دفاع از غلامی و اردکانیان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو وارد صحن علنی مجلس شد.

لازم به ذکر است اسحاق جهانگیری معاون اول، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاونت پارلمانی رئیس جمهور، محمدجوادظریف وزیر امور خارجه و محمود علوی وزیر اطلاعات رئیس جمهور را برای حضور در مجلس همراهی کردند.

روحانی: معامله‌ای بر سر دانشگاه نخواهم کرد

حسن روحانی که در جلسه علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی برای دفاع از منصور غلامی و رضا اردکانیان وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو در مجلس حاضر شده، نطق خود را آغاز کرد.

وی در بخشی از سخنان خود درباره وزیر علوم گفت: من بر سر دانشگاه، آزادی دانشگاه، فضای دانشگاه، امنیت دانشجویان و آینده دانشجویان، خطی را که دولت از ابتدا اعلام کرده، ادامه خواهم داد و با هیچکس معامله نکرده و نخواهم کرد.

روحانی افزود:  آنچه وعده من با ملت ایران بوده، به حول و قوه الهی و به شرط حیات ادامه خواهد داشت.

تأخیر در معرفی وزرای علوم و نیرو خواصی به همراه داشت

به گزارش خانه ملت روحانی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: خوشحالم باز فرصتی پیش آمد در محضر نمایندگان باشم و راجع به وزرای دو وزارتخانه ای که تعیین تکلیف آنها متأسفانه اندکی به تأخیر افتاد، صحبت کنم.

وی ادامه داد: البته شاید این تأخیر خواصی به همراه داشت و نشان داد که فضای جامعه به ویژه دانشگاهیان نسبت به آینده و سرنوشت دانشگاه، علم، دانشجویان، محیط دانشگاه، آینده علم و پژوهش در کشور حساسیت دارند.

رئیس جمهور افزود: همه نکاتی که در روزهای اخیر در فضاهایی راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال و محیط دانشگاه، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی مطرح شد بیانگر زنده بودن دانشگاه و اساتید فعال بوده و توجه آنها به سرنوشت خود است.

دولت در زمینه غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد

روحانی ادامه داد: از کسانی که مقاله و نقد نوشتند سپاسگزارم؛ مفهوم آن سرزنده بودن نسل جوان در دانشگاه‌ها است؛ لازم می‌دانم به ملت ایران به ویژه دانشجویان و اساتید یادآور شوم دولت در راه و مسیر خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه، احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه‌ها ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

وی یادآور شد: در انتخابات 92 و 96 در مورد محیط دانشگاه‌ها، امن بودن و نه امنیتی بودن، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و استاد همچنان رئیس جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود.

دولت هر سه ماه یکبار عملکرد وزرا را پایش می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه مبنای من در نحوه سلوک با وزرای انتخاب شده و دو وزیری که امروز انتخاب خواهد شد پیوست حکم است، تصریح کرد: تمامی وزرا و دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری پیوست حکم دارند البته دقیقا مشخص شده است که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای مأموریت آنها چیست. به طور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و هر سه ماه یک بار آن را ارزیابی خواهد کرد.

پروسه انتخاب وزیر طولانی است اما معامله نکردیم

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه وزیر علوم در کشور افزود: مبنای من با وزرای من برای ادامه یا توقف کار پیوست احکام آن هاست که از برنامه دولت استخراج شده که ملت ایران به آن رأی دادند و نیز اسناد بالادستی قانونی که نسبت به وزارتخانه ها و دولت در اختیار همه ما قرار دارد. دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: البته نیازی به گفتن ندارد چرا که همه شما نمایندگان می دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی موارد پروسه طولانی را می طلبد و این در حالی است که هماهنگی برای برخی وزارتخانه ها آسان تر است بنابراین برای تحقق این مهم صبر، تحمل و تعامل کردیم اما معامله نکردیم.

برای انتخاب وزیر علوم پای اصول خویش ایستاده‌ام

رئیس جمهور تاکید کرد: من بر سر دانشگاه، آزادی و فضای حاکم بر آن و امنیت و آینده دانشجویان خطی را که دولت از ابتدا اعلام کرده بود پی گرفتم و در این مسیر با هیچ کس معامله نکرده و نخواهم کرد. آنچه وعده من با ملت ایران بوده به قوه الهی و شرط حیات تا آخرین روز فعالیت دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم ایران نیز شاهد آن خواهید بود.

وی اظهار کرد: نیازی نیست که با عجله راجع به افراد قضاوت کنیم.

روحانی ادامه داد: همه معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم مورد نیاز بوده کوتاه نیامده ام ممکن است انتخاب ها و زمان برای انتخاب وزیر علوم طولانی شده باشد چرا که برای ایجاد هماهنگی  به فرصتی 60، 70 روزه نیاز بود اما در عین حال پای اصول خویش نیز ایستاده ام.

برای وزارت علوم با افراد دیگری صحبت کرده بودم ولی نشد که معرفی شوند

رئیس جمهور در بیان مواردی که به وزیر علوم پیشنهادی خود متذکر شده است، یادآور شد: من با آقای دکتر غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش بوده و از اساتید به نام و برجسته است ضمن اینکه کار مدیریت لازم را در ستاد دانشگاه در سمت مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده با وی صحبت کردم و همه شرایطم را با وی در میان گذاشتم کمااینکه با افراد دیگری هم برای فعالیت در وزارت علوم صحبت شده بود اما نشد که آن ها به مجلس معرفی شوند اما این شرایط را با آن ها نیز مطرح کرده بودم.

شرط رئیس جمهور برای وزیر علوم؛ محیط دانشگاه به همه جناح‌ها و تفکرات مختلف اختصاص دارد

وی ادامه داد: اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه به همه دانشجویان، احزاب، جناح ها و تفکرات مختلف اختصاص دارد و بر این مهم تاکید کردم هیچ کس یا انجمنی، جمعی و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند ضمن اینکه هیچ جمعی نباید احساس کند که در این فضا برای دیگران امنیت وجود داشته اما برای وی وجود ندارد، هیچ جمعی در دانشگاه نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح های مختلف متفاوت است.

اکثریت حاکم باشد؛ اقلیت از حقوق برخوردار باشد

روحانی تاکید کرد: مبنای ما از اول، اعتدال بوده، مبنای ما این بوده که اکثریت باید حاکم باشد اما اقلیت نیز باید به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشد چرا که نه اسلام و نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه می دهد که در مورد مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم اگر هم در دو سال پیش بروز برخی اختلافات جزئی جایز بود، امروز باید بگویم حرام است و گاه گناه کبیره محسوب می شود چرا که امروز از شرایط خاصی برخوردار هستیم بنابراین نیاز به وحدت بیشتری داریم.

مسئولیت بزرگ دانشگاه در ایجاد وحدت و انسجام ملی

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی امروز کشور و نوع روابط خارجی که دولت در پیش گرفته، افزود: هم اکنون یک بار بزرگ مسئولیت در وحدت، انسجام ملی و ایستادگی ملت در برابر دیگران، دانشگاه است. آن روز که ما در مسیر نهضت اسلامی بودیم بار اول بر دوش دانشگاه بود که در کنار حوزویان و سایر اقشار مردم پرچم نهضت و انقلاب را بر دوش کشیدند، اساتید بزرگ دانشگاه بودند که در کنار عالمان و مدرسان حوزه نهضت و انقلاب را برای مردم تبیین و رهبری کردند.  

وی با یادآوری نحوه همکاری دانشگاهیان در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: آن روز هم که وارد جنگ تحمیلی شدیم و دشمن بر ما هجوم آورد باز هم دانشگاه نقش بزرگی را ایفا کرد و دانشجویان، اساتید و محققانمان نقش مهمی در این زمینه داشتند.

دست دولت به سوی دانشگاه و دانشگاهیان دراز است

روحانی ادامه داد: در زمان جنگ، وزارت علوم در بسیاری از موارد از جمله دانشگاه شریف به ما یاری و علاوه بر اینکه دانشجویان و اساتید در جبهه های جنگ بوده و پزشکان در بیمارستان های خط مقدم بودند، هر جا مشکلی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم بوده است و امروز هم برای اداره دولت دست نیاز به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه ها است و فردا هم برای اداره کشور دست ملت ما به سوی دانشجویان امروز دراز خواهد بود.

تحقق اقتصاد مقاومتی راهی جز اقتصاد دانش بنیان ندارد

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر ما به فکر اقتصاد مقاومتی هستیم راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد، عنوان کرد: اگر به فکر روابط سیاسی با عزت هستیم راهی به جز داشتن دیپلمات های متخصص وجود ندارد و اگر می خواهیم از حقوق ملت ایران در دادگاه ها و داوری های بین المللی دفاع کنیم، راهی جز داشتن متخصصان برجسته حقوقی نخواهیم داشت و برای مدیریت کشور، اقتصاد و حقوق ملت نیازمند دانشگاه هستیم.

دانشگاهی موفق است که کرسی‌های آزاداندیشی برای دانشجویان با تفکرات مختلف سیاسی داشته باشد

وی اضافه کرد: دانشگاهی که بتواند آزاداندیش بوده، کرسی های آزاداندیشی داشته باشد و دانشجویان با تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود آماده و باز ببینند، موفق خواهد بود لذا وزیر علوم باید شرایط را برای فعال تر شدن دانشگاه ها، دانشجویان، اساتید و همچنین سیر مراتب علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته را فراهم کند.

روحانی در ادامه درخواست مقایسه فضای دانشگاهی امروز نسبت به سال 91 را کرد و افزود: ببینید آیا فضای دانشگاه امروز نسبت به سال 91 بهتر شده یا نه، آیا فضای دانشگاه های ما آزادتر شده یا نه؛ آیا دانشجویان ما در اجتماعات و بیان نظرات خود آزادتر شده اند یا نه؛ آیا در مسیر رشد علمی، دانشگاه ها نسبت به 5 سال پیش پیشرفت کرده اند یا نه؛ آیا شرکت های دانش بنیان که در سایه تلاش وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و معاونت علمی و فناوری امروز هزاران از آنها مورد حمایت دولت قرار گرفته، حلقه اتصال بین دانشگاه و تولید برقرار کرده اند یا نه و آیا با سال های قبل قابل مقایسه است؟

از غلامی خواستم دانشجوی با مهارت تربیت شود

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یکی از نکاتی که به صراحت از آقای غلامی خواستم که در دانشگاه ها مد نظر قرار دهد این بود که دانشجوی ما باید صاحب علم و مهارت باشد و اینکه صرفا بگوییم دانشجویی فارغ التحصیل شده و کاغذی به نام مدرک در دست داشته باشد، نمی تواند برای ما افتخار چندانی باشد بلکه روزی که دانشجوی ما مدرک کارشناسی یا مراتب بالاتر را در دست دارد و یک مهارت را در صحنه جامعه به خوبی یاد گرفته است می تواند مورد جذب مراکز تولیدی قرار گیرد.

ایجاد800هزار شغل نسبت به تابستان سال گذشته

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشجو باید با تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی متصل باشد، خاطرنشان کرد: دانشجو از سال دوم باید به دنبال کسب مهارت باشد و کارآموزی کند و از سال سوم باید فردی کاردان در صحنه عمل باشد و بعد از همان دوره اول کارشناسی، باید بتواند شغلی قابل قبول متناسب با علم و دانش و مهارتی که آموخته به عهده بگیرد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز شرایط کار در جامعه ما ایده آل نیست، اظهار داشت: با این حال دولت این افتخار را دارد اعلام کند که در فصل دوم سال جاری دارای رشد کم نظیر یا بی نظیر در مسأله اشتغال بوده است و اینکه نزدیک 800 هزار نفر تابستان امسال نسبت به سال گذشته مشغول به کار شدند که این رقم بسیار امیدوارکننده است گرچه هنوز تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم اما این به آن معنا است که مسیر ما مسیر امید است.

 

اساس وزارت علوم بر امید باشد؛ وزارت نیرو بر تدبیر

رئیس جمهور بار دیگر وزیر علوم آینده را خطاب قرار داد و بیان داشت: اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد کما اینکه در ادامه خواهم گفت اساس صنعت آب و برق ما نیز باید بر مبنای تدبیر باشد لذا وزارت علوم و دانشگاه های ما باید به گونه ای باشد که دانشجوی امروز امیدوار باشد و نگوید چون تفکر سیاسی خاصی دارم به شغل فردا امید ندارم و یا فرقی میان تفکرات سیاسی خاص در دانشگاه ها ایجاد شود بلکه باید فضا برای بیان این تفاوت ها آماده باشد و دانشجو به عدالت نظام و دولت متکی شود.

روحانی در ادامه نطق خود با اشاره به وضعیت وزارت نیرو در دفاع از رضا اردکانیان، گفت: اگر در وزارت علوم از امید به امروز و فردا بیشتر سخن گفتم، در وزارت نیرو باید از تدبیر سخن بگویم، یکی از مسائل مهم ما مسئله آب کشور است که از آن برای نیازهای ضروری آشامیدن، صنعت، کشاورزی و آبادانی کشور استفاده می‌شود.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه همه می‌دانیم که یکی از مسائل مهم امروز و فردای ما، مسئله آب است، تصریح کرد: در زمینه آب کشور بعد از جنگ، اقدامات فراوانی انجام گرفته و سدهای زیادی ساخته شد و تلاش زیادی شد تا آب مهار شود و پایدار بماند تا به مصرف ضروری برسد، در زمینه عرضه آب نیز بیشترین کارها انجام گرفته است.

روحانی با بیان اینکه دورانی در جهان وجود داشت که دوران سدسازی بود و هزاران سد در دنیا ساخته شد که تعداد آن‌ها ۴۶ هزار و سد بزرگ بود، متذکر شد: که از تعداد ۴۶ هزار سد بزرگ، ۲۳ هزار آن در چین ساخته و بقیه سدها در کشورهای دیگر احداث شد.

زمانی بحث واردات آب مطرح بود

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی برای مهار آب ساختیم، امروز در برخی از سدهایی که ساخته‌ایم به اندازه‌ای آب نداریم که پشت سد ذخیره شود، گفت: از این به بعد دیگر دست ما خیلی باز نیست، یک روزی به بحث بود که وارد کننده آب باشیم و مذاکرات فراوانی شده و امروز نیز صورت می‌گیرد و این مورد منطقی نیست ولی آنچنان که روی آن امید بسته شده بود، نیست.

وی افزود: برخی کشورها آب فراوانی دارند ولی همسایه ما نیستند که اگر بخواهیم آب را از آن کشورها بیاوریم باید از کشورهای دیگری عبور کنند که معمولاً مشکلاتی با یکدیگر دارند و مسائلی در حوزه آب دارند.

رئیس جمهور پس از ایراد نطق خود در دفاع از وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

بررسی صلاحیت منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم

غلامی فرد بی حاشیه ای است

موافق/ عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس

اساسا نوع نگرش و نگاه یک فرد تصمیم می‌گیرد و بر اساس آن اقدام می‌کند. بنابراین آن جهت‌گیری فرد مهم است که ما را به سوی تمدن نوین اسلامی هدایت می‌کند یا به سمت توسعه غربی. 

 آقای غلامی وزیر پیشنهادی علوم در جلساتی که در حضور اعضا حاضر شد با توضیحات خود اثبات کرد که وی فرزند انقلاب است و ادبیاتی که در برنامه‌ریزی‌ها دارد همان ادبیات انقلاب است.

 دانشگاه نباید سیاسی باشد. از ویژگی‌های خوب آقای غلامی این است که فردی بی‌حاشیه، دارای تعامل و سعه صدر است. مدیریتی که وی در دانشگاه داشته اثبات کرده اهل استفاده از تمام گرایشات سیاسی و ظرفیت‌ها و نیروهای جوان است. 

بله! دانشگاه باید سیاسی باشد اما دانشگاه یک محیط علمی است. ما نباید دعواهای سیاسی را وارد محیط دانشگاه کنیم. دانشگاه باید گره‌های اقتصادی کشور را باز کند. 

غلامی نمی‌تواند وضعیت فعلی دانشگاه‌ها را مدیریت کند

مخالف/ عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده در مجلس

 انتخاب فردی که دانشجویان دانشگاه همدان از مدیریت وی رضایت ندارند در وزارتخانه‌ای که بیشترین حاشیه را دارد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

 آیا چنین ناکارآمدی‌ای سبب عدم مشروعیت مدیریتی برای یک وزیر در مجموعه وزارت علوم نخواهد شد؟ در حال حاضر جایگاه وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست؟ من از شما نمایندگان مجلس سوال می‌کنم که آیا اگر شما در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید منصور غلامی را برای چه سمتی انتخاب می‌کردید؟

 به منظور تأمین خواسته‌های جامعه مدنی و مطالبات به حق مردمی که پای صندوق رأی آمده‌اند از نمایندگان می‌خواهم که به غلامی رأی ندهند.

رفع فاصله دانشگاه و صنعت در برنامه‌های غلامی نیست

مخالف/ سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس

 آقای رئیس جمهور شما که برنامه‌هایتان را فراموش نمی‌کنید، استفاده از زنان و جوانان در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌ها با عملکرد یکی نباشد؟

 اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف‌ها و برنامه‌هایتان آنچنان که گفتید اجرا نشد.

سوابق غلامی نشان می‌دهد که وی در راستای رفع فاصله صنعت و دانشگاه تلاش اندکی داشته و موفق نبوده است.

مرجعیت علمی و وضعیت دانشگاه‌ها در این برنامه لحاظ نشده و مشخص نیست چشم‌انداز علم و مرجعیت علمی چگونه خواهد بود، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نبود نهادهای مستقل در هیچ‌کجا از برنامه‌های پیشنهادی غلامی نیست.

غلامی را فردی سالم می‌دانم

موافق/ قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس

 در بررسی‌ها و سوالاتی که دررابطه با منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم داشتم هیچ کسی نگفت این شخص توانایی این کار را ندارد. آن چه که امروز من به آن رسیدم این است که غلامی را فردی سالم دیدم که سلامت در وجود وی است.

آقای غلامی مشکلات حوزه تخصصی دانشگاه‌ها را می‌شناسد. 

ادامه دارد...

نظرات کاربران